Alienin munia ?

Rintamamiestaloista ja muusta
Vastaa Viestiin
tarmasti
Jäsen
Jäsen

Alienin munia ?

Viesti Kirjoittaja tarmasti »

Morjens !

Tämä ei liity rintamamiestaloihin sitten mitenkään, mutta kokeilen silti josko täältä tärppäisi: Olen sukellellut muutamana vuonna meidän kotijärven pohjasta tällaisia omituisia palleroita. Toistaiseksi kukaan jolle niitä olen näyttänyt, ei ole osannut kertoa mitä ne ovat.

Pallerot ovat (kuten kuvasta näkyy) jopa muutaman sentin halkasijaltaan olevia tummapintaisia ja sisältä vihreätä "geeliä" sisältäviä palloja. Ei niistä ainakaan toistaiseksi mitään ole kuoriutunut, vaikka lasipurkissa olen muutamaa pitänytkin.

Kuva

Jos ei vieläkään tärppää, pitää seuraavaksi varmaan kokeilla telkkarin Luontoiltaa.

/tame
Tervis68
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tervis68 »

jänniä palleroita.. alien käynyt tarpeilla :twisted: Oletko kokeilu veitsellä halkaista palleroita? http://www.luontotupa.net foorumin palstalla voisi joku tietää vastauksen tai sitten luontoilta...
Sepi
Jäsen
Jäsen

no johan

Viesti Kirjoittaja Sepi »

kuvat nähdessäni tuli mieleen heti järvimalmi, siis rautapallerot. mutta tuo vihreä geeli sisällä, öh?

lähetä pari palleroa eläinmuseoon!
audiopoika
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja audiopoika »

Ilmoittele täällä kun saat tietää mitä ne on. Aika erikoisen näköisiä pallukoita :shock:
Taisku
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Taisku »

Eikös tänään tule joskus kuuden aikaan illalla ykköseltä luontoilta suorana lähetyksenä? Sinnehän voi laittaa vielä äkkiä maililla tuon kuvan... Kummallisia ovat!
Alli
Jäsen
Jäsen

Kotilon munia :) EI

Viesti Kirjoittaja Alli »

Kotilon munia ne ovat. Tai oikeastaan munakolonioita. Mutta korjasin jo etteivät oo...

Ja moi kaikille!
Rintsikassa asutaan Itä-Suomessa (vajaa puolitoista vuotta jo asuttu), mutta vasta nyt tänne rekisteröidyin.

Alli (ja mies)
Viimeksi muokannut Alli, Ke Elo 23, 2006 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yanna
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Yanna »

Hieman epäilevästi suhtauden tähän teoriaan. Jos katsoo linkissä olevaa kuvaa tarkasti, näkee että siinä on kotilon kuori, ei siis tuollainen alienin muna.
On hyvin epätodennäköistä, että kotiloitten munaryhmät pystyisivät talvehtimaan, sillä normaalisti ne kuoriutuvat muutamassa viikossa munimisesta. Kotilot kaivautuvat pohjamutiin horrostamaan talven tullen ja heräävät keväällä taas limoittamaan läpinäkyvillä/värittömillä munaryppäillään joka paikan ;)

Suomen suurin ja yleisin vesikotilolaji munimassa

Ei minulla ole aavistustakaan (vielä :wink: ) mitä nuo alienin munat ovat :-D
Alli
Jäsen
Jäsen

Totta. Perun ja korjaan: Sjöplommon, eli järviluumu!

Totta turiset. Perun edellisen höpinän ja korjaan: Sjöplommon, eli järviluumu! (Muistelin muuatta muuta löytöä ja menin halpaan. Piti kaivaa muistiinpanot esiin, ennenkuin löytyi. Tämän vastauksen olen saanut puhelimitse joskus Veikko Neuvoselta tai Seppo Vuokolta, en muista kummalta.)

Ne siis ovat Luumunostoc-nimisen (Nostoc pruniforme) sinilevän kasvustoja, jotka ovat usein juuri syvemmällä vedessä. Laji on puhtaan veden tunnusmerkkejä.

kuvakin löytyy:
http://microbewiki.kenyon.edu/index.php/Nostoc

Muita "limaläjiä" vedessä tai sen äärellä:

Alkueläimiin kuuluvan Ophrydium-ripsieläimen koloniat ovat myös rannoilla yleisiä. Ne ovat pehmeämpiä kuin luumulevä, mutta useimmiten pyöreähköjä pallukoita nekin, mutta voivat joskus olla myös rengasmaisia (näitä vihreitä limasormuksia olen itse usein nähnyt). Vihreä väri johtuu Chlorella-levästä, joka elää ripsieläimen soluissa symbioosissa. Niissä pallukoissa on vielä lisäksi usein piileviä ja bakteereita.Nämäkin kertovat puhtaasta vedestä.

Kirkkaat limarenkaat, joissa on sisällä pisteitä, ovat vesiperhosen munaryhmiä.

Alli
Alli
Jäsen
Jäsen

Re: Kotilon munia. EIPÄ OOKAAN!

Siis korjailin yllä ja sain aikaan uuden viestin... Siis tämä on ihan ylimääräinen viesti. Sorry.
tarmasti
Jäsen
Jäsen

Järviluumu !

Viesti Kirjoittaja tarmasti »

On tämä mainio foorumi kun vastaus löytyy kysymykseen kuin kysymykseen :-D Kiitos Alli !

Kyllä ne järviluumuja selvästikin on ja palleroiden lisääntyminen viime vuosina selittyy veden puhdistumisella naapurin vaihdettua toimimattoman "biologisen jätevedenpuhdistamonsa mallia 60-luku" umpisäiliöön. Lahden vesi ja pohjakasvusto on sen jälkeen kokenut silminnähtävän muutoksen parempaan suuntaan.

/tame
Vastaa Viestiin