Mulla lienee liikaa vapaa-aikaa
Kysymys on siis emissiivisyydestä joka kaakelilla on jossain 0,93-0,96 välillä ja teräksellä n. 0,12
Hyvää perjantaita ja viikonloppua kaikille!

Piti oikein mennä alakertaan pyörimään ja testaamaan tätä teoriaa käytännössä: Mustaksi maalattu pönttö ja lämmön tuntee selvästi noin kahden metrin säteellä.Black kirjoitti:Eri väreillä taisi olla erilaiset säteilytehot, jospa se maalattuna säteilisikin enemmän...?

Mä komppaan tätä. Varmasti se säteilisi enemmän jos sen maalaisi. Maalatun metallin emissiivisyys on aikalailla sama kuin vaikkapa kaakelin. Mielenkiintoista on se, kuten jarkkis totesi, että loppupeleissä pönde lämmittää hyvin: huoneen lämpömittari näyttää hyviä lukuja kun pöndee lämmittää. Joten ainoa asia joka hämmentää on se, miten noin tuntuvat erot säteilyssä eivät vaikuta lämmitystehoon?Black kirjoitti:Säteilemätön lämpö taitaa lämmittää ilmaa pönden ulkopinnalla, konvektiolla juuri niin kuin itsekin totesit.
Eri väreillä taisi olla erilaiset säteilytehot, jospa se maalattuna säteilisikin enemmän...?
Kyllä pönttöuuni on myös ihan oivallinen lämmön varaaja, ja toimii juuri niin kuin tarkoitettukin: Siinä on riittävästi massaa ja varauskykyä, jotta yksi pesällinen päivässä riittää (aivan kovimpia pakkasia lukuun ottamatta). Minulla on sekä pönttöuuneja, että suurimassainen leivinuuni. Mielestäni pönttis on parempi lämmönlähde kuin leivinuuni.jope kirjoitti:Samasta syystä se ei ole mitenkään erityisen hyvä lämmön ylläpitäjä koska siinä ei ole massaa. Pöndeä pitää lämmittää usein ja pienellä puumäärällä. Tuo nopeus ja teho käsitykset vaan johtaa harhaan.

jope kirjoitti:Näissä tulisijakeskusteluissa aina päädytään epäoleellisiiin kysymyksiin kuten lämmitystehot ja emissiivisyydet. Lisäksi hyvää arvioidaan tunnepitoisilla mielikuvilla. Mun mielestä hyvän tulisijan tärkeimpiä ominaisuuksia asuinkäytössä on varaavuus ja se on suoraan suhteessa vehkeen massaan koska eri kivimateriaalien varaavuuseroissa ei mainonnasta huolimatta ole suuria eroja.
Pönde on hyvä ja nopea lämmittäjä ja lämmönluovuttaja johtuen ohuesta kuoresta ja ympäri auki olevasta rakenteesta jossa on paljon luovutuspinta alaa. Samasta syystä se ei ole mitenkään erityisen hyvä lämmön ylläpitäjä koska siinä ei ole massaa. Pöndeä pitää lämmittää usein ja pienellä puumäärällä. Tuo nopeus ja teho käsitykset vaan johtaa harhaan.