tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu
Vaihtoehtoja tässä vasta pyöritellään, kyseenalaistan yleistä ajattelua.
En minä ylimääräisiä riskejä ottaa tahdo, mutta mistä tiedän, että riskit ovat yhdessä vaihtoehdossa pienemmät kuin toisessa?
Aika pitkälle yhdestä, vettymättömästä materiaalista tehty urtsikatto ei vain musta tunnu kovin pelottavalta, ei vaikka sen kävisi kastelemassa.
Höh, kyllähän tuossa yksi riskijuttu on, ja se on nykyisten sahanpurujen alla ehkä oleva tervapaperi: siinähän muodostuu tuulettamaton tila uretaanin ja tervapaperin väliin.
Paitsi jos sen tervapaperin repii pois. Ja luultavasti se on tavallista paperia, ei tervapaperia, sillä ainakin saunaosan katossa oli purujen alla ihan tavallista sanomalehteä.
Ajatus mitä tapahtuu märän selluvillan keskellä muhiville rakenteille on sekin pelottava, selluhan voi varastoida valtavan määrän vettä itseensä ja pitää rakenteet märkinä kuukausia.
No, eipä ole pelkoa siitä, että ihan heti alkaisin rakentaa mitään.
Tässä on kuukausia tai vuosia aikaa kerätä kokemusperäistä tietoa asiasta.
En minä ylimääräisiä riskejä ottaa tahdo, mutta mistä tiedän, että riskit ovat yhdessä vaihtoehdossa pienemmät kuin toisessa?
Aika pitkälle yhdestä, vettymättömästä materiaalista tehty urtsikatto ei vain musta tunnu kovin pelottavalta, ei vaikka sen kävisi kastelemassa.
Höh, kyllähän tuossa yksi riskijuttu on, ja se on nykyisten sahanpurujen alla ehkä oleva tervapaperi: siinähän muodostuu tuulettamaton tila uretaanin ja tervapaperin väliin.
Paitsi jos sen tervapaperin repii pois. Ja luultavasti se on tavallista paperia, ei tervapaperia, sillä ainakin saunaosan katossa oli purujen alla ihan tavallista sanomalehteä.
Ajatus mitä tapahtuu märän selluvillan keskellä muhiville rakenteille on sekin pelottava, selluhan voi varastoida valtavan määrän vettä itseensä ja pitää rakenteet märkinä kuukausia.
No, eipä ole pelkoa siitä, että ihan heti alkaisin rakentaa mitään.
Tässä on kuukausia tai vuosia aikaa kerätä kokemusperäistä tietoa asiasta.
Mihinköhän meni tämä viikonloppu?
Tuntuvat olevan aika tarkkaan samat hommat rästilistalla jotka olivat perjantainakin. Mitä nyt vain vähän entistä pahemmin rästissä ovat, jok'ikinen.
Upean pehmeitä ovat säät olleet, taidan lähteä vähän ulos laputtamaan.
Niin, nyt on mun vuoroni olla flunssassa, kun perhe siitä pääsi irti.
Jossain keuhkojen pohjalla muhii, ei yskitä, mutta jos tässä itseni menen palelluttamaan niin ilmeisesti tämä pöppö osaa keittää mulle kasaan keuhkokuumeen aivan kuten tyttärellekin teki.
No, minä pistä lämmintä päälle oikein urakalla.
Tuntuvat olevan aika tarkkaan samat hommat rästilistalla jotka olivat perjantainakin. Mitä nyt vain vähän entistä pahemmin rästissä ovat, jok'ikinen.
Upean pehmeitä ovat säät olleet, taidan lähteä vähän ulos laputtamaan.
Niin, nyt on mun vuoroni olla flunssassa, kun perhe siitä pääsi irti.
Jossain keuhkojen pohjalla muhii, ei yskitä, mutta jos tässä itseni menen palelluttamaan niin ilmeisesti tämä pöppö osaa keittää mulle kasaan keuhkokuumeen aivan kuten tyttärellekin teki.
No, minä pistä lämmintä päälle oikein urakalla.
Niin, mieli muuttuu sen sata kertaa asioita päässä pyöritellessä, joskus on hyväksi, joskus pahaksi. Vähän tuntuu yhtä vaikeilta asioilta kuin nämä lämmitysvaihtoehdot/ratkaisutpvalila kirjoitti:Vaihtoehtoja tässä vasta pyöritellään, kyseenalaistan yleistä ajattelua.
Kiva, en olekaan ainoa! Mielialaa tämmöiset vkl ei pahemmin nosta.pvalila kirjoitti:Mihinköhän meni tämä viikonloppu?
Vaimo raukka se ahkeroi täällä ja mä vain sinkoilin sinne tänne mitään paljon aikaan saamatta. Pyysit kuvatuksia lattiasta ennen kolhuja että tapetista. Vaimo laitteli noita kuin vanha tekijä vaikkei koskaan ennen ollut moista tehnyt. Omalle osalleni lankesi alkuviivan laittaminen passiin.
Lattiaa, Halltex:ia + Fly-by-Wire johdotuksia:

Tapettia + Biltemaa...

Tapetin geometriaa...

Ihan kivalta näyttää, tosin tokaisin vahingossa tietyllä äänensävyllä että näyttääpä vanhalta. Vastaus vaimolta: vanhahan tämä talo onkin...
edit: Chunu asennettu
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Mun photoshop nenä väräjää epäilyttävästituuma kirjoitti: edit: Chunu asennettu
Toihan on kivan näköistä tapettia, kyllä toi on ihan hyvin tyyliin sopivaa mun harhakäsityksien mukaan mitä kuvittelen teidän tahtovan
Kävin kolleegan kotona taannoin ja se oli löytänyt sellaisen veikeän tapetin, jossa kuvio näkyy vaan suoraan edestäpäin, mutta ei sivulta, oli aika veikeä ja silti hillitty.
Photoshop-Chunnuka on joka suhteessa yhtä hyvä kuin oikea, paitsi että se ei lämmitä eikä jäähdytä.
Ikkuna on ilmeisen hyvässä maalissa, maalasitte sen projektin alussa niin ei sitten uusi lattia likaannu sen maalaamisen takia?
Ikkuna on ilmeisen hyvässä maalissa, maalasitte sen projektin alussa niin ei sitten uusi lattia likaannu sen maalaamisen takia?
Ehkäpä tuo taustalevyyn maalaamani "kesäpäiväntaivas" -illuusio tuossa vaan hämääjtbo kirjoitti:Mun photoshop nenä väräjää epäilyttävästituuma kirjoitti: edit: Chunu asennettu![]()
![]()
![]()
Toihan on kivan näköistä tapettia, kyllä toi on ihan hyvin tyyliin sopivaa mun harhakäsityksien mukaan mitä kuvittelen teidän tahtovan![]()
Kävin kolleegan kotona taannoin ja se oli löytänyt sellaisen veikeän tapetin, jossa kuvio näkyy vaan suoraan edestäpäin, mutta ei sivulta, oli aika veikeä ja silti hillitty.
Tapetteja ei täällä ollut kun tämän ostimme; kovalevyn päällä vain muutamia kerroksia maalia ja ulommainen se paksu lateksi mutta sitä enemmänkin on ollut tapettia tuon kovalevy pinnan alla. Kuinkakohan usein ennenvanhaan pinnat uusittiinkaan, laskujeni mukaan vissiin viiden vuoden välein!
Purimme seinät laudoitukseen asti vaikka vähempikin kai olisi riittänyt. Halu tutkia seinärakenteet kuitenkin innostutti repimään kaikki pois. Onneksi sen teimme kun alimmaisena oli noita aaltopahvilaatikoita alumiinipintoineen. Toisaalta eipä ne siellä olleet mitään tehneet. Toistepäin kun olisi olleet olisi saattanut olla lämmön karkaamisen suhteen jopa plussaa
Niin, kuvassa se pelaa yhtä hyvin kuin tällä hetkellä todellisuudessakin.pvalila kirjoitti:Photoshop-Chunnuka on joka suhteessa yhtä hyvä kuin oikea, paitsi että se ei lämmitä eikä jäähdytä.
Ikkunoita ei olla käsitelty biteillä eikä maalilla. Ne ovat semmoiset kuin ovat tehtaalta joskus tulleet. Tupakkaa ei ainakaan sisällä vissiin ole kukaan pahemmin poltellut ennen meitäkään. Ette viitsineet vissiin vaan sanoa mutta on tässä vielä hommaa... Listoitukset ja kaikki! Ne kun vasta lopulta siistivät kokonaisuuden
Vetääpä ilma kylmäksi ulkona! Huomenna on marssittava hakemaan jälleen putkiosia. Pari-kolme-neljä-viisi-x- kpl näytti puuttuvan kun yritin saada sitä puolta eteenpäin. Osansa kyllä oli toki tällä yleisellä tasolla olleella harmitusololla tänä viikonloppuna. Toivottavasti tämä olotila ei useammin ala kyläilemään
Minä en ymmärrä estetiikasta mitään. Vaimo sattumalta pänttää juuri nyt yliopistolla estetiikan kursseja, onkohan siellä estetiikan kirjan lehdillä myös tapettimalleja?
Kun kävin opettamassa rakennusalan maahanmuuttajille suomen kieltä, huomasin sattumalta seinällä vanhojen tapettimallien esittelyn: siellä raksan oppilaat kävivät opiskelemassa eri tyylisuuntien ja aikakausien tapetteja, ihan aitoja eikä mitään uustuotantojuttuja.
Chunnuka edustaa selvästi 1930-luvun funktionalismia...
Mikäs se Tuumalla viikonloppuna niin pieleen meni? Leikit taksikuskia ja jäi omat hommat tekemättä?
Kun kävin opettamassa rakennusalan maahanmuuttajille suomen kieltä, huomasin sattumalta seinällä vanhojen tapettimallien esittelyn: siellä raksan oppilaat kävivät opiskelemassa eri tyylisuuntien ja aikakausien tapetteja, ihan aitoja eikä mitään uustuotantojuttuja.
Chunnuka edustaa selvästi 1930-luvun funktionalismia...
Mikäs se Tuumalla viikonloppuna niin pieleen meni? Leikit taksikuskia ja jäi omat hommat tekemättä?
Kohta teillä siirtyy remppa siihen vaiheeseen, jossa asiat alkavat valmistua. Keskeneräisten juttujen määrä on kaiketi nyt maksimissaan, pakostakin juna kääntyy hiljalleen toiseen suuntaan.
Sun vaimosi on niin mieltynyt aitoon rintsikaan, että kyllä hän sellaisen tuosta talosta vielä tekee: ensin sisältä, ja sitten ulkopuolelta.
Teillä saattaa mieli muuttua noiden mineriittienkin suhteen, mun mielestäni ne ovat tinkimättömän aitoja rintsikan seinässä; eihän se aitoa ole, jos taloon ei ole jäänyt mitään jälkeä jokaiselta sen vuosikymmeneltä.
Tulivatko sähköt Haltexin alle vai vedätkö aitoon tyyliin pintaan?
Sun vaimosi on niin mieltynyt aitoon rintsikaan, että kyllä hän sellaisen tuosta talosta vielä tekee: ensin sisältä, ja sitten ulkopuolelta.
Teillä saattaa mieli muuttua noiden mineriittienkin suhteen, mun mielestäni ne ovat tinkimättömän aitoja rintsikan seinässä; eihän se aitoa ole, jos taloon ei ole jäänyt mitään jälkeä jokaiselta sen vuosikymmeneltä.
Mulla kävi täällä tänään SPU:n myyntipäällikkö käväisemässä. En ehdi nyt kirjuutella mitä juteltiin, kerron myöhemmin.
En edes leikkinyt mittaria. Sellainen olotila, joka ilmenee joskus muksuilla kun kaikki harmittaa, vaikka kaikki on ihan hyvinpvalila kirjoitti: Mikäs se Tuumalla viikonloppuna niin pieleen meni? Leikit taksikuskia ja jäi omat hommat tekemättä?
Tänään sitten sain kolmessa tunnissa aikaiseksi enemmän kuin mitä ajattelin viime viikonloppuna tehdä
Ei ihme että kuisti on ollut aina plussan puolella, ilman eristeitäkin. Ei eristettä koko seinässä, vähän turpeen tapaista alaosassa noin 10cm lattiatasosta ylöspäin ja lumppua hiukan kuistin ja talon välissä. Nyt asialla ei tietty niin väliä enään mutta tuo kuistin ja talon liitos puhaltaa oikein kunnolla ja on laiteltava vällyä sinnekin. On energia vissiin ennen ollut halpaa...
Entäpä jos sieltä on eristeet menneet jonnekkin joidenkin mukana?
Mikä optimismi sun mielialaan on saapunut? Vai että asiat alkavat valmistuapvalila kirjoitti:Kohta teillä siirtyy remppa siihen vaiheeseen, jossa asiat alkavat valmistua. Keskeneräisten juttujen määrä on kaiketi nyt maksimissaan, pakostakin juna kääntyy hiljalleen toiseen suuntaan.
Hmmm. Totuuden siemen tuossa tietty on. Enempää sekaisin ei kämppä enään voi olla. Jokainen liike siirtää remonttia valmiimmaksi, hitaasti tosin. Toki voihan tässä ajankuluksi vetäistä mineriitit alas että vesikaton hiiteen + sokkelin jurnuttaa timanttilaikalla ja vähän kolkutella lekalla löytyisikö isompia aukkoja säästöbetoniin ja vielä kellarinkin räjäyttää remonttiin mukaan. Sitten olisikin sopiva aika kutsua pankinjohtaja paikalle kaffeelle
Sähköjutut ovat vähän kierot. Haluaisin toki tehdä saman kaavan mukaan koko alakerran että yläkerran mutta menee niin että yläkerta upotetaan, kun rakenne suorastaan huutaa sitä eli tilaa on oikaisukoolauksien jälkeen ruhtinaallisesti. Alakerran Halltex:it vedettiin sitten suoraan täyslaudoituksen päälle eikä alettu oikomaan. Ihan vain sen johdosta että nyt ei tarvitse miettiä mihin voi mitäkin kiinnittää seinille. Joka paikassa on tanakka lautaseinä alla, tokihan voi aina lautojen väliin onnistua ja minulta se tottavie käykin. Eli ns. seka-asennuksena sitten alakerta. Poravasaralla vetelin ennen lattian tekoa että eristystä joka seinille reiät että putkitukset kellariin, jolloin paljon pystyy vedellä kellaria hyväksikäyttäen. Seinän avartamisen ja vahvistamisen ansiosta voi myös uppoasentaa osan asioista tiettyyn kohtaan ilmestyneeseen "kuiluun". Näkyvät osat siiteen ajattelin vähän feikata ja käyttää mustaa MMJ:tä että mustia kiinnikkeitä, kalusteet tulee olemaan tod. näk. mustaa Renovaa. En sentään ala peltikuorisia johtoja metsästämään tai Rakennusapteekin vai oliko Metsäkylän navetan posliinisia kalusteita käyttämään, niin perinnemies ei tällainen Jr. kuitenkaan ole
Viimeksi muokannut tuuma, Ti Syys 28, 2010 0:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niin, voi kai joku olio sellaista turve mössöä syödäkinjtbo kirjoitti:Entäpä jos sieltä on eristeet menneet jonnekkin joidenkin mukana?
Olen pelkkänä korvana. Kai olet myös kutsunut Paroc:in ja Ekovillan vastaavat juttutuokiolle, niin tulee lisää perspektiiviäpvalila kirjoitti:Mulla kävi täällä tänään SPU:n myyntipäällikkö käväisemässä. En ehdi nyt kirjuutella mitä juteltiin, kerron myöhemmin.
Tämä kaveri on ollut vuosikaudet Parocia myymässä ja osaa emuloida heitä. Ekovillalle olen soittanut, mutta en usko, että joka firmasta lähtisi mies tänne kahveelle; ei yksi vanha mökki niin kiinnostava ole. Myyntitykin varmaankin saisi tulemaan, mutta minua kiinnostavat lähinnä kaverit, jotka osaavat muutakin kuin vain myydä.tuuma kirjoitti:Olen pelkkänä korvana. Kai olet myös kutsunut Paroc:in ja Ekovillan vastaavat juttutuokiolle, niin tulee lisää perspektiiviäpvalila kirjoitti:Mulla kävi täällä tänään SPU:n myyntipäällikkö käväisemässä. En ehdi nyt kirjuutella mitä juteltiin, kerron myöhemmin.
Kaipa Ekovillamiehen kanssa olisi ollut antoisampi jutella, koska hän olisi ehkä osannut valaista mua paremmin niistä asioista, jotka koulun penkillä jäivät vähän epäselviksi.
Tämä SPU-mies on rakennusinsinööri, opiskellut suunnilleen samoihin aikoihin kuin minä, ja hänellä on sama kuva rakenteiden toiminnasta kun minulla.
Hengittävyydestä mies oli kuullut niin paljon, ettei tahtonut koko sanaa jaksaa. Ihmiset säännöllisesti uskovat, että hengittävyys tarkoittaa sitä, että ulkoa tulee raitista ilmaa seinän läpi sisään ja huono sisäilma poistuu seinän läpi ulos. Siis ihan niin kuin ihminen hengittää.
Mulla ei ollut sydäntä ottaa esille toista vakiotermiä ja kysyä pullotalosta...
Miehellä oli muuten ollut rintsikka aikoinaan, ja vähän erikoisesti eristetty: seinien sisällä oli korkkipurua. Eristävyys oli tietenkin parempi kuin tavallisella purulla eikä korkkipuru ollut painunut lainkaan esim. ikkunoiden alta. Öljykattilan ja ikkunoiden vaihdolla sekä lisäeristyksellä talon öljynkulutus puolittui; minä luulisin, että juuri kattilan vaihdolla oli erityisen suuri merkitys.