tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
tuuma
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti:yritetään me olla sopuisasti, vaikka ketjun isäntä onkin matkoilla. Johny kävi kylässä tänään ja näytti kuvia omista projekteistaan: taivalta sitä on vielä sielläkin.
Tulinkin sopivasti kotiin, täällähän on säpinää :-)

Ahaa, Johnykin on nyt ihmetellyt katto- eikun siis lattiaikkunaasi :-)

Olisihan se aika utopista nähdä joku joka tulisi sanomaan että taloremppa on täysin valmis :lol:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Tuumanparempipuoli?
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://tuikuntekeleet.blogspot.com/

Viesti Kirjoittaja Tuumanparempipuoli? »

jtbo kirjoitti:
Tuumanparempipuoli? kirjoitti: No kivahan se on, et täällä käydään pilailemassa mun kustannuksella. Pitää varmaan jättää tääkin ketju tästä lähtien lukematta, niin ei tartte pahoittaa mieltään. Vois ainakin kirjoittaa asiallisesti, eikä vetää mua mukaan juttuun. :( Mut jatkakaa te.. Adios amigos!
Ei sun kannata mieltäsi pahoittaa kehnoista vitseistä. Kyllä mää nyt tarkotin ihan sitä, että ensin pitäisi tulla tutuksi, ennen kuin laskee leikkiä, tiedä sitten miten mun ulosanti taas on ollut ymmärrettävissä, kun oon vähän tämmönen :lol:
Enpä sua tai Pvalilaa nyt tarkoittanut. Tän tulin sanomaan. Ja sen että Tuuma on tullu takas kotiin. :-D Mut hää ehtikin ensin. :-D
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

tuuma kirjoitti: Olisihan se aika utopista nähdä joku joka tulisi sanomaan että taloremppa on täysin valmis :lol:
Kyllä ton tartteisi olla jotain urbaania legendaa, ei tollasta yksinkertaisesti voi olla olemassa, johan sitä toisesta päästä saa jo alkaa uutta remppaa kun toiseen päähän ehtii rempan viimeistelemään, kyllä se on do loop while i==<1 for i++ tai jotain sinneppäin, kuten mun metrin mittaiset lankut, jotka on 0.96-1.04 metriä :lol:
johny_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja johny_t »

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:yritetään me olla sopuisasti, vaikka ketjun isäntä onkin matkoilla. Johny kävi kylässä tänään ja näytti kuvia omista projekteistaan: taivalta sitä on vielä sielläkin.
Tulinkin sopivasti kotiin, täällähän on säpinää :-)

Ahaa, Johnykin on nyt ihmetellyt katto- eikun siis lattiaikkunaasi :-)

Olisihan se aika utopista nähdä joku joka tulisi sanomaan että taloremppa on täysin valmis :lol:

Näin pääsi käymään juu, että vihdoin päästiin Pvalilan kanssa juttusille. Huomasin kyllä tuuman mainitseman lattiaikkunan, mutta emme ehtineet perehtyä siihen sen enempää: Kiireisten miesten aika on aina rajallinen ja keskityimme lähinnä tuoreen pullan aromeihin. :wink:

Olin huomaavinani vienon hymyn vilahduksen Pvalilan huulilla esitellessäni pikaisesti omaa työmaata: Hiekkaharjussa projeti on huomattavasti paremmalla mallilla kuin täällä. :roll: Noh, kunhan sitä jossain vaiheessa pääsisi sisätiloihin...

Tuuma: Miltä Keskeisessä Euruuoassa näytti?

jaha, jtbo kiilaas.

-J-
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:
Ajatus 250 mm uretaania talon yläpohjan eristeenä ei ole tässä ketjussa paljoa kommentteja poikinut, mutta jos ortodoksiporukka olisi siitä lukenut niin saisin varmaankin kuulla kunniani.
Niin, no. En mä muuta ongelmaa tuossa nää kuin sen miten saat saumattoman ja repeämättömän pinnan ja sitten toisekseen arveluttaa se että luulen että kattoon kun varmaan kohdistuu se suurin paine ja vesihöyry ei pääsekään tunkeutumaan läpi puruihin tai selluun tai kivivillan läpi harjatuuletukseen niin sitten se pyrkii menemään niistä seinistä ja silloin seinien täytyy ottaa vastaan minusta melkoinen kosteustaakka.

Toki jos sulla tuuletus on yläkerrassa kunnossa niin tokkopa nyt kuitenkaan mitään katastrofia syntyisi. Vaikea sanoa puolesta tai vastaan. Enemmänkin henkilökohtainen valinta tuo on. Itsellä on oma kantani että se on niin pirullista laiteltavaa ruoteiden väliin etten ikimaailmassa laittaisi jos itse asentaisin. Nimim. muutaman levyn kun kerran laitoin ja 5 pulloa urtsia tuhlasin ja silti jäi arvelujen varaan meniköhän joka paikkaan saman verran. Purettuani huomasin että ei ollut mennyt.

Se levyt pariin kerrokseen limittäin jota suunnittelit olisikin sitten jo varmempi ja paras juttu. Urtsivaahdon sijaan käyttäisin saumoissa urtsiliimaa niin ei paisumisvoima pääsisi siirtelemään saumoja eikä tarvisi ylimääräisiä veistellä. Mulla noissa oli suurin ongelma se kun alkoi sen vaahdon voimasta saumat vääntyilemään ja levyt menemään vinksin vonksin. Totta. Tein hommaa ensimmäisen kerran, tosin sen viimeisen :-)
jtbo
Jäsen
Jäsen

Saumausvaahto, tai joku tollainen mulla on käytössä ollut, turpoaa hyvin, vaikkei olekkaan sitä ihan urtsia kaiketi :-D
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
tuuma kirjoitti: Olisihan se aika utopista nähdä joku joka tulisi sanomaan että taloremppa on täysin valmis :lol:
Kyllä ton tartteisi olla jotain urbaania legendaa, ei tollasta yksinkertaisesti voi olla olemassa, johan sitä toisesta päästä saa jo alkaa uutta remppaa kun toiseen päähän ehtii rempan viimeistelemään, kyllä se on do loop while i==<1 for i++ tai jotain sinneppäin, kuten mun metrin mittaiset lankut, jotka on 0.96-1.04 metriä :lol:
Loputon looppihan tämä remppa on ja hard reset on nimeltään puskutraktori :lol:
tuuma
Jäsen
Jäsen

johny_t kirjoitti:
Tuuma: Miltä Keskeisessä Euruuoassa näytti?
Kovin oli kesäistä vielä.

Vaan mitä tavailin Suomen uutisia niin ensi talvi tulee olemaan täällä kylmin tuhanteen vuoteen kun Golf virrassa joku häikkä. Hrrrr. Ja kuten Jtbo omassa ketjussaan jo alkaa saamaan vauhtia eristyshommiin tulevien yöpakkasten pelossa niin täällä alkaa myös olemaan ensi vkl melkoista puurtamista. Olisi pakko saada edes sulut patteriputkiin että saisi edes muutamissa jäljellä olevissa radiaattoreissa vedet kiertoon ja vilperon tärisemään, jos edes käyntiin lähtee kevään jäljiltä :?
jtbo
Jäsen
Jäsen

Golf virtahan on hidastunut ties kuinka pitkään, eikö lie jo 70-luvulla ollut noita uutisia, alkuvuodesta oli sitten tälläisiä uutisia:
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... tream.html

Pisemmällä aikavälillä kuitenkin lienee jonkinlaista hidastumista, kun eihän tuo ole mikään ikuinen virtaus, aivan kuten ilmavirtaukset, myös merivirtaukset elävät, mutta se aika missä muutokset tapahtuvat voi olla vallan mahdottoman pitkä.

Jos joku suuri makeanveden allas tyhjää itsensä sopivassa paikassa, niin sitten voi tuo virta nopeastikkin järkkyä, mutta ei se golf virta kylläkään yhdessä vuodessa eikä kahdessa tee mitään kun moista makeanveden allasta ei ole laskettu mereen.

Magneettikentän napaisuuden vaihdoksen on kyllä arvioitu myös vaikuttavan tuohon, mutta sekin on aika etäinen mahdollisuus meidän elinaikana.

Jotenkin musta tuntuisi, että saataisiin nauttia loskatalvesta vaihteeksi :shock: La Nina vahvana, El Nino oli talvella vahvana, noi vaikuttaa ilmavirtauksiin yms. jopa täällä.
tuuma
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:
Jotenkin musta tuntuisi, että saataisiin nauttia loskatalvesta vaihteeksi :shock: La Nina vahvana, El Nino oli talvella vahvana, noi vaikuttaa ilmavirtauksiin yms. jopa täällä.
Jotenkin ei haittaisi vaikka ennustuksesi osuisi oikeaan :-D Golf virta on vähän kuin kohtuukokoinen vesikiertoinen patteriverkosto yhdellä jumalattoman suurella radiaattorilla varustettuna, Ilmavirrathan sitten tosiaan ovat hieman arvaamattomampia, muistan kun jostain syystä alkoi täälläkin olemaan ilmassa Saharan hiekkaa ja lämpötila nousi epätavallisen korkeaksi joku syksy.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Ajatus 250 mm uretaania talon yläpohjan eristeenä ei ole tässä ketjussa paljoa kommentteja poikinut, mutta jos ortodoksiporukka olisi siitä lukenut niin saisin varmaankin kuulla kunniani.
Niin, no. En mä muuta ongelmaa tuossa nää kuin sen miten saat saumattoman ja repeämättömän pinnan ja sitten toisekseen arveluttaa se että luulen että kattoon kun varmaan kohdistuu se suurin paine ja vesihöyry ei pääsekään tunkeutumaan läpi puruihin tai selluun tai kivivillan läpi harjatuuletukseen niin sitten se pyrkii menemään niistä seinistä ja silloin seinien täytyy ottaa vastaan minusta melkoinen kosteustaakka.

Toki jos sulla tuuletus on yläkerrassa kunnossa niin tokkopa nyt kuitenkaan mitään katastrofia syntyisi. Vaikea sanoa puolesta tai vastaan. Enemmänkin henkilökohtainen valinta tuo on. Itsellä on oma kantani että se on niin pirullista laiteltavaa ruoteiden väliin etten ikimaailmassa laittaisi jos itse asentaisin. Nimim. muutaman levyn kun kerran laitoin ja 5 pulloa urtsia tuhlasin ja silti jäi arvelujen varaan meniköhän joka paikkaan saman verran. Purettuani huomasin että ei ollut mennyt.

Se levyt pariin kerrokseen limittäin jota suunnittelit olisikin sitten jo varmempi ja paras juttu. Urtsivaahdon sijaan käyttäisin saumoissa urtsiliimaa niin ei paisumisvoima pääsisi siirtelemään saumoja eikä tarvisi ylimääräisiä veistellä. Mulla noissa oli suurin ongelma se kun alkoi sen vaahdon voimasta saumat vääntyilemään ja levyt menemään vinksin vonksin. Totta. Tein hommaa ensimmäisen kerran, tosin sen viimeisen :-)
Se on totta, että teoreettisesti loistava eristys ei auta, jos työvirheiden takia syntyy suoranaisia vuotoja. Kyllä minäkin selluvillaa mielelläni sinne ylös puhaltaisin, vaan kun se vaatisi talon nostamista niin perhanasti kun mulla ei ole varaa huonekorkeudesta purra pois.

Ilman virtaus seinien plus katon läpi ei ole vakio, eli jos katto tiivistyy ei se automaattisesti tarkoita, että seinien läpi virtaisi sitten enemmän märkää ilmaa. Virtaus riippuu sisä- ja ulkopuolen paine-erosta. Rakenteiden läpi menevän virtaaman väheneminen on itse asiassa hyvä juttu, joskin se saattaa aiheuttaa tarvetta kasvattaa hormien kautta ulos virtaavan ilman määrää (aika vähän, eihän terveessä talossa saa ilma paljoakaan virrata seinien läpi vaikka kuinka olisivat hengittävät eristeet käytössä).

Täytyy kaiketi ottaa selvää, kuinka hidasta ja hankalaa tuo urtsin laittaminen juoksujen väliin mahtaa olla. Saattaa olla, että sulla eivät olleet aivan ihanteelliset menetelmät ja materiaalit käytössä; hämmästyttävää että nykyinen hengittävien materiaalien suuri ystävä vielä hetki sitten oli vielä valmis uretaania kattoon laittamaan!

On mullakin yksi huoli tuon urtsirakenteen suhteen: sinne urtsin keskelle jäävät kattotuolit. Jos ne saavat hiukankin kosteutta jostain (vaikka sateinen asennuspäivä) niin siellä uretaanin keskellä saattaa kohta kukkia niin ettei Hollantia lähempää vastaavaa löydy. No, jääväthän ne alapuolelta auki, alaspäin pääsevät kuivumaan jollain tavalla.
Tinakenkäpoika
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tinakenkäpoika »

tuuma kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

On myös olemassa urtsivaahtoa jossa jälkipaisunta on 5% luokkaa, sillä ei vetele ja vääntele :)

Esim. tässä, http://www.penosil.com/fi/Tuotteet/pist ... ol-fixfoam
pvalila
Jäsen
Jäsen

Mikä tahansa massiivirakenne, jossa rakenne on sisältä ulos asti yhtä ja samaa materiaalia, on omalla tavallaan selkeä toiminnaltaan.

Tämä pätee myös uretaanirakenteeseen, ei siinäkään tarvitse kastepisteitä laskea. Ei varsinkaan, kun sen läpi ei ilma yksinkertaisesti virtaa.

Tuo hengittävyys on terminä ihan peffasta, eihän kyse ole lainkaan ilman virtaamisesta rakenteen läpi. Ilmavirtaa ei saisi olla hengittävänkään eristeen tapauksessa, sehän tarkoittaa lämmön virtaamista ulos talosta. Hengittävyys tarkoittaa sitä, että eristeellä on kyky sitoa läpivirtaavasta ilmasta erottuvaa kosteutta omaan rakenteeseensa: esimerkiksi kivivillalla tätä ominaisuutta ei ole ja siksi pienikin määrä vettä tekee kivivillasta märän tuntuista (ja kosteus muodostaa kylmälle kulkutien eristeen läpi).

Oikeassa elämässä materiaalin kyvyllä sitoa kosteutta on merkitystä lähinnä rakennevirheiden ja vesivahinkojen yhteydessä, eihän taloa ikinä pitäisi rakentaa niin että eristeet kostuvat.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Niinhän se on, niin. Ei ilma saisi rakenteiden läpi vaihtua! Sen johdosta laitetaan ilmansulkupaperi. Minä pidän tuota "hengittävyyttä" sen johdosta tärkeänä että se antaa anteeksi pieniä vesivahinkoja että rakenteiden kannalta turvaa jos vaikka jossain päin kosteutta kulkeutuu johonkin liikaa niin pääsee haihtumaan. Se miksi olen hengittävien rakenteiden ystäväksi muuttunut johtuu pitkälti omista aatelmista; ajatellen että pohtien. Tuosta mun urtsi episodistahan on kulunut jo viisi vuotta, jolloin aika vihreä herne olin näiden talojen/rakenteiden suhteen.

Kosteuspuskurina myös ajattelen puuperäisten eristeiden käyttöä ja tutkimuksia siitä onkin paljon, joissa rakennetta pidetään terveellisenä, koska tasoittaa huoneilmankosteutta ääripäissä ja kovin terveelliseksikin määrittävät tuollaisen mahdollisimman pitkäkestoisen 40-50% huonekosteuden eli että kosteus heittelee sisällä mahdollisimman vähän. Kaikenlaisten bakteerien, virusten ja hometattien mielestä sellainen taas on pahasti elinkelvotonta aluetta.

Kauan sitten jo asiasta taisin mainita että ei urtsi huono materiaali ole kunhan tulee koneellinen ilmanvaihto. Kosteuspuskuriksi ei kojeesta tosin ole, jos ei sitten ihan koneellista kuivatusta ja jopa kostutusta laita saman koneen yhteyteen ja aja siten käsitellyn ilman tötteröistä läpi joka huoneisiin. Automatiikalla/kojeilla saa varmasti parhaimman mahdollisen mitattavissa olevan ilmanlaadun mutta alkaa kyllä hintaakin sitten kertymään. Siltikin monet ihmiset kärsivät koneellistetuissa taloissa :shock: Mene ja tiedä sitten mitä mitattavia tekijöitä nuo koneet eivät vielä osaa ottaa huomioon, kun hengittävin materiaalein rakennetuissa rintsikoissa on niin kauhian terveellistä ilman kojeen pihaustakaan?

Muutama testi on tullut tehtyä ihan "vesilasi vessanavain" -menetelmällä ja lopullisesti ajatuksia on pönkittänyt tämän timpurimme kauhukertomukset kun on repinyt monia remontoituja perinnetaloja jälleen rungoille ja sitten tehty perinteisillä menetelmillä perään toinen kertaluokkaa suurempi remppa kun on osa rakenteistakin jo ehtinyt vaurioitua. Se että miksi tehdä arveluttavasti kun voi tehdä varmasti, ihmetyttää häntä suuresti. Kyse ei ole kuitenkaan rahasta vaan useimminkin vielä päinvastoin, rahaa jopa ehkä vähän säästyy.

Mitä kivivillaan tulee niin sen toisella puolen jos on riittävän harva rakenne niin kosteus haihtuu äkkiä myös pois mutta toisella puolen pitää olla sitten lähes muovikalvo ja vähintään ilmansulkupaperi mutta bitumipaperi on minusta sille hyvä kompromissi ilmasulkutuotteena kun hillitsee sopivasti tuota kosteuden siirtymistä mutta päästää silti vähän kumminkin eli ei täysin blokkaa. Kosteuspuskuriksi ei oikein siitäkään ole mutta parempaa siinä kai kuitenkin kuin urtsi.

Tästä aiheesta on toki montaa mielipidettä mutta kun täällä ollaan päästy lateksipinnoista pikkuhiljaa eroon niin ilman raikkaus on ihan eri luokkaa kuin ennen ja se ei johdu että ilma vaihtuisi enemmän vaan siitä että kosteustasapaino on vakaampi (aamulla makkarissa ei ole veitsellä leikattava ilma). Meillä kun ei ole yhtään huipparia ja ilma poistuu sen mitä poistuu räppänistä sun muista raoista niin olettaisin että meidän tönöön tämä "hengittävyys" teema sopii vallan mainiosti.

Hengittävä materiaali/rakenne -termit voisi minun puolesta korvata termeillä: Kosteutta läpäisevä/puskuroiva materiaali että rakenne tjms. vaikea se on kyllä tuokin tai sitten kylmästi istuttaa suomalaiseen suuhun sanahirviön Hygroskooppinen, joka kuvaa asian yhdellä sanalla samalla poistaen tuon sekoittavan hengitys -sanan keskusteluista/kirjoituksista.

Pääsenköhän kohta jo perinnejengiin... :mrgreen:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Teillä on siis ollut ongelmia sisäilman kanssa, jopa niin pahoja, että aivan leikkaavalta on kurkussa tuntunut? Ei kiva ollenkaan!

Meillähän on seinät lastulevyä ja sen päälle on vedetty lateksilla maalattu lasikuitutapetti: en ole ajatellut seinän sisällä olevaa
purua sisäilman kosteuteen vaikuttavana elementtinä. Iso munaus on se, että vahingossa mulla tempaistiin kellarinkin seinät lateksilla
ja sitä ei tosiaankaan olisi pitänyt tehdä.

Tuo sun timpurisi on sikäli vähän väärässä, ettei perinteisillä varmoilla ratkaisuilla päästä lähellekään sellaista kulutustasoa,
mitä nykyaikana vaaditaan. Ja mitä tulee niihin hänen purkamiinsa tapauksiin, uskoisin niissä kaikissa käytetyn muovikalvoa
ja villaa, homeeseen vetäneitä uretaanitaloja ei (vielä) liene paljoakaan.

Aika vähissä taitavat olla rakenteet, jotka kärsivät kosteusongelmia, jotka johtuvat sisäilman mukana seinän sisään tunkeutuneesta
kosteudesta: kyllä kosteusongelmien takana on yleensä joko vuoto tai sitten maaperästä noussut kosteus.

Tervapaperin höyrynläpäisevyydestä en oikein tiedä. Virossahan tervapaperi oli ylivoimaisesti suosituin vesikattojen materiaali,
ja kyllä niitä kattoja sitten korjailtiinkin! Tarkoitan sekä kerrostaloja että pientaloja. Siellä tervapaperi oli käytössä aivan kuten
täällä käytettiin bitumihuopaa.

Epäilen myös, että vesivahingon tapahduttua kivivilla on luultavasti armeliaampi materiaali kuin selluvilla: vähän rakenteita auki
sieltä ja täältä ja kivivilla on kohta taas kuivaa ja kelvollista, selluvillan kuivuminen kestää tosi kauan eikä se välttämättä ihan
ennalleen edes toivu. No, näillä nyt on puolensa ja puolensa.
Vastaa Viestiin