Niinhän se on, niin. Ei ilma saisi rakenteiden läpi vaihtua! Sen johdosta laitetaan ilmansulkupaperi. Minä pidän tuota "hengittävyyttä" sen johdosta tärkeänä että se antaa anteeksi pieniä vesivahinkoja että rakenteiden kannalta turvaa jos vaikka jossain päin kosteutta kulkeutuu johonkin liikaa niin pääsee haihtumaan. Se miksi olen hengittävien rakenteiden ystäväksi muuttunut johtuu pitkälti omista aatelmista; ajatellen että pohtien. Tuosta mun urtsi episodistahan on kulunut jo viisi vuotta, jolloin aika vihreä herne olin näiden talojen/rakenteiden suhteen.
Kosteuspuskurina myös ajattelen puuperäisten eristeiden käyttöä ja tutkimuksia siitä onkin paljon, joissa rakennetta pidetään terveellisenä, koska tasoittaa huoneilmankosteutta ääripäissä ja kovin terveelliseksikin määrittävät tuollaisen mahdollisimman pitkäkestoisen 40-50% huonekosteuden eli että kosteus heittelee sisällä mahdollisimman vähän. Kaikenlaisten bakteerien, virusten ja hometattien mielestä sellainen taas on pahasti elinkelvotonta aluetta.
Kauan sitten jo asiasta taisin mainita että ei urtsi huono materiaali ole kunhan tulee koneellinen ilmanvaihto. Kosteuspuskuriksi ei kojeesta tosin ole, jos ei sitten ihan koneellista kuivatusta ja jopa kostutusta laita saman koneen yhteyteen ja aja siten käsitellyn ilman tötteröistä läpi joka huoneisiin. Automatiikalla/kojeilla saa varmasti parhaimman mahdollisen mitattavissa olevan ilmanlaadun mutta alkaa kyllä hintaakin sitten kertymään. Siltikin monet ihmiset kärsivät koneellistetuissa taloissa

Mene ja tiedä sitten mitä mitattavia tekijöitä nuo koneet eivät vielä osaa ottaa huomioon, kun hengittävin materiaalein rakennetuissa rintsikoissa on niin kauhian terveellistä ilman kojeen pihaustakaan?
Muutama testi on tullut tehtyä ihan "vesilasi vessanavain" -menetelmällä ja lopullisesti ajatuksia on pönkittänyt tämän timpurimme kauhukertomukset kun on repinyt monia remontoituja perinnetaloja jälleen rungoille ja sitten tehty perinteisillä menetelmillä perään toinen kertaluokkaa suurempi remppa kun on osa rakenteistakin jo ehtinyt vaurioitua. Se että miksi tehdä arveluttavasti kun voi tehdä varmasti, ihmetyttää häntä suuresti. Kyse ei ole kuitenkaan rahasta vaan useimminkin vielä päinvastoin, rahaa jopa ehkä vähän säästyy.
Mitä kivivillaan tulee niin sen toisella puolen jos on riittävän harva rakenne niin kosteus haihtuu äkkiä myös pois mutta toisella puolen pitää olla sitten lähes muovikalvo ja vähintään ilmansulkupaperi mutta bitumipaperi on minusta sille hyvä kompromissi ilmasulkutuotteena kun hillitsee sopivasti tuota kosteuden siirtymistä mutta päästää silti vähän kumminkin eli ei täysin blokkaa. Kosteuspuskuriksi ei oikein siitäkään ole mutta parempaa siinä kai kuitenkin kuin urtsi.
Tästä aiheesta on toki montaa mielipidettä mutta kun täällä ollaan päästy lateksipinnoista pikkuhiljaa eroon niin ilman raikkaus on ihan eri luokkaa kuin ennen ja se ei johdu että ilma vaihtuisi enemmän vaan siitä että kosteustasapaino on vakaampi (aamulla makkarissa ei ole veitsellä leikattava ilma). Meillä kun ei ole yhtään huipparia ja ilma poistuu sen mitä poistuu räppänistä sun muista raoista niin olettaisin että meidän tönöön tämä "hengittävyys" teema sopii vallan mainiosti.
Hengittävä materiaali/rakenne -termit voisi minun puolesta korvata termeillä: Kosteutta läpäisevä/puskuroiva materiaali että rakenne tjms. vaikea se on kyllä tuokin tai sitten kylmästi istuttaa suomalaiseen suuhun sanahirviön Hygroskooppinen, joka kuvaa asian yhdellä sanalla samalla poistaen tuon sekoittavan hengitys -sanan keskusteluista/kirjoituksista.
Pääsenköhän kohta jo perinnejengiin...

-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...