tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
itäranta
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja itäranta »

tuuma kirjoitti:Jaa VILP? Hmmm. Oikeasti se on IVLP. Ilma-Vesi-Lämpö-Pumppu. Mutta VILP taipuu paremmin suussa. Jäähdytetään ulkoilmaa entisestään ja napataan siitä lämpö talteen, joka siirretään pumpulla (kompressorilla) veteen, joka sitten siirretään sisälle esim. vesipattereihin ja vähän lämmitetään suihkuvettäkin noin niinkuin alkuun. Tuolla kompressorilla saadaan siis tuo pienoinen, ilmainen lämpö nostettua johonkin +45-55 asteeseen, jotta siitä olisi oikeasti hyötyä.

Kompressori haukkaa tosin sitten sähköä mutta vähemmän kuin ulkoilmasta saatu ilmainen lämpö ja se on sen taloudellisuuden juju. Sekoitinko pahastikin?
Oukkei!Ei paha nakki ees mun Blondin aivoille :razz: !Epäilinkin jotain vastaavaa selätystä,mutta ajattelin varmistaa :wink: !
En oo sun proggista seuraanut pätkääkään,mutta oon seurannut anonyymisti ja salakavalasti noita muita keskuteluja,joten miellän siut ihan "tutuksi nikiksi" (aust,eihän vaimosi vaaaaan epäile mitään :wink: ?Eikös se ollut se niin,että yksi "nainut nainen" vastaa "kahdelle naineelle" miehelle (tai vaimoille...) ??Vai mitä se Nykänen sekoili ja selätti,eikun selitti...??

Siis tuo ilvp on jotenkin ajatuksena tuttu...ihan kuin oisin yrittänyt myydä jotain vastaavaa Äijälleni,mutta ei vaan sitten millään suostunut Vipuun :shock: !Kerros nyt blondille oikein Syvällisesti tämän keksinnön Parhaimmat puolet ja sitten mieluusti (ei mielellään julkisesti)ne vähemmän Huonot puolet :? .Pliis.Tai oikeesti...Pidä mulle Paras Myyntipuhe For Ever?!

Lupaan blokata ne vasta sen jälkeen,kun olen haalinut "Oikeeta Informaatiota."... (hei,missäs se Nätti-Räpsy-Smileys?)
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Pakollinen autopläjäys. Pvalila, mun kokemuksen mukaan mitä nyt vähän kertynyt niin se A-mese olisi ollut kyllä teidän perheelle katastrofi. A:ta en saanut täällä alleni mutta B:n. Tilat siinäkin jotain ehkä korollan luokkaa mutta varustettuna pienemmällä tavaratilalla. Tuo on automaatti ja 1,6l niin on kyllä aivan hengetön eli automaatti vaatii selvästikin minusta vähintään 2,0l ja mieluiten toki isomman koneen. Naurettavinta tuossa on se että siinä on myös Sport Mode. Se kyllä ei tee muuta kuin nosta koneen kierrokset korkealle mitään sen kummemmin uutta tapahtumatta.

Muuten tietty laadukkaan oloinen mutta alusta suorastaan kivikova ja tuo moottori, välillä ollut naurussa pitelemistä! Renkaat 215/45R17 eivät siihen kovuuteen kuitenkaan ole vissiin syypäänä kun meitin rellussa melkein samat ja rellu on sentään pehmeän mukava. Kiva kuulla miten sitikassa tuo profiili vaikuttaa mutta luulen että ei sen kummemmin kivireeksi muutu vaikka sitä luulisi kun minäkin sentään olen tottunut että 65-sarjalainen on jo matala...

Käytiin jossain tippukiviluolassa kun kerrankin tuli pieni väli ettei tarvinnut porukalla mennä illalla syömään ja päästiin vähän aikaisemmin muutenkin.

Huonossa valaistuksessa kännyllä, elävä lepakko:

Kuva

Ja sitten ei muuta kuin äkkiä karkuun ja Batmobileen:

Kuva
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

itäranta kirjoitti:
tuuma kirjoitti:Jaa VILP? Hmmm. Oikeasti se on IVLP. Ilma-Vesi-Lämpö-Pumppu. Mutta VILP taipuu paremmin suussa. Jäähdytetään ulkoilmaa entisestään ja napataan siitä lämpö talteen, joka siirretään pumpulla (kompressorilla) veteen, joka sitten siirretään sisälle esim. vesipattereihin ja vähän lämmitetään suihkuvettäkin noin niinkuin alkuun. Tuolla kompressorilla saadaan siis tuo pienoinen, ilmainen lämpö nostettua johonkin +45-55 asteeseen, jotta siitä olisi oikeasti hyötyä.

Kompressori haukkaa tosin sitten sähköä mutta vähemmän kuin ulkoilmasta saatu ilmainen lämpö ja se on sen taloudellisuuden juju. Sekoitinko pahastikin?
Oukkei!Ei paha nakki ees mun Blondin aivoille :razz: !Epäilinkin jotain vastaavaa selätystä,mutta ajattelin varmistaa :wink: !
En oo sun proggista seuraanut pätkääkään,mutta oon seurannut anonyymisti ja salakavalasti noita muita keskuteluja,joten miellän siut ihan "tutuksi nikiksi" (aust,eihän vaimosi vaaaaan epäile mitään :wink: ?Eikös se ollut se niin,että yksi "nainut nainen" vastaa "kahdelle naineelle" miehelle (tai vaimoille...) ??Vai mitä se Nykänen sekoili ja selätti,eikun selitti...??

Siis tuo ilvp on jotenkin ajatuksena tuttu...ihan kuin oisin yrittänyt myydä jotain vastaavaa Äijälleni,mutta ei vaan sitten millään suostunut Vipuun :shock: !Kerros nyt blondille oikein Syvällisesti tämän keksinnön Parhaimmat puolet ja sitten mieluusti (ei mielellään julkisesti)ne vähemmän Huonot puolet :? .Pliis.Tai oikeesti...Pidä mulle Paras Myyntipuhe For Ever?!

Lupaan blokata ne vasta sen jälkeen,kun olen haalinut "Oikeeta Informaatiota."... (hei,missäs se Nätti-Räpsy-Smileys?)

Jos teillä on siellä mökissä vesikiertoinen keskuslämmitys, niin tuo vilp on eräs vaihtoehto. Jos moista ei ole, ei sellaista ehkä kannata enää rakentaakaan.

Ilppi eli ulkoilmasta lämpöä pois haravoiva ja sitä yhden seinälle ripustetun sisäyksikön kautta sisäilmaan luovuttava laite oli mun valintani, vaikka mulla olisi ollut keskuslämmitys eli vilpinkin olisin voinut ottaa.

Ilpin hyötysuhde on vähän parempi, sillä onnistuu kesäisin jäähdytys ja ilpit paukuttavat lämpöä vielä tosi kovillakin pakkasilla, vilpit tuppaavat hyytymään usein jo -10 asteen tietämillä. Jos talo on kovasti sokkeloinen ja väliovia pidetään ahkerasti kiinni, tulee helposti ongelma siitä, kuinka tuon olohuoneen seinään ruuvatun laitteen puhkuma lämpö saadaan levitettyä kaikkialle kämppään.

Mullahan noita ilppejä on jo kaksi, ja kolmas pitäisi ostaa vielä yläkertaan lasten huoneita lämmittämään ja varsinkin jäähdyttämään: kesällä tuolla ylhäällä oli aika tukalaa.

Vilpin ja ilpin lisäksi mahdollinen vaihtoehto on maalämpö eli mlp, mutta sen hinta onkin sitten jo 15.000 - 20.000 euroa.

Nopein tapa säästää on siis ostaa tuollainen hyvä ilppi, mies tulee ja asentaa sen ja kahden viikon kuluttua talon lämmityslaskut ovat jo oleellisesti pienemmät.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Äsh, mulla on taas auto-ongelma.

Vaimohan ajoi focuksella kolme kertaa enemmän kuin minä, ja eilen hän kävi ekaa kertaa tyyppäämässä Sitikkaa. Kuulemma tosi kiva auto, mutta liian iso. Pitää saada pienempi, sellainen joka taipuu parkkihalleihin. Mitäs minä nyt teen?

Toistaiseksi vaimo voi hetken ajella Cliolla, mutta ei se oikein hyvä vaihtoehto ole sekään. Clio on aika turvaton ja siitä puuttuu servo.

Tässä olisi hyvä auto vaimolle, mutta nyt ei vain ole pelimerkkejä moiseen varattuna: http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Ka ... ?ca=11&w=2
pvalila
Jäsen
Jäsen

Ei tuo 170 CDI varmaankaan aivan toivoton vaimolle olisi ollut, sen luulisi olevan ihan kohtuullisen helppo pysäköitävä; sisätilat ovat myös ulkomittoihin nähden isot.

Nyt täytyy vain miettiä nuo autoasiat aika lailla uusiksi, mikä auto tulee omaksi ja mikä firman autoksi.
Tinakenkäpoika
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tinakenkäpoika »

pvalila kirjoitti:Äsh, mulla on taas auto-ongelma.

Vaimohan ajoi focuksella kolme kertaa enemmän kuin minä, ja eilen hän kävi ekaa kertaa tyyppäämässä Sitikkaa. Kuulemma tosi kiva auto, mutta liian iso. Pitää saada pienempi, sellainen joka taipuu parkkihalleihin. Mitäs minä nyt teen?

Toistaiseksi vaimo voi hetken ajella Cliolla, mutta ei se oikein hyvä vaihtoehto ole sekään. Clio on aika turvaton ja siitä puuttuu servo.

Tässä olisi hyvä auto vaimolle, mutta nyt ei vain ole pelimerkkejä moiseen varattuna: http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Ka ... ?ca=11&w=2
C3?
Tuumanparempipuoli?
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://tuikuntekeleet.blogspot.com/

Viesti Kirjoittaja Tuumanparempipuoli? »

itäranta kirjoitti: Oukkei!Ei paha nakki ees mun Blondin aivoille :razz: !Epäilinkin jotain vastaavaa selätystä,mutta ajattelin varmistaa :wink: !

WTF?? Mulle on ihan sama mitä sä tässä ketjussa kyselet! Ja toisekseen seuranhakupalstat on erikseen jossain muualla. Pvalilan ja Jtbon "pilailut" minua kohtaan on ok, heiltä sen siedän, mutta täysin minulle tuntemattoman heitot ihmetyttää. :roll: Wink wink wink!
petej
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja petej »

Viel varsin tyytyväinen tuohon Akakkoseen,dieselinä kohtuu kulutuksella ja tähän mennessä perushuolloilla+pyöränlaakeri& käsijarruvaijerit.
Yli 200tkm kuitenkin jo kolisteltu näitä kynnöspeltoja,huomaa et alkaa alusta pehmenemään,noin kolmasosa ajosta "hoitamatonta"sorapolkua.
Näppärä kaupunkipyöritykseen,reilut tilat kahdelle,kohtuulliset neljälle ja matkatavaroille ei sit oikein olekkaan,tosin kahden kuormalla helppo heittää takapenkit pois ja sit mahtuu melkoisen iso paketti jos ei pitkä... :mrgreen:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Kyllähän se C3 vaimolle kelpaisi, mutta kun se pitäisi maksaakin...

Ja mun unelmissani on enemmän vaikka tuollainen uretaanihattu talolle kuin autojutut.

Ajatus 250 mm uretaania talon yläpohjan eristeenä ei ole tässä ketjussa paljoa kommentteja poikinut, mutta jos ortodoksiporukka olisi siitä lukenut niin saisin varmaankin kuulla kunniani.

Minä en vain oikein ymmärrä, miksi talon yläpohjan pitäisi olla hengittävä, kyllähän seinien hengittävyyden pitäisi kohtuun nimissä riittää; yläkerran ilmanvaihdon kanssa kannattaa kyllä olla tarkkana.

Niin, pressutalli autolle tässä kyllä on mielessä. Maksaa näemmä noin 650 euroa plus rahti 50 euroa kuusimetrisenä (3,2 metriä leveänä). Tuollaisen jos ostaisi, niin sitten pitäisi vielä käydä teettää ensi kesänä sitä varten kunnon pohjat johonkin päin tonttia, ja se maksaa varmasti maltaita sekin (pintamaan poisto ja karkeaa soraa tilalle sekä laatat päälle).

Oikeastaan sitä voisi käydä noissa puutarhamyymälöissä katsomassa rautakaaria, mahdetaankohan niitä myydä yli kolmen metrin kaarina?
Sellaisia söpöjä valurautaisia kaaria myydään kyllä pienempinä kokoina eikä hinta kai aivan mahdoton ole.
Hyvälaatuista pressua saa kyllä ostaa, se ei ole ongelma.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

petej kirjoitti:Viel varsin tyytyväinen tuohon Akakkoseen,dieselinä kohtuu kulutuksella ja tähän mennessä perushuolloilla+pyöränlaakeri& käsijarruvaijerit.
Yli 200tkm kuitenkin jo kolisteltu näitä kynnöspeltoja,huomaa et alkaa alusta pehmenemään,noin kolmasosa ajosta "hoitamatonta"sorapolkua.
Näppärä kaupunkipyöritykseen,reilut tilat kahdelle,kohtuulliset neljälle ja matkatavaroille ei sit oikein olekkaan,tosin kahden kuormalla helppo heittää takapenkit pois ja sit mahtuu melkoisen iso paketti jos ei pitkä... :mrgreen:
Jouset, iskarit ja puslat kun laittaa, niin on taas kuin uusi :wink:
jtbo
Jäsen
Jäsen

Tuumanparempipuoli? kirjoitti:
WTF?? Mulle on ihan sama mitä sä tässä ketjussa kyselet! Ja toisekseen seuranhakupalstat on erikseen jossain muualla. Pvalilan ja Jtbon "pilailut" minua kohtaan on ok, heiltä sen siedän, mutta täysin minulle tuntemattoman heitot ihmetyttää. :roll: Wink wink wink!
Niin, että ensin pitäisi suorittaa sisäänajo? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

Selvittelin miksi tuo EMC ei ala toimimaan. Vika ei ainakaan linjassa mittarille / kytkennöissä ole. Jos otan fototransistorin johdon irti, EMC ohjelma vain odottaa mittaria, ei tee mitään.

Lisäsin yhteen liitokseen toisen transistorin, auttoi huomattavasti, ennen sai rämpyttää tuota ON-LINE nappulaa kunnes alkoi "toimimaan", nyt alkaa kerrasta. Toimii siten että ensin näyttää 30 wattia ja sitten putoaa pikkuhiljaa nollaan.

Mutta, sitten huomasin sellaisen jutun, että kun ohjelman on käynnistänyt ja laittanut ON-LINE tilaan, voi ottaa ihan rauhassa vaikka koko johdon irti usb-rs232 adapterista, ja lukemat laskee samalla tavalla täsmälleen joka kerta.

EMC ohjelman "pulssianalysaattorin" kun laittaa päälle ennen kuin laittaa ON-LINEen niin se kaappaa yhden pulssin. Jos sen laittaa myöhemmin, näyttää vain No pulse detected.

Eli EMC ottaa vastaan vain ensimmäisen pulssin, sen jälkeen saa johdon ottaa vaikka irti, lukemat putoaa hitaasti nollaan. Se on varmaan tuo USB-RS232 adapteri, mikäs muukaan... Adapteria + EMCtä kokeiltu kahdella eri koneella.

Huomenna pitää kokeilla vanhalla koneella jossa on sarjaportti. Onkohan noita adaptereita eri laatuisia, kun tuon ruotsalaisen firman kotisivuilla mainostetaan jotain USB-RS232 adapteria, onko se nyt Ruotsista tilattava :roll:

Käytän noita Dealextremen kolmen dollarin adaptereita... Eivät varmaan ole kaikkein parhainta laatua? Ihan oikean sarjaliikenteen kanssa kyllä pelaavat, Oumaniin saadaan yhteys. Noitakin on Dealextremessäkin ihan erilaisia, pitää varmaan tilata koko valikoima kun eivät ole kalliita, ja testata mikä toimii.

Huonoksi havaitut voi kaupata huutonetissä, niistä voi päästä jopa voitolle :-D
Tuumanparempipuoli?
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://tuikuntekeleet.blogspot.com/

Viesti Kirjoittaja Tuumanparempipuoli? »

jtbo kirjoitti:
Tuumanparempipuoli? kirjoitti:
Niin, että ensin pitäisi suorittaa sisäänajo? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
No kivahan se on, et täällä käydään pilailemassa mun kustannuksella. Pitää varmaan jättää tääkin ketju tästä lähtien lukematta, niin ei tartte pahoittaa mieltään. Vois ainakin kirjoittaa asiallisesti, eikä vetää mua mukaan juttuun. :( Mut jatkakaa te.. Adios amigos!
jtbo
Jäsen
Jäsen

Tuumanparempipuoli? kirjoitti: No kivahan se on, et täällä käydään pilailemassa mun kustannuksella. Pitää varmaan jättää tääkin ketju tästä lähtien lukematta, niin ei tartte pahoittaa mieltään. Vois ainakin kirjoittaa asiallisesti, eikä vetää mua mukaan juttuun. :( Mut jatkakaa te.. Adios amigos!
Ei sun kannata mieltäsi pahoittaa kehnoista vitseistä. Kyllä mää nyt tarkotin ihan sitä, että ensin pitäisi tulla tutuksi, ennen kuin laskee leikkiä, tiedä sitten miten mun ulosanti taas on ollut ymmärrettävissä, kun oon vähän tämmönen :lol:
pvalila
Jäsen
Jäsen

yritetään me olla sopuisasti, vaikka ketjun isäntä onkin matkoilla. Johny kävi kylässä tänään ja näytti kuvia omista projekteistaan: taivalta sitä on vielä sielläkin.
Vastaa Viestiin