Ja lisää kellarin eristämisestä

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
mage
Jäsen
Jäsen

Ja lisää kellarin eristämisestä

Viesti Kirjoittaja mage »

Jaahas, aikani tätä foorumia lueskeltuani päätin sitten rekisteröityä ja hämmentää lisää tätä kellarin eristämissoppaa. Kun nyt olen tyhmänä tehnyt vissiinkin kaikki mahdolliset virheet viisaampien neuvosta, olen aikoinani kaivanut sokkelit anturaan asti auki ja asentanut patolevyt maanalaiselle osalle ja finnfoamit yläpuoliselle osalle. Niin ja antura ja pätkä seinän alaosaa on käsitelty kylmäbitumilla ja päällä bitumimatto. Nämä toimet lopettivat veden tihkumisen seinästä keväisin ja sateisena aikana.

No, nyt alkaisi olla ajankohtaista jatkaa kellarikerroksen työstöä. Olen kyllä jo senverran aivopesty että harkitsen lattian alle Fuktisolia ja lattialämmitystä jne. ja myös uuden lattian päälle tuota rivinteerausta.

Mitäkö asiantuntijat sanovat? Mitenkä pitäisi menetellä rivinteerauksen suhteen kun tuo sokkeli nyt on ulkopuolelta niinkuin on enkä siihen hevillä puutu. Pitäisikö rivinteeraus jättää “hengittäväksi” sisäänpäin ja tehostaa ilmanvaihtoa? Entäpä jos tekisikin tiiviin sisäpinnan esim. uretaanilevyllä ja järjestäisi sokkelin ja rivinteerauksen väliseen ilmarakoon tuuletuksen
AKA
Jäsen
Jäsen

Re: Ja lisää kellarin eristämisestä

Viesti Kirjoittaja AKA »

mage kirjoitti:Jaahas, aikani tätä foorumia lueskeltuani päätin sitten rekisteröityä ja hämmentää lisää tätä kellarin eristämissoppaa. Kun nyt olen tyhmänä tehnyt vissiinkin kaikki mahdolliset virheet viisaampien neuvosta, olen aikoinani kaivanut sokkelit anturaan asti auki ja asentanut patolevyt maanalaiselle osalle ja finnfoamit yläpuoliselle osalle. Niin ja antura ja pätkä seinän alaosaa on käsitelty kylmäbitumilla ja päällä bitumimatto. Nämä toimet lopettivat veden tihkumisen seinästä keväisin ja sateisena aikana.
Tuosta rakenteesta on tosiaan kättä väännetty, mutta eikö pääasia ole, että vettä ei enää sisälle tule? Asiantuntia en ole, mutta muuraan myös pätkän rivinteerausta takaisin saman tyyppisellä rakenteella ilman eristettä ja ilmarakoja. Onhan se varmempaa, niin.
Ensimmäinen hullunmerkki, jos luulee itseään viisaaksi.
mage
Jäsen
Jäsen

Juu, se on jo paljon kun ei vesi pukkaa seinästä läpi. Ongelmanahan on tuo paljon kirjoiteltu kabillaarinen veden nousu anturasta ja lattiasta. Lattia tulee varmaan kuntoon kun asentaa Fuktisolit ja eristeet mutta vielä jää pulmaksi anturasta nouseva kosteus sokkeliin ja myös kellarin kantaviin väliseiniin. Olisipa joku keksinyt konstin millä tämä estettäisiin näissä vanhoissa taloissa.
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ville »

Tuli vaan mieleen että kun noita kivijalkoja jatketaan monestikkin niin miksei sinne alle siinä yhteydessä laiteta kapillaarikatkoa???
vai laitetaanko?
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

ville kirjoitti:Tuli vaan mieleen että kun noita kivijalkoja jatketaan monestikkin niin miksei sinne alle siinä yhteydessä laiteta kapillaarikatkoa???
vai laitetaanko?
Kyllä sinne se silloin kannattaa laittaa, tosin monta tapausta olen nähnyt missä ei ole laitettu. Esim. meillä ei ollut laitettu. Jälkeenpäin kun on vaikea laittaa...
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Siksi se riviteeraus kannattaa laittaa uuden lattian päälle niin tulee siihen kapilaarikatko samalla, ja kun on ilmarako niin toivon mukaan se tuulettaa sen kosteuden joka nousee kapilaarisesti sokkeliin.
Jukka68
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jukka68 »

Käsittääkseni rivinteerauksen välissä ei saa ilma liikkua, joten se ei myöskään tuuletu.
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

HillyMan kirjoitti:Siksi se riviteeraus kannattaa laittaa uuden lattian päälle niin tulee siihen kapilaarikatko samalla, ja kun on ilmarako niin toivon mukaan se tuulettaa sen kosteuden joka nousee kapilaarisesti sokkeliin.
Joo, no tässähän mentiin jo hieman aiheen viereen. Mutta se että rivinteeraus on uuden lattian päällä ei estä sitä etteikö kosteus nouse anturasta. Se vaan estää kosteuden nousun rivinteeraukseen. Kosteus nousee edelleen itse sokkeliin.

Ville varmaan mietiskeli ihan näitä anturan alentamis operaatioita.
mage
Jäsen
Jäsen

Noin minäkin olen asiaa pähkäillyt. Mietityttää vaan kuinka paljon rivinteeraus imee kosteutta ilmaraosta ja jos sokkeli on hieman kostea, mitä haittaa siitä oikeastaan on. Kai sokkeli nyt sentään jonkunverran patolevynsuuntaan kuivaa. Voisiko tuota ilmarakoa tuulettaa kesäaikaan?
Hower
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hower »

Käsittääkseni rivinteerauksen välissä ei saa ilma liikkua, joten se ei myöskään tuuletu.
Se ilmarako toimii jonkinmoisena lämperisteenä. Myöskin minun käsityksen mukaan rivinteerauksen tulee olla tiivis, eli se ei saa tuulettua sisäänpäin.
Tämä siitä syystä, että huonetilassa oleva kosteus ei pääsisi ilmarakojen kautta kondensoitumaan kylmään (=talvella pakkasen puolella)perusmuuriin.
tapsa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Itse olen käsittänyt asian niin että rivinteerauksessa oleva ilmarako toimii myös jonkinlaisena lämmöneristyksenä vanhoissa kellareissa joihin ei tulisi kellaritiloihin villaa laittaa, eikö näin ole? Tällöin anturan ja rivinteerauksen välistä ilmarakoa ei tulisi tuulettavaksi jättää ja talvella se saattaisi aiheuttaa myöskin anturassa turhaa kostumista lämpimän ilman sinne päästyä. Itse olen tällä hetkellä aloittamassa kylppärin seinien laittoa kun alkaa syyssateet niin kohta ei enää pihahommiin tarvitse mennä. Ja rivinteeraus 5cm:n raolla tulee tähän tölliin.
mage
Jäsen
Jäsen

Mutta tarviiko sen toimia keväästä syksyyn lämmöneristyksenä? Talvella kait sitä kylmää yritetään karkottaa. Itsekkin mietin tuota tiivistä rivinteerausta laittaisko uretaanilevyn sen pintaan. Meillä kun vaan on sokkelin ulkopuolella maanpäällisessä osassa se finnfoam, niin arveluttaa tuleeko rakenteesta liian pullo.
mage
Jäsen
Jäsen

Onkohan kellään kokemusta tuosta injektointilaastista:

http://www.muottikolmio.fi/tuotteet/van ... llaari.htm

Olisiko tuosta ratkaisu anturista nousevalle kosteudelle? Reikiä joutuisi poraileen niin maan prk.
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

mage kirjoitti:Onkohan kellään kokemusta tuosta injektointilaastista:

http://www.muottikolmio.fi/tuotteet/van ... llaari.htm

Olisiko tuosta ratkaisu anturista nousevalle kosteudelle? Reikiä joutuisi poraileen niin maan prk.
Vaikuttaa työläältä.
Eikös rakenteet heikkene kun poraillaan noi paljon reikiä?
AKA
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja AKA »

Melkein oikotie onneen! :? Jollain vaan pitäisi vielä porata ne reiät sokkeliin jossa on nyrkin kokoisia kiviä seassa. :(
Ensimmäinen hullunmerkki, jos luulee itseään viisaaksi.
Vastaa Viestiin