Olen pohdiskellut eri vaihtoehtoja seinien suhteen.. Tehdäkö eristys ulko- vai sisäpuolelle ja millä eristeillä.. Palstaa lukiessa oikeestaan menee vaan sekaisin koska niin monenlaista
tekotapaa on käytetty. Kosjausrakentamisen ohjeet ovat ristiriitaisia kun sekaan sotketaan uusia ohjeita jne.. pysy siinä sitten selvillä..
1951 tehdyn hirsitalon ulkovuoraus (pystylaudoitus rimalla) on alkuperäinen ja vielä ihan hyvässä kunnossa. Ladoitus on tehty suoraan hirren päälle ilman ilmarakoa kuten siihen aikaan
oli tapana. Tuulesuojana on pikipaperi hirren ja laudoituksen välissä. Uudet ohjeet kehottaa jättämään ilmaraon, miksi ihmeessä jos rakenne on toiminut 60 vuotta ilmankin? Minusta
pelkän ulonäön takia ei ulkovuorausta kannata vaihtaa, turhaa rahanmenoa ja eristysmielessä se ei ole edes paras paikka.
Museoviraston ohjeissa ei ilmarakoa suositella korjauskohteisiin ja joku toinen expertti tai taho arveli uuden ilmaraon pilaavan tuukensuojaominaisuudet kun taas uusien rakennusten
kohdalla ilmarako on lähes pakollinen.
Seinän rakenne on nyt ulkoapäin:
Pystylaudoitus
pikipaperi
145 mm hirsi
joku paperi tässä välissä??
10 mm kuitulevy
pinkopahvi??
tapettikerroksia
Ajattelin pistää 50 mm koolauksen suoraan "tapettien päälle" ja vetää uudet sähkökaapelit siellä, sitten puhallusvillaa tms. eristettä, joku pintalevy ja uusi tapetti tai maalipinta. Ei kait toi eristys paljoa ole mutta olen ymmärtänyt
että noi uudet eristysvaatimukset ei koske korjausrakentamista vai olenko ihan väärässä? Kuitenkaan ei ole hyväksi nostaa seinien pintaa kovin paljoa. Mitään pulloa en ole tekemässä kun omasta metsästä riitää polttopuuta mutta
jotain lisäersitystä myös seinät kaipaavat. Panostan sitten enemmän uusiin ikkunoihin, oviin, lattiaan ja kattoon joilla on enemmän merkitystä erisitysmielessä.
Puhallusvilla on aika edullinen ratkaisu mutta toi märkäpuhallus kyllä arveluttaa ja tälläkin palstalla on joitakin esimerkkejä joissa seiniin puhallus on epäonnistunut. Olisi kiva saada vinkkejä ja eri vaihtoehtoja miten homman voisi
tehdä ja miten itse olette asian ratkaisseet. Kaikki kortit on vielä avoinna..
Lisäeristystä hirsitalon seiniin, ilmarako vai ei?
Re: Lisäeristystä hirsitalon seiniin, ilmarako vai ei?
Meillä laitettiin 22mm huokolevy hirsien päälle ulkoseinillä, sisäseinillä pinkopahvi. Luultavasti tällä järjellä laittaisin ulkoseinillekin vain pinkopahvin ilman huokolevyjä - kunnolla tilkitty 6 tuumainen hirsiseinä on vaan yllättävän lämmin kunhan tuulenpitävyys on kohdillaan. Itsellä ottaa silmään jo tuo 22mm paksunnos (Joo, omilla puilla lämmitetään). Sähkörasiat oli jo vanhaisäntä kolonut hirsiin, joten ne jäivät entisille paikoilleen. Jotkut ovat käyttäneet kahta ohuempaa huokolevyä joihin alempaan laitetaan sähkövedot, tämä taisi olla kuvattuna siinä museoviraston kortissakin. Itse suosin tuota huokolevyä suoraan hirren päälle sen tähden, että koolaus ja levytys jotenkin auttamatta syö talon luonnetta, mutta tämä on jokaisen omista toiveista kiinni.hanker kirjoitti:miten itse olette asian ratkaisseet.
Yhtä ja oikeaa tapaa on lähes mahdoton sanoa...etenkin jos pitää huomioda yleisimmät reunaehdot eli sisä- tai ulkovuorausta ei haluta
syystä tai toisesta...jopa kolmannesta,vaihtaa. Niin tai takaisinmaksuaika...
Itse elän siinä uskossa että hirsiseinän paras lisäeristys on ulkopuolella.Tällöin hirsi varaa lämpöä eikä kylmyyttä...näin maallikkosaarnaajana ajateltuna.
No ei se mitään,itsekin vedän sen 50 mm sisäseiniin että saa sähköt ja ettei ulkoverhousta tarvii uusia,ettei sokkeli ja ikkunat jää syvempään...
Ja tuuletusraosta ei koskaan ole haittaa jos se ja tuulensuojaus on okein tehty.
Sisäpuolen tiiviyteen ilmavuotojen osalta kannattaa kiinittää huomiota. Perinteisestihän lattian ja seinän raja on se kylmin ja vedon tuntuisin kohta.
By the way,hirsiseinän riivausta voisi kenties parantaa jos on silleen salvottu että on mahdollista...mutta pitäisi avata vähintään sisäpinnat.
syystä tai toisesta...jopa kolmannesta,vaihtaa. Niin tai takaisinmaksuaika...
Itse elän siinä uskossa että hirsiseinän paras lisäeristys on ulkopuolella.Tällöin hirsi varaa lämpöä eikä kylmyyttä...näin maallikkosaarnaajana ajateltuna.
No ei se mitään,itsekin vedän sen 50 mm sisäseiniin että saa sähköt ja ettei ulkoverhousta tarvii uusia,ettei sokkeli ja ikkunat jää syvempään...
Ja tuuletusraosta ei koskaan ole haittaa jos se ja tuulensuojaus on okein tehty.
Sisäpuolen tiiviyteen ilmavuotojen osalta kannattaa kiinittää huomiota. Perinteisestihän lattian ja seinän raja on se kylmin ja vedon tuntuisin kohta.
By the way,hirsiseinän riivausta voisi kenties parantaa jos on silleen salvottu että on mahdollista...mutta pitäisi avata vähintään sisäpinnat.
Olen samaa mieltä kuin edellinen, että ulkopuolinen eristys on parempi. Jos ulkovuorauksen vaikka saisi ehjänä pois, voisi joko koolata ja puhalluttaa selluvillalla tai levyttää puukuitulevyillä halutun verran (tai levyttää kovalla villalevyllä, jossa on tuulensuojakalvo!). Tämän jälkeen ilmarakokoolaus ja vanhat rimat takaisin paikalleen. Silti tässä tapauksessa hyöty ei ole kovin suuri työhön nähden, mutta jos itse tekee ja haluaa tehdä. Meillä ei ainakaan ollut mitään ongelmia märkäpuhalluksessa (paitsi korkeampi hinta).hanker kirjoitti:Olen pohdiskellut eri vaihtoehtoja seinien suhteen.. Tehdäkö eristys ulko- vai sisäpuolelle ja millä eristeillä.. Palstaa lukiessa oikeestaan menee vaan sekaisin koska niin monenlaista tekotapaa on käytetty ...
Tässä minua huolettaisi vanhojen tapettien ynnä mahdollisten maalien jättäminen sisäpuolisen lisäeristeen alle. Jos vanhan seinän paksuus ja eristävyys olisi suurempi, ei huolettaisi, mutta tuossa kohtaa on mahdollista, että kosteus tiivistyy vanhaan tapettikerrokseen.hanker kirjoitti:Ajattelin pistää 50 mm koolauksen suoraan "tapettien päälle" ja vetää uudet sähkökaapelit siellä, sitten puhallusvillaa tms. eristettä, joku pintalevy ja uusi tapetti tai maalipinta.
-
Labyrint64
- Jäsen

Minun mielipiteeni on vain mutua mutta näillä tiedoilla mitä on vuosien mittaan kertynyt laittaisin lisäeristyksen ulkopuolelle. Jos taas sisäpuoli on ns. vanhan näköistä eli hirsi jää joko näkymään tai on jotain huokolevyä/pinkopahvia niin sähkövedot voisi harkita vedettävän pintavetoina. Alumiinipintasella johdolla ja asiantuntevalla sähkärillä + kunnon piirustuksilla saa sähköjohdoistakin taidetta. Joskus on tullu koulun luokassa väänneltyä sähköjohdosta juuri oikeansäteisiä mutkia jne... Kerran oon nähny vanhemman talon jossa kaikki uudet johdot oli vedetty pinnassa ja sähkökeskuksen lähellä oli piuhaa ihan reilusti. Kuitenkaan yksikään piuha ei mennyt toisen yli eli oli melko hyvin mietitty piuhojen vedot etukäteen = kunnon piirustukset.
Itse olisin tuossa tapauksessa sisäpuolisen eristämisen kannalla,tuota huokoista puukuitulevyä on käytetty hirsi-ja purutaloissa lisäeristeenä vuosikymmenien ajan,se on toimiva ja turvallinen ratkaisu.Vaikkapa kaksi 12mm:n levyä päällekkäin.Suurimman hyödyn lisäeristämisestä saa välipohjassa,ylöspäin se lämpö mieluusti karkaa.