Mineriitin maalaaminen

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
Pääskysen tila
Uusi jäsen

Mineriitin maalaaminen

Viesti Kirjoittaja Pääskysen tila »

Hei!
Onko jollain jakaa kokemuksia mineriitin maalaamisesta? Olen muistaakseni tältä foorumilta(?) joskus aikoinaan lukenut erään käyttäjän hyvistä kokemuksista. Hän oli maalannut maalilla, jossa oli samat ainesostat kuin Uulan petrooliöljymaalilla. Olen nähnyt kivan näköisiä maalattuja mineriittialoja, joissa värit ovat siistit. Yhtään huonoa maalattua en muista nähneeni. Kyselin Uulalta heidän kokemuksiaan, mutta kertoivat että kokemuksia ei ole ainakaan heidän korviinsa kantautunut. Onko teillä?
Olen myös harkinnut maalin sekoittamista itse. Onkohan materiaaleja saatavissa ihan rautakaupassa? Käsityöläisenä minua oikeastaan kiehtoisi sekoittaa oman taloni maali..
Silmäpussien kasvatusta yrittäjänä ja vanhan talon omistajana
tuuma
Jäsen
Jäsen

Re: Mineriitin maalaaminen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Ei omakohtaista kokemusta mutta on tuo täälläkin käynyt mielessä ja Kivitex vaikuttaisi lupaavalta:

http://www.tikkurila.fi/ammattilaiset/t ... uct_id=104
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
RTW1
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja RTW1 »

Olemme muutamia mineriittitaloja maalanneet ja Tikkurilan Kivisil ja Teknoksen Silica ovat ainakin hyviä värejä ja tuntuvat kestävän ihan hyvin.
maenjuh
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja maenjuh »

Omamme maalattiin kolme vuotta sitten Tiksin Ykillä. On toiminut hyvin, ja on paljon halvempaa kuin saman tehtaan Kivisil. Ei ole havaittavissa minkäänlaisia ajan hampaan haukaisuja tähän mennessä. Suosittelen.
optimoija
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja optimoija »

Täällä maalattiin mineriittiä Kivitex-maalilla vuonna 1995, vielä on kuin vasta maalattu. Siihen aikaan vain Tikkurila ja Teknos oli käytännön vaihtoehtoina.
Nyt on tullut kokeiltua vernissamaalien sekoittamista itse, hyvältä näyttää mutta pitää tosin odotella että voi antaa todistuksen kestävyydestä. Käytön helppoudesta ei tosin voi antaa paljon pisteitä. Pluspuolena on se että jos tarvii maalia vain tipan voi sekoittaa tipan.
OvA
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja OvA »

Meillä on kans edessä mineriitti verhouksen maalaaminen. Just tässä on vertailua tehty siitä, että minkä maalin ottaisi tähän. Miten olette käsitelleet vanhan pinnan ennen maalaamista: pesu, ym? Talossa on muutenkin tehty aika mielenkiintoinen ratkaisu sen suhteen, että talon nurkissa on käytetty puulistoja. Ilmeisesti ei mineriitin kanssa kaikkein paras kaveri. Samalla kun maalataan mineriitit, niin uusitaan ikkunoiden ulkopuolisia reunuksia. Onko tällaisen kokonaisuuden huoltomaalauksesta, ym. kokemusta?

Talon isäntä
Pääskysen tila
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Pääskysen tila »

Kiitos vastauksista! Kuuma kesä on verottanut sen verran remontin tekemisen tahtia, että maalaus jäänee seuraavaan kesään. Tulipahan vielä vähän lisäaikaa suunnitteluun. :-)
Riittikö näillä teidän käyttämillänne maaleilla yksi maalauskerta, vai pitikö tehdä kaksi?
Kirjoitit OvA että puu ei taida olla mineriitin paras kaveri, mitä tarkoitit? Meillä on nurkissa joku erittäin kummallinen reunus, jonka materiaalista ei ole aavistustakaan. Näyttää aika kammottavalle ja maalauksen yhteydessä tekisi mieli myös uusia ne.
Silmäpussien kasvatusta yrittäjänä ja vanhan talon omistajana
Palom
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Palom »

Purin itse aikanaan yhden talon mineriittilevytyksen. Olin työn jälkeen kahdesta syystä onnellinen, sillä toisaalta pääsin eroon ankeista levyistä, mutta toisaalta talon lahovauriot tulivat esille. Rikkinäisistä mineriitin saumoista oli vesi päässyt rakenteisiin ja seinän sai paikoittain kaivaa lapiolla pois. Levyn päälle vaurion laajuutta ei olisi osannut arvatakaan. Nyt on kuitenkin kaikki korjattu ja julkisivulaudoitus uusittu kauttaaltaan.

Haluan vain sanoa kaikille mineriitin maalausta suunnitteleville, että maalauksella voidaan saada kohennettua joksikin aikaa talon ulkonäköä, mutta mineriittiseinä on aina vain väliaikainen ratkaisu, mitä ei voi oikeasti korjata. Kertakäyttötavaraa joka on ongelmajätettä. Joskus levyjen purkaminen tulee aina ajankohtaiseksi. Kannattaako lopullinen purku tehdä nyt vai myöhemmin, se on jokaisen talonomistajan päätettävissä.
Lunttilan herra
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Lunttilan herra »

eikös tuo mineriitti ole "ikuinen" niin kauan kuin pysyy ehjänä?
Meidän mineriitti ollut seinässä 57 vuotta..ei siis mun mittapuun mukaan mikään väliaikaisratkaisu!!

Sitten kun se halkeilee tms. Niin joutaa kait vaihtoon..
Vastaa Viestiin