Vielä saunan ilmanvaihdosta..
-
kumpurinne
- Jäsen

Vielä saunan ilmanvaihdosta..
Eli sähkökiukainen sauna, ja tuloilmasta kysymys.. Laitoin tuloilmaputken kiukaan päälle(n.50cm) ja suoraan ulos.. Olisiko putki pitänyt eristää jollain? Nyt on siis juuri putken kokoinen reikä seinässä ja eristeissä..
Re: Vielä saunan ilmanvaihdosta..
Laitoitko sen siis suoraan ulos seinästä vai onko sulla siinä joku vaaka veto sisällä jotta sait sen kiukaan ylle. Jos se on vaan suoraan seinästä läpi ulos niin olisi hyvä jos siinä olisi esim. 1% kaato ulospäin. Näin mahdollinen kondenssi vesi ei valu rakenteisiin (eristeet, paneelit...) päin vaan ulos. Sitten vaan huolellinen tiivistys alumiinipaperiin.
-
kumpurinne
- Jäsen

Juu suoraan ulos se on.. Täytyy katsoa jos saisin siihen vielä vähän kaatoa tehtyä. Kondensoituuko se vesi siis siihen putken ulkopintaan vai sisäpintaan?
-
masterplan
- Jäsen

EDIT: Paksumman putken sisällä ohuempi putki ja putken väliin urtsia............... 
Jos putkesta virtaa ilmaa löylyhuoneeseen päin niin siinä kohtaa missä lämmin ilma ja kylmä ilma koohtaavat alkaa vesi kondensoitua, mutta putken ulkopintaan. On tärkeätä teipata putki hyvin alumiinipaperiin, koska siihen pintaan vesi muodostuu ja tipahtaa vapaasti lattialle. Paremmikin kaato pitäisi tulla saunaan päin eikä ulos. Venttiili pitäisi olla sellainen, että löylyn paineaalto ei tekisi ilmalukkoa putkistoon. Ei missään tapauksessa lautasventtiiliä.
-
kumpurinne
- Jäsen

Kiitoksia Veskutin kommentista.. Juu mulla on nyt putki asennettu sinne ja yritin liittää huolellisesti alumiinipaperiin. Nyt siinä päässä on semmoinen Fläktwoodin Tuloilma venttiili mitä voi pyörittämällä säätää, eli ilmeisesti juurikin lautasventtiili
Mikäköhän siihen sitten olisi parempi..?
Meillä on saunan tuloilmaputki Fläktwoodsin Doubleductia. Siinä on kaksi kierresaumakanavaa päällekkäin, välissä villaeristys ja mutkaosissa ilmaeristys. Kaato ulospäin. Päissä säleiköt, ulkona verkon kanssa. Putki kulkee sellaisenaan lauteiden alla näkymättömissä ja varaston kautta ulos.
Ei kondensoi. Paljon suoraviivaisempi toteutus, kuin paikan päällä tehdyt eristykset. Ehkäpä alkuperäisen kysyjän saunan sisäpuolella olevan osan voisi vaihtaa tämmöiseen?
Varaston puolella on toistaiseksi käsikäyttöinen säätöpelti (tavallinen kanavaosa). Toimilaite ja ohjausnapit pukuhuoneeseen tulee sitten joskus, kun talo ja piha alkaa näyttää valmiilta.
Ei kondensoi. Paljon suoraviivaisempi toteutus, kuin paikan päällä tehdyt eristykset. Ehkäpä alkuperäisen kysyjän saunan sisäpuolella olevan osan voisi vaihtaa tämmöiseen?
Varaston puolella on toistaiseksi käsikäyttöinen säätöpelti (tavallinen kanavaosa). Toimilaite ja ohjausnapit pukuhuoneeseen tulee sitten joskus, kun talo ja piha alkaa näyttää valmiilta.
Kun tuosta ilmalukosta aina muistat mainita, niin kerrotko että miten se vaikuttaa? Löylyä heittäessä hetkellinen paineen nousu taitaa olla sitä luokkaa, että virtaus todennäköisesti hetkellisesti pysähtyy vaikka venttiili olisi minkä mallinen tahansa. Ylipaineen poistuttua ilma taas virtaa sisäänpäin. Harva paiskoo vettä samaan tahtiin kuin löylynheittokisoissa, joten en ihan heti keksi mitä väliä sillä venttiilin muodolla on.Veskutin kirjoitti:Venttiili pitäisi olla sellainen, että löylyn paineaalto ei tekisi ilmalukkoa putkistoon. Ei missään tapauksessa lautasventtiiliä.
Ennen vanhaan talojen keittiöissä oli sellainen venttiili kun narusta vedettiin aukesi venttiili ja vähän kovempaa kun veti niin venttiili meni kiinni. Venttiilissä on luukkukansi sen mallinen, että löylyn paineaalto ei pääse tekemään ilmalukkoa kanavistoon vaan noustessaan kannen laitaa ylös löyly suorastaan imee raikkaanilman mukaansa.
Kylmä raikasilma kun törmää lautasventtiilin kanteen niin sitten se tipahtaa alaspäin ja saattaa mennä jopa kiukaan ohi lattialle. Se on minunkin todettava niin kuin Keijo sanoi hetkellisestä paineaallosta. Olen kuitenkin sitä mieltä, että joka kerta kun löylyä heitetään niin siinä pitää olla myös ilmaa mukana. Silloin jaksetaan olla löylyissä eikä tule vastaavia ongelmia kuten kävi Heinolassa.
Kylmä raikasilma kun törmää lautasventtiilin kanteen niin sitten se tipahtaa alaspäin ja saattaa mennä jopa kiukaan ohi lattialle. Se on minunkin todettava niin kuin Keijo sanoi hetkellisestä paineaallosta. Olen kuitenkin sitä mieltä, että joka kerta kun löylyä heitetään niin siinä pitää olla myös ilmaa mukana. Silloin jaksetaan olla löylyissä eikä tule vastaavia ongelmia kuten kävi Heinolassa.
Mulla oli tämmöinen viritys, eli raitisilma saunaan tulee pesuhuoneen puolelta niinku esilämmitettynä...
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... wer#p72094
sen kuvan alapuolella on selostusta.
Mutta yleensä; jos sähkösaunasta puhutaan niin miten teillä muilla ylipäätään on poistoilma hoidettu. Jos saunaan otetaan sisälle raakaa ulkoilmaa niin missä on poistoilmaventtiili ja minne se ilma imetään? Suoraan ulos vai pesuhuoneen poiston kautta? Mä itte mietin tuota juttua juurikin siltä pohjalta, etten ainakaan halunnut saunan höyryjä imeä pesuhuonetta kostuttamaan vaan suoraan ulos. Ja nyt pärjää yhdellä sokkelissa oleva puhaltimella, joka hoitaa molemmat tilat....
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... wer#p72094
sen kuvan alapuolella on selostusta.
Mutta yleensä; jos sähkösaunasta puhutaan niin miten teillä muilla ylipäätään on poistoilma hoidettu. Jos saunaan otetaan sisälle raakaa ulkoilmaa niin missä on poistoilmaventtiili ja minne se ilma imetään? Suoraan ulos vai pesuhuoneen poiston kautta? Mä itte mietin tuota juttua juurikin siltä pohjalta, etten ainakaan halunnut saunan höyryjä imeä pesuhuonetta kostuttamaan vaan suoraan ulos. Ja nyt pärjää yhdellä sokkelissa oleva puhaltimella, joka hoitaa molemmat tilat....
-
kumpurinne
- Jäsen

Eli mulla on ainakin poisto saunassa pelkästään lauteiden alla ja pesuhuoneen katossa.. en tiiä sit onko hyvä. Mitenkäs muuten, kuuluuko kanavapuhallinta siis pitää päällä myös saunoessa eli kiertääkö ilma oikein ainoastaan poiston ollessa päällä. Mulla ei kanavapuhallin ole vielä kytketty
Päällä saunoessa. Sähkösaunassa ei ilma paljon vaihdu muuten kuin puhaltimen tai muun poistokoneen avulla.
Kumpikohan nyt olisi järkevämpi poiston avittamiseen eli kanavavälipuhallin vai huippuimuri? Eli poistoja on tulossa siis kellariin josta kierresaumaputki nousee yhdessä hormin reiässä katolle. Niin ja kumpi olisi helpompi toteuttaa. Joka tapauksessa on tarkoitus asentaa sellainen säädin jolla saa poiston tehoa säädeltyä portaattomasti.
-
kumpurinne
- Jäsen

Mulle ainakin kaikki suositteli huippuimuria, mutta ilmastointikuvaan mulle oli piirretty kanavapuhallin.. Kaiketi se on parempi puhaltaa "likaiset" ilmat taivaalle huipparilla,eikä seinästä pihalle. Ja vissiin huippuimuriin tulee enempi myös luontaista vetoa, vaikkei olisi päälläkään. Tietysti katon läpivienti on aina tehtävä huolella huipparille, joka on tietysti vanhaan kattoon aina vähän kyseenalaista.
Kanavavälipuhallin puhaltaa samalla tavalla ilmat "taivaalle" kuin huippari. Erona on nyt esim. sioitus eli huippari on katolla kanavan päässä ja imee ilmaa pihalle kun taas kanavavälipuhallin on nimensä mukaisesti kanavan välissä (tässä minun tapauksessa kellarissa) ja puhaltaa ilmaa ulos päin. Luontaisen vedon eroista näiden kahden välillä en tiedä, mutta ymmärsin että pitäisi pitää pieni veto (puhallus/imu) päällä koko ajan.kumpurinne kirjoitti:Mulle ainakin kaikki suositteli huippuimuria, mutta ilmastointikuvaan mulle oli piirretty kanavapuhallin.. Kaiketi se on parempi puhaltaa "likaiset" ilmat taivaalle huipparilla,eikä seinästä pihalle. Ja vissiin huippuimuriin tulee enempi myös luontaista vetoa, vaikkei olisi päälläkään. Tietysti katon läpivienti on aina tehtävä huolella huipparille, joka on tietysti vanhaan kattoon aina vähän kyseenalaista.
Läpivienti ei tule kattoon vaan kuten sanoin, poistokanava nousee yhdessä hormissa katolle ja tulee siis piipun nokkaan. Tämän takia ajattelin juuri että olisiko kanavavälipuhallin järkevämpi eli tällöin voisin piipun päähän laittaa poistokanavan päähän hatun. Olisko kenties esteettisempi kuin huipparin mötikkä.
Käyttökokemuksia siis kaipailisin tai muita näkemyksiä.