Jälleenrakennuskauden mausoleumi Mikkelissä
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Re: Jälleenrakennuskauden mausoleumi Mikkelissä
Kiitos kommentista! Talon alkuperäistä työselitystä ollaan nyt luettu tuon kellarin lattian osalta ja kyllä se tietysti eniten houkuttaisi, että rakentaisi uuden lattian vanhalla tavalla. Tuumitaan.
Mitä tulee puulämmitykseen, on tässä meidän projektissa pitkälle kyse aika raadollisista asioista: ollaan molemmat pohjimmiltamme umpilaiskoja. Tai siis valikoivia ajankäytön suhteen... Siksi sellainen pura talo ja rakenna se uudestaan -tyyppinen lähtökohta ei oikein ole realistinen ja siitäkin johtuu tämä hinku vanhan säilytykseen, vaikka toki siihen on myös paljon ylevämpiä syitä. Puulämmitys ja kaikki muut sen tyyppiset (hake,pelletti) todettiin yhteisvoimin liian vaativiksi meidän rahkeille, vaikka toki puuta on tarkoitus käyttää lisälämmönlähteenä. Tosiasioiden tunnustaminen on kaiken viisauden alku, sanoi jo Paasikivi aikoinaan... :)
Mitä tulee puulämmitykseen, on tässä meidän projektissa pitkälle kyse aika raadollisista asioista: ollaan molemmat pohjimmiltamme umpilaiskoja. Tai siis valikoivia ajankäytön suhteen... Siksi sellainen pura talo ja rakenna se uudestaan -tyyppinen lähtökohta ei oikein ole realistinen ja siitäkin johtuu tämä hinku vanhan säilytykseen, vaikka toki siihen on myös paljon ylevämpiä syitä. Puulämmitys ja kaikki muut sen tyyppiset (hake,pelletti) todettiin yhteisvoimin liian vaativiksi meidän rahkeille, vaikka toki puuta on tarkoitus käyttää lisälämmönlähteenä. Tosiasioiden tunnustaminen on kaiken viisauden alku, sanoi jo Paasikivi aikoinaan... :)
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
- Rattivaihde
- Jäsen

Näinhän se toki onLaurakaisa kirjoitti:Tosiasioiden tunnustaminen on kaiken viisauden alku, sanoi jo Paasikivi aikoinaan... :)
Minä perheineni olen myös patalaiska, ja mieheni vielä henkeen ja vereen kaupunkilaispoika, mutta silti asumme nyt puilla lämmitettävässä rintamamiestalossa ja sanoisin ettei se niin iso vaiva ole kuitenkaan.
Talvella puita piti pönttöuuniin syöttää kerran tai kaksi päivässä, nyt kesällä sitäkään ei tarvitse tehdä. Lisäksi ainoat vaivat mitkä lämmitys tuottaa on puiden heittely pihasta suuliin kuivamaan ja silloin tällöin puuastioiden täydennys. Minä myös suosittelen vakavasti puilla lämmitystä, varsinkin jos talo on jonkun verran lämpöä pitävä niin että tarvittaessa voisi jonkun sähköpatterin eteiseen laittaa ettei jalat jäädy...
Se tunne kun lämmittää taloa jotta talo lämmittäisi perhettä on hyvin rauhoittava ja minusta perusturvaa lisäävä.
Eipä sitten muuta, tämä ketju on todellakin kommentoimishaluja herättävä...
Talvella puita piti pönttöuuniin syöttää kerran tai kaksi päivässä, nyt kesällä sitäkään ei tarvitse tehdä. Lisäksi ainoat vaivat mitkä lämmitys tuottaa on puiden heittely pihasta suuliin kuivamaan ja silloin tällöin puuastioiden täydennys. Minä myös suosittelen vakavasti puilla lämmitystä, varsinkin jos talo on jonkun verran lämpöä pitävä niin että tarvittaessa voisi jonkun sähköpatterin eteiseen laittaa ettei jalat jäädy...
Se tunne kun lämmittää taloa jotta talo lämmittäisi perhettä on hyvin rauhoittava ja minusta perusturvaa lisäävä.
Eipä sitten muuta, tämä ketju on todellakin kommentoimishaluja herättävä...
Puulämmitys antaa just tuommosia hyviä fiiliksiä,omin käsin tuotettua lämpöä,uunilämmitys ei tarvii toimiakseen sähköä eikä muuta vastaavaa apua.Itse arvostan suuresti tuota riippumattomuutta ja noita fiiliksiä
(Tai no ehkä sähköä jonkun aputilan tai käyttöveden lämmitykseen nykyaikana).Mut se ei tietty sovi kaikille.Jos ei tykkää siihen liittyvästä nysväämisestä,niin sit se kannattaa unohtaa.Tuossa mausoleumissahan on ollut keskuslämmitys alusta asti ja varmaan toimiva patteriverkosto,ehkä tuo maalämpö ei olis niinkään huono ajatus.Puukattilan lämmitys(haloilla) ja käyttö on oma taiteenlajinsa,niin että sen saa pelaamaan siististi ja toimivasti varsinkin taajama-alueella.Eli ei kärytys/savustus tyyliin.Pellettihän ois melko helppo ja tuossahan ois hyvät paikat sekä varastot valmiina,mutta sekin maksaa,hintakehitys tuskin on laskeva ja sit on riippuvainen toimittajasta.Hake pientalossa tuottaa omat ongelmansa,kuka sitä toimittaa(logistiikka),voi olla kosteaa(homehtuu varastossa)eli hake on enempi maatilojen ja vastaavien isompien laitosten polttoaine,olen kyllä sinänsä nähnyt hyvin toimivia hakesysteemeitä,stokerilla homma toimii hyvinkin automaattisesti ja siististi.Lämmitys kysymys on nykymaailmassa problemaattinen,muistan ajan jolloin ei niin ollut,eli itsestään selvästi laitettiin öljy-tai sähkö ja niin tulis olemaan jatkossa aina ja ikuisesti...
-
Laurakaisa
- Jäsen

Kiitos taas hyvistä kommenteista! Meidän talossa on tosiaan ollut vesikiertoinen lämmitys alusta asti, ja patterit varsin isot pinta-alaltaan. Se alkuperäinen lämmönkehitysjärjestelmä on ollut juurikin puukattila, eli sikäli meillä on tietysti pieni velvollisuudentunto puulämmitystä kohtaan...:)
Tuo laiskuus- tai lähinnä ajankäyttöaspekti liittyy lämmittämisen lisäksi myös siihen polttoaineen hankintaan - ostopuulla lämmitys on puolisolle jotenkin täysin mahdoton ajatus eli pilkkeet pitäisi tehdä itse. Se on ihan kivaa hommaa jos sitä tekee puuhellan ja tulevan pönttöuunin tuottaman lisälämmön verran plus saunapuut, mutta aika aikaavievää kuitenkin. Sitten tässä on kaikenlaista pienhiukkaspäästöpohdintaa ja toisella paikkakunnalla työskentelevää miestä ja siunattua tilaa sun muuta pienempää sälää, joka puhuu sen helpomman reitin puolesta.
Mutta kyllä asia on prikulleen niin, että tosi paljon pohdintaa ja päänvaivaa nämä lämmitysjutut kyllä aiheuttavat. Ja ollaan tosiaan vasta suunnitteluvaiheessa, ensi talvi mennään niin että teipataan ovet ja ikkunat ja tilataan säiliöt täyteen öljyä ja kiikutetaan puuhellan halot autotallin nurkkaan - ja ensi keväänä ollaan sitten viisaampia :)
Tuo laiskuus- tai lähinnä ajankäyttöaspekti liittyy lämmittämisen lisäksi myös siihen polttoaineen hankintaan - ostopuulla lämmitys on puolisolle jotenkin täysin mahdoton ajatus eli pilkkeet pitäisi tehdä itse. Se on ihan kivaa hommaa jos sitä tekee puuhellan ja tulevan pönttöuunin tuottaman lisälämmön verran plus saunapuut, mutta aika aikaavievää kuitenkin. Sitten tässä on kaikenlaista pienhiukkaspäästöpohdintaa ja toisella paikkakunnalla työskentelevää miestä ja siunattua tilaa sun muuta pienempää sälää, joka puhuu sen helpomman reitin puolesta.
Mutta kyllä asia on prikulleen niin, että tosi paljon pohdintaa ja päänvaivaa nämä lämmitysjutut kyllä aiheuttavat. Ja ollaan tosiaan vasta suunnitteluvaiheessa, ensi talvi mennään niin että teipataan ovet ja ikkunat ja tilataan säiliöt täyteen öljyä ja kiikutetaan puuhellan halot autotallin nurkkaan - ja ensi keväänä ollaan sitten viisaampia :)
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
-
Laurakaisa
- Jäsen

Jee! Remonttimme on päässyt vaiheeseen "tositoimet". Kaappien maalaus on paljon kivempaa kuin kaiken maailman eristeiden ja kosteusasioiden ja lämmitysviidakon setviminen.
http://laurakaisatalo.blogspot.com/2010 ... missa.html
Lisäksi se on paljon kivempaa kuin siivous.
http://laurakaisatalo.blogspot.com/2010 ... missa.html
Lisäksi se on paljon kivempaa kuin siivous.
-
Laurakaisa
- Jäsen

Nonnih. Nyt ollaan siinä vaiheessa, että saunaremontti alkakoon. Ainakin ihan kohta.
Tarkoitus on siis rakentaa saunaan suihkukaappi. Ei ostaa rautakaupasta sellaista hirveää valkoista muovihökötystä joka luultavasti huojuu ja tutisee jo pelkästään siitä, että satakiloinen ja kaksimetrinen siippa vilkaisee sitä päin. Vaan sellainen paikalle rakennettu malli. Mihin tehdään itse lattia, ja siihen sitten lasista seinät ympäri ämpäri. Löysin Pekka Huhdan inspiroivasta kylppäriprojektiketjusta tällaisen Pekan viestin, mikä nyt humanistipohjalla ei mene ihan "ei tartte selittääkään" -osastolle, mutta idea siis jotakuinkin tuo, tosin meillähän on siinä alla siis saunan betonilattia. Ja onneksi koko projekti ei ole tämän humanistin harteilla...
Tarkoitus on siis rakentaa saunaan suihkukaappi. Ei ostaa rautakaupasta sellaista hirveää valkoista muovihökötystä joka luultavasti huojuu ja tutisee jo pelkästään siitä, että satakiloinen ja kaksimetrinen siippa vilkaisee sitä päin. Vaan sellainen paikalle rakennettu malli. Mihin tehdään itse lattia, ja siihen sitten lasista seinät ympäri ämpäri. Löysin Pekka Huhdan inspiroivasta kylppäriprojektiketjusta tällaisen Pekan viestin, mikä nyt humanistipohjalla ei mene ihan "ei tartte selittääkään" -osastolle, mutta idea siis jotakuinkin tuo, tosin meillähän on siinä alla siis saunan betonilattia. Ja onneksi koko projekti ei ole tämän humanistin harteilla...
Mietin, että onkohan kukaan tehnyt kellarisaunaan tällaista rakennelmaa? Onko ideoita tai huomioon otettavia seikkoja? Ei kai tää nyt voi ainoa laatuaan olla...Se suihkukaapin lattiahan nyt on vaan ihan tavallinen, vaneri pohjalla, lattialämmityskaapelit ja vähän rautaa, viiden entin kakku ja vesieriste päällä. Eihän semmosta tartte selittääkään. Tavallista.![]()
Mitenkään itse asiaan puuttumatta, mutta Pekka H.:n tekemisiä näin etänä seuranneena: voi se 
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Jami kirjoitti:Mitenkään itse asiaan puuttumatta, mutta Pekka H.:n tekemisiä näin etänä seuranneena: voi se
Suihkukaapin teko ei ole mitenkään mahdottoman vaikeaa, mutta jos tilaan mahtuu vain vakiokokoinen kaappi (joku 90x90cm ja saunan korkeus piisaa), niin kyllähän siinä itseään vähän turhaan kiusaa jos semmoista alkaa itse tekemään. Rahansäästöä tulee takuulla, mutta vaan siinä tapauksessa että osaa homman jo ennen kuin siihen alkaa :)
Jos siis valmis suihkukaappi (hyvä, laadukas, lasiseinäinen ja mielellään allasosaltaan jotain muuta kuin vanerin päälle liimattu ohut muovinlirpukka) mahtuu sinne, niin hanki semmoinen ja säästä tekemisen into johonkin semmoiseen paikkaan jota ei rahalla saa.
Jos nyt haluaa kumminkin ruveta tekemään, niin tuo mun rakenne oli siis se että pohjalla on vaneri, sen päällä 5 mm raudoitusverkko johon on sidottu lattialämmityskaapelit, seiniä vasten on tavallista pahvilaatikkoaaltopahvia 4 mm liikuntasaumana ja sitten sinne valettu kakku betonia, johon on tehty kaadot. Nurkkiin vedin vesieristevalmistajan massaa siihen aaltopahvin päälle ja sitten normaali vesieristys vahvikekangassuikaleineen, laatoitus ja saumaus. Mutta parempi ois jos seinien kaakeloinnin sijaan myös siellä seinien puolella olis se suihkukaapin lasi suojaamassa että vesi ei kaapista tuu minnekään muuta kuin putkea pitkin viemäriin.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
-
Laurakaisa
- Jäsen

Kiitos taas!
Lähinnä tuon itse tekemisen (tai teettämisen, tässä nykytilanteessa) puolesta puhuu se, että en ole onnistunut löytämään mistään silmään sopivaa suihkukaappimallia, ne valkoisella altaalla varustetut näyttää ihan kauheilta kun se meidän sauna tulee jäämään melko autenttiseen ulkomuotoon. Ja toinen syy on se, että olisi kiva saada sinne kylmään kellariin lattialämmitetty suihkukaappi, kun tapaan käydä aamuisin suihkussa. Mutta pitää nyt vielä suunnitella ja funtsailla, joka tapauksessa siis se tulee olemaan about tuota 90*90 -kokoa ja nimenomaan kaappi eli lasit joka puolelle, tuollaista koko tilan lohkomista ja kaakelointia ei ole tarkoitus tehdä.
Saunasta purettiin 70-luvun kylpyläosaston seinä, samoin vanhat paneelit ja niiden alla olleet tervapahvit pois viikonloppuna. Alimpana oli maallikon silmään suunnilleen uudelta näyttävä rivinteeraus. Ainut murhe on nyt se, että hieno Porin Mainio -vesipata oli päässyt aika rapistuneeseen kuntoon, toivottavasti sen voi vielä paikkausmuurata jotenkin kuosiinsa. Pukuhuone taidetaan jättää entiselleen saunasta rohkaistuneena, siellä on kaunis vanha sileä paeneli johon ei viitsisi alkaa koskea "ihan vaan varmuuden vuoksi".
Lähinnä tuon itse tekemisen (tai teettämisen, tässä nykytilanteessa) puolesta puhuu se, että en ole onnistunut löytämään mistään silmään sopivaa suihkukaappimallia, ne valkoisella altaalla varustetut näyttää ihan kauheilta kun se meidän sauna tulee jäämään melko autenttiseen ulkomuotoon. Ja toinen syy on se, että olisi kiva saada sinne kylmään kellariin lattialämmitetty suihkukaappi, kun tapaan käydä aamuisin suihkussa. Mutta pitää nyt vielä suunnitella ja funtsailla, joka tapauksessa siis se tulee olemaan about tuota 90*90 -kokoa ja nimenomaan kaappi eli lasit joka puolelle, tuollaista koko tilan lohkomista ja kaakelointia ei ole tarkoitus tehdä.
Saunasta purettiin 70-luvun kylpyläosaston seinä, samoin vanhat paneelit ja niiden alla olleet tervapahvit pois viikonloppuna. Alimpana oli maallikon silmään suunnilleen uudelta näyttävä rivinteeraus. Ainut murhe on nyt se, että hieno Porin Mainio -vesipata oli päässyt aika rapistuneeseen kuntoon, toivottavasti sen voi vielä paikkausmuurata jotenkin kuosiinsa. Pukuhuone taidetaan jättää entiselleen saunasta rohkaistuneena, siellä on kaunis vanha sileä paeneli johon ei viitsisi alkaa koskea "ihan vaan varmuuden vuoksi".
Kyllä tuon Mainio-padan varmaan pystyy korjaamaan.Mitä niitä olen nähnyt,niin yleensä ne on rikkoutuneet suuluukun ympäriltä,voi niitä halkeiluja olla muuallakin,mut ne ei yleensä haittaa.Ko.pata on kaksiosainen,yläosan ja varsinaisen vesipadan voi nostaa pois,korjaustoimet voi onnistua paremmin.Tulenkestävä valumassa tms. vois olla sopivaa tarkotukseen,tietys korjattavasta kohdasta riippuen.Mainio-pata oli ennen hyvin suosittu,nykyään ne alkaa olla harvinaisuuksia.Että säilyttäkää vaan!
Tuollainen vanerin päälle tehty valu on mainio tapa rakentaa märkätiloja puurakenteisen välipohjan päälle. Meillä tehtiin kylppäriin uusi lattia Huhdan Pekan esittämää tapaa sillä lailla soveltaen, että seinät lähtevät nousemaan valetun laatan päältä. Mausoleumin suihkukaapin tai ehkä -komeron ollessa kuitenkin tulossa sementtilattiaiseen kellariin ei vaneripohja ole kuitenkaan välttämättä aivan riskitön ratkaisu, ellei alle jää tuuketusrakoa. Mutta minkä varassa se vaneri siinä tapauksessa leijuisi?
Voisiko ajatella komeron lattian valamista suoraan nykyisen sementtilattian päälle, ikäänkuin korokkeeksi, samaan tapaan kuin ennen tehtiin pesukoneiden ja linkojen alustoja? Ainakin lattiasta tulisi tukeva
Väliin voisi ajatella muutaman sentin styrofoamia tai jotain muuta sopivaa eristettä, ettei lattialämmitys turhaan hukkaisi tehoaan myyrille ja muurahaisille. Oikeastaan hankalampi vaihe alkaa laatasta ylöspäin: miten lasiseinät kiinnittyvät laattaan ja pysyvät pystyssä niin, ettei se mainostettu ison miehen vilkaisu saa niitä huojumaan ja tutisemaan 
Voisiko ajatella komeron lattian valamista suoraan nykyisen sementtilattian päälle, ikäänkuin korokkeeksi, samaan tapaan kuin ennen tehtiin pesukoneiden ja linkojen alustoja? Ainakin lattiasta tulisi tukeva
-
Laurakaisa
- Jäsen

Joo, se on kyllä tarkoitus. Apokalyptinen perheemme varautuu maailmanloppuun ja energiakriisiin - saapa ainakin lämmintä pesuvettä ilman sähköä jos joskus on tarvisMainio-pata oli ennen hyvin suosittu,nykyään ne alkaa olla harvinaisuuksia.Että säilyttäkää vaan!
Itse pata nostettiin heti ekana pois kolostaan eli sinne allekin pääsi kurkkimaan, ja hajonnut se on nimenomaan suuluukun ympäriltä, sisältä sillä lailla "normaalisti" rapautunut. Itse suuluukku näytti siltä, että pienellä hiekkapuhalluksella ja hitsauksella siitä tulee vielä ihan ehta peli. Eli olemme toiveikkaita.
No NIINPÄ. Kävin eilen rautakaupassa tilaamassa kiukaan ja vietin tovin tuijotellen niitä valmiita suihkukaappeja LVI-osastolla. Ne on minusta ihan kauheita. Joku 400 euroa maksava oli juuri sellainen, että jo 175-senttinen ei nyt tällä hetkellä ihan niin hoikka mutta ehkä vielä joku päivä taas -naishenkilökin sai pelkällä päin katsomisella ne notkumaan. 850 euroa maksava oli tukeva ja jämerä, kun sitä epäluuloisesti nyin ja tyrkin, mutta se näytti sitten ulkoisesti "ufo laskeutui rintamamiestalon kellariin" -tyyppiseltä ratkaisulta. Kai tässä joku perhanan kompromissi on tehtävä, pitää vielä jutella maksullisten miestemme kanssa jos niillä on joku järkevä ehdotus tuosta.Oikeastaan hankalampi vaihe alkaa laatasta ylöspäin: miten lasiseinät kiinnittyvät laattaan ja pysyvät pystyssä niin, ettei se mainostettu ison miehen vilkaisu saa niitä huojumaan ja tutisemaan
Yritän jatkuvasti ajatella kellarista ja saunasta aiemmin tässä ketjussa ilmaistuja "kellari on ystävä" -ajatuksia, mutta saan silti toistuvia hermojen raunioitumiskohtauksia ao. aiheesta. Mitä enemmän tätä palstaa ja muita kellariteemoja yrittää lukea ja opiskella, sen sekaisemmaksi käy humanistin pää. Kaikki remppaohjeet lähtevät ensinnäkin siitä, että kellarin ulkopuoli on salaojitettu ja eristetty kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. No, meillä ei ole. Ja tuntuu hölmöltä ruveta hirveään urakkaan vain siksi että niin pitäisi olla, jos kellari on ihan kuiva nykyiselläänkin.
Sisäpuolirempat taas perustuvat sille oletukselle, että kellarista on tarkoitus tehdä joku perhanan viihdekeskus ja daily spa, jossa lutrataan joka ilta tuntisotalla vettä pitkin seiniä ja lattioita ja edellytetään +30 asteen lämpötilaa kesät talvet. No, minä haluaisin silmää miellyttävän ja vähän nostalgisen mummolan saunan jossa saa olla kylmä betonilattia ja jossa voi huoletta saunoa kaksi-kolme kertaa viikossa ja käydä suihkussa aiheuttamatta vanhoille rakenteille kohtuutonta kosteusrasitusta.
Jostain nimeltä mainitsemattoman rautakaupan sivuilta luin lisäksi, että sillä meidän alkuperäisellä kellarirakenteella "lopputulos on takuuvarma homehtuminen", mikä suuresti minua hämmästytti, kun sitä vuodesta 1953 paikallaan ollutta homehtumatonta rakennetta olin itse purkamassa. Haluaisin jostain "Old School -kellarisaunan perusparannusohjeet muille kuin talotekniikan ammattilaisille", mutta sellaisia ei näytä olevan olemassakaan.
Voi pojat, miksi tää on niin vaikeaa. Kellarin yläpuoliset asiat tuntuu lastenleikiltä omaksua näihin verrattuna.
Mä olen itse todennut joistain lehdistä tai rautakauppojen lehdyköistä löytyvien ohjeiden lähestyvän rintamamiestalon remonttia melkein järestään lähtökohdista, jotka talon alkuperäisyyttä ja wanhoja hywiä ratkaisuja kunnioittavalle remontoijalle ovat silkkaa kerettiläisyyttä. Sen sijaan tältä foorumilta luulisi löytyvän niitä Old School -ohjeitakin, jos ei vanhoista keskusteluista, niin sitten kysymällä.
-
Laurakaisa
- Jäsen

No siltä se tosiaan tuntuu, ja vaikka järki sanoo, että alkuperäinen kellarisauna joka on pysynyt puoli vuosisataa noin hyvässä kunnossa, on aika pomminvarma ratkaisu kun sitä tilan käyttöä ei hirveän radikaalisti olla muuttamassa suuntaan tai toiseen, niin silti nuo tuollaiset "homehtuminen on varmaa" -tyyliset kommentit näennäisten rautakauppa-auktoriteettien suusta saavat toisinaan epäilemään omaa horjuvaa ymmärrystä. Onneksi on tämä uskonvahvistusfoorumi.Mä olen itse todennut joistain lehdistä tai rautakauppojen lehdyköistä löytyvien ohjeiden lähestyvän rintamamiestalon remonttia melkein järestään lähtökohdista, jotka talon alkuperäisyyttä ja wanhoja hywiä ratkaisuja kunnioittavalle remontoijalle ovat silkkaa kerettiläisyyttä.
Vähän tuota kysymistä jarruttaa se, että tuntuu että täälläkin on miljoona ketjua aiheesta ja ns. konkarit varmaan aika kypsiä vastailemaan kerta toisensa jälkeen samantapaisiin kysymyksiin. Toisaalta näissä palstan ketjuissa on se ongelma, että yksikään vastaan tullut ei ole ankarasta etsimisestä huolimatta vielä ihan vastannut omaa kellaria ts. on laitettu salaojia tai tarkoitus tehdä lattialämmitystä jne. joka sitten sotkee sen kuvion siltä osin että ratkaisut olisivat ihan yksi yhteen sovellettavissa. No, pitää kehittää tätä omaa visiota vielä eteenpäin ja tsekkauttaa se sitten kellarifoorumin asiantuntijajäsenillä