Imatra ja rintamamiestalojen peruskorjaus ohjeita

Kokemukset kuntien ja kaupunkien rajoituksista ja määräyksistä. Toisissa kaupungeissa ei rajoituksia ole lainkaan ja joissakin hyvinkin tiukat määräykset vanhan rakennuskannan säilyttämiseksi. Kerro kokemuksesi.
Vastaa Viestiin
Tervis68
Jäsen
Jäsen

Imatra ja rintamamiestalojen peruskorjaus ohjeita

Viesti Kirjoittaja Tervis68 »

?keskellä kämmentä
Jäsen
Jäsen

Re: Imatra ja rintamamiestalojen peruskorjaus ohjeita

Viesti Kirjoittaja ?keskellä kämmentä »

:-D
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
Tervis68
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tervis68 »

Paikallisessa ilmaisjakelulehdessä oli juttua imatrasta ja vinyyliverhouksesta. Imatralla kun on vinyyli kielletty rintamamiestaloissa. Edit. juttu löytyy netistäkin. http://www.imatralainen.fi/Uutiset/Kaik ... ontoijassa
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Mielenkiintoista toimintaa lapsuusmaisemista. Ja melko koominen tuo vinyyliverhouslehtijuttu, erityisesti kommentti "Kumpi on sitten parempi – rapistuva ja hilseilevä ulkovuoraus vai siisti esimerkiksi vinyyliverhous, miehet pyörittelevät päätään." Että matalaksi vaan kaikki rupsahtaneet vanhat tönöt ja siistiä yleisilmettä reippaasti pintaan! Ihmisillä on kyllä niin erilaisia arvomaailmoja ettei paremmasta väliä.

Herää vain kysymys, eikö joku olisi voinut oikolukea tuota kaupungin sinänsä ansiokasta ohjetta ennen sen julkista levitystä. Jos jälleenrakennuskauden rakennusperintöä halutaan suojella pahoinpitelyltä ja väärinkäytöltä niin sama vaatimus koskee kyllä mielestäni armasta äidinkieltäkin.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Rosanna67
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rosanna67 »

Ihan hyviä ohjeita ja aika lailla täsmälleen sitä mitä itse ajattelen. Mielenkiintoisinta antia itselleni tuossa oli nuo värimallit. Ehkä niistä on apua tulevan talon väriä haettaessa.

Tuo ohje on aika pitkälti kirjoitettu "rakennusalan kielellä", joten mm. sieltä aina välistä saattaa puuttua normikirjoituksessa yleensä esiintyviä sanoja. :lol:
Kurjuuden maksimointi --> uudesta omakotitalosta täysrempattavaan rintamamiestaloon --> Mutta: omakotitaloalueen helvetistä haja-alueen autuuteen
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Tuossa maalausohjeessa oli jännästi sanottu tuo "tummat tehostevärit eivät ole ajalle tyypillisiä". Kun esim. meidän talon alkuperäisväritys on tämä

http://2.bp.blogspot.com/_4XwzGFxenPY/T ... 2pieni.jpg

(ja kuva niin pieni, ettei siitä saa mitään selvää...)

Eli siis nurkka- ja ikkunalistat ovat valkoiset, mutta itse ikkunanpoka on maalattu tehostevärillä, joka on sama kuin katon väri pitäisi olla eli punaisen huopakaton värinen punaruskea. Tämä väritys on täsmälleen se, mikä löytyy esim. Rakennusperinteen ystävien vuoden 2008 vuosijulkaisusta Toiveikkuuden aika - sodanjälkeistä rakentamista, Panu Kailan artikkelista Ulkomaalaus jälleenrakennuskaudella. (http://www.tuuma.net/tuumat.php?tuuma=2008-vj)

Tuossa Kailan artikkelissa on siis esitelty yksi tyyppitalon tyyppivärimalli, jossa on vielä ohjeetkin siihen miten maalit sävytetään, ja siinä on juuri tuo sama väritys eli vaalean keltainen talo, valkoiset nurkat ja ikkunan ympärykset, punainen katto ja punaiset tehostereunat ikkunoissa.

Hmm. Uskon ehkä sitä värimallia kuitenkin. Tuossa Imatran ohjeessa puhutaan muuten Tikkurilan Uula-tuotteesta???

Niin ja ei ne sanojen puuttumiset niin olennaisia ole mutta yhdys sana virheet saavat filologin nenässä pysyvästi jumittavan kieliopillisen herneen aktivoitumaan :wink:
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Rosanna67
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rosanna67 »

Minun lapsuudenkodissani oli myöskin ikkunanpokat maalattu punaisiksi. Talo oli muuten valkoinen, valkeine nurkkalautoineen, katto punaista huopaa.

Minä en edes huomannut yhdys sana virheitä, vaikka yleensä huomaan ja ärsyynnyn niistä tavattomasti. :oops:
Kurjuuden maksimointi --> uudesta omakotitalosta täysrempattavaan rintamamiestaloon --> Mutta: omakotitaloalueen helvetistä haja-alueen autuuteen
juuso
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja juuso »

Ihan asiallinen ohje. Itse vierastan osittain joissain kohdin esiintyvää totuuksien laukomista tyyliin kattolyhdyt eivät kuulu rintamamiestaloon" , esim meidän torpassa sellainen on ollut vuodesta-55.
Norppa72
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Norppa72 »

Laurakaisa kirjoitti: Herää vain kysymys, eikö joku olisi voinut oikolukea tuota kaupungin sinänsä ansiokasta ohjetta ennen sen julkista levitystä. Jos jälleenrakennuskauden rakennusperintöä halutaan suojella pahoinpitelyltä ja väärinkäytöltä niin sama vaatimus koskee kyllä mielestäni armasta äidinkieltäkin.
Kyllä!
" Kun itse tekee, niin sen näköistä siitä sitten tulee. " http://harrastelijatharjulla.blogspot.com/
Vastaa Viestiin