Ja mulla oli eilen jokakeväinen riesa, pyörienvaihtoruletti. Kuten olen raportoinut, niin vaihdoin autoa syksyllä ja just niin, että siinä oli nastarenkaat alla ja suvikumit vein suoraan liiteriin. Nyt sitten ajoin auton tasaiseen paikkaan, jarrupönkät pyörien alle ja kesärenkaat auton viereen. Takapoksi auki ja työkalut esiin ja muttereita kirvottamaan. Eipä onnistu, sillä auton omaan työkalusettiin kuuluva piippuavain vain pyörii pyöränmutterin päällä. Avain on kokoa 19 ja mutterit 17
Hain sitten oman vanhan piippuavaimen liiteristä mutta sama juttu, liian iso, pyörii mutterin ympärillä. Ja sillä on sentään avattu kaikki saabien ja aikaisempienkin rellujen mutterit. !7-kokoinen lenkkiavain kyllä löytyy, mutta se on liian heppoinen. Tässä vaiheessa löin kesärenkaat takapoksiin ja ajelin Sammatin paloasemalle, jossa oli renkaanvaihtorieha ja pyörät sain alle muutamamassa minuutissa, ei ihan mutta melkein kuin formulavarikolla. Talvirenkaat pestiin samaan kauppaan ja bonuksena sain vielä kupin kahvia ja pullan.
Eniten ihmetyttää tässä se, että miten autossa voi olla mutterit ja auton varustukseen kuuluvat työkalut eri paria. Onnekseni en joutunut talvipakkasilla rengastöihin tien päällä, siinä olisi voinut tirahtaa itku karskiltakin jätkältä.
- käyttöautona Citroen Picasso, joka ostettiin kun Punto jätti tielle (tarinaa blogissa) --> IHANA
- laittoa odottelemassa seisonnassa meidän entinen käyttöauto Fiat Punto --> myydään pian pois?
- autotallissa projektina Citroen 2cv 1977, joka tuli ennakkoperintönä isältä --> valmistuu... kunhan talo on kunnossa... eli siis... ööö... ennen eläkeikää?
vesahy kirjoitti:Kuten taisi käydä aiemmin ilmi, niin vaihdoin Relluni tuoreempaan tuossa syksyllä. Semmoiseen, jossa ei ole edes virta-avainta, musta muoviläpyskä vain ja se kuulemma on sellainen, että yksi kipuna tuhoaa siitä älyn.
Autossa on myös sähköinen käsijarru. Ei semmoista voi keksiä kuin ranskalainen tai amerikkalainen insinööri. Minä pitäisin kyllä mieluummin ihan perinteisen spaakin etuistuinten välissä. Kuukausi sitten kävin kaupungila ja jouduin pysäköimään alamäkeen ja joku sitten pysäköi siihen eteeni niin, että tilaa oli tosi vähän. Kun piti päästä pois niin ei meinannut onnistua ja tuskan moninkertaisti juuri tuo käsijarru, miten sitä oikein pitäisi käyttää, mekaaninen olisi helpompi. Pääsin kuitenkin taskusta ulos kytkintä polttamatta. Nyt sitten viime viikonloppuna mökillä pihasta lähtiessäni välähti yhtäkkiä mieleen, että eikös mulla pitänyt olla käsijarru päällä, miten se auto kuitenkin lähti liikkeelle? Tarkemmin kun tutkin ja kokeilin, niin niinhän se just toimii. Kun kaasutan ja nostan kytkintä, niin jarrukin menee pois päältä. Oikeastaan aika fiksua.
Tuommoinen tapaus tuli vastaan vuokra-autona Ranskassa pari kesää sitten. Oli siinä vähän aikaa ihmettelemistä, mutta kun juoni selvisi niin näppärähän tuo oli. Mäkilähdöt eivät ole ydinosaamisaluettani varsinkaan vieraalla autolla.
Vähän säikäytti myös kun pyyhkijät käynnistyivät itsestään, mutta hyvin fiksusti nekin toimivat.
Kotona oli vähän ankeaa ajella kentältä vanhalla nissanilla, mutta aina voi selittää itselleen että nuo hienoudet tietäisivät kumminkin vain lukuisia sähkövikoja...
vesahy kirjoitti:Ja mulla oli eilen jokakeväinen riesa, pyörienvaihtoruletti. Kuten olen raportoinut, niin vaihdoin autoa syksyllä ja just niin, että siinä oli nastarenkaat alla ja suvikumit vein suoraan liiteriin. Nyt sitten ajoin auton tasaiseen paikkaan, jarrupönkät pyörien alle ja kesärenkaat auton viereen. Takapoksi auki ja työkalut esiin ja muttereita kirvottamaan. Eipä onnistu, sillä auton omaan työkalusettiin kuuluva piippuavain vain pyörii pyöränmutterin päällä. Avain on kokoa 19 ja mutterit 17
Hain sitten oman vanhan piippuavaimen liiteristä mutta sama juttu, liian iso, pyörii mutterin ympärillä. Ja sillä on sentään avattu kaikki saabien ja aikaisempienkin rellujen mutterit. !7-kokoinen lenkkiavain kyllä löytyy, mutta se on liian heppoinen. Tässä vaiheessa löin kesärenkaat takapoksiin ja ajelin Sammatin paloasemalle, jossa oli renkaanvaihtorieha ja pyörät sain alle muutamamassa minuutissa, ei ihan mutta melkein kuin formulavarikolla. Talvirenkaat pestiin samaan kauppaan ja bonuksena sain vielä kupin kahvia ja pullan.
Eniten ihmetyttää tässä se, että miten autossa voi olla mutterit ja auton varustukseen kuuluvat työkalut eri paria. Onnekseni en joutunut talvipakkasilla rengastöihin tien päällä, siinä olisi voinut tirahtaa itku karskiltakin jätkältä.
ettei vain ois ollu sellanen käännettävä hylsy siinä päässä?
Näin ainakin omassa avaimessa. Toinenpää 17 ja toinen 19
Monesti jälkiasennus alumiinivanteiden pultit/mutterit on pienemmät kuin alkuperäisten peltivanteiden. Pelti/aluvanteissahan on yleensä käytettävä eri pultteja. Koettu on, kun tien päällä yritin rengasta vaihtaa väärän kokoisella avaimella.
mulla ois sellanen suurperheen auto : pösö 109 , mahtuu mies, muksu, kissa, kimpsut ja kampsut.. menee melkee mopo autosta
Ja miehellä kaarana toimii vaaaanha sierra
Ja jos nuo ny lahoaa ni kaivetaan tallista skootteri ja haetaan sillä terassi laudat
Mulla on siis Renault Scenic II, se jossa on omituinen peräpeili. Muuta omituista siinä on mm. tulilasinpyyhkijät mallia veltto, iso ja pieni. Eilen Motonetissä asioidessani katsoin myös minkälaisia sulkia heillä on tarjolla. Löytyi paketti, jossa on molemmat sulat ja hintakin ihan mukava, 47,50 €. En ole varma oliko paketissa myös takalasin pikkuruinen sulka. Aikaisemmin olen muissa autoissa vaihtanut sulat aika usein, nyt vaihtovälit taitavat harventua.
Mulla on siis Rellukka Scenic II, otettu käyttöön marraskuussa 2006. Ohjekirjan mukaan huoltoväli on 30000 kilometriä mutta eipäs vaan olekaan.
Jokin aika sitten ajelin itäisessä Virossa, missä Renault-liikkeitä on aika harvassa ja kellokin oli illalla kuusi joten kaikki autoliikkeet kiinni ja huoltoasemien henkilökunta jo kotona olutta särpimässä. Silloin rävähti kojetauluun jakoavaimen kuva ja oikein sanallinen ilmoitus CHANGE OIL SOON. Minä hermostuin ensin että jaaha, tähän päättyi matkanteko mutta sain soitettua Suomeen kaverille, joka näitä vehkeitä huoltaa ja hän vakuutteli, että voi sillä ajaa niin kauan kun ei punaista valoa syty tauluun. Öljyä oli tikun mukaan ihan riittävästi. Ovela tapa puolittaa huoltoväli, sillä vaikka kysymyksessä onkin vain ns. vuosihuolto tai välihuolto, niin maksaa sekin eikä ihan halpa ole.
Bilia lähetti minulle kotiin jo kesällä tarjouslapun vuosihuollosta hintaan 129 euroa. Yritin äsken tilata sellaisen huollon autolleni mutta eipäs onnistukaan, auto on liian uusi, tarjous on vain vuosimalleihin 2005 saakka. Yritin tinkiä mutta ei auta, huollon varausohjelma ei hyväksy tuoreempia pirssejä. Edellinen määräaikaishuolto on tehty 33000 kilometrissä ja just nyt tuli viisikymppiä täyteen eli siitä on vasta 17000 kilsaa. Ensin ehdottivat, että teettäisin jo nyt kuudenkympin huollon mutta myönsivät sitten itsekin, että ei sitä vielä sentään kannata. Palataan ensi kesänä asiaan ja vaihdetaan samalla jakohihna, joka on tolkuttoman kallis operaatio kun samalla vaihdetaan myös vesipumppu.
Rakkaat kohtalotoverit, rellukuskit, salmiakkikansa: Missä pääkaupunkiseudulla kannattaa Rellunsa huollattaa? Missä saisin öljynvaihdon tehtyä edullisesti ja siten, että relluja ymmärtävä mekaanikko samalla hiukan vilkaisisi muutenkin, että paikat ovat kunnossa?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Rellussa vaihdetaan paitsi itse remeli niin myös vesipumppu, jolloin hommaan saa takuun. Pumpun vaihto ei toki ole pakollinen mutta käytännössä se aina tehdään. Lisäksi tulee kiristin ja muut helyt. Hintaa on normaalisti noin 650 €, mutta kun just kävin ölynvaihdossa AD:llä ja kyselin, niin heillä oli pakettihinta operaatiolle 565 €.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Vaimon käytössä on Opel Vectra '98 farkku, itellä tällä hetkellä Kadett GSi '90, tallissa työn alla Ascona '87. Kesällä liikun välillä myös Yamaha FZS 600:lla.
Uusi, isompi talli on tekeillä, että saa suurimman osan noista sisälle...
Meillä on pihassa lähinnä näitä Japanin-ihmeitä. 01 Toyota avensis d4d 343tkm ja 91 Corolla 4wd 358tkm. Ja kyllä se on tuo corolla, joka näistä varminten lähtee kovalla pakkasella tien päälle Sitten pihaa myös komistaa harrasteauto, Nissan Bluebird 1,8 Turbo ,87