Tuulensuojalevyn säänkestävyys

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Tyyppi
Jäsen
Jäsen

Tuulensuojalevyn säänkestävyys

Viesti Kirjoittaja Tyyppi »

Onko tietoa tai kokemuksia, kuinka hyvin esim. Runkoleijona tuulensuojalevy kestää säätä? Siis lähinnä sadetta ja siitä tulevaa kosteutta. Voiko levy mennä pilalle jos se pääsee sateiden aikana seinissä kastumaan useaan kertaan? Meillä on vastarakennetun laajennusosan seinät nyt levytetty Runkoleijonalla, mutta vuorilaudoituksen paikalleen saamiseen menee vielä pitkälti aikaa. Olisiko asennettuja levyjä syytä yrittää suojata jotenkin?
toba
Jäsen
Jäsen

Re: Tuulensuojalevyn säänkestävyys

Viesti Kirjoittaja toba »

En tiedä miten tuo ns. virallisesti menee, mutta oman kokemuksen perusteella kestää hyvin. Taloni ulkokuori vietti kaksi talvea ja siinä välissä yhden kesän pelkkä Runkoleijona peittonaan. Levy kastui sateella ja kuivui poutakelillä. Levy tietysti eli kosteuden mukaan, jolloin levyjen väleihin syntyi pieniä saumoja, mutta levyn rakenteessa ei tapahtunut silminnähtäviä muutoksia. Mulla levy ei toiminut rakenteen jäykistäjänä, vaan ainoastaan lisäeristeenä/tiivistyksenä vanhan laudoituksen päällä.

toba
Almiira
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Almiira »

Kyllä meidän on annettu ymmärtää, että huoletta voisi antaa olla talven yli. Mä en ole ihan varma siitä huolettomuudesta (henk. koht olen aiheesta kovastikin huolissani) ja tavoite olisi saada ulkoverhous pintaan syksyn mittaan.
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

Kestää aika hyvin ja huolettomasti jos vaan kiinnitetään oikein.
shit happens
Vastaa Viestiin