Saattaapi sortuakkin mikäli tuolta ylemmältä katolta tulla rojahtaa isompi satsi lunta. Tavallisen lumikuorman tuo rakenne kyllä mielestäni kestää. Käsittääkseni tuossa tapauksessa ei lumesta aiheudu kuin pystysuora kuormitus. Tuuli (tai rojahtava lumi) aiheuttaa sitten kyllä arvaamattomia kuormituksia kuten viime päivinä olemme saaneet lehdistä lukea.
Mikäs on tuo kattotuolin pituus. Mulla on vähän samanlainen kuisti tulossa, josta on ihka oikeat rakennesuunnitelmat. Eli 50x150 ok pystytolppiin ruuvaten. Terassin katoksen ja kuistinkatoksen rakenteet ovat sen verran rajut minulla, että talosta taitaa mennä katto sisään ennen kuin terassin katto romahtaa. Laskettu lumikuorma minulla oli 280kg/m2 ... kun piti kinostaminen huomioida
juhanahm kirjoitti:Mikäs on tuo kattotuolin pituus. Mulla on vähän samanlainen kuisti tulossa, josta on ihka oikeat rakennesuunnitelmat. Eli 50x150 ok pystytolppiin ruuvaten. Terassin katoksen ja kuistinkatoksen rakenteet ovat sen verran rajut minulla, että talosta taitaa mennä katto sisään ennen kuin terassin katto romahtaa. Laskettu lumikuorma minulla oli 280kg/m2 ... kun piti kinostaminen huomioida
2600 on yläpaarteen pituus. Joo kyllä minullakin on ns. oikeat rakennesuunnitelmat mutta haluan aina laskea myös itse :) :)
Eli en saa itseäni vakuutetuksi siitä että yläsidepuu kestää kiinni seinässä :)
Laittaisin kyllä muutamankin ison naulan tuon palkin kiinitykseen...vaikka 125 mm ,ruuveihin en enää luota jos vaan on olemassa mahdollisuus että tulee yhtään vääntöä.
Tämä tuli opittua kun pienen pätkän tein runkovaiheessa tellinkiä. Ruuveilla oli kätevä koota yksin,onneksi tuli mätkittyä
nauloja kaveriksi. Talven jälkeen purkaessa sai huomata että 80 % ruuveista oli poikki.
Oliko tuo ruuvisi 4x160. Itselläni kiinnitys M12 täkkipultit 2 / pystytolppa. Seinän tolppajako on noin 900. Jos usko loppuu niin sitten M12 kierretangot ja tarvittaessa vielä takapuolelle (vintille) vahvistus. Joteskin tuntuu että terassin katto on ydinsodankestävä verrattuna talon kattoon, kun katselee noi talon "kattotuoleja". Vai onkos se vanha vajaakanttinen puu kestävämpää kuin uusi...
On se vanhempi puu ainakin tiukkasyisempää kuin nykyiset pikakasvatuspuut,en tiedä sitten miten vaikuttaa lujuuteen. Esimerkkinä vaikkapa ruuvin laitto 20 vuotta vanhaan "kakkosneloseen" ja nykyiseen mitallistettuun, toisessa ruuvi soi mennessään ja toisessa ruuvin voisi vetästä läpi koko höttöpuusta.