tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
tuuma
Jäsen
Jäsen

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Viesti Kirjoittaja tuuma »

pvalila kirjoitti:Oletko Tuuma oivaltanut, että sun ennen sokkeloisesta mökistäsi on yllättäen tullut oikein sopiva ilpillä lämmittämistä ajatellen? Alakerran makkareihin pitäisi vain laittaa flektit ovien päälle, jotka puhkuvat lämmintä ilmaa katonrajasta makkareihin. Ja lämpö pääsee vapaasti myös yläkertaan. Verannasta ei niin väliä, sillä sinne kannattaa kuitekin laittaa kaapeli lattiaan: neliöitä on niin vähän ja seinät niin hyvin eristetty ettei ykkösen coppia kannata surra (jos kuivausrumpu pyörii pari kolme kertaa viikossa niin siitä se jo tarvittava lämpö tuleekin).

Uskoisin, että sullakin on selvää säästöä, mitä pidempään pystyt syksyisin pitämään torpan lämpimänä pelkän Chunnukan voimin. Hommaa auttaisi hiukan, jos sulla olisi toinen samanlainen yläkerrassa; siitä olisi iloa myös kesähelteillä.

Kuule, millainen jatkosuunnitelma sulla on sitä ajatellen, että väki talossa joskus vähenee? Tuosta entisestä keittiöstä tulee luontevasti työhuone, se kun on heti sisäänkäynnin vieressä. Toisesta makkarista tulisi sujuvasti isomman tupakeittiön keittiöosuus, mutta yhdellä varauksella: Susanna ei ihan hevillä hormittomaan takakulmaan muuta.

Onko sulla rempat tehty siten, että seinä tuon takimmaisen makkarin ja tupakeittiön välistä on helppo purkaa kokonaan pois?

Tuossa sun pohjassasi on kaksi kriittistä kohtaa. Toinen on se, että hella (se tavallinen) jää tuon Susannan takia oudosti eteisen puolelle. Toinen ongelma on se, että takimmaiseen makkariin mennään aivan takaseinää hipoen: olisi nätimpää ja toimivampaa, jos ovi olisi kauempana ulkoseinästä: keittiökalusteita voisi olla aivan hyvin myös oven ja ulkoseinän välisessä osassa. Siis vaikka tuo jääkaappi kylki kiinni ulkoseinään.

Tai vielä parempi, laittakaa se jääkaappi takapuoli ulkoseinään kiinni. Tällöin se jäisi luontevasti tuon harmaan möhkäleen (arvaten keittiökaapisto, pakkohan keittiössä on kaappitilaa olla) ja makkarin seinän väliin. Ja makkarin ovi siis keskemmälle, ei jääkaapin taakse hämärään.

Hellaongelmaan en keksi aivan heti ratkaisua. Tiskarin päällä voisi olla kahden levyn liesitaso, mutta sähköuunille en keksi piilopaikkaa.
Edelleen mä hämmästelen että voiko Pvalila todellakin lukea ajatuksiani jopa foliopiponi läpi, pitää laittaa vissiin muutama kerros lisää :shock:

Tuota oven paikkaa nyt kun olen pohtinut päivän muutaman, tupakeittiössä vaakatasossa löhöillessä. Niin, me todella nukumme nyt siis siellä ja ihan vain patjat lattialla viettäen boheemielämää... Noh, eilen tokaisin vaimolle että tuo on ovelle vähän hölmö paikka, jos me retroillaan niin sen pitäisi olla vähän niinkuin keskellä. Äsken juuri sain vahvistuksen asialle: "Itsehän sä sen sinne nurkkaan halusit" :oops:

No, onneksi tilanne on vielä korjattavissa ja kivivillalla tai pellavalla sitten täyttää tuon kohdan ihan vain äänieristeeksi, josta tuli ehdittyä tiputtaa purut säkkeihin.

Tuon väliseinän voi surutta sitten purkaa jos/kun tilaa alkaa vapautumaan. Se on todellakin ja vieläpä vajaasärmäisellä kakkos-kakkosella tehty palomuuriin saakka. Joko sinne joskus tulee a) kirjasto :shock: b) ruokailuryhmä c) tietsikkakompleksi stereoineen tai d) keittiön jatkumo. Jokainen vaihtoehto on niiiin kaukana ettei sitä kannattane kovin syvällisesti vielä pohtia mutta tosiaan se avartaa tiloja lisää.

Tuosta tulevan makkarimme työtilamuutoksesta vaimo muuten heitti että missäköhän se Pvalila meinaa että me senjälkeen nukutaan? Ei me aleta vanhemmiten ainakaan ylös portaita kavuta.

Kummallisesti tuo on tosiaan muuttumassa ILP:ille suotuisaan suuntaan vaikkei ollut tarkoitus, vaikkakin koko domino lähtikin sen ostosta liikkeelle :lol:

Tuo kuva vähän hämää että sähköliesi olisi yksinään vähän kuin eri tilassa. Aukko on sen verran iso nyt että se tuntuu samalta tilalta. makkarin huoneen vasemmalle puolelle mahtuu vielä keittiö kalustetta niin se yhtenäistää sähköhellan mukaan kuvaan. Näin ainakin itse asian koen. Sittenhän sen näkee lopulta kun tuo on valmis. Argh tuo äskeinen "valmis" -sana viiltää todella pahasti sydäntä ja lompakkoa!!!
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
tuuma
Jäsen
Jäsen

Tinakenkäpoika kirjoitti:Jos tuuma ilpistiksi meinasit, niin laita chunnu yläkertaan ja alkertaan sitten mitsu. En usko että pelkkä chunnu jaksaa koko alakerran lämmittää, vaikka hyvä peli se onkin. Mutta jos meinaat tun chunnun laittaa apuriksi muille lämmityksille, niin sitten tuonne verannalle oven lähistölle tai siten heti tuon verannan jälkeiseen seinään oikealle. Ilpin lämmityksen piiriin tuo kauimmainen huone ei taida enään ylettyä.

Eilen asiasta kolmanteen kävin kokeilemassa chunnua +26:n asteen lämmössä. Pyynti 30, puhallus max. 520m3, sisään 23 asteista ilmaa ja ulos 50.5 asteista ilmaa, ottoteho oli puolen tunnin ajossa tasasesti 890W. Eli oli vain testi että onko chunnu kunnossa.
Niin, Mitsu alkaisi kohta täälläkin puolustaa paikkaansa alakerrassa tilojen muuttuessa. Mutta kulutan kai ensin VILP:in, Chunun että puhallinpatterit loppuun... Tuonne on tulossa hyvällä tuurilla ensi talveksi VILP:in lämmittämää vettä puhallinpattereille, jotka ovat sitten kuin kaksi ILP:iä samassa tilassa mutta lattianrajassa ja ehkäpä vielä Chunu katonrajaan. Eiköhän siitä sopivat suhinat synny :-D

Chunu saattaisi olla kuitenkin ehkä paras tuonne yläkertaan. Pitäisiköhän katsoa talven yli vielä tuon Chunun asennuksen kanssa että saisi takuut umpeen :oops: Olisi vaan kiva tietää minkälainen vaikutus puhallinpattereilla on VILP:in elämään ennenkuin sotkee ILP:in mukaan ja jos tuon Suskin saa vaan polttokuntoon niin saattaa sekin jo mitätöidä Chunun asennuksen järkevyyden keskikerrokseen.

Menipä nyt hankalaksi mutta senpä takia mielenkiintoiseksi :mrgreen:

edit: Niin, piti laittaa tuosta sun testistä että mikä noilla arvoilla oli COP? Jos mä VILP:iin tunkisin tuon lämpöistä vettä ja saisin reilua viittäkymmentä ulos niin se olisi huima mutta tuo virtaamahan tuossa vaikuttaa suuresti, oli se sitten ilmaa tai vettä. Miten tuo muuten ilmalla lasketaan kätevästi. Vedelle olen sievennellyt/oikaissut kelpo helpon kaavan mutta entä ilmalle?
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

Mulla ei oo ollenkaan sähköjä, palvelimet ja muut on nyt pois linjoilta.

UPS laitteen ja siihen kytketyn 75Ah akun turvin tässä on adsl-modeemi ja läppäri päällä jotta voin kirjoitella tänne. Kattilan latauspumpun varavirta-akusta otetaan virtaa 3 jalkalampulle ja 1 pöytälampulle. Kahdessa jalkalampussa 15 watin energiansäästölamppu ja muissa 9 watin energiansäästölamppu.

Keittiö, olohuone, tämä huone ja vessa on siis varavirralla palavien valojen piirissä. Nyt on päällä yksi 9 watin energiansäästölamppu tässä huoneessa. Akkuja latailin tuossa tuolla omatekoisella generaattorilla, 110a auton laturi ja 5hp jyrsimen moottori. Hyvin lataa noita akkuja, n. puoli tuntia oli tuossa päällä, ja kun ampeerit alkoi laskea lähelle nollaa niin sammutin. Siis kattilan latauspumpun akkua latasin tolla kun sen tilasta ei ollut varmaa tietoa.

UPS akkuhan on aina täynnä, UPS lataa 13.6-13.7 volttia ympäri vuorokauden niin ehtii täyttyä toi akku.

Vettä otin 15 litraa pulloihin ja sähköyhtiön vikapalvelua olen hiillostanut soittelemalla sinne peräti 6 kertaa. Kuulemma ei ole mitään tietoa milloin sähköt saataisiin takaisin... Toivottavasti aamulla on sähköt.

35 ampeerin sulake ei 650 watin upsille oikein riittänyt. Nyt sulakkeen virtaa hoitaa johdonpätkä, jotta sain kuvaputki-tvn startattua. Eipä se tosin muuta kertonut kuin Ei signaalia!, joten eipä sitten katsottu televisiota.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Maatilallinen kirjoitti:Mulla ei oo ollenkaan sähköjä, palvelimet ja muut on nyt pois linjoilta.

UPS laitteen ja siihen kytketyn 75Ah akun turvin tässä on adsl-modeemi ja läppäri päällä jotta voin kirjoitella tänne. Kattilan latauspumpun varavirta-akusta otetaan virtaa 3 jalkalampulle ja 1 pöytälampulle. Kahdessa jalkalampussa 15 watin energiansäästölamppu ja muissa 9 watin energiansäästölamppu.

Keittiö, olohuone, tämä huone ja vessa on siis varavirralla palavien valojen piirissä. Nyt on päällä yksi 9 watin energiansäästölamppu tässä huoneessa. Akkuja latailin tuossa tuolla omatekoisella generaattorilla, 110a auton laturi ja 5hp jyrsimen moottori. Hyvin lataa noita akkuja, n. puoli tuntia oli tuossa päällä, ja kun ampeerit alkoi laskea lähelle nollaa niin sammutin. Siis kattilan latauspumpun akkua latasin tolla kun sen tilasta ei ollut varmaa tietoa.

UPS akkuhan on aina täynnä, UPS lataa 13.6-13.7 volttia ympäri vuorokauden niin ehtii täyttyä toi akku.

Vettä otin 15 litraa pulloihin ja sähköyhtiön vikapalvelua olen hiillostanut soittelemalla sinne peräti 6 kertaa. Kuulemma ei ole mitään tietoa milloin sähköt saataisiin takaisin... Toivottavasti aamulla on sähköt.

35 ampeerin sulake ei 650 watin upsille oikein riittänyt. Nyt sulakkeen virtaa hoitaa johdonpätkä, jotta sain kuvaputki-tvn startattua. Eipä se tosin muuta kertonut kuin Ei signaalia!, joten eipä sitten katsottu televisiota.
Aika hyvin olet tilanteeseen varautunut! Vuodenaika on suosiollinen, ei tarvitse lämmityksestä huolehtia.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
Tuosta tulevan makkarimme työtilamuutoksesta vaimo muuten heitti että missäköhän se Pvalila meinaa että me senjälkeen nukutaan? Ei me aleta vanhemmiten ainakaan ylös portaita kavuta.
Hissin paikka?

Yleensä työhuone laitetaan alakertaan ja makkari ylös, koska työhuoneessa juostaan päivän mittaan vähän väliä ja makuuhuoneessa kaivataan tiettyä rauhaa. Parasta tietenkin on, jos molemmat mahtuvat alakertaan.

Taitaa muuten olla niin, että kun ei enää jaksa kavuta yläkertaan niin silloin on oikeastaan helpotus luovuttaa talo jälkikasvulle ja hakeutua johonkin senioriasuntoon.

Teillä on paljon jälkipolvea, joten tarpeen on (sitten joskus, kun lapsoset ovat lentäneet pois pesästä) kaksikin vierashuonetta: mokomat tupsahtavat kuulemma täysihoitoon kaikki samaan aikaan, vaikka ihan vain piruuttaan... :lol: :lol: :lol:
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

Nyt tuli tossa sähköt ja soittelin sitten itse verkostosuunnittelijalle joka jopa myönsi mokan, että sattui kuulemma sellainen sekaannus ettei tuossa illalla tajuttu kierrättää sitä sähköä teille toisen lähdön kautta nii... Tulin tässä aamulla töihin niin huomasin että eipä oo miehet ohjannu sitä toisen lähön erotinta kiinni, että on unohtunut vissiin...

Kylällä oli kuitenkin sähköt ja olen nähnyt koko sähköyhtiön verkoston piirikaavion, ja seurannut itse maakaapelointia ja muuntajan asennusta, joten mulla oli tiedossa että kylälle menee sähköt sen muutamon läpi josta mulle pitäs tulla sähköt ja tuon muuntamon jälkeen on vielä n. kilometrin päässä 20kV kytkemö jonka läpi tuo sähkö myös menee.

Joten soittelin sitten sinne vikapalveluun pitkin yötä että eikö mitenkään niitä sähköjä voi saada takasin. No ei hyö tiiä mittään ja sitten kysyin että näkköökö sieltä että onko tuo muuntamo jännitteinen. Ei nää mittään. Pienellä lämpäreellä kuulemma sähköt. Kysyin että mistä sinne tulee sitten sähköt. No kuulemma täältä näin.

No kerroin sitten että olen omin silmin todennut että kaikki 20kV maakaapelit menee ton muuntamon ja kytkemön kautta, ja itse verkostosuunnittelija on todennut että tässä muuntamossa on erottimet joka suunnalle ja kytkemössä myös kolme erotinta.

Joo, no ei hyö voi panna sähköjä ku siellä on miehiä työssä. Ai ehjällä linjalla kysyin? Eikun siellä viallisilla linjoilla että ei voi panna sähköjä. No sanoin että kun ei ole mitään vikaa linjassa välilä 110kV/20kV muuntamo - 20/0,4kV muuntamo - 20kV kytkemö. No kun ei kuulemma voi kytkeä vaan pieniä pätkiä.

No kysyin että eikö voi ohjata niitä erottimia vaikka siitä muuntamolta tai kytkemöltä sillä tavalla auki että ei menisi sähköt sinne vikalinjalle. No ei myö tiietä, mut hei tuolla yhellä lähöllä on sähköt.

Minä sanoin että joo-o, se lähtöö sieltä kytkemöltä. Ja sieltä tulee ehjä 20kV linja tolle muuntajalle. Vikapalvelun täti sanoi että aijaa. Sitten kyselin taas että näkköökö siitä miten ne erottimet on. Että voisko niitä painella silleen että sieltä kytkemöltä sais muuntamolle syötön muttei se menis minnekkään vikalinjalle.

No ei hää voi mittään tehä, se on verkostomiesten hommia.

Olisi näköjään pitänyt yöllä hiillostaa noita verkostopuolen miehiä että olis ne sähköt saanu. Tuntuu olevan vaikeeta, miten voi noin vaan "unohtuu" kytkee erotin päälle perkele...
Tinakenkäpoika
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tinakenkäpoika »

tuuma kirjoitti:
edit: Niin, piti laittaa tuosta sun testistä että mikä noilla arvoilla oli COP? Jos mä VILP:iin tunkisin tuon lämpöistä vettä ja saisin reilua viittäkymmentä ulos niin se olisi huima mutta tuo virtaamahan tuossa vaikuttaa suuresti, oli se sitten ilmaa tai vettä. Miten tuo muuten ilmalla lasketaan kätevästi. Vedelle olen sievennellyt/oikaissut kelpo helpon kaavan mutta entä ilmalle?
Tuolla pumppufoorumin kaavion mukaan copiksi tulisi 4.5. Laitan tähän liitteeksi kutistettuna. Tosta katotaan ilmavirtaus ja lämpenemä, niin tulee copppelo.
Liitteet
coptaulukkob.jpg
coptaulukkob.jpg (49.18 KiB) Katsottu 4286 kertaa
pvalila
Jäsen
Jäsen

Tinakenkäpoika kirjoitti:
tuuma kirjoitti:
Tuolla pumppufoorumin kaavion mukaan copiksi tulisi 4.5. Laitan tähän liitteeksi kutistettuna. Tosta katotaan ilmavirtaus ja lämpenemä, niin tulee copppelo.
Ilmavirtaus lienee se epätarkin arvo tuossa laskelmassa: en oikein osaa edes kuvitella, kuinka sen voi tarkasti mitata laitetta johonkin pussiin laittamatta. Valmistajan ilmoitukseen luottaminen on huono lähtökohta.

Mutta ihan realistinen coppi tuo on, olosuhteet huomioiden. Tuollaisella copilla olisi Maatilallisenkin komea tehdä suihkuvettä perheelle!
- Nyt siis siirryin puhumaan Chunnukasta johonkin vilppiin.
Tinakenkäpoika
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tinakenkäpoika »

pvalila kirjoitti:
Tinakenkäpoika kirjoitti:
tuuma kirjoitti:
Ilmavirtaus lienee se epätarkin arvo tuossa laskelmassa: en oikein osaa edes kuvitella, kuinka sen voi tarkasti mitata laitetta johonkin pussiin laittamatta. Valmistajan ilmoitukseen luottaminen on huono lähtökohta.

Mutta ihan realistinen coppi tuo on, olosuhteet huomioiden. Tuollaisella copilla olisi Maatilallisenkin komea tehdä suihkuvettä perheelle!
- Nyt siis siirryin puhumaan Chunnukasta johonkin vilppiin.
Juu ei tuo ole kuin suuntaa antava, ei totuus. Mitähän ilppi tuumaa jos sen kennon tunkee vesiastiaan, siis eka tietty irroittaa nou muut sähköritumit siitä. Olis kenen tahansa kiva tehdä suihkuvettä tuollaisella n. 4 copilla,itse mukaan lukien.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Purin ne rumat kuusipanelit pois sen mun entisen ulko-oveni päältä. Ja alta paljastui tosi nätti, umpimahonkinen ovi! Kolme korkeaa ja kapeaa ikkunaa vierekkäin, tuo on sopinut tähän taloon tosi upeasti. Jos tuon olisin tiennyt, niin olisin ehkä laittanut tiskiin sen rahamäärän, jonka oven kunnostaminen olisi maksanut (purku osiin, puista noin milli pintaa höylällä pois, uusi kasaaminen, ovi vielä läpi tuollaisesta puusepän jättikokoisesta hiomapöydästä). Karmitkin olivat mahonkia, ja ne olisin joutunut kunnostamaan itse, ellen nyt sitten olisi jotenkin niitä ehkä ehjänä irti saanut. Tiivisteisiinkin (ja niiden asentamiseen upottamalla oveen tehtävään uraan) olisi uponnut rahaa, tuollaisia kaupan liimaa ihan ite -tiivisteitä en olisi kelpuuttanut.

Saranat ovat messinkiä, samoin saranoiden ruuvit: irtosivat upean kevyesti. Kellokosken leimat saranoissa, jotka aivan kiljuvat laadukkuuttaan.

Tuon oven kohtalona taitaa kyllä olla purku, sillä mun ei ole järkevää myydä sitä ihan pilkkahinnalla ja sitten mennä jalopuuliikkeeseen ostamaan kauhealla hinnalla vastaava määrä samaa puuta. Luulen, että pelkän materiaalin hinta on lähellä kahtasataa euroa, ellei enemmänkin.

Karmithan minä tuhosin, sydän verta vuotaen: oli niin paljon helpompi ottaa vähän karmeista kirveellä pois kuin irrottaa ne ehjänä. Pahalta tuntui tuollainen kauniin puun väärinkäyttö!
pvalila
Jäsen
Jäsen

Tinakenkäpoika kirjoitti: Juu ei tuo ole kuin suuntaa antava, ei totuus. Mitähän ilppi tuumaa jos sen kennon tunkee vesiastiaan, siis eka tietty irroittaa nou muut sähköritumit siitä. Olis kenen tahansa kiva tehdä suihkuvettä tuollaisella n. 4 copilla,itse mukaan lukien.
Kuule, esitit hyvän kysymyksen!

Pari ongelmaa näen kyllä. Ilppi ei oikein tykkää siitä, että pyynti asetetaan kovin korkealle, eli jokin tulistus olisi hyvä tehdä vielä erikseen. Toinen juttu on sitten tuon ilpin prosessin mahdollinen häiriintyminen, kuten on käynyt kun Ultin pikkuvilppejä on kytketty liian jäpäkän kaasukierukan ja ison varaajan jatkoksi: Tuuma osannee sanoa tästä puolesta enemmän.

Patterikierto olisi sitten helpompi juttu, senhän ei yleensä tarvitse kauhean kuuma olla: ei siellä listeriabakteerit pelota.
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
Edelleen mä hämmästelen että voiko Pvalila todellakin lukea ajatuksiani jopa foliopiponi läpi, pitää laittaa vissiin muutama kerros lisää :shock:
!
Sä olet armeijan käynyt mies ja otat siksi hatun pois ruokailun ajaksi, mä käytän ne hetket hyväkseni...

Muistat varmaan armeijan testin legendaarisen kysymyksen "tuntuuko sinusta joskus siltä, kuin vanne puristaisi päätäsi"?

Kun työpaikalla kerrot tuosta avaruuspipostasi niin huomaat urasi siirtyneen aivan uuteen vaiheeseen... :lol: :lol: :lol:
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:
tuuma kirjoitti:
!
Sä olet armeijan käynyt mies ja otat siksi hatun pois ruokailun ajaksi, mä käytän ne hetket hyväkseni...
Nyt sä sen vasta sanot ja mä olen koko illan harjoitellut vaimon nepityskoneella asentaa nepparia alu-pipooni, jotta saan näppärästi kevi:n siihen kiinni, tosin nepitkin olivat vain muovia :(
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:
Tinakenkäpoika kirjoitti: Juu ei tuo ole kuin suuntaa antava, ei totuus. Mitähän ilppi tuumaa jos sen kennon tunkee vesiastiaan, siis eka tietty irroittaa nou muut sähköritumit siitä. Olis kenen tahansa kiva tehdä suihkuvettä tuollaisella n. 4 copilla,itse mukaan lukien.
Kuule, esitit hyvän kysymyksen!

Pari ongelmaa näen kyllä. Ilppi ei oikein tykkää siitä, että pyynti asetetaan kovin korkealle, eli jokin tulistus olisi hyvä tehdä vielä erikseen. Toinen juttu on sitten tuon ilpin prosessin mahdollinen häiriintyminen, kuten on käynyt kun Ultin pikkuvilppejä on kytketty liian jäpäkän kaasukierukan ja ison varaajan jatkoksi: Tuuma osannee sanoa tästä puolesta enemmän.

Patterikierto olisi sitten helpompi juttu, senhän ei yleensä tarvitse kauhean kuuma olla: ei siellä listeriabakteerit pelota.
COP 4:ää tyrkkää VILP:kin näillä ilmoilla, jos sinne menee alta kolmikymppinen vesi mutta enpä usko että ILP sen parempi on kuin VILP kun aletaan lämmittää vaikkapa 40 asteesta 55 asteista vettä :( Samat prosessin lait toimivat.

Niin tuo ongelma että prosessi sekoaa johtunee mitoituksista. Jos ILP:in säätökalut (Ultin ja Chunun ja monen muunkin tapauksessa) ovat kapilaarilla viritetty eli ei ole sähköistä (EEV) tai edes mekaanista (TEV) lämpötila-anturia säätämässä paisuntaventtiilin aukkoa niin ongelma syntynee siitä että saattaa poistua toiminta-alueelta niin pahasti että prosessi ei käynnisty ollenkaan tai kovin hitaasti ja sähköä paljon syöden. Mutta vaikka olisikin edes mekaanisesti lämpötilasäätöinen niin silti voi olla tuo venttiilin peruskoko väärä, rajusti muuttuneeseen ympäristöön nähden. Jotain tuollaista olen tavannut kun olen yrittänyt ymmärtää syvällisemmin tuota pumputusta. Vähän voisi ajatella että olisi kädenmentävän aukon omaava venttiili, jonka takana painetta 40bar, ja sitten yritetään varovasti avaamalla täyttää yskänlääkettä mittalasiin 5ml eikä 5l :roll:
tuuma
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Purin ne rumat kuusipanelit pois sen mun entisen ulko-oveni päältä. Ja alta paljastui tosi nätti, umpimahonkinen ovi! Kolme korkeaa ja kapeaa ikkunaa vierekkäin, tuo on sopinut tähän taloon tosi upeasti. Jos tuon olisin tiennyt, niin olisin ehkä laittanut tiskiin sen rahamäärän, jonka oven kunnostaminen olisi maksanut (purku osiin, puista noin milli pintaa höylällä pois, uusi kasaaminen, ovi vielä läpi tuollaisesta puusepän jättikokoisesta hiomapöydästä). Karmitkin olivat mahonkia, ja ne olisin joutunut kunnostamaan itse, ellen nyt sitten olisi jotenkin niitä ehkä ehjänä irti saanut. Tiivisteisiinkin (ja niiden asentamiseen upottamalla oveen tehtävään uraan) olisi uponnut rahaa, tuollaisia kaupan liimaa ihan ite -tiivisteitä en olisi kelpuuttanut.

Saranat ovat messinkiä, samoin saranoiden ruuvit: irtosivat upean kevyesti. Kellokosken leimat saranoissa, jotka aivan kiljuvat laadukkuuttaan.

Tuon oven kohtalona taitaa kyllä olla purku, sillä mun ei ole järkevää myydä sitä ihan pilkkahinnalla ja sitten mennä jalopuuliikkeeseen ostamaan kauhealla hinnalla vastaava määrä samaa puuta. Luulen, että pelkän materiaalin hinta on lähellä kahtasataa euroa, ellei enemmänkin.

Karmithan minä tuhosin, sydän verta vuotaen: oli niin paljon helpompi ottaa vähän karmeista kirveellä pois kuin irrottaa ne ehjänä. Pahalta tuntui tuollainen kauniin puun väärinkäyttö!
Ai, se on noin pahalla tolalla, tuo sinun jalopuu mania :shock: Minä se viime talvena vallan tammella sun muilla jalopuilla saunaa lämmittelin ennen sun JSK:n (JättiSähköKiuas) tuloa, joka ilmeisemmin pelasti vieläpä henkemme että myös jalopuun poltto loppui. Puuseppä kaverini vaihtoi hiljattain työpaikkaa niin olisi se loppunut sitten muutenkin tuo jalopuiden kamala väärinkäyttö. Noh, rauhoituksen sana: Pientä sälää ne vain olivat.

Kyllä mäkin jalopuista tykkään mutta jotenkin näyttävät liian arvokkailta tämmöisessä talossa. Vaimo tosin löi lukkoon puuhellaa baukkarissa metsästäessämme jonkun työtason puulajin. Olikohan mahonki vai pyökki tjms. En nyt muista, muttei kuitenkaan koivu, joka mulle taas olisi kelvannut.

edit: Mikähän taipumus ihmisillä on ollut jossain 70-luvun alussa peittää kaikenlainen aito ja arvokas. Talouslaadun panelilla meidän kaikki ulko-ovet ovat verhoillut ja ilmeisimmin uudestaan mutta uskon että jos pois otan nuo panelit niin takaa löytyy korkeintaan lastulevyä, tiedä vaikka olisi jalopuiden lastuista kumminkin tehtyä :-) :(
Viimeksi muokannut tuuma, To Elo 05, 2010 23:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin