Pimeän huoneen maalaus valkoisella öljymaalilla

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
mapeah
Jäsen
Jäsen
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 22:38
Paikkakunta: Turku

Pimeän huoneen maalaus valkoisella öljymaalilla

Viesti Kirjoittaja mapeah »

Moi,

Pienimuotoiseen ongelmaan olisin hakemassa parasta ratkaisua. Maalasin vessan paneeliseinät valkoisella Uulan pellavaöljymaalilla. Huoneessa ei ole ikkunaa, joten valoa ei pääosin ole ja nyt maali on aika vahvasti kellastunut. Jatkossakaan vessassa ei ole tarkoitus pitää jatkuvasti valoja päällä. Mikä olisi tilanteeseen paras ratkaisu?
A) Sekoittaa valkoiseen vähän nokimustaa, jotta keltaisuus peittyy. Onko lopputulos silloin vähän harmastava, vai kellanharmaa. Onko nokimusta vaikutus siis vain värien sekoittumisesta johtuva, vai sitooko nokimusta öljyä niin, ettei se pääse nousemaan pintaan? Paljonko nokimustaa tulisi laittaa per litra?
B) Käyttää kellastuneen pellavaöljymaalin pinnalle jotain muuta maalityyppiä. Mitä?
C) Vaihtaa väriä? Tämä on oikeasti äärimmäinen vaihtoehto, jos mitään muuta ei keksitä. Huone on pieni ja muuttuu sitä pienemmän tuntuiseksi mitä tummemmat seinät ovat.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 3433
Liittynyt: Ma Loka 18, 2004 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: Pimeän huoneen maalaus valkoisella öljymaalilla

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Mä yhdistäisin vaihtoehdot A ja C.

Nokimustaa ei tarvitse todellakaan paljoa. Pari viikkoa sitten sävytin viimeksi avaamattoman purkin nokimustalla noin niinkuin käsivaralta. Laitoin sekoituskippoon teelusikallisen (pienen, ei mitään kukkurallista) nokimustaa ja sitten kaksi kertaa sen verran vernissaa. Sitten nokimusta pitää hieroa hyvin kipossa tahnaksi. Kuulemma teelusikka ja pikku lautanen toimii hyvin, mulla on joku peltinen viskipullokotelon kansi ja pyöreä puutikku tuossa hommassa. Kun tahna on täysin sileä eikä yhtään kokkareita ole (voi mennä vähän aikaa, pikku seisottaminen auttaa hommassa) niin kipataan mustaa litkua purkkiin ja veivataan pienellä maalivispilällä niin kauan että väri on takuulla tasaista. Lisätään tarvittaessa mustaa kunnes sävy menee aavistuksen verran harmaaksi. Tarvittava määrä riippuu näköjään aika paljon maalista, mutta Uulan peruspellavaöljymaaliin meni siitä vajaasta teelusikallisesta tehdystä sävytystahnasta ehkä 2/3, olis saanut mennä ehkä kaikkikin. Ja jos ihan pikkuisen harmaa sävy ei haittaa, niin sitten sitä olis saanut olla vähän lisääkin.

Nokimusta vaan peittää keltaista väriä, eli vaikuttaa vain vastavärinä eikä kemiallisesti. Paksut kerrokset maalia kellastuu aina vahvemmin, eli ohuesti maalamalla saa vaaleamman pinnan. Tämän huomaa valumien kohdalta jotka loistaa aina keltaisempina kuin muu seinä.

Minusta vitivalkoinen on jotenkin epäväri, tykkään että sävy pitäisi olla vähän lämpimämpi. Sisällä suosittelen lisäämään sen nokimustan lisäksi ihan pikkuisen myös okrankeltaista, niin että sävystä tulee vähän vähemmän kova ja kolkko. Itse asiassa nuo valmissävyt jotka kulkee maalarinvalkoisen nimellä sisältää sekä mustaa että keltaista. Ne ei sitten kuitenkaan kellastu samalla tavalla kuin tyystin sävyttämätön pellavaöljymaali.

Voisit kysyä uulalta että kellastuuko se niiden uusi Into-maali. Se olis aika helppo vaihtoehto jos virastaa pellavaöljyn kellastumista. Ja sitten Allbäckin pellavaöljymaali ei näköjään kellastu juurikaan, eli merkin vaihto voi auttaa myös.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Vastaa Viestiin