Mineriitin maalaaminen
-
Pääskysen tila
- Uusi jäsen
Mineriitin maalaaminen
Hei!
Onko jollain jakaa kokemuksia mineriitin maalaamisesta? Olen muistaakseni tältä foorumilta(?) joskus aikoinaan lukenut erään käyttäjän hyvistä kokemuksista. Hän oli maalannut maalilla, jossa oli samat ainesostat kuin Uulan petrooliöljymaalilla. Olen nähnyt kivan näköisiä maalattuja mineriittialoja, joissa värit ovat siistit. Yhtään huonoa maalattua en muista nähneeni. Kyselin Uulalta heidän kokemuksiaan, mutta kertoivat että kokemuksia ei ole ainakaan heidän korviinsa kantautunut. Onko teillä?
Olen myös harkinnut maalin sekoittamista itse. Onkohan materiaaleja saatavissa ihan rautakaupassa? Käsityöläisenä minua oikeastaan kiehtoisi sekoittaa oman taloni maali..
Onko jollain jakaa kokemuksia mineriitin maalaamisesta? Olen muistaakseni tältä foorumilta(?) joskus aikoinaan lukenut erään käyttäjän hyvistä kokemuksista. Hän oli maalannut maalilla, jossa oli samat ainesostat kuin Uulan petrooliöljymaalilla. Olen nähnyt kivan näköisiä maalattuja mineriittialoja, joissa värit ovat siistit. Yhtään huonoa maalattua en muista nähneeni. Kyselin Uulalta heidän kokemuksiaan, mutta kertoivat että kokemuksia ei ole ainakaan heidän korviinsa kantautunut. Onko teillä?
Olen myös harkinnut maalin sekoittamista itse. Onkohan materiaaleja saatavissa ihan rautakaupassa? Käsityöläisenä minua oikeastaan kiehtoisi sekoittaa oman taloni maali..
Silmäpussien kasvatusta yrittäjänä ja vanhan talon omistajana
Re: Mineriitin maalaaminen
Ei omakohtaista kokemusta mutta on tuo täälläkin käynyt mielessä ja Kivitex vaikuttaisi lupaavalta:
http://www.tikkurila.fi/ammattilaiset/t ... uct_id=104
http://www.tikkurila.fi/ammattilaiset/t ... uct_id=104
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Olemme muutamia mineriittitaloja maalanneet ja Tikkurilan Kivisil ja Teknoksen Silica ovat ainakin hyviä värejä ja tuntuvat kestävän ihan hyvin.
-
maenjuh
- Jäsen

Omamme maalattiin kolme vuotta sitten Tiksin Ykillä. On toiminut hyvin, ja on paljon halvempaa kuin saman tehtaan Kivisil. Ei ole havaittavissa minkäänlaisia ajan hampaan haukaisuja tähän mennessä. Suosittelen.
Täällä maalattiin mineriittiä Kivitex-maalilla vuonna 1995, vielä on kuin vasta maalattu. Siihen aikaan vain Tikkurila ja Teknos oli käytännön vaihtoehtoina.
Nyt on tullut kokeiltua vernissamaalien sekoittamista itse, hyvältä näyttää mutta pitää tosin odotella että voi antaa todistuksen kestävyydestä. Käytön helppoudesta ei tosin voi antaa paljon pisteitä. Pluspuolena on se että jos tarvii maalia vain tipan voi sekoittaa tipan.
Nyt on tullut kokeiltua vernissamaalien sekoittamista itse, hyvältä näyttää mutta pitää tosin odotella että voi antaa todistuksen kestävyydestä. Käytön helppoudesta ei tosin voi antaa paljon pisteitä. Pluspuolena on se että jos tarvii maalia vain tipan voi sekoittaa tipan.
Meillä on kans edessä mineriitti verhouksen maalaaminen. Just tässä on vertailua tehty siitä, että minkä maalin ottaisi tähän. Miten olette käsitelleet vanhan pinnan ennen maalaamista: pesu, ym? Talossa on muutenkin tehty aika mielenkiintoinen ratkaisu sen suhteen, että talon nurkissa on käytetty puulistoja. Ilmeisesti ei mineriitin kanssa kaikkein paras kaveri. Samalla kun maalataan mineriitit, niin uusitaan ikkunoiden ulkopuolisia reunuksia. Onko tällaisen kokonaisuuden huoltomaalauksesta, ym. kokemusta?
Talon isäntä
Talon isäntä
-
Pääskysen tila
- Uusi jäsen
Kiitos vastauksista! Kuuma kesä on verottanut sen verran remontin tekemisen tahtia, että maalaus jäänee seuraavaan kesään. Tulipahan vielä vähän lisäaikaa suunnitteluun.
Riittikö näillä teidän käyttämillänne maaleilla yksi maalauskerta, vai pitikö tehdä kaksi?
Kirjoitit OvA että puu ei taida olla mineriitin paras kaveri, mitä tarkoitit? Meillä on nurkissa joku erittäin kummallinen reunus, jonka materiaalista ei ole aavistustakaan. Näyttää aika kammottavalle ja maalauksen yhteydessä tekisi mieli myös uusia ne.
Riittikö näillä teidän käyttämillänne maaleilla yksi maalauskerta, vai pitikö tehdä kaksi?
Kirjoitit OvA että puu ei taida olla mineriitin paras kaveri, mitä tarkoitit? Meillä on nurkissa joku erittäin kummallinen reunus, jonka materiaalista ei ole aavistustakaan. Näyttää aika kammottavalle ja maalauksen yhteydessä tekisi mieli myös uusia ne.
Silmäpussien kasvatusta yrittäjänä ja vanhan talon omistajana
Purin itse aikanaan yhden talon mineriittilevytyksen. Olin työn jälkeen kahdesta syystä onnellinen, sillä toisaalta pääsin eroon ankeista levyistä, mutta toisaalta talon lahovauriot tulivat esille. Rikkinäisistä mineriitin saumoista oli vesi päässyt rakenteisiin ja seinän sai paikoittain kaivaa lapiolla pois. Levyn päälle vaurion laajuutta ei olisi osannut arvatakaan. Nyt on kuitenkin kaikki korjattu ja julkisivulaudoitus uusittu kauttaaltaan.
Haluan vain sanoa kaikille mineriitin maalausta suunnitteleville, että maalauksella voidaan saada kohennettua joksikin aikaa talon ulkonäköä, mutta mineriittiseinä on aina vain väliaikainen ratkaisu, mitä ei voi oikeasti korjata. Kertakäyttötavaraa joka on ongelmajätettä. Joskus levyjen purkaminen tulee aina ajankohtaiseksi. Kannattaako lopullinen purku tehdä nyt vai myöhemmin, se on jokaisen talonomistajan päätettävissä.
Haluan vain sanoa kaikille mineriitin maalausta suunnitteleville, että maalauksella voidaan saada kohennettua joksikin aikaa talon ulkonäköä, mutta mineriittiseinä on aina vain väliaikainen ratkaisu, mitä ei voi oikeasti korjata. Kertakäyttötavaraa joka on ongelmajätettä. Joskus levyjen purkaminen tulee aina ajankohtaiseksi. Kannattaako lopullinen purku tehdä nyt vai myöhemmin, se on jokaisen talonomistajan päätettävissä.
-
Lunttilan herra
- Jäsen

eikös tuo mineriitti ole "ikuinen" niin kauan kuin pysyy ehjänä?
Meidän mineriitti ollut seinässä 57 vuotta..ei siis mun mittapuun mukaan mikään väliaikaisratkaisu!!
Sitten kun se halkeilee tms. Niin joutaa kait vaihtoon..
Meidän mineriitti ollut seinässä 57 vuotta..ei siis mun mittapuun mukaan mikään väliaikaisratkaisu!!
Sitten kun se halkeilee tms. Niin joutaa kait vaihtoon..