Lautalattiaa yläkertaan
-
Satsumallinen
- Uusi jäsen
Lautalattiaa yläkertaan
Terppa,
Vuonna -55 rakennettuun taloon pitäisi uusia yläkerran lattia. Haaveina on lautalattia höylätystä
kuusesta tai männystä. Tällä hetkellä lattiaa korista kokolattiamatto. Maton alta löytyy ohutta muovilaattaa
ja sen alta pahvia(pinkopahvia?). Alimpana on raakalaudoitus. Nyt kysyisinkin, että onko mahdollista laittaa uusi
laudoitus raakalaudoituksen päälle? Mitä siihen väliin pitäisi laittaa?
Ohessa linkki ko. lattiasta.
http://www.aijaa.com/v.php?i=6448413.jpg
Näissä hommissa olen aloittelija, joten kaikki neuvot otetaan kiitoksella vastaan...
- Mikko
Vuonna -55 rakennettuun taloon pitäisi uusia yläkerran lattia. Haaveina on lautalattia höylätystä
kuusesta tai männystä. Tällä hetkellä lattiaa korista kokolattiamatto. Maton alta löytyy ohutta muovilaattaa
ja sen alta pahvia(pinkopahvia?). Alimpana on raakalaudoitus. Nyt kysyisinkin, että onko mahdollista laittaa uusi
Näissä hommissa olen aloittelija, joten kaikki neuvot otetaan kiitoksella vastaan...
- Mikko
Re: Lautalattiaa yläkertaan
Itse purkaisin tuon raakalaudoituksenkin, jolloin saisi uuden lattian suoraan niskoihin kiinni.
Tuo "pahvi" taitaa olla kovalevyä.
Tuo "pahvi" taitaa olla kovalevyä.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Minkä takia se raakalattia pitäisi säästää? Nuo "kaksi lattiaa päällekkäin"-ratkaisut on aina huonoja ja alkavat väistämättä narisemaan. Jos sinne haluaa sen oikean lautalattian, niin ta nuo raakalaudat pois, sillähän asiasta selviää. Lattianteko vain ja ainoastaan helpottuu sillä hommalla. Paitsi että tuplalattiat on lähtökohtaisesti huonoja niin uuden lattian tekeminen tuohon päälle on hankalaa kun alla olevat laudat on sen verran epämääräisen muotoisia että lautoja on aina hankala sovittaa pontteihinsa.
Ei muuta kuin tee kunnolla ja oikein, noiden lautojen purkamiseen menee puolitoista tuntia ja takuulla säästät sen ajan muussa tuhertamisessa siihen verrattuna että yrittäisit tehdä lattiankuvatusta tuohon päälle.
Pekka
Ei muuta kuin tee kunnolla ja oikein, noiden lautojen purkamiseen menee puolitoista tuntia ja takuulla säästät sen ajan muussa tuhertamisessa siihen verrattuna että yrittäisit tehdä lattiankuvatusta tuohon päälle.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
-
Satsumallinen
- Uusi jäsen
Termos,
Joo, tosiaan en yritä päästä helpommalla, vaan kyselin tämänhetkisiä vallitsevia trendejä
Hyviä vastauksia on tullut, joten kiitos siitä. Mutta asiaan...
Olen ymmärtänyt, että laudoitus olisi hyvä olla aina kohti päätyikkunoita eli talon myötäisesti.
Nyt niskalaudoitus on talon myötäisesti, joten uusi lattialaudoitus ei olisi talon myötäisesti.
Onko se ongelma?
Toinen kysymykseni koskee tarvittavan lankun määrää;
Onko olemassa jokin näppärä keino laskea, paljonko menee lankkua(95mm leveys) 25 neliömetriin?
Lasketaanko se vain, että 10m:n lankku = 0,95neliötä? ja lisätään siihen parit hukkametrit silloin tällöin mukaan.
-Mikko
Joo, tosiaan en yritä päästä helpommalla, vaan kyselin tämänhetkisiä vallitsevia trendejä
Hyviä vastauksia on tullut, joten kiitos siitä. Mutta asiaan...
Olen ymmärtänyt, että laudoitus olisi hyvä olla aina kohti päätyikkunoita eli talon myötäisesti.
Nyt niskalaudoitus on talon myötäisesti, joten uusi lattialaudoitus ei olisi talon myötäisesti.
Onko se ongelma?
Toinen kysymykseni koskee tarvittavan lankun määrää;
Onko olemassa jokin näppärä keino laskea, paljonko menee lankkua(95mm leveys) 25 neliömetriin?
Lasketaanko se vain, että 10m:n lankku = 0,95neliötä? ja lisätään siihen parit hukkametrit silloin tällöin mukaan.
-Mikko
Ei ole ongelma. Lattialaudat yleensä suositellaan laitettavaksi huoneen päävalon lähteen suuntaisesti tai huoneen muodon mukaan. Niitä voi silti laitella monella muullakin tavalla ja jos niskat on jo toiseen suuntaan ei sen vuoksi kannata ylimääräistä työtä tehdä. Matoilla lattiat kuitenkin peitetään joten käytännössä on suurin piirtein se ja sama miten kalikat paikalleen räpeltää.
Helpoimmin menekki selviää kun otat huoneen mitat ja marssit kauppaan ja pyydät katsomaan määrät sulle mukaan. Ei tarvi miettiä liian montaa asiaa....
Helpoimmin menekki selviää kun otat huoneen mitat ja marssit kauppaan ja pyydät katsomaan määrät sulle mukaan. Ei tarvi miettiä liian montaa asiaa....
shit happens
Hyötyleveyden mukaan se on helppo laskea, mutta noin karkeasti 95 leveätä menee muistaakseni 11,5m/m2 ja 120mm leveätä n.9m/m2. Eli siihen 25m2 menee 95mm leveätä n. 290m. Sitten hukka % riippuu tietysti siitäkin minkä mallinen huone on ja minkä pituista puutavara on sekä minkä laatuista se on. Olenpa ns. priima tavarasta jonka piti olla uunikuivaa, suoraa ja oksatonta/terveoksaista joutunut raakkaamaan hukkaan n. 30% . Tosin siinä kohdin tuli jo kauppias vastaan kun näki mitä olin saanut vaikka piti priimaa olla.
Päätypontatussa hävikki on jonkin verran pienempi,teoriassa ei yhtään,kun jatkosten ei tarvitse osua koolauksen päälle.
Esim "*onttiset" tuotemerkillä toimituspituudet on 1-5 m pituisia,(ellei erikseen pyydä tiettyä minimipituutta?),edellämainitusta
päätyponttauksesta johtuen. Taitaa päätypontattua olla muillakin,ei sen puoleen.
Joidenkin puutavaratoimittajien sivuilla oli menekkilaskuri...no en sitä nyt tietenkään muista minkä toimijan sivuilla.
Kaupan setä ja täti myynee mieluusti yläkanttiin...että joku omakin käsitys kannattaa olla.
Niin...lauta ja lankku on eri juttu. Lautaa ei taida olla päätypontattuna ?
Esim "*onttiset" tuotemerkillä toimituspituudet on 1-5 m pituisia,(ellei erikseen pyydä tiettyä minimipituutta?),edellämainitusta
päätyponttauksesta johtuen. Taitaa päätypontattua olla muillakin,ei sen puoleen.
Joidenkin puutavaratoimittajien sivuilla oli menekkilaskuri...no en sitä nyt tietenkään muista minkä toimijan sivuilla.
Kaupan setä ja täti myynee mieluusti yläkanttiin...että joku omakin käsitys kannattaa olla.
Niin...lauta ja lankku on eri juttu. Lautaa ei taida olla päätypontattuna ?
Sitten vielä se hyötyleveys ei ole sama kuin laudan kokonaisleveys, koska pontti vie leveyttä. 95-millisessä on valmista pintaa profiilista riippuen suunnilleen 87-88 mm. Siitä tulee juurikin tuo 11,5 juoksumetriä neliölle. Siihen sitten arvio hukkaprosentista päälle.
-
Satsumallinen
- Uusi jäsen
Kiitos jälleen hyödyllisistä vastauksista.
Nyt niskalaudat ja eristeet ovat näkyvissä.
Kutteripurun ja ilmeisesti turpeen seassa näkyy selviä hiirien kulkureittejä.
Miten niistä pääsisi eroon? Lisäänkö eristeeksi esim. leca-soraa, jotta hiiret eivät pääse enää
rakentelemaan reittejään.? Samalla ko. aine estäisi kylmätaskujen muodostumisen ulkoseinän puolella.
Entä poistanko eristepurun hormin vierestä paloturvallisuuden nimissä, vai annako olla paikoillaan?
- Mikko
Nyt niskalaudat ja eristeet ovat näkyvissä.
Kutteripurun ja ilmeisesti turpeen seassa näkyy selviä hiirien kulkureittejä.
Miten niistä pääsisi eroon? Lisäänkö eristeeksi esim. leca-soraa, jotta hiiret eivät pääse enää
rakentelemaan reittejään.? Samalla ko. aine estäisi kylmätaskujen muodostumisen ulkoseinän puolella.
Entä poistanko eristepurun hormin vierestä paloturvallisuuden nimissä, vai annako olla paikoillaan?
- Mikko
Minä poistaisin piipun vierestä purut ja laittaisin kaupasta palovillaa tilalle.
Nyt on hyvä hetki miettiä, haluaako oikaista lattian. Katsot pitkällä vesivaa'alla niskojen korkeimman kohdan ja ammut vanhojen ja luultavasti käyrien niskojen kylkeen suoraa tukevaa puutavaraa, johon sitten ruuvaat lattialaudat kiinni. Käypi se lautojen kiinnittäminenkin sukkelammin, menee ponttiin.
Nyt on hyvä hetki miettiä, haluaako oikaista lattian. Katsot pitkällä vesivaa'alla niskojen korkeimman kohdan ja ammut vanhojen ja luultavasti käyrien niskojen kylkeen suoraa tukevaa puutavaraa, johon sitten ruuvaat lattialaudat kiinni. Käypi se lautojen kiinnittäminenkin sukkelammin, menee ponttiin.
NOTE! Tämän remontointiaiheisen tekstin on kirjoittanut samettihousuhumanisti. Lähdekritiikki kunniaan.
Onko teillä tosiaan purut välipohjassa suoraan piippua vasten? Tuo nimittäin ei ymmärtääkseni jälleenrakennusaikanakaan ollut laillinen rakenne. 1940-50-luvuilla paloeristys piippua vasten usein tehtiin hiekkalaatikolla. (joka kai edelleenkin vanhassa talossa on ihan ok rakenne, jota ei tarvitse remontissa korvata palovillalla.).
Minäkin repisin vanhat lattialaudat pois. Me teimme juuri lattiaremontin, ja revin vanhat pois. Silloin voi laittaa uudet, suorat niskalaudat ja tarvittaessa oikaista mahdollisia painumia. Saatpahan samalla pari senttiä lisää huonekorkeutta.
Yläkerran lattiaremointissa lattialaudat tulivat "poikittain" ikkunoihin nähden, mikä on taiteen sääntöjen vastaisesti. Syy oli, että niskalaudat olivat pitkittäin ikkunoihin nähden. Olen kuullut, että lattialaudat suositellaan laitettavaksi pitkittäin, jotta lattian mahdolliset epätasaisuudet eivät näkyisi, jos ikkunasta tuleva valo muodostaisi varjoja poikittain olevien lautojen kohdalle. En ole huomannut minkäänlaisia varjoja.
Keittiön lattiaremontin yhteydessä laitoin aaltopahvia lattialautojen ja niskalautojen väliin. Torjuu kuulemma narinoita. Eikä lattia narise. Yläkerran lattiaan ei pahveja tullut, ja se narisee hieman (syy-seuraus-suhde kuitenkin epäselvä).
Kimmo
Yläkerran lattiaremointissa lattialaudat tulivat "poikittain" ikkunoihin nähden, mikä on taiteen sääntöjen vastaisesti. Syy oli, että niskalaudat olivat pitkittäin ikkunoihin nähden. Olen kuullut, että lattialaudat suositellaan laitettavaksi pitkittäin, jotta lattian mahdolliset epätasaisuudet eivät näkyisi, jos ikkunasta tuleva valo muodostaisi varjoja poikittain olevien lautojen kohdalle. En ole huomannut minkäänlaisia varjoja.
Keittiön lattiaremontin yhteydessä laitoin aaltopahvia lattialautojen ja niskalautojen väliin. Torjuu kuulemma narinoita. Eikä lattia narise. Yläkerran lattiaan ei pahveja tullut, ja se narisee hieman (syy-seuraus-suhde kuitenkin epäselvä).
Kimmo
Satsumallinen kirjoitti:Terppa,
- Mikko
-
Satsumallinen
- Uusi jäsen
Heips,
Lattia laudoitettu ja olen kovin tyytyväinen työjälkeen, vaikka olin itse tekemässä.
Seuraavana on vuorossa lattian suojaaminen vahalla tai lakalla.
Mitä ainetta suosittelisitte? Tavoitteena olisi saada mattapintainen lattia.
- Mikko
Lattia laudoitettu ja olen kovin tyytyväinen työjälkeen, vaikka olin itse tekemässä.
Seuraavana on vuorossa lattian suojaaminen vahalla tai lakalla.
Mitä ainetta suosittelisitte? Tavoitteena olisi saada mattapintainen lattia.
- Mikko
Koita välttää vahoja talonrakennuksessa.. Se on yhtä helvettiä jos joskus yrittää uudelleenkäsitellä jollain muulla aineella.
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!