Konesaumakaton teko itse

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
TommiT
Jäsen
Jäsen

Konesaumakaton teko itse

Viesti Kirjoittaja TommiT »

Moi

Omaako kukaan kokemusta konesaumakaton teosta? Mulla olisi pieni laajennus tulossa ja pitäisi siihen saada konesauma aikaiseksi. Olen kysellyt tarjouksia firmoilta ja ovat onneksi olleet maltillisia, joten välttämättä hinnan puolesta en ole pakotettu teettämään, mutta haluaisin kokeilla itse. Raksapeltisepän hommat ei ole millään tavalla tuttuja, mutta peltihommia on aikoinaan tullut harrasteautoihin hyvällä menestyksellä tehtyä. Joten periaatteessa taito pellin vääntämiseen löytyy, mutta olisiko missään vinkkejä yksityiskohtien yms tekoon ja käytettyihin menetelmiin?

terv tommi
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Re: Konesaumakaton teko itse

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Selvitä ensin saatko jostain tarvittavat työkalut lainaan.Ilman oikeita välineitä on saumaaminen enemmän kuin haastellista ja oikeilla välineilläkin vaatii hieman kädentaitoja. :wink: Jos saamasi tarjoukset eivät ole hirvittäneet niin suosittelen lämpimästi teettämään ammattitaitoisella peltisepällä.
Jos kyseessä on perus harjakatto jossa ei ole piippua tai läpivientejä eikä tarkoitus ole tehdä jalkarännejä niin kyllä tekeminen itsekin onnistuu kunhan vähän aiheeseen perehtyy.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Suoraa kattoa tekee kyllä koneella helposti, mutta jo ekan savupiipun kohdalla saattaa ruveta popniittejä ja sikafleksiä kulumaan. Ja sitten järkevät ja siistit saumaukset uuden ja vanan rakenteen välillä onkin jo siten semmoisia juttuja että niissä on mahdollista aiheuttaa vahinkoa pikkuvuodoista aina Hämmentäviin Spektaakkeleihin asti. Tuttu osti juuri talon jossa oli ihan itte polven päällä väännetty kuistin katto ja saumaus vanhaan oli epäonnistunut vain ihan pikkuisen. Sen verran että alla oleva 2 m leveä hirsiseinä oli lahonnut lattiaan asti pehmeäksi, ja luonnollisesti nurkkasalvos oli myös ihan sellua. Se oli aika klassinen markan suutarin vahinko, lasku tosin ei ollut kahta markkaa vaan arviolta toistakymmentätuhatta euroa :lol:

En halua pelotella olemaan tekemättä, mä olen itsekin saumaillut kattoikkunoiden ja piippujen peltejä ihan hyvällä menestyksellä. Mutta huolellisuutta tuo homma vaatii, koska erityisesti liitokset uuden ja vanhan välillä ovat todella kriittisiä. Suora katto ei keskeltä vuoda kuin harvoin, mutta kun on noita taloja tutkinut enempikin, niin vuodot on 90-prosenttisesti piippujen, jalkarännien tai muiden muotosaumojen kohdalla. Ja mitä vuotoihin tulee, niin jalkarännit pitäisi melkein kieltää, niin kauhian kauniita kuin ne onkin. Niitä vasten pakkautuu aina sen verran jäätä ja lunta että pienikin vuoto tulee aina läpi asti.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
TommiT
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TommiT »

Tuo tuleva katto loiva harjakatto ilman mitään savupiippuja yms. Ongelma vaan on, että en löydä netistä mistään tietoa menetelmista ja esim kuvausta saumojen teosta yms. Tuo kun on niin pieni ja periaatteessa yksinkertainen niin haluttaisi kokeilla. Mutta ehkä jätän tuon ammattilaisen huoleksi, työsarkaa on ihan riittämiin ilmankin...

terv tommi
anttiaa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja anttiaa »

Kirjastosta tilaamalla löytyy vanha teos "kattopeltisepän ammattitekniikka" Olisikohan tekijänä ollut Tauno Melkko.

Tuoreempiakin ammattikirjoja on. Tuo em monistetyyppinen kirja ei vielä tunne rivikoneitakaan vaan siinä opastetaan käsinlyödynb katon tekoon.

RT-kortistosta voit tilata monistenivaskan "metallinen saumattu katto" rt 85-10862
Tämä antaa hyvää perustietoa konesaumakatosta
Markku&Rintsikka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Markku&Rintsikka »

Kun on aikoinaan tullut juostua kiinni useampi sata kilometriä konesaumaa ja muutakin on tullut tehtyä pelitkatolla, suosittelen ammatti-ihmisen tilaamista paikalle. Sillon aikoinaan tehtiin katon harjakin tiiviiksi, eikä niin kuin nykyään taitaa tulla vain harjapelti. Toki näppärä tekee itse katon, mutta kuis takuu, että pitää vettä. Ymmärsin että ei ole varastotila kyseessä.
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
En minä mikään utelias ole .... een
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Markku&Rintsikka kirjoitti:Sillon aikoinaan tehtiin katon harjakin tiiviiksi, eikä niin kuin nykyään taitaa tulla vain harjapelti.
Kyllähän aitoon saumakattoon harjasauma tehdään edelleen eikä harjapeltiä käytetä.Classicit yms. ovat sitten tarina erikseen...
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
riska74
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja riska74 »

miassäpåin maailmaa meinasit sen tehdä. joutoaikaa saattaa ehkä mahdollisesti avuksi olla nimellistä talkoo korvausta vastaan.
Vesi tulee Makolla ja valurauta vie pois. Ilma tulee hiirenkoloista ja hormit vie pois. Mikähän veis ne hiiret pois.
Vastaa Viestiin