Tippalauta ulkoverhouksen alahelmaan?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
vl
Jäsen
Jäsen

Tippalauta ulkoverhouksen alahelmaan?

Viesti Kirjoittaja vl »

Ulkoverhousta uusitaan rmt:ssä, onko kannatusta kiinnittää tippalauta alimmaiseksi. Nimeltään siis tippa- tai vesilauta (tai -lista), suunnikas, jopa vinorima. Ennen tuota lautaa oli tapana käyttää, kun ei tarvittu tuuletusrakoa, nykyään tippalautaa ei enää näe asennettavan ulkoverhousremonteissa. Ennen näyttää olleen yleensä n.50x100 kyljelleen runkoon kiinnitettynä, ylä- ja alapinta viistetty ulos- ja alaspäin.

Onko siitä muuta iloa kuin silmälle? Helppo olisi aloittaa vaan vaakapaneelilla asennus, muotoilla tämän ensimmäisen paneelin alapinta tippanokaksi, kuten nykyään ohjeistetaan.
Limes
Jäsen
Jäsen

Re: Tippalauta ulkoverhouksen alahelmaan?

Viesti Kirjoittaja Limes »

Jotenkin mun mielessä pelkästään alareunassa tuommoista ei ole käytetty ? No ei ainakaan meillä päin ole.
Notta niitä on 3-4 kpl sopivissa kohtaa seinää mun mielestä,jos siis on.

Itte aloitin täyspontatulla vinovuorilaudalla sen kummemmin muotoilematta tippanokkaa,silleen siinä on 2 tippanokkaa :-)
Ikkunoiden smyygit mulla on about tommoset kysymäsi, höylätty 2"x 3" tavarasta.
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

vl kirjoitti:
Onko siitä muuta iloa kuin silmälle?
Kyllä se heittää veden vähän kauemmaksi sokkelista ja se pysyy hieman paremmin kuivana.
ninak
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ninak »

Hei kaikki tietäjät,

Mulla olisi tähän liittyen kysymys. Meille tulee massiivisempi vesilista/tippalauta vaakapaneelien alapuolelle, koska sellainen on siinä ollutkin + vaaditaan sadeveden ohjaus kivijalan yli. Seinän rakenne on sisältä ulospäin hirsi, tuulensuoja (tuulileijona), tuuletusrimat ja vaakapaneeli. Vanhaan malliin tippalauta on ollut suoraa hirsiseinässä kiinni, ja ensimmäinen paneeli viistetty.

Nyt kun väliin tulee tuulileijona ja rimat, pitäisikö tuo tippalauta iskeä ensimmäisenä hirsiseinään kiinni, sen yläpuolelle loput tavarat vai tippalauta vasta tuulensuojalevyn päälle, jonka jälkeen rimat ja paneeli? Onko hyviä vinkkejä?
Limes
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Limes »

Niih...se tuuletusrako kait pitäis jäädä auki alapäästä...eli jos nyt yhtään ymmärrän niin tuuletusrimoihin kiini.
Ei sitten kovin massiivinen olisikaan...itse laittaisin vaan pellin.
Vastaa Viestiin