Aalpohja uusiks

Jokaiselta rintamamiestalon omistajalta on varmasti monesti kysytty: "Löytyikö yllätyksiä". Vanhat talot saattavat joskus todellakin kätkeä sisäänsä niin iloisia kuin surullisiakin yllätyksiä. Remontoidessa niihin sitten törmää.
Vastaa Viestiin
tatu77
Jäsen
Jäsen

Aalpohja uusiks

Viesti Kirjoittaja tatu77 »

Vajaa vuos asuttu ja nyt remontin yhteydessä paljastu hajua joka osottautu homeeks ja kosteudeks turpeen ja purujen alla. Rakenne on maanvaranen laatta, pikeä, puol metriä turvetta, keittiössä purua ja lautalattia.

Korjausraporttiin tullaan luultavasti laittamaan että turpeet/purut pois, lecapapua ja betonilaatta päälle. Väliseinien alle harkot. Ulkopuolelle tulis sitten salaojat ja sadevesirännit.

Yhdestä päätyseinästä löytyi vielä mukava yllätys kun hirsirunkoinen talo oli aikoinaan katkaistu ja tehty uus seinä siihen kohtaan mutta lämmöneristeiden paikalla oli vain tyhjää ja sinne se kastepiste oli sitten myös hometta kerännyt. Sinne varmaan puhaltamalla selluvillaa

Kustannusarvioiden mukaan homma tulis rakennusliikkeellä teetettynä maksamaan n40 000 koska itse en sitä ehdi tekemään. Myyjän vastuuta tässä selvitellään samalla. Pelkään pahoin että myyjä saattaa oikeustoimia harkita jolloin projektista tulee pitkä. Omasta mielestä olen oikeutettu kauppahinnan alennukseen korjauskulujen verran

Hyviä neuvoja kellään korjaussuunnitelmasta ja myyjän vastuusta?
Viimeksi muokannut tatu77, La Kesä 19, 2010 9:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
häjyynen
Jäsen
Jäsen

Re: Aalpohja uusiks

Viesti Kirjoittaja häjyynen »

Itsellä samanlainen vääntö kauppahinnan alennuksesta. Alapohjan eristeet oli myös homeessa ja laatan alla oleva savi kosteaa.
Rakennusasiantuntijan neuvo oli purkaa laattaa myöden ja sen alle kapillaarikatko, minkä luulen olevan ainoa kunnon tapa ratkaista ongelma sinunkin tapauksessa.
Myyjä toistaiseksi luvannut tulla kustannuksissa puoliväliin vastaan, mutta katotaan nyt.
Meille rakennusasiantuntijan kustannusarvio oli että purkutyö 120€ neliö ja rakennustyö 150€ neliö.
Aika paljon tuohon hintaan kylläkin varmaan joutuu itse tekemään.
Teetä arviot valmiiksi ja käytä joku terveysviranomainen paikanpäällä jolta myös raportti ennenkuin otat myyjään yhteyttä.
Tämä oli ainakin meille neuvo useammalta taholta.
sofi
Jäsen
Jäsen

Re: Aalpohja uusiks

Viesti Kirjoittaja sofi »

Tuohon hitaan joudut todella tekemään hyvin paljon itse. Meillä päättyi tänään oikeusvääntö omassa homeprojektissamme; sopuun tai "sopuun" päädyimme myyjätahon kanssa. Korjauskustannusarvio 130 000 e:n talosta oli n. 80 000 e, talon todellinen arvo vaurioineen 50 000 e ( = tontti ). Asianajajan kulut 37 000 e, "pantti" joka piti maksaa myyjien hukkauskieltoon tuomitsemisen yhteydessä oli 15 000 e (sen saa nyt prosessin päätyttyä takaisin), todistajien kulut n. 500 e per todistus (asiantuntijoita/tutkijoita), tutkimuskulut useita tuhansia. "Sopu" tarkoittaa että talo tontteineen jää meille, myyjäpuoli maksaa 20 000 e välittömästi + 12 000 e neljän seuraavan vuoden aikana. Ja siis a-ajajakulut ovat jo lähes 40 000 e. Talo korjauskelvoton. Kuluja tulee hirveästi, jos oikeutta ruvetaan peräämään ihan virallisesti ja palkataan asiantunteva 190 e/h laskuttava asianajaja.
Tsemppiä. Toivottavasti talostanne tulee entistä ehompi :-).
Vastaa Viestiin