Lämpökompostori itse tehden - ohjeita ?

Keskustelua otsikon mukaisesti
ep123
Jäsen
Jäsen

Re: Lämpökompostori itse tehden - ohjeita ?

Viesti Kirjoittaja ep123 »

Ok hyvä tietää. Luulin että se alkaa heti parin päivän päästä näyttämään lämpöjä. Mulla on lämpömittarin anturi viemäriputken sisällä ihan pohjan tuntumassa.
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ep123 »

Tänä aamuna oli kompostissa 74 astetta lämmintä ja höyry nousi viini Ei oo vielä puolillaankaan, ehkä 1/4 vasta pohjalla. Siellä on nyt n. 3 viikon ruokajätteet ja tota Hajusieppoa oon käyttänyt kun en löytänyt sitä halvempaa kompostikuoriketta. ei kyllä haise, aika hämmästyttävää kun miettii mitä kaikkea siellä on...

jos tuo vielä toimii talvella niin saipa styroxien hinnalla paremman kun biolanin pikakompostori
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://tiili5.blogspot.com/

Viesti Kirjoittaja Kimble »

ep123 kirjoitti:Tänä aamuna oli kompostissa 74 astetta lämmintä ja höyry nousi viini Ei oo vielä puolillaankaan, ehkä 1/4 vasta pohjalla. Siellä on nyt n. 3 viikon ruokajätteet ja tota Hajusieppoa oon käyttänyt kun en löytänyt sitä halvempaa kompostikuoriketta. ei kyllä haise, aika hämmästyttävää kun miettii mitä kaikkea siellä on...

jos tuo vielä toimii talvella niin saipa styroxien hinnalla paremman kun biolanin pikakompostori
Toivottavasti toimii talvella. Mun vanhemmilla on toiminut biolanin kompostori talvisin.
Mä tyhjensin just kompostoria ja lämpötila tippui reiluun 40 asteeseen. Eiköhän se taas nouse kun vie uutta jätettä.
Maailma menee yhteen suuntaan, ihmiset toiseen.
sinna
Jäsen
Jäsen

Re: Mihin lämpökompostoria tarvii?

Viesti Kirjoittaja sinna »

Mihin ihmeeseen lämpökompostoria tarvii?

Meillä on kaksi tavallista halvinta mahdollista muovista kompostoria, ja pärjäämme niillä mainiosti. Talvella komposti jäätyy, ja se sulaa, ihan itsekseen ;) keväällä. Juuri tyhjennettiin valmis komposti kukille. Nyt aletaan täyttämään tyhjää kompostia, ja nyt puolivalmiskomposti tyhjennetään sitten syksyllä, jolloin se alkaa olemaan valmista. Talvea varten on siis 1,5 kompostin verran tilaa, ja se riittää nelihenkiselle perheelle hyvin.

Hyvin on homma toiminut.
gozzi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja gozzi »

No pärjää kahden kompostorin sijaan yhdellä :)

Ei tuo meidänkään jäätymättä selvinnyt viime talvea täällä Oulun korkeudella. Mutta kyllähän se pidentää kompostointikautta ja hajoittaa jätteet nopeammin. Omavalmisteisissa on vielä lisäksi yleensä jyrsijäverkot, jottei muodostu rottaongelmaa omaan naapurustoon. En tiedä onko esim. Biolanin ja vastaavissa kaupallisissa jonkinlaista hidastetta rotille.

e: lisäksi meillä on kyllä vielä 1,5 kuution puutarhakomposti ('hieman' reheväkasvuinen piha)
Kimble
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://tiili5.blogspot.com/

Re: Mihin lämpökompostoria tarvii?

Viesti Kirjoittaja Kimble »

sinna kirjoitti:Mihin ihmeeseen lämpökompostoria tarvii?

Meillä on kaksi tavallista halvinta mahdollista muovista kompostoria, ja pärjäämme niillä mainiosti. Talvella komposti jäätyy, ja se sulaa, ihan itsekseen ;) keväällä. Juuri tyhjennettiin valmis komposti kukille. Nyt aletaan täyttämään tyhjää kompostia, ja nyt puolivalmiskomposti tyhjennetään sitten syksyllä, jolloin se alkaa olemaan valmista. Talvea varten on siis 1,5 kompostin verran tilaa, ja se riittää nelihenkiselle perheelle hyvin.

Hyvin on homma toiminut.
Ehkäpä kaikilla ei ole tilaa tai halua pitää useampaa kompostoria? Tai sitten lämpökompostori on vain markkinoinmiesten työvoitto... Ainakin tuo biolanin kompostori on pikakompostori, joka tarkoittaa, että jäte muuttuu nopeasti hyötykäyttöön. Toinen asia on, että pitääkö sitten ollan niin mahottman kiire, joka asiassa.
Maailma menee yhteen suuntaan, ihmiset toiseen.
Annis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Annis »

Meillä on käytössä se halvin mahdollinen eristämätön muovihökötys. Viime kesän jätteistä oli alimmat täysin multana, kun tyhjennettiin. Muistaakseni huhtikuun alussa alkoi pökkäämään tuoksuja, että kyllä sielläkin pömpelissä jotain tapahtui.
Hyvin on kahden aikuisen huushollissa pärjätty. Ainakin toistaiseksi.
JukkaI
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaI »

Herättelen vanhaa ketjua henkiin. Perheessämme on 1 kokonaan ja yksi puolikas kasvissyöjä joten biojätettä tulee paljon. Tarve ympärivuotiselle kompostorille.
Ajatuksena on rakentaa itse ja suunnittelen seuraavaa:

Kompostorina 340l jäteastia johon suljettavat ilmastusputket ja tyhjennysluukku. Jäteastialle rakennan vahvasta routaeristeestä kehikon johon tulee irroitettava etuseinä ja päälle avattava suojakansi jonka saa helposti irti kesäkäyttöä varten. Kesällä käytössä vain roskiksen kansi. Päälle nätti puuverhoilu. Jäteastia on helppo ja edullinen ratkaisu ja kiitos pyörien sen siirtäminen on helppoa. Tyhjennysluukun rakentaminenkin on helppo samoin ilmastusputkien läpivienti.

Mitä mieltä olette jäteastian sijoittamisesta lämpöeristettyyn kehikkoon? Eikö tuo aja ihan saman asian vaikka sinne jää jokunen kuutiodesi ilmaa?
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Tee samantien finfoamista niin et tarvitse jäteastiaakaan...kestää käyttöä ihan hyvin.

Itse kun teen seuraavan kompostorin, teen siihen välitason verkosta niin että ylimääräiset mehut pääsee läpi. Nykyinen biolan on tässä mielessä ihan susi ja johtaa lietteeseen joka kertyy pohjalle hyvin helposti.
Vastaa Viestiin