Asbesti-hysteerikko kysyy
Asbesti-hysteerikko kysyy
Ihan ensimmäisenä, moi vaan kaikille, uusi satunnainen käyttäjä ilmoittautuu!
Hysteerikko minussa sai kirjautumaan tänne, kun mistään ei löytynyt selkeää vastausta pohtimaani asiaan.
Eli: minulla on vuonna-49 rakennettu talo (tai oikeammin vuosina 1949-53, jolloin lopputarkastus on tehty).
Sain päähäni poistaa keittiön puuhellan yläpuolelta hormiin kiinnitetyt kaakelit vaihtaakseni ne toisenlaisiin. Kaakelit lähtivät helposti irti, mutta kaakeliliimaa raaputtaessani mureni hormin rappauksesta paloja. Tämä rappaus on hyvin vaaleaa ja herkästi murenevaa (ja pölyävää). Ja luonnollisesti jälkeenpäin alkoi mietityttämään, josko tuossa onkin asbestia mukana?
Hengityssuojain oli kyllä käytössä, mutta harmittaa, etten tullut kostuttaakseni seinää ennen raaputusta.
Olisiko täällä kenelläkään käsitystä, onko asbesti ollut kuinka yleistä tuollaisissa kohteissa (rappausta n. 1 cm kerros tiilihormin päällä).
Hysteerikko minussa sai kirjautumaan tänne, kun mistään ei löytynyt selkeää vastausta pohtimaani asiaan.
Eli: minulla on vuonna-49 rakennettu talo (tai oikeammin vuosina 1949-53, jolloin lopputarkastus on tehty).
Sain päähäni poistaa keittiön puuhellan yläpuolelta hormiin kiinnitetyt kaakelit vaihtaakseni ne toisenlaisiin. Kaakelit lähtivät helposti irti, mutta kaakeliliimaa raaputtaessani mureni hormin rappauksesta paloja. Tämä rappaus on hyvin vaaleaa ja herkästi murenevaa (ja pölyävää). Ja luonnollisesti jälkeenpäin alkoi mietityttämään, josko tuossa onkin asbestia mukana?
Hengityssuojain oli kyllä käytössä, mutta harmittaa, etten tullut kostuttaakseni seinää ennen raaputusta.
Olisiko täällä kenelläkään käsitystä, onko asbesti ollut kuinka yleistä tuollaisissa kohteissa (rappausta n. 1 cm kerros tiilihormin päällä).
Re: Asbesti-hysteerikko kysyy
Ei ole asbestia vaan kalkkilaastia.
Samaa mieltä kuin Aaltju, kalkkilaastia se on. Suosin itse kaikissa purkutöissä P3 luokan maskeja. Ne ovat julmasti P2 ja P1 luokan maskeja kalliimpia
(8-12 euroa/kpl), mutta suodattavat asbestin, lyijyn ja jopa virukset.
(8-12 euroa/kpl), mutta suodattavat asbestin, lyijyn ja jopa virukset.
Tuskin siinä rappauskurassa asbestia oli kun laasti kestää lämpöä muutenkin. Siinä kaakelin liimassa on voinut olla mutta myöhäistä sitä nyt enää on itkeä kun vahinko on tapahtunut..... Siivoat vaan pölyt ja jäljet huolellisesti ja unohdat koko asian.
shit happens
Kiitti teille. Koko asbestiasiaa aloin miettimäänkin juuri tuon kaakeliliiman osalta (ja tulin siihen johtopäätökseen, että kaakelit on mahdollisesti laitettu 80-luvun lopulla/90-luvun alussa, eikä niissä siten ole asbestia
Lisäksi löysin maininnan, että kellertävänruskeissa liimoissa ei suurella todennäköisyydellä ole asbestia, vaikka olisikin asbestiaikana tehtyä.)
Mulla on kai tapana ajatella ja jossitella asioita liikaa, vaikka yritinkin järkeillä, ettei noin höttöisessä ja haperossa laastissa voi asbestia olla...
Käytössä mulla on puolinaamari vaihdettavilla P3-suodattimilla. Tähän mennessä on purettu vasta muovimattoja ja huokolevyjä, seuraavaksi olisi tarkoitus sukeltaa lattian alle
Mulla on kai tapana ajatella ja jossitella asioita liikaa, vaikka yritinkin järkeillä, ettei noin höttöisessä ja haperossa laastissa voi asbestia olla...
Käytössä mulla on puolinaamari vaihdettavilla P3-suodattimilla. Tähän mennessä on purettu vasta muovimattoja ja huokolevyjä, seuraavaksi olisi tarkoitus sukeltaa lattian alle
60 ja 70 luvulla ei ollut tietoakaan mistään hengityssuojaimista. Yleistä asennetta kuvastaa se, että kun kesämökkiämme rakennettiin niin eno leikkasi mineriittilevyä jotta rälläkkä soi ja me lapset tongittiin pölykasaa ja kaivettiin sitten pikkupätkiä leikkiautojen rampeiksi. Avustettiin myös putkien massauksessaElvi kirjoitti:Lisäksi löysin maininnan, että kellertävänruskeissa liimoissa ei suurella todennäköisyydellä ole asbestia,
Oma altistumiseni oli aika vähäistä. Toiset taas käsittelivät asbestia päivittäin. Silti, aikoinaan asbestia työkseen käsitelleistä on ammattitaudin saanut vain n. 5% altistuneista. Ja nyt puhutaan sentään porukasta joka on oikeasti vetänyt sitä keuhkoon kunnolla.
Toki kannattaa vetää kaikki mahdolliset suojaimet päälle kun sitä käsittelee mutten paljoa miettisi jos joskus unohtuu. Vasta pitempiaikaisella altistumisella alkaa olla vaikutusta.
PS. Siis keskimäärin :)
-
asbesti
- Uusi jäsen
- Kotisivu: http://www.asbesti.com
- Viesti:
Asbesti - tietosivuilta löytyy ihan hyvin tietoa ja keskustelua asbestista. Kannattaa silti aina luottaa ammattilaisiin noissa hommissa!
Asbesti tietoa.
Yhdyn edelläkirjoittaneeseen.
Asbestipurkutöitähän saa tehdä vain henkilö, jolla on siihen koulutuksella saatu lupa.
Mistä tulikin mieleeni, että pariin otteeseen olen ihan vasta nettitorilla törmännyt vanhaa Varttikatetta myyviin. Lienevätkö tietoisia, että niissä on asbestia ja kertovatkohan ostajille? Enpä tiedä saako edes myydä?
Asbestipurkutöitähän saa tehdä vain henkilö, jolla on siihen koulutuksella saatu lupa.
Mistä tulikin mieleeni, että pariin otteeseen olen ihan vasta nettitorilla törmännyt vanhaa Varttikatetta myyviin. Lienevätkö tietoisia, että niissä on asbestia ja kertovatkohan ostajille? Enpä tiedä saako edes myydä?
Kurjuuden maksimointi --> uudesta omakotitalosta täysrempattavaan rintamamiestaloon --> Mutta: omakotitaloalueen helvetistä haja-alueen autuuteen
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Rosanna67 kirjoitti:Yhdyn edelläkirjoittaneeseen.
No eipä hätäillä. Saa asbestilevyt (mineriiti varttikatteet) purkaa ehjänä ilman lupiakin.
Jäte pitää lajitella ja menee omaan säiliöön kaatiksella.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Ja kyllä ne saa purkaa palasinakin, ja vaikka jauhona ilman lupia.lmfmis kirjoitti:Rosanna67 kirjoitti:Yhdyn edelläkirjoittaneeseen.
No eipä hätäillä. Saa asbestilevyt (mineriiti varttikatteet) purkaa ehjänä ilman lupiakin.
Ensinnäkin asbestijätteet haudataan kaatopaikalla.lmfmis kirjoitti:Rosanna67 kirjoitti:Yhdyn edelläkirjoittaneeseen.
Ja varmaan näissä purkutöiden luvissa on alueellisia eroja. Meilläpäin ainakin myös ulkona tapahtuvaan purkutyöhön vaaditaan koulutus. Parempi puoliskoni joutui juuri äskettäin käymään kurssin, jotta sai luvan kanssa purkaa nimenomaan varttikatetta.
Mutta tehdäänhän sitä kaikenlaista. Eräskin talonpurkaja poltti mineriittilevyt nuotiossa...
Kurjuuden maksimointi --> uudesta omakotitalosta täysrempattavaan rintamamiestaloon --> Mutta: omakotitaloalueen helvetistä haja-alueen autuuteen
Mitenkähän mineriitti palaa, vai palaako? Mä epäilen että ei.Rosanna67 kirjoitti:Ensinnäkin asbestijätteet haudataan kaatopaikalla.lmfmis kirjoitti:Rosanna67 kirjoitti:Yhdyn edelläkirjoittaneeseen.
Ja varmaan näissä purkutöiden luvissa on alueellisia eroja. Meilläpäin ainakin myös ulkona tapahtuvaan purkutyöhön vaaditaan koulutus. Parempi puoliskoni joutui juuri äskettäin käymään kurssin, jotta sai luvan kanssa purkaa nimenomaan varttikatetta.
Mutta tehdäänhän sitä kaikenlaista. Eräskin talonpurkaja poltti mineriittilevyt nuotiossa...
Eikä mun tietääkseni johonkin asbestipurkuun voi noin vain hankkia "koulutusta" kuka tahansa. Kyllä ne on firmojen hommia...
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Yhtä hyvin kuin betoninpalatTommiT kirjoitti: Mitenkähän mineriitti palaa, vai palaako? Mä epäilen että ei.
Eikä se asbesti levyistä mihinkään hyppää jos niitä ei mekaanisesti työstä rikki ja synny pölyä.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Mineriitti ei ehkä varsinaisesti pala, mutta paukkuu kivasti ja palaessa siitä syntyvät pölyhiukkaset leijuvat ilmassa pitkään. Kun amatööripurkaja kaivinkoneen kanssa purkaa kokonaisen talon mineriittiverhouksineen ja lyö tulen kasaan, siitä voi odottaa aikamoista ilotulitusta...TommiT kirjoitti:Mitenkähän mineriitti palaa, vai palaako? Mä epäilen että ei.Rosanna67 kirjoitti:Ensinnäkin asbestijätteet haudataan kaatopaikalla.lmfmis kirjoitti:Rosanna67 kirjoitti:Yhdyn edelläkirjoittaneeseen.
Eikä mun tietääkseni johonkin asbestipurkuun voi noin vain hankkia "koulutusta" kuka tahansa. Kyllä ne on firmojen hommia...
No, parempi puoliskoni onkin rakennusalan yrittäjä, joten kyllä hän kurssilta pätevyyden asbestipurkutöihin sai. Ilman sitä ei olisi saanut koskea varttikatteeseen. Miksi sitten esim. kiinteistön omistaja olisi saanut tehdä vastaavan työn ihan ilman mitään lupaa?
Ettei tässä nyt menisi puurot ja vellit sekaisin...
Työturvallisuusmääräykset ja ympäristömääräykset ovat eri asioita, siksi yksityinen voi tehdä itsekseen omalla riskillä ilman että kenelläkään on nokan koputtamista asioita tavoilla, jotka eivät firman kohdalla tulisi kysymykseenkään.
Työturvallisuusmääräykset ja ympäristömääräykset ovat eri asioita, siksi yksityinen voi tehdä itsekseen omalla riskillä ilman että kenelläkään on nokan koputtamista asioita tavoilla, jotka eivät firman kohdalla tulisi kysymykseenkään.