Help! Mitä maalia uuteen ulkovuoreen?
Help! Mitä maalia uuteen ulkovuoreen?
Uusitaan ulkovuori. Tuuletusrako tulee verhouksen taakse. Kuistit jo uusittu ja ne olen maalannut TIkkurilan Teholla eli jonkin näköisellä öljymaalilla. Miksi en maalaisi loppu taloa esim. Vinhalla jota hyväksi havaisemani timpuri suositteli ja on helpompi tasoittaa. Ahvenanmaalla kuulemma käyttävät kosteissa olosuhteissa. Itsehän tietenkin olen lateksiin hiukan skeptinen. Valaiskaa ja perustelkaan mitä laitan ja miksi.
- miguel1983
- Jäsen

Re: Help! Mitä maalia uuteen ulkovuoreen?
Tällä foorumilla tykätään perinnemaaleista, eli wanhan ajan vernissaohenteisista maaleista, jotka kuivuu muutaman päivän. Itse maalaisin viime kesänä 55v vanhan sileän paneeliseinän Virtasen 4 öljyn maalilla ja hyvin on seinässä pysynyt.
Tikkurilan teholla menin ikkunan reunalaudat maalamaan. Maalattavuudelta aika kamalaa tavaraa, verrattuna perinnemaaliin tai ihan vaikka Pika-Tehoon. Ja sain Tehon vielä rypyille.
Tuuletusrako pelastaa paljolta, eli tällöin mahdollistaa lateksipohjaisen maalin käytön, koska puu pääsee edes osin kuivumaan. Se mikä lateksista tekee ruman, on se kun lateksi käy vanhaksi! Ylivoimaisesti rumiten vanhenee maaleista. Eli rupeaa suikaleet roikkumaan.
Tikkurilan teholla menin ikkunan reunalaudat maalamaan. Maalattavuudelta aika kamalaa tavaraa, verrattuna perinnemaaliin tai ihan vaikka Pika-Tehoon. Ja sain Tehon vielä rypyille.
Tuuletusrako pelastaa paljolta, eli tällöin mahdollistaa lateksipohjaisen maalin käytön, koska puu pääsee edes osin kuivumaan. Se mikä lateksista tekee ruman, on se kun lateksi käy vanhaksi! Ylivoimaisesti rumiten vanhenee maaleista. Eli rupeaa suikaleet roikkumaan.
RMT vuosimallia 1956, 9x11 metriä ulkomitat, täysikokoisella kellarilla. Lämmitys; reilut 50 vuotta öljy (2000-2500l/v), nyt puu :) Juuri hankittu Termax 600 varaaja Jäspin Tupla II:sen kaveriksi. Kovilla pakkasilla 7-leivän uuni tulee hätiin.
-
Tuulentupa
- Jäsen

Re: Help! Mitä maalia uuteen ulkovuoreen?
Lappi-maalista ainakin minulla toistaiseksi vain hyvää sanottavaa, seinä pysyy myös puhtaana. Viisi(!) vuotta sitten toisella maalilla maalattua seinää pitäis alkaa maalaamaan, pohjatyö alkaa olemaan voiton puolella. Virtaseen verrattuna pinta on kiiltävämpi - eli lika ei tartu niin paljoa. Se, maksaako maaliämpäri 50 tai 100 euroa, on yhdentekevää - kunhan pinta kestää!