Kokemuksia puulattian vahaamisesta
Re: Kokemuksia puulattian vahaamisesta
Meillä vahattiin keittiön lattia Osmo colorilla (eebenpuu). Tosi nätti väri, mutta kahden pienen koiran tassujen alla lattia on kulunut niin kauheaksi, että vahasta ei paljonkaan ole jäljellä. Seuraavaksi täytyy miettiä jotain muuta. Vahauksen jälkeen maalaaminen tai muu pintakäsittely onkin sitten vähän hankalampi homma. 
Meillä vahattiin yläkertaan johtavat rappuset, kun halusimme säilyttää niiden kauniin patinan, joka jäi vanhojen maalien raaputtelun jälkeen.
Hommahan on niin, että vahan liukkaus pahenee ajan myötä, kun se sukkien alla kiillottuu. Näin ainakin meidän rapuissa.
Hommahan on niin, että vahan liukkaus pahenee ajan myötä, kun se sukkien alla kiillottuu. Näin ainakin meidän rapuissa.
NOTE! Tämän remontointiaiheisen tekstin on kirjoittanut samettihousuhumanisti. Lähdekritiikki kunniaan.
Meillä keskikerroksessa purettiin vanhat 50-vuotta vanhat mäntylattia, jotka oli vedetty venelakan tyyppisellä. Lyötiin lattia uudestaan tiukaksi ja hiottiin. Päälle laitoin toiseen huoneeseen Conwoyn mestarinöljyn kahteen kertaan värittömänä. Toiseen huoneeseen vedin lipeät pohjalle ja samat öljyt päälle. Tuntuu jalan alla todella mukavalta. Lipeällä vedetyn huoneen lattiasta tuli hauskan värinen. Puu vaaleni mutta siihen jäi hieman punertavaa sävyä.
-
umbrawhite
- Jäsen

Vahaamisesta en tiedä, mutta meidän kuusilankkulattia on suopakuurattu 3-4 kertaa eikä muuta käsittelyä. On kaatuunut kahvit, maidot puurot, hillot ja tippunut jopa pellavaöljymaalia. Kaikki on lähtenyt pyyhkimällä ja tarpeentullen kuurauksella pois. En enään muuta kuin, supa, kalkki tai maitokuurausta ajattelisikaan, niin tyytyväinen puun tuntuun jalan alla ja ukonäköön olen ollut.
Meillä vahattiin Osmocolorin sävyllä Koivu ja viereinen huone Tikkurilan valkealle puulipeällä ja pintaan tuli Tikkurilan Faxe-öljy. Öljytty lattia on pysynyt siistinä paremmin. Osmolla käsiteltyyn lattiaan tuntuu lika tarttuvan helpommin. Lipeöity/öljytty lattia hylkii likaa paremmin eikä ole niin liukaskaan. On pitänyt vaalea värinsäkin paremmin kuin Osmo. Plussana vielä se että sen öljytyn päälle voi joskus halutessaan maalata, mutta Osmon öljyvahan päälle ei. Tai onnistuu mutta öljyvaha pitäisi höylätä pois. Hiominen ei onnistu järkevästi, hiekkapaperi on tukossa viidessä sekunnissa. Näistä siis noin neljän vuoden kokemus.
Oliko se niin, että tämäkin yhdistelmä "hengittää" kuten osmovaha?leenamari kirjoitti: ja viereinen huone Tikkurilan valkealle puulipeällä ja pintaan tuli Tikkurilan Faxe-öljy.
Jep, tiukkasin asiaa paikkakuntamme varsin tietävältä rautakaupalta ja näin minulle ilmoittivat että Faxe hengittää. Päätäni en toki pantiksi pistä mutta tuoteselostetta tavatessani en sieltä muoveja löytänyt. Tai sitten en ymmärtänyt lukemaani 
Huomioithan itse työtä tehdessäsi, että kyseinen "kasviöljyihin pohjautuva puulattioiden pintakäsittelyaine" joka on valmistettu "luonnon omista raaka-aineista" sisältää bensiiniä liuottimena. Sitä ei paljoa kannata hengitellä.leenamari kirjoitti:Jep, tiukkasin asiaa paikkakuntamme varsin tietävältä rautakaupalta ja näin minulle ilmoittivat että Faxe hengittää.
(Kursiivit suoraan Tikkurilan esitteestä. Joskus en vaan voi vastustaa...)
Onko kukaan kokeillut poistaa vahaa lattiasta kemiallisesti?Tilasin fasetista vahanpoistoainetta (yhtä kalustetta varten tosin) ja ajattelin kokeilla keittiönlattiaamme samalla.Meillä on koivulautalattia,joka on aikoinaan (nelisen vuotta sitten) ensin öljytty Palokärjen Kunnon öljyllä ja sen jälkeen vahattu kahdesti saman puulaakin vahalla.Monien mainostama liukkaus katosi aika nopeasti ainakin meillä ja pinta on kyllä miellyttävä jalan alla.Mutta meillä nuo kurasaappaiset kakarat tuppaavat unohtaa jalkineensa jalkaan sisälle tullessa ja lattia on mennyt järkyttävän näköiseksi yllättävän nopeasti.Lisäksi noita pikkuauton jälkiä on kaikki matottomat "väylät" täynnä.Ihan en viitsisi vetää uutta öljyä vanhojen päälle,kun osa liasta on aika pinttynyttä ja lautojen reunoille imeytynyttä (eli rakosiin uponnutta),varsinkin keittiön ovensuussa,joten ajattelin ennen tsi-hiontaa kokeilla vahanpoistoa.Pitäisi oikeastaan kuvata nuo lattiat,että näette mihin kuntoon vahattu lattia menee lapsiperheessä
.Tosin eihän kaikkien muksut ole sellaisia hulluja apinoita,kuin meidän omat
Itse en ole henk.koht. mikään luomu-friikki,mutta pidän enemmän öljy-/vahakäsitellystä pinnasta enemmän kuin lakatusta.Mutta en ehkä olisi kuitenkaan tätä käsittelyä valinnut,jos olisin tiennyt kuinka nopeasti kuluu...Vaikka onkin ns.helppo uusia käsittely itse,niin kuivumisaikojen takia ei olla kertaakaan vielä uusittu
.Lapsiperheessä on kuitenkin pystyttävä kulkemaan joka paikassa,eikä mukulat muista (alle kouluikäiset) varoa tuoreita pintoja.Tarkoitus olisi tässä syksyn mittaa saada tuo keittiön ja ruokatilan lattia pintakäsiteltyä ja mummo on onneksi lupautunut ottamaan muksut siksi aikaa mummolan.Saa nähdä miten onnistuu tuo uusintakäsittely.
Öljyvahoja olen kalusteissa käyttänyt jo parikymmentä vuotta ja hyvillä kokemuksilla.Öljytyn ja vahatun silkkinen pinta on ihana käden alla,mutta miellän siitä huolimatta lakatun pinnan helppohoitoisemmaksi ja kestävämmäksi.Ja ikävä kyllä varsinkin lattiassa tämän huomaa.
Itse en ole henk.koht. mikään luomu-friikki,mutta pidän enemmän öljy-/vahakäsitellystä pinnasta enemmän kuin lakatusta.Mutta en ehkä olisi kuitenkaan tätä käsittelyä valinnut,jos olisin tiennyt kuinka nopeasti kuluu...Vaikka onkin ns.helppo uusia käsittely itse,niin kuivumisaikojen takia ei olla kertaakaan vielä uusittu
Öljyvahoja olen kalusteissa käyttänyt jo parikymmentä vuotta ja hyvillä kokemuksilla.Öljytyn ja vahatun silkkinen pinta on ihana käden alla,mutta miellän siitä huolimatta lakatun pinnan helppohoitoisemmaksi ja kestävämmäksi.Ja ikävä kyllä varsinkin lattiassa tämän huomaa.
Kyllä, Osmo-lattia on pirun liukas varsinkin uutena. Mutta: Osmo Colorin oma pesu/hoitoaine Wisch-Fix auttaa melko tehokkaasti liukkauteen. Ja toisin kuin äkkipäätä voisi kuvitella, lattia muuttuu kuluessaan vähemmän liukkaaksi eikä päinvastoin. Itse olen kyllä ollut tyytyväinen Osmoon. Permolla joku vuosi sitten maalatut lattiat osoittavat jo kovasti kulumisen merkkejä, mutta Osmossa ei ole moitteen sijaa.
On kyllä hienoja lattioita!!
Täältä myös yksi ääni öljyvahalle. Värittömällä Osmolla käsitelty kaikki lattiat, ja ovat kyllä todella helppo pitää puhtaana. Aiemmin lattioissa oli SOK:n erikoislakka, joka piti höylätä ja sitten hioa pois. Lapsiperheessä ja toki muutenkin naarmua tulee, kun öljyvahattu pinta on pehmeämpi kuin esim lakattu. Silti pidän tärkeämpänä että jalalle tuntuu lämpimältä!
Kellarin eristyksien jälkeen laitoimme sinnekin lautalattian.
Laudat pestiin pölystä ja öljyvahattiin telalla ja kankaalla. Vielä on hieman liukas, mutta niin oli muutkin lattiat muutaman kuukauden. (Onhan laminaatit ja parketitkin villasukalle kai aika liukkaita..!?)
Täältä myös yksi ääni öljyvahalle. Värittömällä Osmolla käsitelty kaikki lattiat, ja ovat kyllä todella helppo pitää puhtaana. Aiemmin lattioissa oli SOK:n erikoislakka, joka piti höylätä ja sitten hioa pois. Lapsiperheessä ja toki muutenkin naarmua tulee, kun öljyvahattu pinta on pehmeämpi kuin esim lakattu. Silti pidän tärkeämpänä että jalalle tuntuu lämpimältä!
Kellarin eristyksien jälkeen laitoimme sinnekin lautalattian.
Laudat pestiin pölystä ja öljyvahattiin telalla ja kankaalla. Vielä on hieman liukas, mutta niin oli muutkin lattiat muutaman kuukauden. (Onhan laminaatit ja parketitkin villasukalle kai aika liukkaita..!?)
- Rattivaihde
- Jäsen

Kyllä ovat.Ensku kirjoitti:(Onhan laminaatit ja parketitkin villasukalle kai aika liukkaita..!?)
terveisin nimimerkki juuri äsken melkein kaatunut...
Huomioithan itse työtä tehdessäsi, että kyseinen "kasviöljyihin pohjautuva puulattioiden pintakäsittelyaine" joka on valmistettu "luonnon omista raaka-aineista" sisältää bensiiniä liuottimena. Sitä ei paljoa kannata hengitellä.
No niin no... no kun ei se haissut miltään niin tuumasin että mihinkäs niitä hengityssuojaimia

No niin no... no kun ei se haissut miltään niin tuumasin että mihinkäs niitä hengityssuojaimia