Pohjamaalatun laudan homehtuminen ja homeen poisto
Pohjamaalatun laudan homehtuminen ja homeen poisto
Kuten otsikko kertoo: Viime kesänä ostetut ja jo seinään laitetut Nordica ekolla (tai niin tilattiin) pohjamaalatut laudat on homehtunut syksyn ja talven aikana. Siellä täällä on mustaa pilkkua, eikä liity mitenkään esim. veden seisomiseen. Eikä pilkkua ole missään tietyssä kohtaa vaan joissakin laudoissa. Mäntyä kasvaa talon läheisyydessä ja seutu on aika kosteaa, vaikuttaako nämä asiaan? Sokkeli on kuitenkin korkea ja katossa pitkät räystäät. Vedet ei valu seinille. Mikä olisi järkevin ja helpoin tapa käsitellä laudat ennen pintamaalia? Ei oikein juuriharja hommat kiinnostais! 
Re: Pohjamaalatun laudan homehtuminen ja homeen poisto
Itse en tekisi niille mitään muuta kuin maali päälle. Puuta ne ei tuhoa.
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Itse pähkäilin, että alkaako maali esim. hilseilemään?
Olisko homeenesto unohtunu pohjamaalin alta. Puut (isot) pitää lähellä olevan seinän kosteampana ku vapaasti tuulettuvalla seinällä, onko viälä pohjois/itäseinästä kyse. Tohon ku verät maalin päälle ni home tulee siältä läpi vähän ajan päästä.
Kotisivuni puusepäntöistä.
No puut on isoja mäntyjä eikä ne kyl varsinaisesti varjosta seiniä. Kaikilla seinillä on hometta yhtälailla. Oisko tolle nyt jotain tehtävissä? Homeenpoistoaine käsittely, pesu tms.?
Mikä maali siihen on tulossa?
Miten olisi kevyt seinien pesu, pilkut lähtee helposti pois. Eivät ainakaan sitten heti hyppää silmille pintamaalin alta.
Eli pohjamaalaus on tehty ohennetulla pintamaalilla? Itse veikkaan että tässä nuo "homepilkut" on itse akrylaatin pinnassa eikä puussa, voin tosin olla väärässäkin kuten yleensä.kami82 kirjoitti:Nordica eko
Mulla noita oli ilmestynyt lakattuun hirsisaunaan ja vaan peitettiin ne kylmästi punamullalla ja ongelma poistui(maali on muuten on pysynyt pinnassa kaikkien ohjeiden vastaisesti jo useita vuosia)
Juu en tiedä näistä maalihommista juuri mitään ja siks tilasin laudat valmiiksi pohjamaalattuina. Oletin, että firma joka puut toimitti tietää miten käsitellä ne. Kerroin sinne, että pinnan maalaan Nordica ekolla. Voipi olla, että on ohennettua samaista tavaraa.