Ikkunavalmistajan valinta, mikä paras?
-
Johtajatar
- Jäsen

Ikkunavalmistajan valinta, mikä paras?
Eli olemme päätyneet ikkunaremonttiin, ja myös ulko-ovet vaihdetaan.
Täällä on käynyt monta edustajaa ja muutamaa tarjousta vieolä odotetaan. Ikkunoita on tarjottu A, B ja C energialuokituksilla, useimman tarjosivat B:tä.
Itse mitetimme tuota, koska ainakin osa huoneista tullaan avaamaan sisältä kokonaan ja eristämään uudestaan, että ei ole järkeä ainakaan c luokan ikkunoita laittaa. Ja hintaero energialuokkien välillä koko ikkunaprojektissa näyttäisi olevan mielestäni suhteellisen pieni, eli jos hommaan ryhtyy ylipäätänsä, eikö kannata ottaa mahdollisimman hyvät ikkunat?
Mutta mitkä ne olisivat?
Tarjoukset on saatu Skaalalta (a-energialuokka), Fenesrtalta (B-energialuokka, ja todella todella töykeä ja ylimielinen edustaja), Lammin ikkunoilta (B-energialuokka), Tiivin tarjousta odottelen täksi päiväksi (B energialuokka) ja Pihlataisi tarjota C:tä, mutta edelleen odottelen heidän tarjoustaan. Edustaja kävi jo useampi viikko sitten, tällä vkolla soittelin tarjouksen perään, niin sanoi laittaneensa jo samana iltana, mutta lähettävänsä uudestaan sen illemmalla, edelleen odottelen ja yhden vkyselyviestinkin jo laitoin, mutta mitään ei ole kuulunut. Jos tarjouksen saaminenkin on näin hankalaa, miten ikkunoiden kanssa sitten...eli tardetaan unohtaa pihla.
Skaala tekisi kaikki asennukset sisältäpäin, ja muutenkin se ehkä olisi houkuttelevin tällä hetkellä. Viimeistään alkuviikosta pitäisi päättää...
Onko minkälaisia kokemuksia yllä mainituista ikkunoista?
Miten nuo tuloilmaventtiinit, riittääkö yksi alakerran olohuoneeseen vai pitääkö/eikö saa laittaa yläkertaan myös? kaikki väliovet ovat oikeastaan aina avoinna. Sain edustajilta tästä ristiriitaisia tietoja.
Täällä on käynyt monta edustajaa ja muutamaa tarjousta vieolä odotetaan. Ikkunoita on tarjottu A, B ja C energialuokituksilla, useimman tarjosivat B:tä.
Itse mitetimme tuota, koska ainakin osa huoneista tullaan avaamaan sisältä kokonaan ja eristämään uudestaan, että ei ole järkeä ainakaan c luokan ikkunoita laittaa. Ja hintaero energialuokkien välillä koko ikkunaprojektissa näyttäisi olevan mielestäni suhteellisen pieni, eli jos hommaan ryhtyy ylipäätänsä, eikö kannata ottaa mahdollisimman hyvät ikkunat?
Mutta mitkä ne olisivat?
Tarjoukset on saatu Skaalalta (a-energialuokka), Fenesrtalta (B-energialuokka, ja todella todella töykeä ja ylimielinen edustaja), Lammin ikkunoilta (B-energialuokka), Tiivin tarjousta odottelen täksi päiväksi (B energialuokka) ja Pihlataisi tarjota C:tä, mutta edelleen odottelen heidän tarjoustaan. Edustaja kävi jo useampi viikko sitten, tällä vkolla soittelin tarjouksen perään, niin sanoi laittaneensa jo samana iltana, mutta lähettävänsä uudestaan sen illemmalla, edelleen odottelen ja yhden vkyselyviestinkin jo laitoin, mutta mitään ei ole kuulunut. Jos tarjouksen saaminenkin on näin hankalaa, miten ikkunoiden kanssa sitten...eli tardetaan unohtaa pihla.
Skaala tekisi kaikki asennukset sisältäpäin, ja muutenkin se ehkä olisi houkuttelevin tällä hetkellä. Viimeistään alkuviikosta pitäisi päättää...
Onko minkälaisia kokemuksia yllä mainituista ikkunoista?
Miten nuo tuloilmaventtiinit, riittääkö yksi alakerran olohuoneeseen vai pitääkö/eikö saa laittaa yläkertaan myös? kaikki väliovet ovat oikeastaan aina avoinna. Sain edustajilta tästä ristiriitaisia tietoja.
-
kakluuni
- Jäsen

Re: Ikkunavalmistajan valinta, mikä paras?
Pelkäänpä, ettei kukaan noista pysty toimittamaan niin kestäviä ikkunoita kuin nykyisesi. Kysypä vaikka huviksesi kuinka pitkän takuun antavat? TM Rakentajassa oli muutama vuosi sitten kotimaisten ikkunavalmistajien ikkunoiden testi, kaikki saivat kehnoja arvosanoja (harmi kun en nyt löydä tuota numeroa, jossain se mulla on)
Muutama vuosi sitten asuimme kerrostalossa, johon vaihdettiin Pihla-ikkunat. Ainakin meidän asunon kohdalle sattunut työn jälki oli huonoa: sisäseiniin oli tullut roiseja lohkeamia, jotka jätetty korjaamatta, silikoonit vetäisty miten sattuu kuten myös peltien kiinnitys, eikä pellityksesä muutenkaan ollut kehumista. Karmeja repiessään saivat yhtiön vanhemman osan seinien ulkorappaukseen niin isoja lohkeamia, että työt piti välillä keskeyttää paremman menettelytavan lyötämiseksi. Eniten meikäläistä tietenkin ketutti, että nuo vanhimmat ikkunat olivat niin pahuksen hyväkuntoiset, ei yhtään lahoja pokissa eikä karmeissa. Mutta näin mentiin.
No tämä nyt on vain minun mielipiteeni ja yhden ihmisen kokemus.
Muutama vuosi sitten asuimme kerrostalossa, johon vaihdettiin Pihla-ikkunat. Ainakin meidän asunon kohdalle sattunut työn jälki oli huonoa: sisäseiniin oli tullut roiseja lohkeamia, jotka jätetty korjaamatta, silikoonit vetäisty miten sattuu kuten myös peltien kiinnitys, eikä pellityksesä muutenkaan ollut kehumista. Karmeja repiessään saivat yhtiön vanhemman osan seinien ulkorappaukseen niin isoja lohkeamia, että työt piti välillä keskeyttää paremman menettelytavan lyötämiseksi. Eniten meikäläistä tietenkin ketutti, että nuo vanhimmat ikkunat olivat niin pahuksen hyväkuntoiset, ei yhtään lahoja pokissa eikä karmeissa. Mutta näin mentiin.
No tämä nyt on vain minun mielipiteeni ja yhden ihmisen kokemus.
-
Johtajatar
- Jäsen

Kuistilla meillä on vain yksinkertaiset lasit siis vain uloimmat ikkunat ja kellarissa osin myös, joten koko ikkunaremontti lähti siitä, että niihin tarvitsemme lämpimät ikkunat kun tilatkin muutetaan lämpimiksi. Tällöin meillä olisi puolet ikkunoista uusia ja puolet vanhoja. Mielestäni tuo erotus koko talon ikkunaremontissa (hinnassa siis) ja vain puolikkaassa ei ollut myöskään niin mahtava, että olisin viitsinyt sitten jättää hommaa puolitiehen. Ja minähän ne vanhat ikkunat olisin joutunut kunnostamaan ja siihen olisi mennyt miljoona vuotta. Yrittäjänä myös remppa-aika on suoraan pois minun työajasta, kun meillä on myös pienet lapset kotihoidossa kaiken muun hässäkän liskäsi. Muutama ikkunamme on myös todella huonossa kunnossa, pääosa näyttäisi olevan ok kunnossa. Ulko-ovet myös todella todella pahassa kunnossa, joten ne vaihdetaan samalla.
Nyt valinta on oikeastaan Lammin ja Skaalan välillä, molemmilta A-energialuokan ikkunat, koska tulemme tosiaan varmasti taloa lisäeristämäänkin. Lammin myyjä ainakin väitti, että niitä ikkunoita ei tarvitse enää minun sitten oman elämäni aikana vaihtaa, ja olen alle 30-vuotias vielä.
Eli onko jotain sanottavaa Lammista tai Skaalasta, hyvää/huonoa?
Nyt valinta on oikeastaan Lammin ja Skaalan välillä, molemmilta A-energialuokan ikkunat, koska tulemme tosiaan varmasti taloa lisäeristämäänkin. Lammin myyjä ainakin väitti, että niitä ikkunoita ei tarvitse enää minun sitten oman elämäni aikana vaihtaa, ja olen alle 30-vuotias vielä.
Eli onko jotain sanottavaa Lammista tai Skaalasta, hyvää/huonoa?
mulla on eri muistikuva TM:n testeistä kuin Pelkalla; suurin osa oli roskaa, mutta näistä kaikista Skaala oli paras ja jopa hyvä. Rakennusmaailma teki seurantatestinkin, jossa Skaala kai voitti. Siis että pysyykö kaasut lämpöikkunoiden välissä vai nou.
Ongelma noissa kaikissa on se, että ne ovat rumia. Tsekkaapa haulla tän foorumin threadeja, puusepälläkin voi teettää. Meillä kauniit ja kalliit ikkunat Sydänpuulta.
Ongelma noissa kaikissa on se, että ne ovat rumia. Tsekkaapa haulla tän foorumin threadeja, puusepälläkin voi teettää. Meillä kauniit ja kalliit ikkunat Sydänpuulta.
NOTE! Tämän remontointiaiheisen tekstin on kirjoittanut samettihousuhumanisti. Lähdekritiikki kunniaan.
anteeksi, siis Kakluunilla eikä Pelkalla. Tää kännykästä selailu on vähän tällaista. Käypä kirjastossa hakemassa ne Rakennusmaailmat.
NOTE! Tämän remontointiaiheisen tekstin on kirjoittanut samettihousuhumanisti. Lähdekritiikki kunniaan.
Meillä kuistin muutoksen yhteydessä uusittiin ikkunat siltä osin. Kyselin seitsemältä valmistajalta tarjoukset ja vain viisi vastasi. Niistä kolmen kanssa tarkasteltiin tuotteet ja hinnat vielä kohdilleen. Lammin ikkuna voitti, eikä vähiten asiaan vaikuttanut saamani hyvä palvelu sekä suositukset muilta ikkunoita vaihtaneilta.
Toimitus saapui silloin kun sovittiin ja asennus tapahtui omalla työllä. Ikkunoiden laadusta en lähde veikkaamaan mitään, tuskin kellään on juurikaan toisiaan parempia.
Toimitus saapui silloin kun sovittiin ja asennus tapahtui omalla työllä. Ikkunoiden laadusta en lähde veikkaamaan mitään, tuskin kellään on juurikaan toisiaan parempia.
mekin ollaan pyydetty tarjouksia ikkunoista ja kahdelta edustajalta ollaan nyt saatu tarjoukset. tuntuu olevan aika suuri hintahaitari. meillä uusitaan 8kpl ikkunoita ja olen kysynyt hinnat asennettuna ja hintahaitari on 6400 ja 8200euroa.. halvemmat on b-luokan ikkunat ja kalliimmat c-luokan. ikkunat ovat samoilla varusteilla eli sälekaihtimet,tuuletusikkunat, hyttysverkot, raitisilma-aukot ym.. ja noista halvemmista olen kuullut enemmän kehuja mitä noista kalliimista. Vielä olisi 2 tarjousta tulossa ja sitten saisi rueta pähkäilemään mitkä valitaan..
-
Johtajatar
- Jäsen

Meillä ikkunoita on 20kpl + kaksi ulko-ovea, saamamme kolme tarjousta ovat kyllä olleen melkein samat hinnaltaan, kahden a-luokan ja yhden b-luokan ikkunat, Tiiviltä vielä odotelen mutta olen lukenut siitä niin paljon huonoa reklamaatioiden ym suhteen, joten enpä tiedä. Eli skaala, vai lammin, skaala vai lammin? Rakennusmestariltamme kyselin, ja hänen mielestään kumpi vaan hyvä...
Tutkin niitä rakennepiirroksia, ja mielestäni lammin näytti paremmalta, mies ei ole vielä papereita vilkaissutkaan. Viikonloppuna pitäisi päätöstä syntyä!
Tutkin niitä rakennepiirroksia, ja mielestäni lammin näytti paremmalta, mies ei ole vielä papereita vilkaissutkaan. Viikonloppuna pitäisi päätöstä syntyä!
En ole ihan varma onko sillä kamatoimittajalla niin väliä jos vaan vastaavan tasoisia roippeita katsastelee. Yleensä hintaerot tulee eri toimitussisällöistä kun kulurakenne ja raaka-aineet on pitkälti kaikilla samat,samoin kuin keittiökalusteissa. Hinta-erot ja muut tulee muista asioista.
Väitteet nykyisten ikkunoiden huonoudesta on aika paljon nostalgikkojen hapatusta. Ottaa alumiinipokaiset,selektiiviset umpiolasit ja karmin ulkopuoliset osat alumiinilistoilla niin ikkuna-asiat on aika hyvällä mallilla seuraavat 30-vuotta. Sitten voi jossakin vaiheessa ehkä miettiä pientä pintamaalausta eikä tarvi murehtia lahosta, kittaamisesta ja puhkiruostuneista karmivahvikkeista....
Väitteet nykyisten ikkunoiden huonoudesta on aika paljon nostalgikkojen hapatusta. Ottaa alumiinipokaiset,selektiiviset umpiolasit ja karmin ulkopuoliset osat alumiinilistoilla niin ikkuna-asiat on aika hyvällä mallilla seuraavat 30-vuotta. Sitten voi jossakin vaiheessa ehkä miettiä pientä pintamaalausta eikä tarvi murehtia lahosta, kittaamisesta ja puhkiruostuneista karmivahvikkeista....
shit happens
-
AR_chie
- Jäsen

Meillä ikkunatarjouskisan voitti Alavus-ikkunat. Mukava porukka ja homma kävi kuin tanssi. Toistaiseksi ei ole löytynyt mitään haukuttavaa työstä tai laadusta. Kaikilta 1.0 tason ikkunoista pyydettiin tarjous. Lammilla yli-innokas myyjä, josta naapuri sano et ryöstöä, kun oli aiemmin omansa uusinu. Skaala oli vaa minta tonnia kalliimpi ja Pihlan edustaj sai niskakarvat pystyyn
nyt olis sitte ikkunat ja terassin ovi laitettu tilaukseen. toivotaan että kerkeävät tulla ennen ikkunatehtaan kesälomia eli ennen heinäkuuta..
-
Johtajatar
- Jäsen

Joo, meilläkin päätös vissiin tehty. Otetaan Lammin ikkunoilta a-energialuokan ikkunat ja pääovi+ kellarin ovi. Olivat mielestämme parhaat ikkunat ja myös yritys vaikuttaa hyvältä. Hintakin ihan ok. Huomenna tulevat vielä mittaamaan ja katsotaan että kaikki on niinkuin oli puhetta.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Hurja lupaus. Miten sitä uskaltaa nukkua yönsä rauhassa kun on tuollaine uhka olemassaJohtajatar kirjoitti:Lammin myyjä ainakin väitti, että niitä ikkunoita ei tarvitse enää minun sitten oman elämäni aikana vaihtaa, ja olen alle 30-vuotias vielä.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
-
Johtajatar
- Jäsen

lmfmis kirjoitti:Hurja lupaus. Miten sitä uskaltaa nukkua yönsä rauhassa kun on tuollaine uhka olemassaJohtajatar kirjoitti:Lammin myyjä ainakin väitti, että niitä ikkunoita ei tarvitse enää minun sitten oman elämäni aikana vaihtaa, ja olen alle 30-vuotias vielä.
Joo, ja minä meinaan elää todella vanhaksi :)
Ei, enpä tiedä uskonko vai enkö tuota lupausta, otettiin Lammin kun mielestämme arvoja ja raakennekuvia vertailemalla se oli piirun verran Skaalan a-luokan Beeta ikkunoita parempi, ja ovissakin pientä eroa mielestämme lammin hyväksi. Ja kun vielä hintakin oli Lammin puolella, niin pakkohan ne oli ottaa...
Meillä oli huonoja kokemuksia Domuksen ikkunoista ja ovista, tekivät terassin oven kynnyksen todella tohelosti,
eivät meinanneet toimittaa sisälistoja jne jne... ja autotallin ovesta halkeili maalit 3v (takuu 2v) jälkeen ja
reklamaatio siirtyi loppujen lopuksi Fenestralle (joka oli ostanut oven valmistajan) ja Fenestra taas ei suostunut
ovia vaihtamaan ennenkuin kuluttaja-asiamiehet oli mukana sopassa.
Kokonaisuudessaan melkonen sotku ja paskanmaku jäi suuhun... sinänsä ikkunat ovat toimivat ja mukavat
käyttää, harmittamaan jäi se ettei tullu otettua joka ikkunaan sitä raitisilmaventtiiliä ja yläkertaan sälekaihtimia.
eivät meinanneet toimittaa sisälistoja jne jne... ja autotallin ovesta halkeili maalit 3v (takuu 2v) jälkeen ja
reklamaatio siirtyi loppujen lopuksi Fenestralle (joka oli ostanut oven valmistajan) ja Fenestra taas ei suostunut
ovia vaihtamaan ennenkuin kuluttaja-asiamiehet oli mukana sopassa.
Kokonaisuudessaan melkonen sotku ja paskanmaku jäi suuhun... sinänsä ikkunat ovat toimivat ja mukavat
käyttää, harmittamaan jäi se ettei tullu otettua joka ikkunaan sitä raitisilmaventtiiliä ja yläkertaan sälekaihtimia.