Kaivo , salaojat ja sadevesi

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
krp
Jäsen
Jäsen

Kaivo , salaojat ja sadevesi

Viesti Kirjoittaja krp »

Tilanne: Rintamamiestalo vm 49, tontilla vanha vesi kaivo jota ei käytetä.

1. Saako salaojat ohjata kaivoon
2. Saako sadevedet ohjata kaivoon

Kiitos
-krp-
Tuoski
Jäsen
Jäsen

Re: Kaivo , salaojat ja sadevesi

Viesti Kirjoittaja Tuoski »

Eiköhän, eikös kuitenkin nuo kivipesätkin ole ihan ok.
Hep
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hep »

Minä en sitä tekisi. Kaivo on kuitenkin tarkoitettu puhtaan pohjaveden nostamiseen. Kivipesät on tarkoitettu vesien imeyttämiseen. Mieleen tulee tilanne, että samassa suonessa saattaa olla muitakin käyttäjiä. Ettet pilaisi heidänkin kaivojaan likaisilla vesilläsi. Muutenkin tuo pintavesien johtaminen suoraan pohjavesiin kuulostaa jopa rikolliselta. Kannattaa konsultoida oman kunnan rakennus- & ympäristöosaajia.
TimoAB
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TimoAB »

hyvinkään putkimestari eilen kertoi, että 1 mieluiten maahan imeytys 2 tai sitten sadevesilinjaan kaupungin verkkoon tai 3 viemäriin, mikä on sekin ei-kiellettyä ainakin täällä. Itse aion laittaa aika kuivaan pihakaivoon, eikös se ole sellainen iso kivipesä se? Hyvä pointsi kyllä tuo toisten kaivojen likaantuminen, mutta näin taajama-alueella kaikki ovat kunnan vesissä.
NOTE! Tämän remontointiaiheisen tekstin on kirjoittanut samettihousuhumanisti. Lähdekritiikki kunniaan.
Tuoski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuoski »

TimoAB kirjoitti:hyvinkään putkimestari eilen kertoi, että 1 mieluiten maahan imeytys 2 tai sitten sadevesilinjaan kaupungin verkkoon tai 3 viemäriin, mikä on sekin ei-kiellettyä ainakin täällä. Itse aion laittaa aika kuivaan pihakaivoon, eikös se ole sellainen iso kivipesä se? Hyvä pointsi kyllä tuo toisten kaivojen likaantuminen, mutta näin taajama-alueella kaikki ovat kunnan vesissä.
Jännä kun kaupungilta sanoivat minulle ettei sadevesiä ja salaojia saisi kytkeä kaupungin viemäriin :wink:
Hep
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hep »

TimoAB kirjoitti:Hyvä pointsi kyllä tuo toisten kaivojen likaantuminen, mutta näin taajama-alueella kaikki ovat kunnan vesissä.
Minä en kyllä lähtisi olettamaan pohjaveden käytön suhteen yhtään mitään.

http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=92705 toiselta sivulta ensimmäinen kokonainen kappale.
TimoAB
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TimoAB »

Tuoski, kunnan lvi-insinöörillä ja putkimestarilla oli eri näkemykset myös luvanvaraisuudesta, tarkastuksista ja dokumentaatiosta. LVI-inssi kehoitti soittamaan putkimestarille, joka sanoi, että soitapa LVI-insinöörille.

Mutta hyvä threadi tämä, ei olekaan ihan niin yksiselitteistä tämä juttu kuin luulin.
NOTE! Tämän remontointiaiheisen tekstin on kirjoittanut samettihousuhumanisti. Lähdekritiikki kunniaan.
krp
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja krp »

Jeps, RMK:n vesilaitoksen edustaja kertoi seuraavaa

1. Sade ja salaoja vedet kaupungin sadevesilinjaan, jos sitä ei ole niin voidaan kyteä jätevesi linjaan, mutta tulee muuttaa heti jos kaupunki rakentaa sinne sadevesilinjan
2. Oma erillinen imeytyskaivo
3. Ei suositellut minkään veden ohjaamista vanhaan juomavesi kaivoon, vaikka ei laki suoranaisesti sitä kielläkkään

Mun tapauksessa kaupungilla ei ole sadevesi linjaa lähellä, niin ehkä mä voisin täyttää tota vanhaa kaivoa (11m syvä), niin että siitä tulis virallinen imeytys kaivo.

Tuntuu olevan niin monta mielipidettä kuin on asiantuntijaakin :)
Vastaa Viestiin