Löytyneitä yllätyksiä jne epämääräisyyksiä.

Rintamamiestaloista ja muusta
Vastaa Viestiin
Dervish
Jäsen
Jäsen

Löytyneitä yllätyksiä jne epämääräisyyksiä.

Viesti Kirjoittaja Dervish »

Kun nyt on joulukuusta 2009 asti asunut avopuolison kanssa hankitussa rintamamiestalossa, on löytynyt jos jonkin moista epäkohtaa tai asiaa jotka itse todellakin tekisi aivan toisin.

Kuvia ja muuta tarinaa noista aina omassa päässään rullaa, aloitetaanpas yhdellä kuvalla sähkökytkennöistä.

http://www.partanen.net/tmp/talon%20fib ... lu%201.jpg
Kuva
Kyseessä vanhan sähkötaulun viereen viritelty uusi muovikoppa jossa jotain kytkentöjä.
Montako virhettä löydätte ?
Virheet on tärkeimmiltä osiltaan jo korjattu turvallisiksi ja toimiviksi. Kuulemma paikallinen asiansa osaava sähkömestari on tuon tehnyt, mutta toistakautta kuullut että edellinen omistaja itse, ja siltä se näyttääkin.

Mitä kaikke Teillä on sattunut kohdalle ?
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Re: Löytyneitä yllätyksiä jne epämääräisyyksiä.

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

Tuo näyttää ihan mun tekemältä :oops:

Ei itselläni kytkentävirheitä kyllä satu, mutta kun itse teen sähkötöitä, niin tulee helposti tehtyä tuollainen "sätös" eli ilman kantta ensin laitetaan kytkennät kohdalleen ja sitten kun on kannen laiton aika niin huomataan että eihän se mahdu paikalleen ja tungetaan johdot vaan tuolleen sätökseen.

Näyttää tuolla yksi rivihuppuliitin olevan tuolla ylhäällä, niitä ei vissiin saisi keskuksessa olla, tosin täytyy tunnustaa että omissanikin on ainakin yksi... Sitten siinä on sellainen virhe ettei ole kantta :-D

Sitten joku iso kolmivaiheryhmä taitaa kytketty väärin, en näe L2 kohdassa kahta johtoa, tai sitten en vaan näe oikein. Taitaa olla kahdessa johdossa sama vaihe...

Sitten tuossa oikianpuolimmaisessa vikavirtasuojassa tuntuu olevan jotain omituista, johdot kiertää miten sattuu? Syöttö sille taitaa tulla jostain muualta ja nolla keskukselta ja jatkuu jonnekin... En kyllä osaa sanoa saako noin tehdä, mutta itse toisin sekä nollan että vaiheen syöttävältä keskukselta...

No, tommosia löyty jos ne nyt edes on oikein kun ei oikein näe mistä johdot menee kun kaikki on paksussa nipussa :-D
Elämä on
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Elämä on »

Automaattisulakkeiden ja vikavirtasuojien liittimet on tarkoitettu 1 johtimelle, tuolla näkyy parhaassa olevan 4 tai 5. Kuten edellinen jo mainitsi, oikean puoleisen vvsk:n kytkennät ristissä (tuleva/lähtevä), ilmeisesti johdotettu lähtöjä pelkän vvsk:n läpi joten ylivirtasuojaus ei toimi. Ei sinällään virhe mutta miksi ihmeessä pitää olla 3 erillistä vikavirtasuojaa? Näyttäisi siltä että nolla ja maadoituskiskot on irtonaisia, jos ne pääsee murphyn lain mukaisesti ottamaan kiinni väärään paikkaan, niin... Kulmaliitin keskuksessa ei nyt ihan niin paha moka ole, eihän se taida sallittukaan olla. Näitähän nämä aina on, paras mitä olen nähnyt on 7 keviä yhdessä putkessa, ja siinä meni nollaa, useampaa vaihetta ja maadoitustakin :shock:
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Ei kait sillä ole väliä, tuleeko vikavirtasuojaan syöttö alhaalta vai ylhäältä, senhän pitäisi toimia ihan hyvin molemminpäin tahansa? Eikös se haistele että katoaako virtaa matkalla vai miten eikä siihen pitäisi tuo syötön suunta vaikuttaa. En nimittäin ole ikinä asentanut yhtään vikavirtasuojaa, joten ei ole tullut tutustuttua sellaiseen lähemmin...

Yhden poistamista tosin harkitsen vakavasti kun se laukoo koko ajan kun maakaapeleissa on vettä.

On siinä johdonsuojakatkaisijat vasemmanpuoleisille vikavirtasuojille, mutta oikeanpuolimmaiseen tulee syöttö vissiin erillisenä vanhalta keskukselta? Ja sitten siinä on tuo yksi iso kolmivaiheryhmä kytketty jotenkin pieleen, ainakin L2 on kytkemättä joten siellä on varmaan siis sama vaihe kahdessa karvassa...
Elämä on
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Elämä on »

Niin tarkoitin kyllä tuleva/lähtevällä sitä että nolla ja vaihe on kytketty ristiin, merkintöjä ei näy mutta yleensä ne menee suoraan läpi, eli nollat oikealla ja vaiheet vasemmalla, sekä syötön että kuorman puolella.
Dervish
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Dervish »

Erääseen kattorasiaan kun oikeasti ammatikseen tekevä laittoi kansia valoja varten, huomasi hän, että hups keikkaa,
ke-vi on jännitteellinen... ;) Ja mitään merkintöjä ei missään piuhoissa ollut.
Ja toki sitten useampi johto kuorittu päälivaippa n. 10cm matkalta ja itse johdinkin reilusti niin että tuollaisesta tupesta näkyi kunnolla paljas johdinkin, ja eikun runnottu vaan sinne kattorasiaan.
Sopivasti kun olisi ne sinne laittanut niin ne paljaat johtimethan olis ollut sitten yhdessä... tsk tsk tsk...
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

No niimpä näyttää tosiaan olevan tuon oikeanpuolimmaisen vikavirtasuojan johdot väärinpäin...

Sitten kun joku tekee nollauksen tuon VVSKn syöttämän ryhmän päähän, pahaa aavistamatta lenkillä vaan nollajohto maadoitukseen ja eikun sähköt päälle niin sitten on jännitteet kuoressa, no onneksi on vikavirtasuojat... Juu, itse tein tuollaisen maakaapeliin joka vuoti virtaa sisällään, nollasin vain alkupään ja ei enään laukaise kuin ani harvoin.

Tuosta kevin jännitteellisyydestä; se ei tietenkään ole sallittua, mutta itse olen tullut tehneeksi kytkentöjä, joissa keviäkin on käytetty jännitteellisenä, kuten liiketunnistimen kytkentä kun samassa kaapelissa menee vaihe pihavaloille toisen nappulan perästä ja kaapeli 3x 1,5s mallia...

Tuli juuri muuten mieleen että tuo näyttää ihan prikulleen samalta kuin mun alakerran ohjauskeskus, joka sitten ohjaa vaikka mitä sähkövastuksista varavirtajärjestelmään asti... Siitä voisi joskus ottaa kuvan, tai siis laittaa, kun onhan mulla serverissä varmasti siitä kuva, pitää vain etsiä ja laittaa linkkiä...
Vastaa Viestiin