pelastustikkaat? mistä?
-
rintsikkamies
- Jäsen

pelastustikkaat? mistä?
Mistä löytäisin rintamamiestaloon sopivat pelastustikkaat? Siis sellaiset jotka sopisivat ulkonäöllisesti pystylaudoitettuun taloon, koetin etsiä netistä mutten onnistunut löytämään mieluisia tai sitten kuva ei kertonut tarpeeksi...
Re: pelastustikkaat? mistä?
Riippuu vähän siitä, mikä miellyttää omaa silmää. Valmiiden ratkaisujen kanssa en osaa auttaa, mutta vaihtoehtoisia hankintatapojakin on. Perinteisesti palotikkaat ovat olleet joko puiset tai pyöreästä rautaputkesta tehdyt. Puiset on ihan älyttömän helppo tehdä itse. Putkirakenteiset saa teetettyä lähes missä tahansa metelliverstaassa, kun siihen ei tarvita kuin putkentaivutuskone ja histausvälineet sekä halua ja taitoa käyttää niitä. Toki metallisetkin voi tehdä itse, jos on välineet ja halua askarrella.
Hätäpoistumistien tikkaiden mitoitukselle ei ole yksityiskohtaisia määräyksiä, mutta Sisäasiainministeriön pelastustoimen neuvontapalvelussa suositellaan soveltuvin osin talotikkaiden mitoitusta: "sivujohteiden vapaa sisäpuolinen väli on vähintään 400 mm (vaakasuunnassa) ja puolien keskinäinen väli on enintään 300 mm (pystysuunnassa) Alimman puolan suositeltava korkeus maasta on asunnoissa vähintään 1200 mm".
Hätäpoistumistien tikkaiden mitoitukselle ei ole yksityiskohtaisia määräyksiä, mutta Sisäasiainministeriön pelastustoimen neuvontapalvelussa suositellaan soveltuvin osin talotikkaiden mitoitusta: "sivujohteiden vapaa sisäpuolinen väli on vähintään 400 mm (vaakasuunnassa) ja puolien keskinäinen väli on enintään 300 mm (pystysuunnassa) Alimman puolan suositeltava korkeus maasta on asunnoissa vähintään 1200 mm".
Re: pelastustikkaat? mistä?
Itse ostin paikallisesta firmasta joka kauppaa rännejä, syöksytorvia, yms muuta "kattokamaa". Tikkaat on galvanoidut ja erittäin yksinkertaiset, istuu mielestäni oikein hyvin. Meillä tosin vaakalaudoitus ja tuo värikin natsaa ilman tikkaiden maalausta. Vaikea tietysti tarjota vaihtoehtoja kun ei oikein tiedä mitä haet.