Salaojat lapiolla
Re: Salaojat lapiolla
Meillä se oli "the Kuoppa" ja vaimo sepitti runonkin siihen liittyen... onkohan se vielä tallella...
Ostimme hiljattain rintamamiestalon, ja aikeena on tehdä keväällä salaojat, joita ei joko ole tai ne ovat niin vanhat etteivät enää aja asiaansa. Kellarissa on siis jonkin verran kosteutta seinissä.
Olemme suunnitelleet että kaivamme salaojat porukalla, eli neljä ihmistä olisi vähintäänkin kaivamassa. Talo on toiselta pitkältä sivulta onneksi "vähemmän" syvällä maan sisässä, nimittäin sillä laidalla on kulku autotalliin.
Kun olen täältä selaillut ketjuja, tulin kuitenkin vähän epäluuloiseksi: onko homma ihan mahdoton käsipelillä? Entä paljonkohan noille kaikille materiaaleille, maa-ainekselle jne. tulisi suunnilleen yhteensä hintaa? Jos siis kaiken tekisi itse.
Olemme suunnitelleet että kaivamme salaojat porukalla, eli neljä ihmistä olisi vähintäänkin kaivamassa. Talo on toiselta pitkältä sivulta onneksi "vähemmän" syvällä maan sisässä, nimittäin sillä laidalla on kulku autotalliin.
Kun olen täältä selaillut ketjuja, tulin kuitenkin vähän epäluuloiseksi: onko homma ihan mahdoton käsipelillä? Entä paljonkohan noille kaikille materiaaleille, maa-ainekselle jne. tulisi suunnilleen yhteensä hintaa? Jos siis kaiken tekisi itse.
muistutetaan että näitten talojen kellari montut on kaivettu juurikin käsipelillä,ja työpäivän jälkeen,ja tuohon aikaan lauantaikin taisi olla työpäivä
noista montun kaivuista ja muista aika rankoistakin vaiheista olen lueskellut "rakentajien muistikuvia" kirjasta,aivan loistava kirja
noista montun kaivuista ja muista aika rankoistakin vaiheista olen lueskellut "rakentajien muistikuvia" kirjasta,aivan loistava kirja
Tunnustan kaivaneeni itse salaojituksen sekä kaksi salaojien purkuputken kaivantoa. Maa oli savea jossa kaikki mahdollinen rakennusjäte ja muu seassa. Isot kivet sai vielä ylös mutta galvanoitu? verkko vaakatasossa oli haasteellinen. Oma kaivanto reilut 180 cm yläpihalla ja alapihalla vaan 130 syvä. Sepeliä meni 36 tonnia ja maamassat mitkä jäi yli leviteltiin pihaan.
Vinkkejä ja huomioitavaa jos lapiopelillä meinaa.
-Maamassojen sijoitus pitäisi saada mahdollisimman kauan kaivannosta. Hankala meinaan heitellä kolmen metrin korkeuteen savea ja kiviä. Täyttövaiheessa hankala tulla kasan yli tuomaan sepeliä.
-Vettä tulee ja se sorruttaa seinamiä sekä liimaa saappaat pohjalle ja sitkistää saven lapioon kiinni. eli purkuojasta aloitettava-
-Pitkävartinen lapio on ehdoton. helpottaa selän urakkaa.
-Kuistien alitukset yms hankalia kun kaivat tunnelia tavallaan.
-Ei kannata aloittaa matalimmalta eli helpoimmalta seinustalta. Usko ja voimat loppuu viimeistään kolmannen seinän kohdalla.
- Kannattaa selvittää itselleen jo valmiiksi mahdollisten sähkökaapeliden ja putkien kohdat. Tietää sitten varoa lähellä.
-Kavereiden apuun ei kannata luottaa.
-Aikaa menee paljon
Siinä jotain ideaa ja ajatusta jos päässä viiraa pahasti. Ja vastaus kysymykseen tekisinkö uudelleen on kyllä jos olisi pakko. Huvikseni en.
Vinkkejä ja huomioitavaa jos lapiopelillä meinaa.
-Maamassojen sijoitus pitäisi saada mahdollisimman kauan kaivannosta. Hankala meinaan heitellä kolmen metrin korkeuteen savea ja kiviä. Täyttövaiheessa hankala tulla kasan yli tuomaan sepeliä.
-Vettä tulee ja se sorruttaa seinamiä sekä liimaa saappaat pohjalle ja sitkistää saven lapioon kiinni. eli purkuojasta aloitettava-
-Pitkävartinen lapio on ehdoton. helpottaa selän urakkaa.
-Kuistien alitukset yms hankalia kun kaivat tunnelia tavallaan.
-Ei kannata aloittaa matalimmalta eli helpoimmalta seinustalta. Usko ja voimat loppuu viimeistään kolmannen seinän kohdalla.
- Kannattaa selvittää itselleen jo valmiiksi mahdollisten sähkökaapeliden ja putkien kohdat. Tietää sitten varoa lähellä.
-Kavereiden apuun ei kannata luottaa.
-Aikaa menee paljon
Siinä jotain ideaa ja ajatusta jos päässä viiraa pahasti. Ja vastaus kysymykseen tekisinkö uudelleen on kyllä jos olisi pakko. Huvikseni en.
Yksi tuttu oli ottanut teinitytön kesätöihin kaivamaan salaojamontut. Oli karaten harrastaja ja kävi kuulemma hyvin treenistä.
No tämähän kuulostaa kuitenkin ihan rohkaisevalta
Neljä kaivajaa on varma juttu siinäkin mielessä, että muutamme taloon koko porukka. Eli eiköhän tuo onnistu, kun suhtautuu vain asiaan tarpeeksi rennosti, eikä yritä kaivaa koko urakkaa yhdessä illassa hampaat irvessä 
Jos riittää ylimääräistä energiaa niin eikun vaan...
Mutta salaojarempassa on kyllä tarpeeksi kaikkea muutakin puuhaa joka syö paukkuja, niin en kyllä edes harkitsisi lapiohommia.
Meillä kaivettiin kaksi sivua auki viime kesänä, siis pienellä kaivinkoneella, aikaa meni noin 4h, lapiopelissä ois menny iltahommina varmaan viikko tai kaks. Vierestä kun seuras niin hymyilytti koko ajatus lapiohommista.
Mutta salaojarempassa on kyllä tarpeeksi kaikkea muutakin puuhaa joka syö paukkuja, niin en kyllä edes harkitsisi lapiohommia.
Meillä kaivettiin kaksi sivua auki viime kesänä, siis pienellä kaivinkoneella, aikaa meni noin 4h, lapiopelissä ois menny iltahommina varmaan viikko tai kaks. Vierestä kun seuras niin hymyilytti koko ajatus lapiohommista.
Nivelreumaatikkona karmaisee jo pelkkä ajatuskin lapiohommista. Noin muuten se olisi aktiviteettia josta mä kohtuuden nimessä tykkäisin. Mutta nykyisellään kapasiteetti on 3 lapionpistoa / viikko. Sitten viikon lepo. Ja niin edelleen.
Onneksi oon löytäny aikanaan hyvän kaivinkonekuskin, maksan hänelle ilomielin
Onneksi oon löytäny aikanaan hyvän kaivinkonekuskin, maksan hänelle ilomielin
Ihan hiki tulee tätä topiikkia lukiessa... Suosittelen sijoittamaan kokeeksi 100e kaivurikuskiin+koneeseen ja miettimään sen jälkeen, kannattaako kaivaa loput itse. Tuolla satasella saanee paikalle ns "perseveivarin", joka siis tulee paikalle ihan omin voimin (traktorikaivuri). Säästää hieman kustannuksissa verrattuna lavetilla tuotavaan kaivinkoneeseen. On kyllä semmoninen savotta että jäisi itseltä tekemättä. Pari kesää sitten jouduttiin lapiopelillä savea tuolla kaivannossa siirtelemään kun kone ei yltänyt tarpeeksi syvälle. Siis hieman kokemusta on tuosta lapioimisesta.
Jos sitten kun toiselta kantilta katsoo, onhan "oma työvoima" ilmaista. Jos taas on talkoot, menee varmaan juomisiin ja syömisiin muutaman tunnin konetyöt. Kannattaisiko kuitenkin säästää kaikki virta tuonne valmiiksi kaivetun kaivannon pohjalle? Sielläkin on paljon tekemistä.
Jos sitten kun toiselta kantilta katsoo, onhan "oma työvoima" ilmaista. Jos taas on talkoot, menee varmaan juomisiin ja syömisiin muutaman tunnin konetyöt. Kannattaisiko kuitenkin säästää kaikki virta tuonne valmiiksi kaivetun kaivannon pohjalle? Sielläkin on paljon tekemistä.
Ensimmäiseksi ihan, anteeksi. Olen naisihminen enkä tiedä mitään rakentamisesta, mutta olen hankkimassa rintamamiestaloa ja sen takia viihtynyt viime aikoina tiiviisti foorumilla ja oppinut paljon. Kiitos kaikille kirjoittajille.
Olen siis lukenut foorumia ja ihmetellyt. Sellainen ihmetyksen aihe on tullut tämän salaojituksen kanssa, että miksi sokkelin ja maapohjan rajaan ei rakenneta loivasti alaspäin viettävää eristettä (kiveä, paksua muovia, mitä vaan) noin 1.5-2 metrin päähän, vaikka kauemmaskin, jolloin myös sadevedet imeytyvät kauemmas. Muutenkin tuollaisella ratkaisulla voisi viettävässä rinteessäkin ohjata vedet talon sivuille ja kauemmas rakenteista. Eikä tarvitsisi kaivaa paljon. Vesi ei kovin helposti imeydy maata pitkin. Esimerkiksi meidän nykyisessä rivitaloasunnossa eivät seinustat ole koskaan märkiä, mullat ovat aivan kuivia, ellei melkein vaakasuoraan sada, kun ulkokatto suojaa noin 45 cm matkalta.
Anteeksi jo valmiiksi tyhmältä kuulostava ajatukseni. Vanhemmat ovat rmt-kansaa ja niissä taloissa olen minäkin kasvanut. Ja sen takia olen sellaista ostamassakin.

Olen siis lukenut foorumia ja ihmetellyt. Sellainen ihmetyksen aihe on tullut tämän salaojituksen kanssa, että miksi sokkelin ja maapohjan rajaan ei rakenneta loivasti alaspäin viettävää eristettä (kiveä, paksua muovia, mitä vaan) noin 1.5-2 metrin päähän, vaikka kauemmaskin, jolloin myös sadevedet imeytyvät kauemmas. Muutenkin tuollaisella ratkaisulla voisi viettävässä rinteessäkin ohjata vedet talon sivuille ja kauemmas rakenteista. Eikä tarvitsisi kaivaa paljon. Vesi ei kovin helposti imeydy maata pitkin. Esimerkiksi meidän nykyisessä rivitaloasunnossa eivät seinustat ole koskaan märkiä, mullat ovat aivan kuivia, ellei melkein vaakasuoraan sada, kun ulkokatto suojaa noin 45 cm matkalta.
Anteeksi jo valmiiksi tyhmältä kuulostava ajatukseni. Vanhemmat ovat rmt-kansaa ja niissä taloissa olen minäkin kasvanut. Ja sen takia olen sellaista ostamassakin.
En minäkään kauheasti salaojista tiedä kun meillä ei sellaisia ole eikä tarvita. Mutta jos siis sinun ajatus olisi että tuo viettävä eriste korvaisi salaojat, niin ymmärtääkseni salaojien pääasiallinen tarkoitus on poistaa altapäin nousevaa pohjavettä eikä niinkään ylhäältä satavaa.
Sadevesien poisohjaamiseen tuo ajatuksesi varmasti onkin hyvä ja jo ihan sokkelia ympäröivän maan poispäin kallistaminen ilman eristelevyäkin auttaa sade- ja sulamisvesien poisohjaamiseen.
Niin ja Clarice, niin kuin siellä kissafoorumin puolella ja kirjoittelit, niin nuoruuden into varmasti auttaa kaivamisurakassa, mutta niin kuin nuo salaojaremppoja tehneet ovat kirjoitelleet, niin siinä on varmasti paljon omaa työtä ilman kaivamishommiakin. Mun työkaveri teki niin, että kaivuutti ojat kaivinkoneella mutta kaikki muu sitten itse, eli putkien ja salaojasorien laittamiset ja kaivantojen umpeen luominen yms. ja aika lailla oli hommaa siinäkin. Kannattaisi siis varmaan vaihtoehtona myös kysellä lähiseutujen kaivinkoneyrittäjiltä, että paljonko maksaisi nuo ojien kaivamiset. Kustannukset saattaa olla yllättävänkin pienet jos siihen ei montaa tuntia kulu. Salaojatouhuissa isoin osa kuluista tulee varmaankin juuri salaojasorasta ja muista tykötarpeista vaikka yleensä rempatessa se työn osuus lienee kalleinta.
(BTW Clarice, oletko huomannut täälläkin ketjun "Rintamamiestalolaisten kissat" se on tuolla yleistä höpinää osiossa.
)
Sadevesien poisohjaamiseen tuo ajatuksesi varmasti onkin hyvä ja jo ihan sokkelia ympäröivän maan poispäin kallistaminen ilman eristelevyäkin auttaa sade- ja sulamisvesien poisohjaamiseen.
Niin ja Clarice, niin kuin siellä kissafoorumin puolella ja kirjoittelit, niin nuoruuden into varmasti auttaa kaivamisurakassa, mutta niin kuin nuo salaojaremppoja tehneet ovat kirjoitelleet, niin siinä on varmasti paljon omaa työtä ilman kaivamishommiakin. Mun työkaveri teki niin, että kaivuutti ojat kaivinkoneella mutta kaikki muu sitten itse, eli putkien ja salaojasorien laittamiset ja kaivantojen umpeen luominen yms. ja aika lailla oli hommaa siinäkin. Kannattaisi siis varmaan vaihtoehtona myös kysellä lähiseutujen kaivinkoneyrittäjiltä, että paljonko maksaisi nuo ojien kaivamiset. Kustannukset saattaa olla yllättävänkin pienet jos siihen ei montaa tuntia kulu. Salaojatouhuissa isoin osa kuluista tulee varmaankin juuri salaojasorasta ja muista tykötarpeista vaikka yleensä rempatessa se työn osuus lienee kalleinta.
(BTW Clarice, oletko huomannut täälläkin ketjun "Rintamamiestalolaisten kissat" se on tuolla yleistä höpinää osiossa.
Ensimmäisessä talossani kaivoin kaapeliojat pihalampuille lapiolla kun puutarha oli jo alullaan ja silloin ajattelin "ettei sinne pidä päästää kaivuria kun joutuu sitten tasoittamaan telaketjun jälkiä". N. 100 metriä helvetin kovaan silttiin. Silloin tietää että siltti on kovaa kun kipinät sinkoilee :)anggun kirjoitti:Onko joku rmt-foorumilainen tai tuttu kaivanut kellarillisen rmt: nsä salaojat lapiolla ?
Aluksi kaivoin noin puolen metrin syvyyteen mutta sitten kun hyvä kaverini (sähkömies) sanoi että "kyllä kaapeliojiin riittää lapionpiston verran, ihan turha kaivaa noin syvään" niin sitten piti ihan pottuillakseni kaivaa vielä 20 cm syvemmäksi. Kivaa ja hikistä hommaa n. 3 viikkoa mutta silloin ei ollut muita hommia painamassa päälle.
Nykyisessä talossani olen joutunut kaivamaan vaikka mitä käsihommilla kun ei kaivuri pääse talon sisälle.
Tykkään kaivamisesta, se tekee hyvää selälleni ja väittäisin että pesen aika monen riskimmän äijän tässä lajissa. Kaverin kesämökin tolppia kun kaivettiin saareen miesporukalla, muu porukka ihmetteli kun mun montut oli valmiina puoli päivää ennen muiden monttuja.
Tämä häpeilemätön elvistely siis taustaksi jotta tulee selville että mielipiteeni ei johdu lapiotyön vieroksunnasta. Joten mielipiteeni käsin kaivamisesta: ei ikinä! Jos vain millään bobcatilla tai mehumaijalla pääsee paikalle. Kaivuritunti maksaa 50 e ja on varovaisesti arvioiden n. 20 kertaa tehokkaampaa. Eli käsinkaivaessa tienaat max n. 2,5e per tunti ja sen kulutat jo limonaateihin ja kalorivajeen korvaamiseen. Ja saat olla aika hyvässä kondiksessa että pystyt vetämään 8h kaivuuta päivässä.
Vaikka tilaat kaivurinkin, sulla riittää silti lapiohommia kaivurin apparina ja olet päivän päättyessä aivan dead. Mutta homma joutuu 20 päivän sijasta yhdessä :)
Sorry tuli vähän paatosta mutta aihe on lähellä sydäntä :)
- vesahy
- Jäsen

Kyllä meillä on minun aikana kaivuutyöt tehty pääosin konevoimalla, mutta varhaisemmat kuopat on ihan varmasti kaivettu lapiohommina. Esimerkiksi yli satametrinen vesijohdon imuputkea varten tehty puolitoistametriä syvä oja on vaatinut aika monta lapionpistoa. Varsinainen maa- ja vesirakennuksen mestarinäyte on ollut putken veto kuivalta maalta kaislikon läpi äkkisyvän puolelle.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
Vaimon isoisä näytti kerran miten paljon ojittivat peltojaan sodan jäkeen. SItä ojaa oli kilometritolkulla ja pari metriä syvää savea.
Käsipelillä tekivät, kuulemma neljä lapiota kului loppuun. <olen täynnä kunnioitusta>
Eli onnistuu se
Käsipelillä tekivät, kuulemma neljä lapiota kului loppuun. <olen täynnä kunnioitusta>
Eli onnistuu se
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Taisipa ne lapiotkin olla vähän erilaisia kuin nykyään. Sellainen suora ja täyspuinen, vain metallikärki oli (eikä muovia missään). http://www.helsinki.fi/kansatiede/histm ... skasin.htm