pönttöuunin muuraus
pönttöuunin muuraus
Pönttöuunin muurauksen aloittelin tänään ja kerkesin muurailla muutamia ensimmäisiä kerroksia. Näin illalla kun miettii mitä sitä päivällä saikaan aikaan niin seuraavanlainen kysymys jäi askarruttamaan:
Alakanavan katoksi ja tuhkalaatikon alatiilien tueksi laitoin 3 mm teräslevyn. Levyn kiinnitin alakanavan tiilien päälle saviuunilaastilla ja teräslevyn päälle jatkoin muurausta saviuunilaastilla ja tiilillä. Liikuntasaumaa en jättänyt. Siis teräslevy on kiinteästi laastikerroksien välissä kiinni. Pitäisikö tuossa olla villalla toteutettu liikuntasauma? Vieläkö savukaasut ovat alakanavassa niin kuumia että sellaista lämpöliikettä syntyy, jota saviuunilaasti ei pystyisi ottamaan vastaan.
Tähän jos joku viisaampi viitsisi vastaamaan niin voisi huomenna jatkaa pöntön muurausta.
Alakanavan katoksi ja tuhkalaatikon alatiilien tueksi laitoin 3 mm teräslevyn. Levyn kiinnitin alakanavan tiilien päälle saviuunilaastilla ja teräslevyn päälle jatkoin muurausta saviuunilaastilla ja tiilillä. Liikuntasaumaa en jättänyt. Siis teräslevy on kiinteästi laastikerroksien välissä kiinni. Pitäisikö tuossa olla villalla toteutettu liikuntasauma? Vieläkö savukaasut ovat alakanavassa niin kuumia että sellaista lämpöliikettä syntyy, jota saviuunilaasti ei pystyisi ottamaan vastaan.
Tähän jos joku viisaampi viitsisi vastaamaan niin voisi huomenna jatkaa pöntön muurausta.
Re: pönttöuunin muuraus
Kannattaa varmaan laittaa se liikuntasauma,niin ei jää vaivaamaan,vaikkei tuossa kohtaa enää niin kovia kuumuuksia esiinnykään.Sinänsä en uskois,että sauman poisjätöstäkään mitään katasrofaalista seurais.
Re: pönttöuunin muuraus
Onko se yhtenäinen teräslevy vai lattarautoja...meinaan että yhtenäinen levy elää enemmän kuin
pari kolme kapeampaa lattaa ?
Itse varmaan olisin laittanut varulta villaa, eikö tuossa lämpöä siirry johtumallakin aika paljon.
pari kolme kapeampaa lattaa ?
Itse varmaan olisin laittanut varulta villaa, eikö tuossa lämpöä siirry johtumallakin aika paljon.
Re: pönttöuunin muuraus
Kyllä se on teräslevy jonka laitoin, koko oli noin 3x390x500 mm. Saatanpa nakutella varmuuden vuoksi reunimmaiset tiilet pois ja lisätä pienet villasuikaleet levyn päihin niin saa nukkua yönsä siltä osin rauhallisemmin. Tässä vaiheessa tuo on vielä helposti tehtävissä kun selviää parin tiilen irrottamisella.
Re: pönttöuunin muuraus
Juu nakuttele auki vaan varmuuden vuoksi. Kaikki metalliosat tulisijassa pitäisi laittaa liikuntasaumoilla. Lattaraudoilla ym. nuo on perinteisesti tehty. Yhdestä pöntöstä löytyi vanhoja kuumuudessa vääntyneitä viiloja.
shit happens
Re: pönttöuunin muuraus
Meillä oli vanhoissa ja laitettiin uusiinkin vanhoista savupelleista tehdyt tuet.
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Re: pönttöuunin muuraus
Tuliko niihin tukiin liikunta saumoja?PETEBJ75 kirjoitti:Meillä oli vanhoissa ja laitettiin uusiinkin vanhoista savupelleista tehdyt tuet.
Re: pönttöuunin muuraus
Lattarautoja kun noihin laittelee ni pitäs aina muistaa laittaa villan suikaleet rautojen päihin, että se pääsee elämään vapaasti pituussuunnassaan, missä se eniten elää.
Re: pönttöuunin muuraus
Onnistuin suunnattomin ponnistuksin laittamaan galleriaan 3kuvaa(enemmänkin on,enempää en tällä kertaa jaksa)oman pönttiksen muurauksesta.
Re: pönttöuunin muuraus
Anteeksi maalaisuuteni, mutta en löydä kyseistä galleriaa?jarkkis kirjoitti:Onnistuin suunnattomin ponnistuksin laittamaan galleriaan 3kuvaa(enemmänkin on,enempää en tällä kertaa jaksa)oman pönttiksen muurauksesta.
Vielä sellainen kysymys että mistä löytää pönttöuunin RT-kortin josta olen jostain keskustelusta täällä lukenut.
Re: pönttöuunin muuraus
Kannattaa piipahtaa paikallisessa kirjastossa.Villehoo kirjoitti:Vielä sellainen kysymys että mistä löytää pönttöuunin RT-kortin josta olen jostain keskustelusta täällä lukenut.
Re: pönttöuunin muuraus
Menet tämän sivun vasemmasta yläkulmasta "Portaali" - sivulle. Siellä vasemmasta yläkulmasta "Galleria" -sivulle. Rekisteröidyt ja vastaat aktivointiviestiin - rm-foorumin tunnuksilla ei sisään pääse. Koko hommaan menee 45 sekuntia, tein sen äsken. Sitten vaan alat plaraamaan kuvia.Villehoo kirjoitti:Anteeksi maalaisuuteni, mutta en löydä kyseistä galleriaa?
Re: pönttöuunin muuraus
Hyvä, nyt löytyi galleria.
Pöntön muurausharjoitukset jatkui tänään ja liikuntasaumoilla varustettuna...
Pöntön muurausharjoitukset jatkui tänään ja liikuntasaumoilla varustettuna...
Re: pönttöuunin muuraus
(muistathan ville sitten ottaa kuvia että opitaan muuraamaan me muutkin...)
Re: pönttöuunin muuraus
Jep, kuvia on tullut otettua. Voin joskus yrittää liittää niitä tänne. Ensin täytyy kyllä varmistua että takasta tulee käyttökelpoinen ja vetoa on riittävästi


