pönttöuunin muuraus

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Villehoo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 135
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 18:58
Paikkakunta: Lempäälä

pönttöuunin muuraus

Viesti Kirjoittaja Villehoo »

Pönttöuunin muurauksen aloittelin tänään ja kerkesin muurailla muutamia ensimmäisiä kerroksia. Näin illalla kun miettii mitä sitä päivällä saikaan aikaan niin seuraavanlainen kysymys jäi askarruttamaan:

Alakanavan katoksi ja tuhkalaatikon alatiilien tueksi laitoin 3 mm teräslevyn. Levyn kiinnitin alakanavan tiilien päälle saviuunilaastilla ja teräslevyn päälle jatkoin muurausta saviuunilaastilla ja tiilillä. Liikuntasaumaa en jättänyt. Siis teräslevy on kiinteästi laastikerroksien välissä kiinni. Pitäisikö tuossa olla villalla toteutettu liikuntasauma? Vieläkö savukaasut ovat alakanavassa niin kuumia että sellaista lämpöliikettä syntyy, jota saviuunilaasti ei pystyisi ottamaan vastaan.

Tähän jos joku viisaampi viitsisi vastaamaan niin voisi huomenna jatkaa pöntön muurausta.
jarkkis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 962
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2009 23:38
Paikkakunta: etelä-karjala

Re: pönttöuunin muuraus

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Kannattaa varmaan laittaa se liikuntasauma,niin ei jää vaivaamaan,vaikkei tuossa kohtaa enää niin kovia kuumuuksia esiinnykään.Sinänsä en uskois,että sauman poisjätöstäkään mitään katasrofaalista seurais.
Limes
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1179
Liittynyt: Ma Heinä 23, 2007 14:31
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: pönttöuunin muuraus

Viesti Kirjoittaja Limes »

Onko se yhtenäinen teräslevy vai lattarautoja...meinaan että yhtenäinen levy elää enemmän kuin
pari kolme kapeampaa lattaa ?

Itse varmaan olisin laittanut varulta villaa, eikö tuossa lämpöä siirry johtumallakin aika paljon.
Villehoo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 135
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 18:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: pönttöuunin muuraus

Viesti Kirjoittaja Villehoo »

Kyllä se on teräslevy jonka laitoin, koko oli noin 3x390x500 mm. Saatanpa nakutella varmuuden vuoksi reunimmaiset tiilet pois ja lisätä pienet villasuikaleet levyn päihin niin saa nukkua yönsä siltä osin rauhallisemmin. Tässä vaiheessa tuo on vielä helposti tehtävissä kun selviää parin tiilen irrottamisella.
Avatar
jope
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1467
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 20:32
Paikkakunta: satakunta

Re: pönttöuunin muuraus

Viesti Kirjoittaja jope »

Juu nakuttele auki vaan varmuuden vuoksi. Kaikki metalliosat tulisijassa pitäisi laittaa liikuntasaumoilla. Lattaraudoilla ym. nuo on perinteisesti tehty. Yhdestä pöntöstä löytyi vanhoja kuumuudessa vääntyneitä viiloja.
shit happens
PETEBJ75
Jäsen
Jäsen
Viestit: 691
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 10:44
Paikkakunta: Metsä

Re: pönttöuunin muuraus

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Meillä oli vanhoissa ja laitettiin uusiinkin vanhoista savupelleista tehdyt tuet.
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Villehoo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 135
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 18:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: pönttöuunin muuraus

Viesti Kirjoittaja Villehoo »

PETEBJ75 kirjoitti:Meillä oli vanhoissa ja laitettiin uusiinkin vanhoista savupelleista tehdyt tuet.
Tuliko niihin tukiin liikunta saumoja?
samu84
Jäsen
Jäsen
Viestit: 109
Liittynyt: La Loka 04, 2008 12:14
Paikkakunta: Anjalankoski

Re: pönttöuunin muuraus

Viesti Kirjoittaja samu84 »

Lattarautoja kun noihin laittelee ni pitäs aina muistaa laittaa villan suikaleet rautojen päihin, että se pääsee elämään vapaasti pituussuunnassaan, missä se eniten elää.
jarkkis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 962
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2009 23:38
Paikkakunta: etelä-karjala

Re: pönttöuunin muuraus

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Onnistuin suunnattomin ponnistuksin laittamaan galleriaan 3kuvaa(enemmänkin on,enempää en tällä kertaa jaksa)oman pönttiksen muurauksesta.
Villehoo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 135
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 18:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: pönttöuunin muuraus

Viesti Kirjoittaja Villehoo »

jarkkis kirjoitti:Onnistuin suunnattomin ponnistuksin laittamaan galleriaan 3kuvaa(enemmänkin on,enempää en tällä kertaa jaksa)oman pönttiksen muurauksesta.
Anteeksi maalaisuuteni, mutta en löydä kyseistä galleriaa?

Vielä sellainen kysymys että mistä löytää pönttöuunin RT-kortin josta olen jostain keskustelusta täällä lukenut.
Hep
Jäsen
Jäsen
Viestit: 459
Liittynyt: Ke Huhti 25, 2007 12:45
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: pönttöuunin muuraus

Viesti Kirjoittaja Hep »

Villehoo kirjoitti:Vielä sellainen kysymys että mistä löytää pönttöuunin RT-kortin josta olen jostain keskustelusta täällä lukenut.
Kannattaa piipahtaa paikallisessa kirjastossa.
Avatar
pelkka
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2054
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 23:58
Paikkakunta: Läntinen Uusimaa

Re: pönttöuunin muuraus

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Villehoo kirjoitti:Anteeksi maalaisuuteni, mutta en löydä kyseistä galleriaa?
Menet tämän sivun vasemmasta yläkulmasta "Portaali" - sivulle. Siellä vasemmasta yläkulmasta "Galleria" -sivulle. Rekisteröidyt ja vastaat aktivointiviestiin - rm-foorumin tunnuksilla ei sisään pääse. Koko hommaan menee 45 sekuntia, tein sen äsken. Sitten vaan alat plaraamaan kuvia.
Villehoo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 135
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 18:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: pönttöuunin muuraus

Viesti Kirjoittaja Villehoo »

Hyvä, nyt löytyi galleria.
Pöntön muurausharjoitukset jatkui tänään ja liikuntasaumoilla varustettuna...
Avatar
pelkka
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2054
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 23:58
Paikkakunta: Läntinen Uusimaa

Re: pönttöuunin muuraus

Viesti Kirjoittaja pelkka »

(muistathan ville sitten ottaa kuvia että opitaan muuraamaan me muutkin...)
Villehoo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 135
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 18:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: pönttöuunin muuraus

Viesti Kirjoittaja Villehoo »

Jep, kuvia on tullut otettua. Voin joskus yrittää liittää niitä tänne. Ensin täytyy kyllä varmistua että takasta tulee käyttökelpoinen ja vetoa on riittävästi
Vastaa Viestiin