Moro O
Bueno, myös olen keittänyt yhden kerran taannoin jokunen vuosi sitten tuolla Mustialassa, mutta ammattikeittäjäksi vielä pitkä matka kerran ja tietty kaikentietävällä asenteella ja kokemuksella. Tosin monet muutkin jo ammattihenkilöitä tuolloin varmaan.
Ammattimies näemmä olen kun katselin, jotta milloin sitä oikein keittelin ja millaisin tuloksin; siis" Perinnerakentaminen- opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee puu- ja kiviaitojen, porttien, siltojen, kaivojen, mattolaiturien, latojen, aittojen ja muiden vastaavien perinnerakenusten ja rakennelmien rakentamis, entisöimis- ja kunnossapitotöiden perusteet arvosanalla hyvä 3". Tosin ainoa jonka muistan oikeasti tehneeni oli tuo punamultamaalin keitto.
Maaseutumatkailu- ja kulttuuriperintömme- kurssilla näemmä olen mestari ja tunnen maatalouden kulttuuriympärisöömme liittyviä töitä ja työmenetelmemiä, kuten päreiden tekemisen, pärekatön rakentamisen, riukuaidan rakentamisen, voin kirnuamisen, leivän leipomisen ja uunin lämmittämisen, heinän tekemisen seipäille ja viikatteella niittämisen. Näitähän oikeassa elämässä olenkin tehnyt mutta näköjään tuollakin tarkasti eriteltynä ja arvosteltuna. Muisti alkaa tehdä näin nuorena aikuisena jo tepposiaan, jotta mitä sitä onkaan tehty. Painettuun sanaan kyllä täytyy uskoa.
Kaikkien alojen asiantuntiaksi tietty tunnen itseni kun vielä muitakin alaan liittyviä kursseja oli.Kaskinauriin ja suomenhevosta kyllä olen kasvatellut myös oikeasti.
Fiksu ihminen tietty tuntee rajansa jättää nuo ammattihommat ammattilaisille.
Siis en edes yritä yrittää keitellä.
Tarpeeni olisi noin 40-50 litraa punaista sekä 10-20 litraa keltaista. Ulkorakennuskin kun on tietty hoidettava. Neliöitä varmaan siinä kahdensadan hujakoilla eli sen ulkorakennuksen kanssa.
Tänään kävin rapsuttelemassa maalipintaa ja 1920 rakennetun hirsirunkoisen vaakavuorilaudoituksen omaavan ulkokatteen taloa. Pinnassa kyllä ei ollut kuin yksi kerros maalia joka kyllä suurenmitta vaivoitta teräsharjalla muuttuu karvaiseksi lautapinnaksi eli tuota menekkiä ajattelen.
Eli niitä muita maalareita odottelen jonkin aikaa; siis kun ne maalausilmat varmaan tuossa ensikuussa tai kesäkuun alussa ja tämänkuun aikana taloni rapsuttelen ja kerkiää pinta ilmoista riippuen kuivahtaa riittävästi maalausta varten ja kun sen kuitenkin siinä sitten kastuu uudestaan.
Tietoa varmaan saan siitä tilaustilanteesta. Sähköpostini:
hevospaavi@suomi24.fi, jos tarvetta.
Yst, hp