Oja tulvi tontille

Keskustelua otsikon mukaisesti
Vastaa Viestiin
miku
Jäsen
Jäsen

Oja tulvi tontille

Viesti Kirjoittaja miku »

Joo elikkä talon vieressä on tielaitoksen hoitopiiriin kuuluva tie ja kevyeliikenteentie,kevyenliikenteentien ja minun tontin välissä on avo-oja jota tien alta tuleva rumpu ruokkii.
Kävipä nii,että lumi suli tähän ojaan ja rummun eteen padoksi ja vedet tulvi ojapenkereen yli tontille ja tietenkin siitä kellariin :evil:
Tontin puoleinen penger näyttäs olevan matalammalla kuin rummun yläpinta,rummun halkaisia jotain 300-400mm.

Onkohan tiehallinto velvollinen kustantaan vedestä tullet vahingot,kun kerran on oja jäänyt hoitamatta.
Vakuutus yhtiöstä ei ainakaan alustavalla kyselyllä tulis korvauksia
Ves_ku
Jäsen
Jäsen

Re: Oja tulvi tontille

Viesti Kirjoittaja Ves_ku »

Mitään faktaa ei ole asiaan sanoa. Täällä mun nurkilla kuitenkin on aika vastaava tilanne päällä. En tiedä onko kenenkään kellariin suoranaisesti vesi tunkenut, mutta ainakin omassa kellrissa vesi on salaojitus tasossa, eli varmaan olis noussu kellariin jos ei ojitusta olis tehty.

Pahoin pelkään, että itse joutuu kärsiin ja kuivatteleen kellaria. Ei täällä ainakaan asialle oo katujen kunnossapidon osalta mitään tehty vaikka ongelma on lähes joka keväinen.

Viime kesänä avitin omalta osalta tilannnetta ja kaivoin rummun oman tonttiliittymät alitse, että vesi pääsee kulkemaan. Kysyin asiasta tiemestarilta (lähinnä lupaa hommaan) ja jäin siihen käsitykseen, että sen rummun laitto ja myös kadunvarressa olevan ojan hoito kuuluu kiinteistölle.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
miku
Jäsen
Jäsen

No sen verran sain kaupungilta selville,että kyseisen tien hoito kuuluu tielaitokselle,joka vastaa myös tien ojista ja rummuista.
Perhana kävi siinä tänää tielaitoksen ukot lapioimassa sen saman ojan auki,jonka minä jo eilen aukasin :shock:
tarpola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tarpola »

Tiehallintoahan ei siis enää ole vaan osia siitä on siirtynyt Liikennevirastoon. Tiepiirit ja muun muassa kunnossapitoasiat ovat siirtyneet ELY-keskuksiin (Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus). Äänekoski kuuluu Keski-Suomen ELYn alueeseen. http://www.ely-keskus.fi/keski-suomi

Vahingonkorvausasioiden käsittely on kuitenkin keskitetty Lapin ELY-keskukseen. Näistä löytyy tietoja vanhan Tiehallinnon nettisivuilta. Osoite on pitkä eikä varmaan tässä toimi, mutta reitti on www.tiehallinto.fi ja sieltä Etusivu > Palvelut > Luvat, avustukset ja lomakkeet > Vahingonkorvaukset
miku
Jäsen
Jäsen

Kiitos
Vastaa Viestiin