mietityttääkö lumen sulaminen?
-
suohirviö
- Jäsen

- Viestit: 39
- Liittynyt: Su Touko 18, 2008 9:06
- Paikkakunta: kainuu
- Paikkakunta: kainuu
mietityttääkö lumen sulaminen?
http://www.kaleva.fi/uutiset/mietitytta ... nen/847281
mitäs mieltä olette tästä tämän talven lumimäärän aiheuttamasta kohusta? itse ainakin ajattelen niin, että lumi on normaali luonnonilmiö näillä leveyksillä. mitä tuohon seinien vierustoilta pois kärräämiseen tulee, niin minnekäs sitä kärräät, kun joka puolella on se metrin kinos?
mitäs mieltä olette tästä tämän talven lumimäärän aiheuttamasta kohusta? itse ainakin ajattelen niin, että lumi on normaali luonnonilmiö näillä leveyksillä. mitä tuohon seinien vierustoilta pois kärräämiseen tulee, niin minnekäs sitä kärräät, kun joka puolella on se metrin kinos?
Re: mietityttääkö lumen sulaminen?
Ei ole paljoakaan mietityttänyt. Talon vierustat olen lapioinut puhtaiksi, mutta lähinnä kuntoilun vuoksi. Tunti tai pari lapiohommissa per päivä tekee hyvää ja kun samalla hyräilee latinorytmejä, niin sehän käy Zumbasta. Tuo koko talven jatkunut lumikeskustelu lähinnä naurattaa. Näillä leveysasteilla kolme viimeisintä talvea ovat olleet erittäin vähälumisia ja nyt kun tulee ensimmäinen ns. normaalitalvi, on paniikki valmis. Paikallislehden tekstiviestipalsta on ollut parin viimeisen kuukauden aikana täynnä aurausviestejä: "Ei ole aurattu hyvin", "on aurattu yöllä ja heräsin", "on aurattu päivällä ja aurat tientukkona", "Lunta tullut jo 45 min ja aura-autoa ei näy meidän pihalla" , "aura-auto jätti pihan ihan liian liukkaaksi" jne. Onneksi tulee kevät, jotta ihmiset pääsevät valittamaan hiekasta kulkuväylillä ( jota ei talven aikana kuitenkaan levitetty riittävästi tai ainakaan riittävän nopeasti) ja koirankakoista.
Luonnollisesti tasakattoisten omakotitalojen omistajat ovat olleet syystä huolissaan. Tiedättekö muuten onko yhdenkään rintamamiestalon katto hajonnut pelkästään lumikuorman vaikutuksesta?
Luonnollisesti tasakattoisten omakotitalojen omistajat ovat olleet syystä huolissaan. Tiedättekö muuten onko yhdenkään rintamamiestalon katto hajonnut pelkästään lumikuorman vaikutuksesta?
Re: mietityttääkö lumen sulaminen?
Ei tää talvi nyt kuitenkaan mikään aivan tavallinen ole ollut, ainakaan etelässä, kun esmes Kumpulassa on ollut viimeksi vuonna 1966 yhtä paljon lunta.
Re: mietityttääkö lumen sulaminen?
Mikä hiton normaalitalvi? Ei tällaista lumen määrää ole ollut montaa kertaa minun elinaikanani. Katto ei sentään romahtanut, mutta kourut kyllä repesivät irti (enkä niitä takaisin laita, naapureilla ei moisia harmeja ole ollutkaan).
Voipi siis hyvin olla, etten ihan tällaista talvea enää tule näkemäänkään; kiva että lapset saivat tällaisen kokea.
Voipi siis hyvin olla, etten ihan tällaista talvea enää tule näkemäänkään; kiva että lapset saivat tällaisen kokea.
- tareone
- Jäsen

- Viestit: 177
- Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 21:48
- Paikkakunta: Järvenpää
Järvenpää - Paikkakunta: Järvenpää
Re: mietityttääkö lumen sulaminen?
Mun elinaikana ei ole vastaavaa talvea ollut ja tuskin ihan heti tuleekaan. Ja noin kovat, yhtäjaksoiset pakkaskaudet. Kyllä on ollut talot ja infrastruktuuri ylipäänsä kovilla, mutta hienostihan tuostakin talvesta selvittiin!
Re: mietityttääkö lumen sulaminen?
:) Ehkä ei ihan normaalitavi etelän mittapuun mukaan. Mutta pohjoisesta muuttaneena en pitänyt tätä talvea mitenkään järisyttävänä. Oikein tuli kotoinen olo kun viitenä päivänä viikossa sai olla kolan varressa. Jollain tavalla runsas lumi vain tuntuu paremmalta vaihtoehdolta kuin musta joulu ja sitä seuraava kahden kuukauden räntäpaskajakso. Tietenkin mielipide olisi aivan toinen, jos lumi olisi vetänyt viime kesänä suurella vaivalla asennetut rännit alas.
Re: mietityttääkö lumen sulaminen?
Ensimmäisen kerran tein seinän vierustojen puhdituksen kellarin kohilta tänä keväänä. Kyllähän se ihan työstä käy lapioida 120 cm vahvaa lunta joka on pudonnut katolta. Onneksi sivustoilla on vain noin 70 senttiä satanutta lunta niin se oli vähän helpompaa. Kahtena iltana tein 2 tunnin rupeamat, siis 4 tuntia yhteensä. Nyt seinän vierustat on 2 - 2.5 metriä auki. Lumet puskin vain kolalapiolla hankea pitkin niin kauas kuin poterosta ylsin.
Liekkö tällä työllä ollut mitään merkitystä, kun on patolevytys ja salaojitus kunnos, mutta onpahan tehty. Aion myös jatkaa kuntoilumielessä tuota hommaa niin, että saan sen 3 metrin "turvavälin".
Liekkö tällä työllä ollut mitään merkitystä, kun on patolevytys ja salaojitus kunnos, mutta onpahan tehty. Aion myös jatkaa kuntoilumielessä tuota hommaa niin, että saan sen 3 metrin "turvavälin".
Re: mietityttääkö lumen sulaminen?
Mietityttäähän tuo.
Kellari lainehtii iloisesti, eikä kaikissa tiloissa ole lattiakaivoja. Ei auta kun odotella, että vedentulo loppuu. Talo on rinteessä, salaojat on muinoin olleet ruukkutiiltä, joten pois pelistä ovat. Vesi nousee kellariin lattian läpi, varsinkin uusittua viemärikaivantoa pitkin (laitettu muoviputki vanhan betoniviemärin tilalle), johon on kuulemma laitettu hiekkaa ja lecasoraa, tämä tehty pari vuotta sitten. Maa on muuten savista, joten helppo on veden lorottaa tuota kaivantoa pitkin talon alle.
Yöpakkasia toivois, niin vesi ehtis välillä laskea, mutta ei pakkasia luvassa etelään.
Kellari lainehtii iloisesti, eikä kaikissa tiloissa ole lattiakaivoja. Ei auta kun odotella, että vedentulo loppuu. Talo on rinteessä, salaojat on muinoin olleet ruukkutiiltä, joten pois pelistä ovat. Vesi nousee kellariin lattian läpi, varsinkin uusittua viemärikaivantoa pitkin (laitettu muoviputki vanhan betoniviemärin tilalle), johon on kuulemma laitettu hiekkaa ja lecasoraa, tämä tehty pari vuotta sitten. Maa on muuten savista, joten helppo on veden lorottaa tuota kaivantoa pitkin talon alle.
Yöpakkasia toivois, niin vesi ehtis välillä laskea, mutta ei pakkasia luvassa etelään.
Re: mietityttääkö lumen sulaminen?
Kyllä lumen sulaminen mietityttää. Emme ole asuneet tässä montaa vuotta, joten kokemukset kunnon kevätvesistä puuttuu. Luullakseni täällä ei ole ollut kellarin tulvimisongelmaa aikaisemmin, mutta mistä sen niin varmaksi tietäisi.
Varma on kuitenkin varmaa. Ehkä enemmänkin (ehkä?) voisi tehdä, mutta olen minä jotenkin koittanut varautua kellaritulvaan. Viimekesänä tehtiin salaojaremontti ja nyt tein vielä toisenlaisen varmistuksen. Kellarissamme sijaitsee kaivo, jonne asensin uppopumpun hieman salaojituskorkeuden yläpuolelle. Jos vedenpinta lähenisi lattiaa, pumppaisi pumppu sokkelissa olevan vesipostin kautta ulos rännikaivoon ja sieltä hulevesiviemäriin. Paria venttiiliä kääntämällä saan myös pumpattua kellarin likavesiviemärin kautta jos huleviemäri ei jostakin syystä vedä.
Varma on kuitenkin varmaa. Ehkä enemmänkin (ehkä?) voisi tehdä, mutta olen minä jotenkin koittanut varautua kellaritulvaan. Viimekesänä tehtiin salaojaremontti ja nyt tein vielä toisenlaisen varmistuksen. Kellarissamme sijaitsee kaivo, jonne asensin uppopumpun hieman salaojituskorkeuden yläpuolelle. Jos vedenpinta lähenisi lattiaa, pumppaisi pumppu sokkelissa olevan vesipostin kautta ulos rännikaivoon ja sieltä hulevesiviemäriin. Paria venttiiliä kääntämällä saan myös pumpattua kellarin likavesiviemärin kautta jos huleviemäri ei jostakin syystä vedä.
Harrastan rintamamiestalossa asumista.
- Kauppis
- Jäsen

- Viestit: 873
- Liittynyt: To Huhti 10, 2008 10:34
- Paikkakunta: Kiihtelysvaara - idässä
- Kotisivu: http://palaios.com
- Viesti:
Re: mietityttääkö lumen sulaminen?
ei mua haittaa, vaikka toisessa tallissa on seinällä jäljet puolisääreen nousseesta vedestä. Siellä on kyllä lattiakaivo, mutta se vastaanottaa vettä vasta kun sitä on noin 10-15cm. Eikä sen putken reiteistä tiedä kukaan mitään, johtaako edes mihinkään. Ulko-oven alta se vesi mahtuu kyllä maailmaan lirisemään.
Jostakin se tulee ylärinteen puolelta - eikä haittaa, kun tilassa on lähinnä vain varaosapolkupyöriä.
Jostakin se tulee ylärinteen puolelta - eikä haittaa, kun tilassa on lähinnä vain varaosapolkupyöriä.
isompi leka tänne!
Re: mietityttääkö lumen sulaminen?
Ensimmäinen koirankakkaviesti pongattu Somero-lehdestä.
Re: mietityttääkö lumen sulaminen?
Juuh, meillä myös tontti rinteessä, kellarissa hiekkapohja. Kostea se on, kuten kovilla sateilla. Tuuletus hoidettu koko talven; räppänät auki. Yläpiha on lellua ja routa muokannut viime kesänä paikatut kohdat uuteen kuosiin. Alapiha lainehtii vettä. Se kyllä tiedettiin, että alapihan yksi kulma on kostea. Ja että pihalle on ajettu kaksi kuormaa soraa. Mutta kyllä vuoden takaisiin näkymiin verrattuna "kostea alue" näyttää lähinnä järveltä, jossa saarina killuu pari vanhaa omenapuuta.
Ja kyllä, tälle tarttis tehdä jotain.
Ja kyllä, tälle tarttis tehdä jotain.
