Ikkunoiden kittausongelma

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Minttu
Jäsen
Jäsen

Ikkunoiden kittausongelma

Viesti Kirjoittaja Minttu »

Aloitin viime viikolla kellarin ikkunoiden kunnostamisen. Kaikki hyvin, kunnes piti alkaa odottaa kitin kuivumista (pellavaöljykitti). Purkin mukaan kosketuskuiva 2 vrk:n sisällä. Kolmantena päivänä alkoi olla sen verran kuivaa ettei tarttunut sormeen. Neljäntenä maalasin päälle. Viidentenä toinen maalikerros. Äsken kokeilin, yli viikko kittauksen jälkeen, että se on maalipinnan alla yhä pehmeää. Miten ihmeessä tuo oikein pitäisi tehdä vai kovettuuko se maalin alla itsekseen ajan mittaan? Kuvittelin, että lämpimällä ja kuivalla ilmalla se olisi kuivaa muutamassa päivässä. Täytyykö kitin olla ihan kuivaa ennen päällemaalausta (öljymaali)? Olis kai parasta pysyä paperihommissa eikä leikkiä käsityöläistä... :roll:
Petri
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Re: Ikkunoiden kittausongelma

Viesti Kirjoittaja Petri »

Minttu kirjoitti:Olis kai parasta pysyä paperihommissa eikä leikkiä käsityöläistä... :roll:
mitä suotta, harjoitus tekee mestarin, ensimmäiset omat kittaukseni näyttivät enemmän suonikohjuilta kuin käsityöltä :oops:

Hitaastihan se kuivuu, ainakin lopulliseen kovuuteen. Kun olen puhdistanut vanhoja ikkunoita, on vanhojen kittien sisäosa tuoksahtanut öljyiseltä vielä 50? vuoden jälkeenkin.
Itse olen maalannut päälle parin kolmen päivän kuluttua. Välihionta vaatisi vielä vähän pidempään. Yleensä muuten maalaan pohjamaalikerroksen jo ennen kittausta, näin ei paljas puu ime kitin öljyä itseensä, eikä kitistä tule haurasta. Sellainen ihmeaine kuin serotiini nopeuttaa pellavaöljyn kuivumista, voi sivellä pintaan jos kitattavana on suuri alue, esim. lasin kiinnitys.
Viimeksi muokannut Petri, Ma Kesä 26, 2006 12:00. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
kamala mörskä - miks ne tollasen osti - hirvee urakkaPetri Leskinen
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

pellavaöljykitti on läpikovettunut vasta vuodessa... maalin voi sen sijaan vetää päälle parin viikon kuluttua - jos haluaa kunnon pintaa.

uuden ajan vaihtoehto: Tremco Mono 321. pysyy elastisena huomattavasti pidempään, päällemaalattavissa huomattavasti nopeammin, ei kelpaa linnuille.
Minttu
Jäsen
Jäsen

Tattis! Johan helpotti. Ajattelin, että olen tehnyt jotain perustavanlaatuisesti väärin, mutta olenkin ihan oikeilla jäljillä! Pohjamaalin laitoin toki ennen kittausta, mutta mikään maali ei toistaiseksi olekaan käyttäytynyt odotusten vastaisesti. Kitti oli uusi tuttavuus ja siksi tämä päänvaiva. Koitan lohduttautua ajatuksella, että vaikka olisi minkänäköistä niin aina se on parempaa kuin vanhat kittaukset ja maalit, joita nyt olen poistanut.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Re: Ikkunoiden kittausongelma

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Minttu kirjoitti:Aloitin viime viikolla kellarin ikkunoiden kunnostamisen. Kaikki hyvin, kunnes piti alkaa odottaa kitin kuivumista (pellavaöljykitti). Purkin mukaan kosketuskuiva 2 vrk:n sisällä. Kolmantena päivänä alkoi olla sen verran kuivaa ettei tarttunut sormeen. Neljäntenä maalasin päälle. Viidentenä toinen maalikerros. Äsken kokeilin, yli viikko kittauksen jälkeen, että se on maalipinnan alla yhä pehmeää. Miten ihmeessä tuo oikein pitäisi tehdä vai kovettuuko se maalin alla itsekseen ajan mittaan?
Se kitti tosiaankin kuivuu vasta ajan kanssa lopulliseen kovuuteensa, saattavat olla vuosiakin pehmeitä/märkiä. Tuo pitkä kuivumisaika on periaatteessa vain hyvä asia, sillä kun kuivuminen päättyy, alkaa samalla kitin rakenteellinen heikkeneminen. Pitkä prosessihan tuo heikkeneminenkin on, mutta on kuitenkin käynnissä kuivumisen päätyttyä.

Kittiä kannattaa laittaa myöskin lasin alle itse kyntteeseen, jolloin saadaan paras mahdollinen tiiveys. Tuota kittiä ei paljoa laiteta, vaan hyvin ohuelti. Sitten lasi märän kitin päälle ja naulat lasia tukemaan. Sitten vasta varsinainen kittaus. Kyntteet ja ja varsinaiset pokat tosiaankin pitää pohjamaalata ennen kittauksia.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Villa Edita
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Villa Edita »

Tuohon lintujen torjuntaan on niinkin yksinkertainen keino kuin valkopippuri. Sirotellaan juuri levitetyn kitin päälle, sitten vasta pintamaali.

Tosiaan jos hyvän aikoo niin tuota kittiä laitetaan myös lasin alle, kuten Oto sanoi. Sopii enempi perusteelliseen kunnostukseen. Mutta vanhaa kittausta paikkaillessa tuskin kannattaa alkaa lasia irrottelemaan, kun vanha lasi vielä rikkoontuukin herkästi. Sitten pintamaalia maalaillessa olisi maalin yletyttävä muutaman millin kitin ylitse, siis lasin päälle.
Minttu
Jäsen
Jäsen

Pieni päivitys: enää kolme kellarin ikkunaa jäljellä, jesh!!! :-D
Tähän mennessä käytetty kittaamiseen aluksi pellavaöljykittiä ja kun alkoi hermo mennä niin siirryin akryylikittiin (puristit heitelkööt minua nyt pienillä kivillä...). Se on helppoa työstää ja kuivuu nopsaan, aika näyttää mitkä ikkunat kestävät ajan hammasta parhaiten. Vain yksi ikkunalasi hajonnut, ja sekin juuri se jota mies alkoi putsata :roll:

Yksi kysymys: ikkunat on maalattu sisältä ja ulkoa tavallisella öljymaalilla, mutta voiko samaa käyttää myös saunan ikkunaan sisäpuolelle? Kestääkö öljymaali saunomisen tuottaman kosteuden ja lämmön? kuivumisajan täytyy varmaan olla riittävä ennen löylyjä, mutta eipä näillä helteillä ole paljon saunaa lämmiteltykään.

Kyllä on hyvännäköiset kellarin ikkunat, vielä kun jaksais siirtyä seuraavan kerroksen skrabaamiseen. Tai ehkä ensi kesänä...
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Itse laittaisin saunaan juuri pellavaöljymaalia, koska se on liuotteeton. Tiedä mitä myrkkyjä noista nykymaaleista kuumuudessa irtoaa.
pakoistinen
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pakoistinen »

Mää käytin lakkakittiä. On ny vähän huono omatunto, mutta kun kaupan setä sanoi että sitä voi käyttää. Kyllä sekin näyttäis toimivan. Aika näyttää sit kestävyyden. :lol:

Täällä kuvia mun proggiksesta: http://www.saunalahti.fi/~shad0w/kuisti/kuisti.html
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

Mää käytin lakkakittiä
sivulta: http://www.tikkurila.fi/tuotetiedot/lakkakitti.html
SOVELTUVUUS Sisä- ja kuiviin ulkotiloihin puu-, lastulevy-, puukuitulevy ja metallipintojen silotukseen ja kittaukseen käyttöohjeen mukaan.

eli ei tarkoitettu ikkunakitiksi. ilmeisesti elastisuus katoaa liian pian ja lasin ja puun eläessä eri tahdissa (lasilla lämmöstä, puulla kosteudesta), murtumia tulee aika nopeasti -> kitti ei pidä. kannattaa ainakin pitää maalipinta ehjänä jokavuotisella ehostuksella.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Lakkakitti tosiaan kuivuu ihan liika nopeaan. Mulla on pönttöuunin kyljessä muutama sauma ehostettu lakkakitillä ja se on jo kuivunut ihan pätkiksi muutamassa vuodessa.

Ikkunakitti tehdään pellavaöljyyn eikä vernissaan just sen takia että se säilyisi joustavana mahdollisimman pitkään. Ja vernissakin kuivuu vielä tosi hitaasti verrattuna siihen alkydilakkaan, jota lakkakitissä on sideaineena.

Pekka

P.S: tuohon valkopippuriin en oikein usko. Ei sillä, kyllä se linnut vie, mutta se kyllä pilaa maalin. Maali toimii hyvin jos se on tasainen kiva kalvo, mutta ainakin omien kokemusten perusteella se pintaan ripotettu pippuri jättää maalin todella pahan näköiseksi.

Voisi koittaa leipoa sen pippurin itse kittiin joukkoon liidun mukana, mutta itse kyllä vähän vierastan tuota pintaan vedettyä pippuria. Ei ainakaan pidennä maalin kestoikää että sen alla on kaikenlaista roskaa ja röpäskää.
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Petri
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petri »

Pekka Huhta kirjoitti:P.S: tuohon valkopippuriin en oikein usko.
Pippurointivinkki mainitaan ainakin Kailan Talotohtorissa, luku 21.06, sivu 635 - siinä muuten esitetään kitin tekeminen vernissasta eikä p-öljystä.
Itse olen tarjoillut kitin maustamattomana, eivät ainakaan täällä ole pahemmin nokkineet.

Voisihan linnuille tarjota muitakin vaihtoehtoja: barbeque, chili, tex-mex, oriental jne. :lol: ?
kamala mörskä - miks ne tollasen osti - hirvee urakkaPetri Leskinen
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Vernissa on keitettyä pellavaöljyä. Clas Ohlssonilta saa erinomaista ikkunakittiä edulliseen hintaan.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Petri kirjoitti:
Pekka Huhta kirjoitti:P.S: tuohon valkopippuriin en oikein usko.
Pippurointivinkki mainitaan ainakin Kailan Talotohtorissa, luku 21.06, sivu 635
Hyvä kirjahan tuo talotohtori on, mutta ei sitä aivan kaikkitietävänä kannata pitää!

Mulle on aina Kailasta jäänyt sellainen mielikuva, että se tietää kuinka pitää tehdä, mutta ei ole ikinä itse tehnyt... Siis teoriaa käytännön kustannuksella! Tuo on tosin oma mielikuvani, oikaiskaa toki, jos joku muu tietää paremmin.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Eikös Kaila ole ollut vaikka kuinka monessa korjauskohteessa mukana? Usein tosin varmaan enemmän neuvomassa ja kuvaamassa.
Vastaa Viestiin