Lämpökompostori itse tehden - ohjeita ?

Keskustelua otsikon mukaisesti
ep123
Jäsen
Jäsen

Re: Lämpökompostori itse tehden - ohjeita ?

Viesti Kirjoittaja ep123 »

Maatilallinen: minkälainen kompostori sulla on? ostettu vai itse tehty? käsittääkseni se ei pääse jäätymään jos on tarpeeksi eristetty ja jatkuvasti käytössä. Mutta ihan hyvä idea varmaankin tuo sulanapitosysteemi. En tiedä sitten jäätyykö ne väistämättä tällaisina talvina?
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

Biolan Pikakompostori 220 litraa. Sitä on yritetty hoitaa kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, jätettä tulee muuten todella paljon. Silti se sinnitteli n. 20 asteessa kunnes jämähti noilla -30 asteen pakkasilla jäähän. Sen jälkeen se on ollut jäässä, umpijäässä.

Tänä viikonloppuna sen sitten tosissaan sulatin. Mietin että kannattaako tuonne haudata vanha lämminvesikierukka kunhan aloittaa kompostoinnin? Voisi sitten kierrättää talvella suihkulähdepumpulla vettä komposti-autotalli väliä ja päivittäin vaikka kaataa alkuvaiheessa kuumaa vettä kiertoon?

Jostain luin että kompostori tyhjennetään kaksi kertaa vuodessa, että talvella ei ollenkaan. Mutta eihän se mun jätemäärällä onnistu ollenkaan? Kuinka tuo oikeaoppisesti sitten tyhjennetään, luin että jäähtymisvaiheessa oleva komposti pitäisi siirtää vielä erilliseen kompostiin muuttumaan mullaksi??? Käykä tuohon tavallinen sininen sadevesitynnyri?

Mistä mä tiedän mikä osa kompostia on jäähtymisvaiheessa? Ilmeisesti kun lämpömittari on n. keskitasolla niin kun tuo laskee alle 20 astetta niin täytyy tyhjentää kompostia, jotta kompostin pinta valuu alaspäin ja kuumavaiheessa oleva komposti saavuttaa lämpömittarin? Vai miten paljon sitä jäähtymisvaiheessa olevaa kompostia pitäisi kompostorissa säilyttää?
Kimble
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://tiili5.blogspot.com/

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Mä sulatin eilen biolanin 220 litrasen kompostorin sisällön kiehuvalla vedellä. Eli keitin vettä liedellä ja laitoin sen 5 litran kanisteriin. Kaksi kanisteria (tai neljä kun uusin illalla vielä toimenpiteet) kiehuvaa vettä täynnä kompostoriin tuottamaan lämpöä ja kolme vedenkeitillistä suoraan jätteiden sekaan kaadettuna riitti sulattamaan kompostorin. Nyt on 15 astetta lämmintä ja toivottavasti nousee. Tarvittaessa pitää uusia kanisteritoimenpiteet.

Puoliso luki netistä, että lasten aamupissat kannattaa potista käydä kaatamassa kompostoriin. Monet kehuu, että toimiin. No nyt on sitten kokeiltu sitäkin. :-D Siis yleisesti tekee kompostoitavalle jätteelle hyvää. Ei tietttävästi auta sulatuksessa. :lol:
Viimeksi muokannut Kimble, Su Maalis 14, 2010 22:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Maailma menee yhteen suuntaan, ihmiset toiseen.
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Ahaa - mä sulatin laskemalla yhteensä lähes 8 tuntia n. 60-65 asteista vettä kompostorin sisuksiin ja samalla haromalla päältä vielä vaiheessa olevan kompostin sankkoihin ja sitten sen itse "sonnan" joka oli umpijäässä hakkasin samalla kun kuuma vesi valui rautakangella ja petkeleellä auki ja sitten kun sattui aukeamaan sinne alaluukulle asti tie niin sontaa valahti satojen vesilitrojen kanssa pitkin pihaa...

Parhaimmillaan tuo komposti oli puoliksi täynnä vettä ja puoliksi täynnä sontaa ja kumpikaan ei liikkunut mihinkän ja vesi kylmeni niin nostin mun vanhan lämminvesikierukan sinne kompostoriin ja laitoin kuuman veden juoksemaan läpi niin se lämmitti sitä kompostorissa olevaa vettä ja se kuumeni ja sitten sulatti sontaa sen verran että vesi lähti taas juoksemaan.

Sitten kun sain kompostin tyhjäksi, sulatin sen pohjan irti maasta ja pesin koko pytyn sadevesikaivon päällä kuumalla vedellä painepesurilla, ja kun kompostori oli puhdas niin vein autotalliin kuivamaan.

Eli näin:
Kuva
Piitta
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Piitta »

^No voi sun... kylläpä tuli sotku. :?
Maatilallinen kirjoitti:Jostain luin että kompostori tyhjennetään kaksi kertaa vuodessa, että talvella ei ollenkaan. Mutta eihän se mun jätemäärällä onnistu ollenkaan? Kuinka tuo oikeaoppisesti sitten tyhjennetään, luin että jäähtymisvaiheessa oleva komposti pitäisi siirtää vielä erilliseen kompostiin muuttumaan mullaksi??? Käykä tuohon tavallinen sininen sadevesitynnyri?
Kompostori pitäiskin mitoittaa tulevan jätteen mukaan, silloin sen hoidossa pääsee kaikkein helpoimmalla. Esim. meillä tulee vain pari-kolme litraa biojätettä viikossa, joten tuo 240 litraa riittää meillä mainiosti, vaikka kariketta käyttää reilusti. Jos tulisi vaikka 10 litraa viikossa, niin meillä pitäis olla huomattavasti isompi komposti, tai vaihtoehtoisesti kaksi kompostia.

Meillä tuo keittiöjätekomposti tyhjennetään niin myöhään syksyllä, yleensä vasta syyskuun lopussa, että se ei ehdi pakkaantua täyteen vaikka se olisikin talvella osan aikaa jäässä. Massa jäätyy helpommin, jos se on kosteaa, ja ilmatilaa on vähän. Mutta mitään muuta haittaa sen kompostin jäätymisestä ei ole kuin se, että syntyvä biojäte ei mahdu mihinkään. Näitten pikakompostorien kanssa on vähän ongelmallista kun eriste on suht paksu, niin aurinkokaan ei pääse lämmittämään sitä sisältöä. Mutta ei sitäkään tarvitsisi sulatella, jos sinne mahtuisi jätteitä niin kauan kuin sulaminen kestää.
"Hätäkompostin" voi muutamaksi viikoksit ehdä vaikka tuollaisesta sinisestä saavista, jos raaskii uhrata yhden pohjasta rei'itettäväksi. Kansi vain päälle ja ilmareikiä saavin yläreunaan, niin tuhoeläinten ei pitäis päästä sinne.

Jälkikompostointiin käy ihan tavallinen lautakehikko. Jos keittiöjätteessä erottuu vielä jälkikompostiin siirrettäessä selviä ruuantähteitä, sen jatkokompostinkin olis hyvä olla jyrsijäsuojattu. Mutta näin ei liene pikakompostorin kanssa?
Maatilallinen kirjoitti:Mistä mä tiedän mikä osa kompostia on jäähtymisvaiheessa? Ilmeisesti kun lämpömittari on n. keskitasolla niin kun tuo laskee alle 20 astetta niin täytyy tyhjentää kompostia, jotta kompostin pinta valuu alaspäin ja kuumavaiheessa oleva komposti saavuttaa lämpömittarin? Vai miten paljon sitä jäähtymisvaiheessa olevaa kompostia pitäisi kompostorissa säilyttää?
Siis aivan liian vaikeeta ydinfysiikka mulle. :-) Mä tyhjennän kompostin syksyllä jatkokompostoitumaan lautakehikkoon, ja käytän sen mullan vasta seuraavana kesänä. Eihän tässä jäniksen selässä olla. Mä olen ymmärtänyt niin, että noissa kaupallisissa malleissa pitäis tyhjentää massaa sen verran kuin se on "mullan näköistä" ja kun alkaa tulla tunnistettavaa jätettä vastaan, tyhjennys lopetetaan.
Ekohörhö
Aura
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Aura »

Itse siirrän jälkikompostoitumaan sen osan massasta, joka silmään näyttää lähes valmiilta. Eli on jo melko tasaista tavaraa, mutta että isommat sattumat erottuvat vielä. Jos joukossa ei ole mitään jyrsijöitä erityisesti houkuttelevaa, voi hätätilassa jälkikompostoida ihan aumassakin. Auma olisi hyvä peitää jollain, joko väljästi asetellulla pressulla (ei saa olla liian tiivis) tai edes puunlehdillä.

Lämminvesikanisterit ovat tosiaan hyvä tapa sulatella jäätynyttä kompostia. Ja vink, vink: kyllä sinne joukkoon herätteeksi kelpaa mikä tahansa urea. Häveliäästi puhutaan potassa olevasta lasten pissasta, mutta höpön löpinät! Meillä on parempi puolisko pari kertaa narahtanut kompostorin vierestä sepalukset auki :mrgreen: Toimii tosin paremmin täällä haja-asutusalueella.
Kimble
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://tiili5.blogspot.com/

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Aura kirjoitti: Ja vink, vink: kyllä sinne joukkoon herätteeksi kelpaa mikä tahansa urea. Häveliäästi puhutaan potassa olevasta lasten pissasta, mutta höpön löpinät! Meillä on parempi puolisko pari kertaa narahtanut kompostorin vierestä sepalukset auki :mrgreen: Toimii tosin paremmin täällä haja-asutusalueella.
:lol:

Joo parempi tehdä tuo haja-asutusalueella!
Maailma menee yhteen suuntaan, ihmiset toiseen.
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Meilläkin on biolanin sisällä iso jäämöykky...

Sitten kun kevätaurinko rupeaa paistamaan niin molemmat luukut aurinkoon päin auki ja se sulaa pikkuhiljaa....voi sinne heittää lämmintä vettä täynnä olevan kanisterinkin yöksi sitten.

Komposti sitten maistuu variksille ja muille joten koira kiinni pönttöön hihnalla niitä pelottelemaan :-D
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Juuri "käynnistin" biolanini uudestaan, laitoin pojhalla n. 5cm kasvien kuivia lehtiä, sitten biojätettä, kuiviketta ja kompostiherätettä, biojätettä taas päälle ja kompostiherätettä joukkoon ja kuumavesipullot 2x 2 litraa ja sitten kuivikkeet päälle ja kansi kiinni.

Lämmöt noussu 5 asteesta jo lähelle 20, tiedä häntä lähteekö käymään. Sekoitin vielä kompostiherätettä kuumaan veteen ja heitin sitä kompostiin.

Saas nähä onko huomenissa taas jäässä. Mites voikos jäätynyttä biojätettä sulattaa ja laittaa takaisin kompostiin?
Annis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Annis »

Hassua. Kun meillä on ihan tavallinen kompostori, ei siis lämpö. Ja se on käynyt hajusta päätelleen useaan otteeseen tänä talvena. Eikä sitä ole tarvinut sulatella lainkaan, ihan sulana pysynyt. Tosin se on haudattu lumeen.
arise
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja arise »

Annis kirjoitti:Hassua. Kun meillä on ihan tavallinen kompostori, ei siis lämpö. Ja se on käynyt hajusta päätelleen useaan otteeseen tänä talvena. Eikä sitä ole tarvinut sulatella lainkaan, ihan sulana pysynyt. Tosin se on haudattu lumeen.
Kompostin ei pitäisi haista. Mikäli haisee, on kyse hapettomasta hajoamisesta syntyvästä metaanista. Enempi kuiviketta sekaan!
Aura
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Aura »

Maatilallinen kirjoitti: Mites voikos jäätynyttä biojätettä sulattaa ja laittaa takaisin kompostiin?
Toki. - Tosin en ihan ymmärtänyt tuota "laittaa takaisin" -kohtaa: otat sen siis ensin sieltä pois?
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Aura, lue ketjua vähän ylempää niin mysteeri selviää...
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Juuh, eli se piti ottaa pois kun koko biolani veti umpijäähän.

Mulla on 150 litraa jäätynyttä biojätettä kompostorin vieressä sinisessä saavissa, ja toiset 150 litraa on itse sontaa.

Aamulla oli reilu 10 astetta kompostorissa, laitoin sinne vähän valmista kompostia ja kuiviketta + kompostiherätettä ja vaihdoin uudet kuumat vedet pulloihin ja nyt oli n. 20 asteinen.

Mites onkos tuolle komposti- ja huussikuivikkeelle jotain vaihtoehtoja, kun ei viitsisi kaupungista sitä aina lähteä hakemaan, paikallisessa rautakaupassa saatavuus on hiukan heikkoa?
arise
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja arise »

Maatilallinen kirjoitti:Mites onkos tuolle komposti- ja huussikuivikkeelle jotain vaihtoehtoja, kun ei viitsisi kaupungista sitä aina lähteä hakemaan, paikallisessa rautakaupassa saatavuus on hiukan heikkoa?
Voihan tuota itekin sekoitella sahanpurusta, hakkeesta, puunkuoresta, kuivasta ruohosta ja vastaavasta. Oma näppituntuma on, että turvetta meilkeinpä tarvii kuitenkin sekaan, muuten menee liian märäksi.
Vastaa Viestiin