Häkäreikä savupeltiin
Häkäreikä savupeltiin
Osaisikohan joku kertoa kikan, jolla saisin kakluunin savupeltiin porattua ns häkäreiän? Peltien varret tulevat kaakelin kulmaan tehdystä reiästä ulos, joten ensinäkemältä ei tule mieleen kuin uunin purkaminen pellin kohdalta sen ulos saamiseksi. Uuni on luullakseni n 20 luvulla tms muurailtu.
Lieneekö vaivan arvoista, vai poltellaanko jatkossakin vaan varman päälle pesä mustaksi?
Lieneekö vaivan arvoista, vai poltellaanko jatkossakin vaan varman päälle pesä mustaksi?
Re: Häkäreikä savupeltiin
Sullahan on tiiviit peltiluukut? Laita luukut kiinni ja pelti 2/3 kiinni niin lämpö pysyy kohtuu hyvin. Tai sitten joku pellin varren päälle laitettu rajoitinholkki ja stoppari jota vasten sulkiessa pelti jää sentin auki. Tai sitten vaan fiilikselllä....
Ei Vinski vielä yllä sulkemaan ennen aikojaan peltejä 
Tai sitten pirun pitkä poranterä ja katolle kiikkumaan....
Tai sitten pirun pitkä poranterä ja katolle kiikkumaan....
Itse en kyllä tekisi reikää vaikka saisi helpostikin irti ja jätän kyllä vanhaan tapaan punahehkut.mich kirjoitti:Lieneekö vaivan arvoista, vai poltellaanko jatkossakin vaan varman päälle pesä mustaksi?
Sen sijaan ehdottomasti kannattaa hommata häkävaroitin. Sellainen näytöllä varustettu näyttää jo pienemmän pitoisuuden ennen kuin varsinaiset hälytysrajat ylittyy.
Eipä onnistu kaakeliuunissa(tai missään uunissa,jossa pellit on uunin sisässä) purkamatta,enkä itse pitäis tuollasta operaatiota järkevänä,jos pellit toimii hyvin eikä muuta korjattavaa ole.Tuo on miusta hätävarjelun liiottelua,perinnemestari -ohjelmassa annettiin hyvä neuvo peltien sulkemisesta.Eli silloin kun hiillos alkaa selkeästi tummumaan,työnnetään pelti kiinni ja vedetään takaisin aukipäin 2-3cm,annaetaan olla pari tuntia näin ja sitten kiinni.Hiilloksessa ei tietenkään tässä vaiheessa saa olla isoja kekäleitä.Peltien oikea-aikainen sulkeminen aiheuttaa päänvaivaa lähinnä umpiarinallisissa uuneissa,rakoarinalla homma on selvä,kun hiilet arinan päällä on palanu loppuun,sit pelti kiinni,pienennellä voi jo aiemmin.Tää on sellanen asia,mistä ollaan montaa mieltä,mutta varovaisuus kannattaa,varsinkin tottumattomalla käyttäjällä.Nykyäänhän on näitä häkävarottimia,pitäis hommata itellekin,ihan näin tutkimus mielessä 
Uunimme on umpiarinallinen, ja häkävaroitin löytyy kyllä. Sen toimintakin on tullut testattua kun talonvahdit on uunia lämmitelleet ja hätäilleet luukkujen kanssa, käyttöohjeista huolimatta. Onneksi ko vahdit on siis käyneet vain lämmittämässä uunia, ei asumassa talossa... Suku on pahin, sanotaan.
Arvelin kyllä että ei tähän hommaan mitään kikkaa ole, mutta ihmeellisempiinkin asioihin on tältä palstalta konsti löytynyt. Ja kuten tiedämme tyhmiä kysymyksiä ei ole, on vaan tyhmiä kysyjiä
Arvelin kyllä että ei tähän hommaan mitään kikkaa ole, mutta ihmeellisempiinkin asioihin on tältä palstalta konsti löytynyt. Ja kuten tiedämme tyhmiä kysymyksiä ei ole, on vaan tyhmiä kysyjiä
-
annitatjana
- Jäsen

Meidät on muuten pari kertaa häkävaroitin herättänyt siinä kahden-kolmen välillä yöllä. Ensimmäisellä kerralla mies unenpöpperössä irrotti patterin ja meni takaisin sänkyyn. Toisella kerralla sitten vähän jo tuuletettiin. Nyt on opittu, missä vaiheessa ne pellit voi lopullisesti sulkea.
- vesahy
- Jäsen

Syksyllä ostin täksi lämmityskaudeksi pitoisuusnäytöllä varustetun häkävaroittimen, hinta oli hiukan alle viisikymppiä. Halpa varmuusväline!
Silloin täällä käytiin keskustelua varoittimen sijainnista, kattaaoon vai seinälle ja seinälle minä sen lopulta sijoitin paketissa olleiden ohjeiden mukaan. Pyöreätä nolla se on näyttänyt koko talven. Ja on myös huomattava, että vehkeen sisällä on jokin osa, jossa on vettä ja sen vuoksi sijoituspaikan lämpötila ei saa laskea alle +4 asteen.
Silloin täällä käytiin keskustelua varoittimen sijainnista, kattaaoon vai seinälle ja seinälle minä sen lopulta sijoitin paketissa olleiden ohjeiden mukaan. Pyöreätä nolla se on näyttänyt koko talven. Ja on myös huomattava, että vehkeen sisällä on jokin osa, jossa on vettä ja sen vuoksi sijoituspaikan lämpötila ei saa laskea alle +4 asteen.
Kidde?vesahy kirjoitti:Syksyllä ostin täksi lämmityskaudeksi pitoisuusnäytöllä varustetun häkävaroittimen, hinta oli hiukan alle viisikymppiä. Halpa varmuusväline
Voi myöskin olla pelti ei ole niin tiivis kuin luulet, joskus vanhat pellit falskaavat samalla tavalla kuin niissä olisi häkäreikä, ei muuta kuin kokeilemaan.
Henk. koht. kyllä mieluummin opettelen sulkemaan pellit oikein kuin päästän lämpöjä harakoille.
Ei se nyt niin kauheen vaikeata ole, muistaa vaan möyhiö pesän hyvin ettei tuhkan alle jää palamatonta materiaalia.
Vanhan kansan totuushan on, että jos pesä on musta kun pistää pellit kiinni niin on jo myöhässä....
Olen tosin vähän jäävi puhumumaan, kun oon puulämmitteisessä talossa asunut käytännössä koko ikäni ja isä opettanut pesän polttoa viisi vuotiaasta eteenpäin, joten moni asia on itsestään selvyys...
Ei se nyt niin kauheen vaikeata ole, muistaa vaan möyhiö pesän hyvin ettei tuhkan alle jää palamatonta materiaalia.
Vanhan kansan totuushan on, että jos pesä on musta kun pistää pellit kiinni niin on jo myöhässä....
Olen tosin vähän jäävi puhumumaan, kun oon puulämmitteisessä talossa asunut käytännössä koko ikäni ja isä opettanut pesän polttoa viisi vuotiaasta eteenpäin, joten moni asia on itsestään selvyys...
Juu, mich vietti nuo opiskeluvuodet päiväntasaajalla, joutuu nyt vanhemmalla iällä opettelemaanzzz kirjoitti:Olen tosin vähän jäävi puhumumaan, kun oon puulämmitteisessä talossa asunut käytännössä koko ikäni ja isä opettanut pesän polttoa viisi vuotiaasta eteenpäin, joten moni asia on itsestään selvyys...
- vesahy
- Jäsen

Yeah, Kidde!Purola kirjoitti:Kidde?vesahy kirjoitti:Syksyllä ostin täksi lämmityskaudeksi pitoisuusnäytöllä varustetun häkävaroittimen, hinta oli hiukan alle viisikymppiä. Halpa varmuusväline
Nyt on sitten Kidde meilläkin,tuollanen näytöllinen.Eilisiltana lämmitin kakluunin(umpiarina) ja laitoin pellit kiinni normaali tyyliin,aika varovainen siis olen.Noin tunnin päästä se näytti 35ppm:n lukemaa,ei tosin kauan,ehkä reilu tunnin,sitten meni nollille.Pieni pitoisuushan tuo oli,mutta jotain haikua hiilloksesta tuli.Tuvan puolella,jossa on arinallinen uuni,pysyi nollilla koko ajan.Tuota laitetta voi kyllä suositella,jos haluaa varman päälle mennä.