Lämpökompostori itse tehden - ohjeita ?

Keskustelua otsikon mukaisesti
Sarsa
Jäsen
Jäsen

Lämpökompostori itse tehden - ohjeita ?

Viesti Kirjoittaja Sarsa »

Vanha lämpökompostori näyttää olevan käyttöikänsä päässä, joten mieleen juolahti valmistaa kyseinen kapistus ihan omin pikku kätösin, kun nuo valmiiden hinnat ovat aika suolaisia.

Onkos kukaan tuollaista väsännyt ? Ohjeita, neuvoja, vinkkejä kaipailen, jotta sujuvammin pääsisin valmistuksessa eteenpäin.
rautarunnari
Jäsen
Jäsen

Re: Lämpökompostori itse tehden - ohjeita ?

Viesti Kirjoittaja rautarunnari »

jätepuusta valmistaen isompi ja pienempi kehikko, väliin 50mm urtsi. tulee parempi kuin 400 euron värkistä. ei siinä sen kummempia.
'(joo, tämä on itsellä vasta suunnitteluasteella)
H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Kotiverstaalla yksi kaveri rakensi juuri tommoisen:

http://www.kotiverstas.com/keskustelu/i ... pic=3938.0

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Zener
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zener »

Tietty vanha arkkupakastin, jollainen on meidän kesämökillä. Jos haluaa vähän stylemmän, niin maalaa spreimaalilla vihreäksi. Varmaan kannattaa jotenkin järjestää ilmastusreikiä.
rautarunnari
Jäsen
Jäsen

tuo vanha pakastin ei ole suotava paristakin syystä.
ekana on on freonit sisällä, joita ei ole suotavaa päästää ilmaan.
toinen on, että eristeisiin freonia on sitoutunut jonkun verran, jolloin sen käyttö vapauttaa niitä myös..
mutta jokainen omantunnon mukaan.
H
Sarsa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Sarsa »

Vanha pakastin-linjalle en lähde. Ne kapistukset kuskataan Riksuun kaupungin varikolle asianmukaiseen jatkokäsittelyyn.

Lähinnä mielessä ollut joku puusta/jostain eristeestä väsätty systeemi.
gozzi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja gozzi »

Värkkäsin vastaavan pari vuotta sitten, muistaakseni netistä löytyy ihan päteviä ohjeita rakenteesta. Itse rakensin kaksiosaisen, joista pienemmässä osiossa (eristämätön) on kuivikkeet. Ulkoa sisään rakenne; laudoitus - 50mm styrox - tiheäsilmäinen verkko (jyrsijät) - vesivaneri. Pohjaan parit ilmareiät, joiden läpi torppasin rei'itettyä rautaputkea ja ylös poisto. Tuota ilmanvaihtoa ei kannata unohtaa, sillä ilman sitä hommasta ei tule mitään. Joku näppärä luukkusysteemi tyhjentämistä varten vielä lisäksi niin hyvä tulee. Tuossa minun kompostissa pitäisi ilmanvaihtoa vielä lisätä, sillä kunnolla pöhistessään tuo kansi on aivan vettynyt.

Tämä on Oulun korkeudella toiminut ihan hyvin, kovimmilla pakkasilla tulee ongelmaa. Varsinkin kun meidän taloutta asustaa tällä hetkellä vain henkilöä, niin talousjätettä ei aina kerry "riittävästi".
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

rautarunnari kirjoitti:tuo vanha pakastin ei ole suotava paristakin syystä.
ekana on on freonit sisällä, joita ei ole suotavaa päästää ilmaan.
toinen on, että eristeisiin freonia on sitoutunut jonkun verran, jolloin sen käyttö vapauttaa niitä myös..
mutta jokainen omantunnon mukaan.
H
...ja mitäköhän sen pakastimen kaatopaikalle heitto sitten auttaa. Freonit talteen sitten lopuksi tietenkin.

Rakenne tuossa biolanin (huippuarvokkaassa) pikakompostorissa on kuin melkein kuin pakastin, jossa on alhaalla luukku poistoa varten. Sellainen pistosahalla ja vaikka tarkastusluukku tms siihen.

Lisäksi Biolanissa on kaksi ilmaputkea halkomassa keskellä kompostia. Pukissa on reiät alaspäin putken tukkeutuimisen estämiseksi. Siihen voisi ottaa vaikka 50mm viemäriputkea, porata sen alapintaan reiät ja vetää pari sellaista kylmästi molemmasta kyljestä läpi. Ilmansäätelyksi tulppa kankaasta tms.

Ja sitten se lämpömittari kylkeen, vihreä väri - ja valmis!

Omatunto on puhdas smiley_074
rautarunnari
Jäsen
Jäsen

nooh.

eihän niitä pakastimia "heitetä" kaatopaikalle, vaan kerätään konttiin, joka ainakin lahdesta lähtee sitten kuusakoskelle tai riihimäelle, jossa freonit otetaan talteen. eristeiden freonien talteenotosta en tiedä, miten tehdään, mutta eivät suostuneet näitä tyhjennettyjä pakastimia ulos myymään, koska ne katsotaan ongelmajätteeksi.

ethän sinäkään HEITÄ pakastinta kaatopaikalle, ethän ?
H
Piitta
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Piitta »

Nostellaanpas tätä vanhaa ketjua, jos joku on tänäkin keväänä aikeissa rakennella lämpökompostoria.
Meillä on menty siitä, missä aita on matalin. :cool:

Eli meillä lämpökompostorina toimii normaali 240 litran muovinen jäteastia, johon pohjaan ja astian yläreunaan tehtiin poralla reikiä, ja sitten koko komeuden päälle teipattiin ilmastointiteipillä mustaa, 3 senttiä paksua routamattoa, (käytetään monesti esim. autojen ääni- ja lämpöeristeenä) joka vastaa vaadittua 5 cm:n styroksin eristevahvuutta. Meillä tuo "kompostori" ei näy minnekään, mutta jos haluaisi esteettisyyttä lisätä, niin voishan siihen tehdä ympärille samanlaisen tummaksi maalatun, ovellisen (ja mahdollisesti sisäpuolelta vielä styroxilla lisäeristetyn) lautakehikon kuin muillekin jäteastioille.

Ennen tyhjennystä otetaan ensin kompostimassan päältä vielä maatumaton aines pois, ja kompostori tyhjennetään yksinkertaisesti kippaamalla astia kyljelleen ja ensin lapioimalla ja lopussa kaatamalla multa ulos. Tässä tarvitaan hieman voimaa, mutta nykyihmiselle tekeekin hyvää vähän rehkiä välillä.

Kompostorin siirtely on helppoa, kun siinä on isot pyörät. Uusi kompostointi aloitetaan lisäämällä kuiviketta ja risuja pohjalle ja siihen päälle isketään se vanhan kompostin pinta. Kompostin ilmanvaihto toimii, kun kuivikehaketta käytetään tarpeeksi ja sekaan heitellään välillä oksia ristiin. Mutta mikä estäisi laittamasta vaikkapa pari Ø 3cm:n rei'itettyä viemäriputkea reunasta toiseen ilmastointiaukoiksi, talvella ne pitää vain muistaa sulkea jollain tulpalla. Meillä tämä erittäin halpa lämpökompostori on toiminut hyvin, enkä näe syytä vaihtaa toimintatapaa. 240 litran "kompostorin" koko riittää meidän nelihenkiselle perheelle hyvin vuodeksi, vaikka se tänä talvena oli kovimmilla pakkasilla jäässä. Mutta niin on kuulemma olleet ne Biolanin tehdastekoiset lämpökompostoritkin. Nyt maaliskuun auringossa pinta vajenee jälleen vauhdilla, eli hajotustoiminta on alkanut uudelleen. Eristeen musta väri kerää lämpöä hyvin.
Ekohörhö
ep123
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ep123 »

Pitäisi kans jotain kehittää että riittäisi tuo 2 viikon välein keittiöjätteen tyhjennys lapsiperheessä. Kokemuksia valmiista lämpökompostoreista? entä pikakompostorit? on törkeen kalliita ainakin. Plantagenissa kattelin jotain muovista lämpökompostoria, hintaa oli muistaakseni 199,- ja oli aika kelvottoman oloinen.

Olis tarve saada biojäte katoamaan ympäri vuoden. Mimmonen komposti?
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Piitta »

Riippuu käyttäjästä ja käyttötavasta sekä syntyvän jätteen määrästä. Tuossa linkissä on lopussa myös ohjeet lämpökompostorin tekemiseen, kuin myös jälkikompostorien rakenteluun.
http://www.jatekukko.fi/www/fi/liitetie ... versio.pdf
Kaupalliset kai toimivat ihan hyvin, ainoa mikä niissä mättää on niiden suhteellisen suolainen hinta. Kompostorin periaate on hyvin yksinkertainen, vaikka jäte ei siellä "häviäkään" niin sen hajoaminen kyllä pienentää sitä tilavuutta reippaasti, jopa 1/4 alkuperäisestä tilavuudesta.
Ekohörhö
ep123
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ep123 »

Kiitos hyvä linkki. täytyy koittaa värkätä tommonen. Laittakaa ihmeessä dataa tekemistänne lämpökomposteista.
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://tiili5.blogspot.com/

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Maailma menee yhteen suuntaan, ihmiset toiseen.
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

Sitten yksi asia - vaikka olisi miten "lämpö" kompostori, niin sinne kannattaa valmiiksi jo asentaa esimerkiksi putkien sulanapitoon tarkoitettu sähkökaapeli. Tai puutarhaletkua jonka läpi voi valuttaa kuumaa vettä.

Oli nimittäin ihan hel*****nen urakka sulattaa jäätynyt kompostori. Kaksi päivää meni laskiessa kuumaa vettä n. 4 tuntia putkeen kompostoriin ja rautakangella hakkaamalla sontaa ulos sieltä. Nyt kaksi kasteluvesitynnyriä on täynnä sontaa ja koko alapiha komeilee veden mukana kulkeneesta sonnasta :evil:

Nyt se on pesty ja kuivumassa autotallissa, mutta voin sanoa että sähköä meni satoja kilowattitunteja kun laskin sinne kuutioita kuumaa vettä. Onneksi on tuollainen 2m3 energiavaraaja 12kW vastuksilla, josta ei kuuma vesi lopu. Muuten olisi varmaan ollut aika tiukkaa.

Tuollaisella sulanapitokaapelilla tms.. sähköä menee vain jokunen kymmentä kilowattituntia jos sattuu jäätymään!
Vastaa Viestiin