Itse olen joskus ollut kesän kuntotarkastajan avustajana/harjoittelijana ja siitä oli itselle jäänyt erittäin suuri varovaisuus rintamamiestaloja kohtaan. Ei ollut kovin montaa taloa, jonka kellarissa ei alkanut silmät kutiamaan. Ennakkoluulot oli siitä huolimatta, että olen lähes koko lapsuuteni asunut kahden sukupolven rintsikassa (tai no kolmen alunperin).
Kyllä se paniikki omaan taloon muuton jälkeen on alkanut hiipua vaikkei kauaa tässä olla asuttukaan. Kerta shokki taisi olla keväällä kun odottelimme edellisen asukkaan muuttavan pois, ja kävimme vilkaisemassa kellarin sen hetkisen kunnon... No, seinien mukaan alakerrassa on ollut keväällä n. 35 cm vettä kaikkialla.

Miehellä meni jokunen hetki vakuutella, että ei mitään hätää, se on kivellä ja johtuu täysin välinpitämättömyydestä (ja mies siis asunut 6v aiemmin talossa) ja sitä ei tule tapahtumaan monesta eri syystä enää ensi vuonna.
Sen jälkeen, kun saimme putsattua kunnon liuotin pesuaineilla sekä painepesurilla kellarin, niin voi vaan tyytyväisenä todeta kaiken pysyneen kunnossa ja paikkojen olevan varmasti puhtaat.

Ainoat, mitkä kärsivät tulvasta olivat puuovet (alkuperäiset eivätkä niin hyvässä kunnossa), kiukaan arina sekä osa sukulaisen autonosista.
Erään kerran muuten jäljitimme hajua upouudessa talossa, kun isäntä oli haistanut eräästä seinästä homeen hajun porausrei'istä. Meitä oli nelisen henkeä muistaakseni paikalla, ja minä olin hänen lisäkseen ainoa kuka sen haistoi. Seinässä haisi homehtuva leipä, jolle ei kuitenkaan koskaan löytynyt ratkaisua, se ei nimittäin haissut kuin yhden seinän mittaisen gyprokin alueella (n.3m), ei muistaakseni takana eikä alla. Lohdutus sinänsä, että joku muukin tuntee hajun vaikkei mitään löytynyt edes näytteissä.