TIKKA perkule

Jokaiselta rintamamiestalon omistajalta on varmasti monesti kysytty: "Löytyikö yllätyksiä". Vanhat talot saattavat joskus todellakin kätkeä sisäänsä niin iloisia kuin surullisiakin yllätyksiä. Remontoidessa niihin sitten törmää.
Vastaa Viestiin
M&J
Jäsen
Jäsen

TIKKA perkule

Viesti Kirjoittaja M&J »

Aamulla aloin kuuntelemaan, että Tikkako se siellä hakkaa meidän talon seinää, ja niihän se teki, kun menin ulos katsomaan. Lähti sitten pois, mutta saattaanhan se tulla takaisin! Samainen tikka on ollut meidän ja naapurin pihapuissa jonkin aikaa. Luuleeko se löytävänsä syötävää meidän talon seinästä, tai ei kai siellä peräti ole syötävää? :shock: Puu meidän talossa on todella kovaa, vaikkakin ulkokuori on esteettisesti hyvinkin kärsinyt, eli väärä maali, joka lohkeillut. Sitä ei kerittyä sisärempan/katon laiton yhteydessä tehdä tänä vuonna, jää ensi kesään. Vai ihanko se vain huvikseen sitä hakkaa? Voi hitsit näitä elukoita! Naapurilla näkyy orava tehneen reiän taloon ja pesää sinne :shock:
Rölli
Jäsen
Jäsen

Re: TIKKA perkule

Viesti Kirjoittaja Rölli »

:-D Tervetuloa kerhoon! Mun nurkissa pyörii tikka, ja oon vankasti sotajalalla sen kans. Saakelin paskanokka jyystää mun pihavaahteraa, joka on täysin terve ja hyväkuntoinen, toistaiseksi. Aloitin kertomalla nätisti, että voisi hipsiä metsään, sitä on kyllä ympärillä riittävästi, ja täynnään lahoja puita, mutta ei. Istuessani kuistilla tupakalla, se pelmahtaa puun kylkeen ja ryhtyy paukuttamaan. Kun karjun, se vaihtaa puun toiselle puolelle, ja kuikuilee sieltä vahingoniloisesti. Minulla on kasa pikkukiviä tuhkiksen vieressä, joilla tulitan elikkoa, kunnes se poistuu hyvin närkästyneesti raakkuen metsään, Palatakseen taas, kunhan siirryn sisätiloihin. Olen tullut tulokseen, että se ei etsi mitään syötävää, vaan paukuttaa puhtaasti piruuttaan. Sillä aamuvarhaisella se aloittaa sähkötolpasta, josta se kaikuu mukavasti pirtin sisälle. Äh. Ja jos sillä on muita kiireitä, niin oravanpojilla on yks ek-pätkä mun pirtin seinää myöten. Siitä vasta ääni lähtee. Meinasin saada paskahalvauksen, kun ekan kerran siihen heräsin. Mutta oravat on mukavia veitikoita, vaikka pöllivätkin villat mun paskahuusiprojektin seinästä. En jaksanut suuttua, hihittelin vain mielessäni että on niillä pitkä talvi edessä, kun lasivilla kutiaa kainaloissa. Sanoin kyllä yhdelle, jonka sain kiinni itse teossa, että tietäähän herra että lasivilla vaatii höyrynsulun Rak MK E4:sen (vaimikäsenytoli?) mukaan... No joo. Hiiriä ja myyriä myyriä on pirtissä niin jottei yksinään tarvi olla. Kyllä jonkun kissakin muutti nurkkiin, mutta se on sitä mieltä että sohvalla makaaminen, perseen lupsutus ja söpöltä näyttäminen on paljon tärkeempää kuin hiirien jahtaaminen :? Ja kesemmällä saunakamarin karmissa roikkui pikkuinen lepakko. Ei häiriintynyt hiukkaakaan, vaikka välijäähyllä lipittelin olutta ja juttelin sille mukavia. Ei siitä kyllä juttuseuraks ollu, vaikka kuinka kyselin että diggaako hää batmania...
MX1K
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://mx1k.wippiespace.com/
http://mx1k.wippiespace.com/images
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MX1K »

M&J kirjoitti:Aamulla aloin kuuntelemaan, että Tikkako se siellä hakkaa meidän talon seinää, ja niihän se teki, kun menin ulos katsomaan. Lähti sitten pois, mutta saattaanhan se tulla takaisin! Samainen tikka on ollut meidän ja naapurin pihapuissa jonkin aikaa. Luuleeko se löytävänsä syötävää meidän talon seinästä, tai ei kai siellä peräti ole syötävää? :shock: Puu meidän talossa on todella kovaa, vaikkakin ulkokuori on esteettisesti hyvinkin kärsinyt, eli väärä maali, joka lohkeillut. Sitä ei kerittyä sisärempan/katon laiton yhteydessä tehdä tänä vuonna, jää ensi kesään. Vai ihanko se vain huvikseen sitä hakkaa? Voi hitsit näitä elukoita! Naapurilla näkyy orava tehneen reiän taloon ja pesää sinne :shock:
Varo vaan ettei tuu samaa ilmiötä kun on aika yleistä metsissä sijaitsevissa ladoissa. :D
Eli siis isäukollakin metsäladossa päätyseinässä 15kpl liki nyrkin mentäviä tikan reikiä vierekkäisissä seinälaudoissa. :)
Hep
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hep »

Eikös tikka "merkkaa" reviiriään tuolla hakkauksella? Mitä paremman kaikupohjan materiaali tarjoaa, sitä enemmän tikat tykkää sitä paukuttaa. Tietäisiköhän wikipedia lisää.
M&J
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja M&J »

Nyt ei ole tikkaa näkynyt eikä kuulunut viime kerran jälkeen, ei puissa eikä seinässä. Ellei se sitten käy salaa sillä välin, kun ollaan töissä :? Googlettelin hieman, ja löysin mm. sellaista tietoa, että kyllä se tikka itseään kuuluttaa tuolla tavalla, omaa reviiriään. Kyllä tuollainen kova puu, kun siihen nokalla koputtaa, niin hyvin ääntä antaa! Tykkäävät joskus metalliakin takoa, kun ääni kantautuu siitä hyvin. Ihana pupujussikka oli toissailtana meidä pihalla, kun tultiin kotiin, ja eilen näin taas sen jäljet pihalla. Se on harmiton otus, tosi tosi suloinen!
Hep
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hep »

M&J kirjoitti:Se on harmiton otus, tosi tosi suloinen!
Kunnes huomaat, että se on syönyt sinun omenapuista kuoret tms.
M&J
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja M&J »

Niitä oli kesälläkin tässä pyörimässä, eikä ne olleet pätkääkään kiinnostuneita meidän vanhoista omenapuista. Uskon, että niitä pupuja on tällä seudulla ollut iät ja ajat, ja hyvin (vähän liiankin hyvin, jos totta puhutaan) tuotti omppupuut satoa edelleen, eli ehkä nämä meidän puput on laatuaan jotain omenapuita vieroksuvia. Ei vaan, luin tosiaan juuri jostain, että ne on lähinnäkin kiinnostuneita nuorista puista, jotka pitääkin huolella suojata jyrsijöiltä.
jaakkovaakko
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jaakkovaakko »

Meillä liikkui semmoinen ajokoiran kokoinen rusakko kesällä ja söi mokoma patavahdin kukkapuskan. Luulisi kesällä löytyvän muutakin popsittavaa.
Vanilla
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Vanilla »

No meillä meinas ihan kilahtaa yhden variksen kans... Se tuli alkuun aina ikkunalaudalle aamuneljän aikaan ja hakkasi lasiin ja raakkui. Ei lähtenyt karkuun, vaikka tulin siihe ikkunalle kyselee, että mikäs oli hätänä. Sama toistu joka ikinen yö ja samaan aikaan, tarkalleen. Viriteltii sille ansoja ja aseteltii linnunpelättejä ja vaikka mitä sekä sisälle että ulos, mutta se oli viisaampi, ei mennyt mihinkään loukkuihin, eikä pelännyt mitään. Sitten yritettii jo uhkailla pienoiskiväärilläkin, mutta eihän se tehonnut. Se alkoi lentää aina päin lasia, mäiski vaan itseään siihen, niinku ei olis tajunnu, että ei siitä tosiaa pääse sisälle. Se tiivisti vierailujaan, kävi viimein viisikin kertaa yössä herättämässä. Sitten meni hermot. Kutsuin isän vierailulle haulikkonsa kanssa... Rauha vaakun muistolle... :wink:
"Pää pystyyn, vaikka mikä olis!"
zeies
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja zeies »

Meillä vieraili kanssa harmaapäätikka oisko jokin 5-6 vuotta sitten. Hakkas reikää yläkerran ikkunan alapuolelle, ajankohta tais olla jotain syys-lokakuuta.
Siskonmiestä hätiin soittelemaan, ammatiltaan kun on kirvesmies. Ei muuta kun seinää purkamaan että saa ehjää tavaraa tilalle. Siinäpä purkaessa selvisi mitä se tikan pirulainen sieltä oli ettiny. Oli ikkunan alta purut vajunu ehken tuollatten 3 tuuman verran ja se tyhjä tila oli täpötäynnä talvehtimaan menneittä kärpäsiä. Niitä oli meinaan paljon ku vähän kohmeisina sieltä lähtivät lentoon, meinas olla silmät ja suut niitä täynnä. Hyvä etten tellingeiltä tipahtanu.
Oon iteksein miettiny et tikan on pitäny kuulla niitten kärpästen surina sielt seinästä, miten se muuten ois osannu sinne pyrkii. Eikä mokomaa oo sen jälkeen näkyny ku seinä korjattiin ja ikkunan alta purut villaks vaihdettiin. :lol:
Markku&Rintsikka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Markku&Rintsikka »

Rölli kirjoitti: :-D Tervetuloa kerhoon!
Tämä kerho tulee luultavasti kasvamaan
Rölli kirjoitti: , niin oravanpojilla on yks ek-pätkä mun pirtin seinää myöten. Siitä vasta ääni lähtee. Meinasin saada paskahalvauksen, kun ekan kerran siihen heräsin.
Sama homma. Reitti kulkee juuri samalla korkeudella sängyn kanssa. Sitä pikistä vedetään edestakaisin useamman kerran. Yhtenä aamuna oli pakko mennä ulos kurkkimaan mitä siellä seinällä tapahtuu. Siellä parit kurret häntä pitkänä vilisti. Ralli alkaa 7 jälkeen ja loppuu 8:30 mennessä.
Rölli kirjoitti:Ja kesemmällä saunakamarin karmissa roikkui pikkuinen lepakko. Ei häiriintynyt hiukkaakaan, vaikka välijäähyllä lipittelin olutta ja juttelin sille mukavia. Ei siitä kyllä juttuseuraks ollu, vaikka kuinka kyselin että diggaako hää batmania...
Kesällä istuimme Xsän kanssa pihalla vilvottelemassa, kun lepakko lensi välissämme olleesta noin 70cm aukosta. Talvehtimis paikaa en ole löytänyt. Paikkoja kyllä varmasti on.
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
En minä mikään utelias ole .... een
kokki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kokki »

Vanhaan aiheeseeen pitänee puuttua kun on alkanu välikatolta parina päivänä kuulua nakutus, oon sit lyöny vastaan kattoo ja nakutus hävinny, mutta ei tuossa varmaa taas kauaa mene kun alkaa nakutus käymää eli minkä kokoista verkkoa tuonne kattojen rakoihin kannattaa lykätä? Oon laittelemassa sinne kulmii nyt muuteki hieman pahvia kun tilaamasssa lisäeristystä niin menis samalla kertaa. Mistä sais pienisilmästä ja edukasta verkkoa?

Aattelin myös, että jos laittais tuonne välikatolle pari lediliiketunnistinta paristoilla, ehkä se vois säikäyttää ja jos viel asentelis niihi jotkut summerit. Ja ehkä viel yks käyttämätön ovikello, että vois asuintiloista painaa ovikelloa, pelästysköhän tuo/nuo tulevat siipeilijät moista? Tuossa olis normaalit melodiat ja yhtenä vaihtoehtona koiran räksyntä.
---
Vuoden 1959 Siporex-talo
mize
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mize »

Itse nukuin joskus yövuoron jälkeisiä unia talon yläkerrassa, kunnes alkoi kuulua sen päivänen naputus. Tikka prkl morsetti mulle sähkötolpasta herätyksen kireää sähkölinjaa pitkin. Tikasta en tiedä minne meni, mutta tolppa ja linja lähtivät.
Ystävällisin terveisin Mize
Cardan
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cardan »

Tuohon tikkaan on tasan kaksi vaihtoehtoa. Pieni nappi tarkasti annosteltuna tai koko talon verkottaminen. Miltähän näyttäis talo gamo-verkon alta ?
Tuosta ensimmäisestä vaihtoehdosta aina joku ottaa nokkiinsa ja se on kyllä laitontakin mutta ehdottomasti nopein ja tehokkain. Tiedän useita tapauksia, jolla tuhoelukat on tuolla konstilla hoidettu menestyksekkäästi pois talon kimpusta. Minä olen kyllä lainkuuliainen mutta ne toiset...

Tikka kun on sellanen, että se tulee olohuoneeseen kurkkaamaan jos sen antaa vapaasti hakata seinää ja hätistely tehoaa vain muutamiksi minuuteiksi. Mitä muuta voi kuvitella elukasta joka päivästä toiseen hakkaa päätänsä mihin nyt vain sattuu katsomaan. Lautaseinä menee tikuiksi tikan käsittelyssä...
Toinen vitsaus talon vintillä on söpö rotta nimeltään orava.
kokki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kokki »

Mä verkotin toista puolta yläkatosta ja toisen puolen varmaa lähiaikoina. Tosin tuolla oli noi raot sen verran pientä, että meinasin laittaa verkkoa paikkaa jossa verkon silmä oli suurempi kuin rako ja tuli vähä, että mitäs hittoa mä teen, verkotan verkottamisen ilosta.

Sit oli tuollainen käytöstä poistettu ovikello jossa on koiran haukuntaääni yhtenä niin sitä oon sit välistä soitellu. Ei oo kyl tikkaa kuulunu ny viikkoon tms, autto varmaa seki, että hääräsin tuolla katolla useita päiviä viime viikolla kun piti pahveja laitella tuulensuojaimiksi tai miksi sitä ny sanotaa, ettei tulevat lisäeristykset karkaa rakosista maailmalle. Ja sitten tuolla on myös liiketunnistin joka myöskään ei oo reagoinu mihinkään vähää aikaan (kytketty talon atk-järjestelmään ja ilmottelee, jos huomaa liiketta). Sit laitan viel parit liiketunnistinparistovalot (osram spylux) tuonne säikyttelee ja ehkä viel yks liiketunnistin summerilla niin eiköhä se tuosta rauhotu. Ja valot on tietty sinänsä jo kätevät itelleki ettei tartte iha pimeessä kaivaa taskuja, että missäs se fikkari olikaan.
---
Vuoden 1959 Siporex-talo
Vastaa Viestiin