Tällasta asiaa oon tässä pähkäilly, joka liittyy rintsikan sydämeen eli siis tulisijahormistoon.
Eli meillä on meneillään remontti (yllätys yllätys) meidän tönössä(jo pari vuotta), no kuitenkin seuraavana olisi varmaan vuorossa yläkerran eristyksen uusiminen ja muutenkin remontointi kun se oon tällä hetkellä hieman vaiheessa, kiitos loistavan työtilanteen...
Sellasta asiaa oon yrittäny miettii, kun tossa piipussa, joka nyt keskellä taloa sattuu olemaan, on sellaset miten sen sanois, 'siivekkeet', siis sellaset seinän pätkät, jotka noin metrin pituset ja parikyt senttii leveet, varmaankin samaa kiveä kun piippu ite+rappaus päälle. näitä löytyy siis kaksi kappaletta, piipunkahdessa nurkassa kiinni, ei toisissaan. Ite oon ajatellu että varmaan ovat aikanaan olleet tulisijojen suojaseinänä tms. jos jollakin on parempaa tietoa, niin kiitollinen olisin siitä itedosta. Ajatuksena olisi purkaa nämä siivekkeet pois piipusta, mutta kävin ajattelemaan että onko nuo seinät mahdollisesti silloin aikanaan tehty myös tukevoittamaan piippua, siis kantaksi rakenteeksi. Jos näin on niin tietenkin ne paikalleenhan ne pitää jättää. Niin ja tulisijat oli entiset asukkaat purkaneet pois,laatotukset oli jätetty paikalle vaan. Sen verran vielä että nämä seinän pätkät eivät mene yläkerran sisäsaton yläpuolelle, eikä niitä ole mihinkään kiinnitetty, välipohjasta en tosin ihan varma ole, kun ei oo päässy vielä kattomaan. Kiitoksia vaan vastauksista etukäteen jos jollakin tietoa, tai tehnyt vastaavanlaista hommaa omaansa tai jonkun toisen taloon. :)