Lapsiportti portaisiin
Lapsiportti portaisiin
Haikara tekee taas tuloaan ja tarvitsee suunnitella portaiden yläpäähän lapsiportti. Portaiden yläpäässä ei ole seinää kummallakaan puolella portaiden edessä joten portin olisi auettava portaisiin päin. Tämä asettaa jonkinlaisen kriteerin lukitukselle ettei portti aukea pienestä painalluksesta. Portaat ovat 110cm leveät.
Onko kukaan törmännyt netissä portti piirustuksiin? Joissa olisi ennen kaikkea tukeva lukitussalpa ja yhdellä kädellä avattava lukitus.
Onko kukaan törmännyt netissä portti piirustuksiin? Joissa olisi ennen kaikkea tukeva lukitussalpa ja yhdellä kädellä avattava lukitus.
Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.
Re: Lapsiportti portaisiin
Meillä tehtiin ihan "vapaaseen ideointiin" pohjautuen portti. Salpana meillä oli sellainen...öööh... mikäs sen nimi mahtaakaan olla. Siis salpa. Sellainen, jota ensin käännetään ylöspäin ja sitten vedetään sivulle. Kuin aseen lukko?
-
Tinakenkäpoika
- Jäsen

Meille laitettiin tälläiset portit ylös ja alas... http://www.pikkupingviini.fi/index.php? ... cts_id=195
Työntösalpa vois olla sulle sopiva, sen saa avattua yhrelläkin kärellä. Asentaa niinpäin että salpaa on nostettava avattaessa ja täytyy sijoittaa se niin ettei "pikku kätönen" saa sitä auki. Kutsutaan myäs kiväärisalvaksi.
Kotisivuni puusepäntöistä.
Meillä on ihan samanlainen. Toimii oikein hyvin ja on tukeva (ei pääse juoksemalla läpi). Lisäksi se aukeaa molemppin suuntiin ja taipuu alaviistoon rappusten mukaisesti.Tinakenkäpoika kirjoitti:Meille laitettiin tälläiset portit ylös ja alas... http://www.pikkupingviini.fi/index.php? ... cts_id=195
Tuon portin saa aikuinen myös yhdellä kädellä auki (laittaa peukalon salpojen väliin niin molemmat salvat väistyvät), muksut kuitenkin oppivat vasta pari kolme vuotiaana avaamaan tuon.
PS.
Osta saman tien kaksi porttia. Ne mukelot oppii kiipeen rappusiin alapäästä alle yksi vuotiaana.
Meillä on myös yläkerran portaissa omatekoinen portti, juuri tuolla kiväärinsalpa lukolla. Hyvin toimii, tosin se on kiinni portaikon kaiteessa kun portaiden yläpäässä ei ole seiniä ympärillä. Tämän takia portti alkaa helposti roikkua niin että salpa ei osu kunnolla reikään. Ratkaisuksi kehittelin kiilamaisen luistin portin alareunaan joka ohjaa sen kohdalleen ja salpa osuu aina heti reikään. Toinen ongelma oli se että kun portti aukesi portaisiin päin ja avatakseen sen jotui aina ottamaan portaissa askeleen taakse päin oli vaaraa että horjahtaa. Käänsin aukeamissuunnan toisin päin, niin on paljon mukavampi mennä yläkertaan lapsi sylissä.
Alapäähän tein ihan nostettavan mallin kun tilaa ei ole käännettävään malliin. Tuollainen Pikkupingviini olis voinut sopia tuohonkin paikkaan.
Alapäähän tein ihan nostettavan mallin kun tilaa ei ole käännettävään malliin. Tuollainen Pikkupingviini olis voinut sopia tuohonkin paikkaan.
Meillä myös ollut noita portteja kaikkinensa neljä kappaletta koirien, lasten ja rappusten takia. Kolme niistä oli tuollaisia pingviini-mallisia ja yksi Ikean patrull-turvaportti.
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/50113599
Suosittelen kyllä tuota pingviini-mallista: Taittuu hyvin sekä ylös- että alaspäin ja näin on paremmin poissa tieltä kun portti on avoinna. Lisäksi tuo Ikean malli tarvitsi ainakin meillä ajoittain kiristelyä ja säätelemistä. Toi pingviini tuntuisi kestävän paremmin aikaa ja käyttöä, vaikka onkin simppelimpi (tai ehkä juuri siksi)
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/50113599
Suosittelen kyllä tuota pingviini-mallista: Taittuu hyvin sekä ylös- että alaspäin ja näin on paremmin poissa tieltä kun portti on avoinna. Lisäksi tuo Ikean malli tarvitsi ainakin meillä ajoittain kiristelyä ja säätelemistä. Toi pingviini tuntuisi kestävän paremmin aikaa ja käyttöä, vaikka onkin simppelimpi (tai ehkä juuri siksi)
ikämajaRajamäki
Kiitoksia vinkeistä. Tuota kääntymisasiaa pitää vielä miettiä että voisiko se sittenkin laittaa kääntymään pois portaista.
Missään ei tunnu olevan simppeliä rakennusohjetta niinkuin roskakatoksille yms. tuntuu löytyvän. Onneksi on aikaa vielä suunnitella tuota rakentamista jos sen portin saisi ihan omin kätösin tehtyä, tulisi ainakin oman näköinen.
Missään ei tunnu olevan simppeliä rakennusohjetta niinkuin roskakatoksille yms. tuntuu löytyvän. Onneksi on aikaa vielä suunnitella tuota rakentamista jos sen portin saisi ihan omin kätösin tehtyä, tulisi ainakin oman näköinen.
Meillä on portaiden alapäässä itsetehty portti, tuollainen pikkupingviinin tyylinen. Portissa ei ole saranoita, vaan se pienen tilan takia aukaistaan ainoastaan ylöspäin nostamalla. Ruuveja pitää kiristellä aikausein ja muutenkin on hankala käyttöinen...
Kellarin portaissa on alhaalla kanssa itsetehty portti. Kiinteä saranoilla ja salvalla. Aikamoista sihtaamista salvan kiinni laittaminen on verrattuna tuohon vintin porttiin. Portti oli alunperin tehty ihan puurimoista, mutta on jouduttu osittain vahvistamaan vanerilla kun isokokoinen portti alkoi roikkua (ei kaunis, mutta pitää tarpeen vaatiessa koiran alhaalla).
Vintin portaiden yläpäässä on Carenan turvaportti http://www.babyshop.fi/product_details.php?p=1613 Tämä on erittäin helppokäyttöinen, molempiin suuntiin aukeeva ja yhdellä kädellä helposti aukaistava. Aluksi epäilytti portin pienehkö kulkutila, mutta hyvin siitä on mahtunut. Meillä portti on vieläkin käytössä vaikka lapset portaissa osaavatkin kulkea, lisäturvana ettei kukaan vahingossa putoa portaikkoon kun portaat alkavat suoraan leikkitilasta. Vaikka vinttiin alunperin suunniteltiin portaisiin päin aukeavaa portti, tulee molempiin suuntiin aukeavaa porttia käytetty lähes aina huonetilaan aukeavana.
Kellarin portaissa on alhaalla kanssa itsetehty portti. Kiinteä saranoilla ja salvalla. Aikamoista sihtaamista salvan kiinni laittaminen on verrattuna tuohon vintin porttiin. Portti oli alunperin tehty ihan puurimoista, mutta on jouduttu osittain vahvistamaan vanerilla kun isokokoinen portti alkoi roikkua (ei kaunis, mutta pitää tarpeen vaatiessa koiran alhaalla).
Vintin portaiden yläpäässä on Carenan turvaportti http://www.babyshop.fi/product_details.php?p=1613 Tämä on erittäin helppokäyttöinen, molempiin suuntiin aukeeva ja yhdellä kädellä helposti aukaistava. Aluksi epäilytti portin pienehkö kulkutila, mutta hyvin siitä on mahtunut. Meillä portti on vieläkin käytössä vaikka lapset portaissa osaavatkin kulkea, lisäturvana ettei kukaan vahingossa putoa portaikkoon kun portaat alkavat suoraan leikkitilasta. Vaikka vinttiin alunperin suunniteltiin portaisiin päin aukeavaa portti, tulee molempiin suuntiin aukeavaa porttia käytetty lähes aina huonetilaan aukeavana.
Täältä minä "lainasin" hyvät ohjeet lapsiportaiden tekoon, niin portaiden ylä- kuin alapäähänkin, kiitokset vaan Tuomolle!
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... =45#p26664
Mitat sovittamalla omiin tarpeisiin saa toimivan sovelluksen, Tuomon kokemuksista viisastuneena ei tarvinnut turhia itse pähkäillä haastavimpia kohtia. Itse oikaisin hieman tuossa lukituksessa ja laitoin vain tuollaisen työntösalvan, mutta hyvin on tarpeensa täyttänyt. Kohta nimittäin alkaa olla jo aika riisua nuo pois, kun tuo iltatähti osaa jo kulkea portaissa riittävän omatoimisesti (+3 v.).
Kari
Mitat sovittamalla omiin tarpeisiin saa toimivan sovelluksen, Tuomon kokemuksista viisastuneena ei tarvinnut turhia itse pähkäillä haastavimpia kohtia. Itse oikaisin hieman tuossa lukituksessa ja laitoin vain tuollaisen työntösalvan, mutta hyvin on tarpeensa täyttänyt. Kohta nimittäin alkaa olla jo aika riisua nuo pois, kun tuo iltatähti osaa jo kulkea portaissa riittävän omatoimisesti (+3 v.).
Kari
-kari-
No siinähän se on, kumma kun en löytänyt vaikka foorumiltakin etsin. Ehkä oli väärät hakusanat.Pennilä kirjoitti:Täältä minä "lainasin" hyvät ohjeet lapsiportaiden tekoon, niin portaiden ylä- kuin alapäähänkin, kiitokset vaan Tuomolle!
Kari
Pitää meillekkin hommata turvaportti rappusten yläpäähän, kun tuo nassikka alkaa jo liikkua sen verran.
Mietin että voisin tehdä tuon portin itse, jos löytyy sopivaa materiaalia varastosta.
Tosin tuo pikkupigviinin turvaportti näyttää ihan hyvältä, tosin mieluummin haluaisin sellaisen suoraan aukeavan version, eikä taittuvan.
Mites ne jotka ovat portteja itse tehneet, oletteko ottaneet huomioon sen että lapsen pää ei saa mahtua säleiköstä läpi?
Olisi kiva saada kuvia teidän omatekemistä porteista, ja mahdollsista piirrustuksista jos niitä on
Mietin että voisin tehdä tuon portin itse, jos löytyy sopivaa materiaalia varastosta.
Tosin tuo pikkupigviinin turvaportti näyttää ihan hyvältä, tosin mieluummin haluaisin sellaisen suoraan aukeavan version, eikä taittuvan.
Mites ne jotka ovat portteja itse tehneet, oletteko ottaneet huomioon sen että lapsen pää ei saa mahtua säleiköstä läpi?
Olisi kiva saada kuvia teidän omatekemistä porteista, ja mahdollsista piirrustuksista jos niitä on
meillä on ollut tuo Carenan turvaportti, kuten jollakulla toisellakin. Olemme olleet erittäin tyytyväisiä. Tosin yhdessä kaupassa sanottiin, että ovat lopettaneet sen myynnin, koska se on niin heppoinen. Minusta se on kyllä ihan asennuksesta kiinni. Siinä täytyy olla tarkka ja asennus tehdä huolellisesti.
Hyvä jos jutusta on ollut apua.Pennilä kirjoitti:Täältä minä "lainasin" hyvät ohjeet lapsiportaiden tekoon, niin portaiden ylä- kuin alapäähänkin, kiitokset vaan Tuomolle!
Kari
Portin avautumisessa kannattaa ottaa huomioon myös se, että se ei ole jatkuvasti kiinni. Joten minne sen auki ollessaan saa käännettyä, ettei se haittaa kulkemista?
On tullut törmättyä myös sellaisiin portteihin, jotka eivät käänny ollenkaan, nousevat vain ylös. Itse en sellaista halunnut, koska luonnostaan haluaa kääntää portin sivuun, jolloin aukeamattoman portin rakenteet on lujilla kun sitä yrittää edellään työntää auki. Itse varmaan oppisi käyttämään porttia mutta vieraat murjoisivat sen sitten saranoilta?
OT: Portin maalaamiseen (tai oikeastaan vahaamiseen) menikin vain kolme vuotta