Olisko nyt kumminkin vähän ylilyönti, onko tommosta kukaan oikeasti käyttänyt? Johan tossa nyt menee jo harakoille puhallettuna sähköäkin aika julmalla tavalla.sisur142 kirjoitti: Ihan turha kuvitella jonkun paperin polttamisella mitään saavuttavan, jos korsteenilla mittaa 9m, ainoa millä homma pelaa, on näin: "nokiluukku" hankittava toinen samanlainen, siihen reikä 2kw sähköiselle kuumailmapuhaltimelle, puhallusta 30-45 min, siis jos on ollut yli 2-3 pv lämmittämättä, olosuhteista riippuen.
Kyllä mä nyt olen tavallisia sähkövastuksia nähnyt uuneissa vaan tuommoista kötöstystä en koskaan, niin että lie vähän jyrkästi sanottu että tuo olisi ainoa millä homma pelaa.
No, en nyt sanois olevan kovin iso ero sillä että onko uunissa tuli vai kaasuliekki, vähemmän energiaahan siinä kaasuliekissä on. Tietysti jos jossain hormin puolessavälissä olevasta nuohousluukusta tohottaa niin onhan siellä liekki lähempänä nokeentunutta pintaa, mutta jos poskikanavan alapään nuohousluukusta tohottaa, niin vähempi lämpöä kaasuliekillä saa kun sillä mitä siinä hormissa luonnostaan kulkee. Se on kyllä jo sitten niin että jos kaasupolttimella saa sieltä poskikanavan päästä nokivalkeen kylmään uuniin syttymään, niin melkeen saa luvata että ens viikon lottorahoista maksetaan uusi kämppä, todennäköisyys palolle ja lottovoitolle on jokseenkin sama. Taikka en mä ainakaan omia uunejani semmoisessa ruokossa pidä että poskikanavan päät olis aivan pitkässä noessa.Kaasu tms polttimia / puhaltimia ei sitten PERKELE käytetä, koska niillä saa aikaan nokivalkean, eikä niissä ole ilan liikutusominaisuutta juuri lainkaan.
Pekka