Tervehdys!
Olen kevään kunniaksi aloittanut kattoremontin, jonka yhteydessä on mahdollisuus lisätä yläpohjan tuuletusväliin jyrsijä/ampiaisverkko, joka talon rakentajalta on aikanaan unohtunut.
Minkä kokoinen silmäkoko olisi metalliverkossa kelpoinen? Silmäkoolla 2 tai 3 mm oleva verkko pitää jo hiiret loitolla, muttei ampiaisia. Toisaalta silmäkoko ei saisi olla yhtään tiheämpi kuin on tarvis, sillä yläpohjan on tarkoitus (vihdoinkin) tuulettua kunnolla.
Olen surffannut surffaamasta päästyänikin, mutten löydä tästä aiheesta tietoa mistään, joten kysyn palstalta. Paikallisen rautakaupan 17-vuotiaaseen myyjään en luota.
t. pelkka
p.s. ja eihän tuonne yläpohjaan montaakaan rullaa sitä verkkoa mene, mutta jos joku tietää rautakauppaa edullisemman (n. 20 euroa per rulla) seulaverkon hankintapaikan niin saa vinkata!
edit: silmäkoko korjattu.
jyrsijä/ampiaisverkon silmäkoko
jyrsijä/ampiaisverkon silmäkoko
Viimeksi muokannut pelkka, To Syys 04, 2008 2:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
metalliverkosta
Vastaanpa itse.
Ostin paikallisesta rautakaupasta 0,6 x 2 m kokoisen rullan seulaverkkoa silmäkoolla 2,77 mm, hinta karmeat 22 euroa.
Silmäkoko näyttää kelpoiselta, ja tekee verkon kiinnittämisen mahdolliseksi nitojan lisäksi myös ruuveilla (mahtuu silmästä läpi).
p.s. soitin rautakauppaan ensiksi. Se noin 17-vuotias myyjä oli ystävällinen, vaan tuotteen etsiminen tyssäsi siihen että tietokonesysteeminsä ilmoitti verkon olevan kooltaan 600 mm x 2 m. Myyjä sanoi että "tää on niinku kaks metrii pitkä, mut mä en tiiä paljonks toi kuussataa millii on sentteinä". Kiitin häntä ja läksin ajelemaan tätä mainiota ostospaikkaa kohti.
Ostin paikallisesta rautakaupasta 0,6 x 2 m kokoisen rullan seulaverkkoa silmäkoolla 2,77 mm, hinta karmeat 22 euroa.
Silmäkoko näyttää kelpoiselta, ja tekee verkon kiinnittämisen mahdolliseksi nitojan lisäksi myös ruuveilla (mahtuu silmästä läpi).
p.s. soitin rautakauppaan ensiksi. Se noin 17-vuotias myyjä oli ystävällinen, vaan tuotteen etsiminen tyssäsi siihen että tietokonesysteeminsä ilmoitti verkon olevan kooltaan 600 mm x 2 m. Myyjä sanoi että "tää on niinku kaks metrii pitkä, mut mä en tiiä paljonks toi kuussataa millii on sentteinä". Kiitin häntä ja läksin ajelemaan tätä mainiota ostospaikkaa kohti.
- Tinsmith
- Jäsen

Olkaa tarkkoja niiden hyttysverkkojen kanssa.Muovisessa verkossa silmäkoko verrattuna verkkorakenteeseen voi pienentää tuuletusraon todellista pinta-alaa jopa 50%. Ja jos tuuletusraon koko on alunperinkin kriittisen rajoilla, voi verkon asentaminen aiheuttaa ikäviä seurauksia.Pienisilmäinen verkko on vielä herkkä tukkeutumaan ajan kuluessa esim. siitepölyistä.
- on vaikea lyödä salaa vasaralla sormeen -
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Re: metalliverkosta
Tää oli vissiin sitten siltä ammattikoulun tukankasvatuslinjalta valmistunu :)pelkka kirjoitti: p.s. soitin rautakauppaan ensiksi. Se noin 17-vuotias myyjä oli ystävällinen, vaan tuotteen etsiminen tyssäsi siihen että tietokonesysteeminsä ilmoitti verkon olevan kooltaan 600 mm x 2 m. Myyjä sanoi että "tää on niinku kaks metrii pitkä, mut mä en tiiä paljonks toi kuussataa millii on sentteinä". Kiitin häntä ja läksin ajelemaan tätä mainiota ostospaikkaa kohti.
Kävin pari viikkoa sitten riekkumassa naapurin katonrajaan verkot, kun pyysivät. Vanhat muoviset oli niin haperot, että ne ehkä vielä pidätteli ampiaisia, mutta oravat pääsi kyllä kauniisti läpi.
Noihin muoviverkkojen ongelmiin voi siis lisätä vielä sen että ne hapertuu ihan paperiksi noin viidessätoista - parissakymenessä vuodessa.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
verkkoa ja yläpohjaylläreitä
Juu, itselläkin oli työtä aloittaessa paloluukun suulla pelkkä puukehykseen nidottu muoviverkko, kun en nuukuuttani raatsinut metalliverkon paloista sitä kyhätä. Hiiret menivät läpi että viuhahtivat, ja laiska sai purkaa viritelmänsä ja tehdä uuden...
Lähinnä ampiaiset ja kimalaiset yritän pitää poissa yläpohjasta sen ajan kun kattotyö kestää siis (maaliskuulta) noin kesäkuuhun saakka. Muista ei ole niin väliä, enkä noillekaan ole erityisen herkkä. Joka kesä tulee täällä maalla joitakin pistoja. Ahtaan paikan kammossa vaan on tarpeeksi tekemistä kun tuolla katon alla nysvää.
Syksyllä vähän kyllä hirvitti, kun yläpohjan tarkastuksen yhteydessä sieltä löytyi hiirenraatoja, muumioituneita hiiriä, ampiaispesiä, kimalaisen koti, hometta, lahoa, vuosikymmenten edestä hiiren- ja myyränp**kaa ja lätsähti sinne vielä lepakkokin. Kaikki tämä kuorrutettuna lasivillaan.
Olen nyt ollut siellä taas kolmena päivänä putkeen hommissa, semmoisen neljä tuntia jaksaa kerrallaan olla ydinvoimalatyöntekijän kamppeissa.
p.s. ne lasivillat lähtee sieltä (heti kun lämmityskausi loppuu) sanonko mihin, ja tilalle tulee selluvilla.
Lähinnä ampiaiset ja kimalaiset yritän pitää poissa yläpohjasta sen ajan kun kattotyö kestää siis (maaliskuulta) noin kesäkuuhun saakka. Muista ei ole niin väliä, enkä noillekaan ole erityisen herkkä. Joka kesä tulee täällä maalla joitakin pistoja. Ahtaan paikan kammossa vaan on tarpeeksi tekemistä kun tuolla katon alla nysvää.
Syksyllä vähän kyllä hirvitti, kun yläpohjan tarkastuksen yhteydessä sieltä löytyi hiirenraatoja, muumioituneita hiiriä, ampiaispesiä, kimalaisen koti, hometta, lahoa, vuosikymmenten edestä hiiren- ja myyränp**kaa ja lätsähti sinne vielä lepakkokin. Kaikki tämä kuorrutettuna lasivillaan.
Olen nyt ollut siellä taas kolmena päivänä putkeen hommissa, semmoisen neljä tuntia jaksaa kerrallaan olla ydinvoimalatyöntekijän kamppeissa.
p.s. ne lasivillat lähtee sieltä (heti kun lämmityskausi loppuu) sanonko mihin, ja tilalle tulee selluvilla.
Viimeksi muokannut pelkka, Ma Maalis 24, 2008 14:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
metalli / muoviverkosta
Jatkan vielä. Juu, olen Pekan ja Tinsmithin kanssa samaa mieltä muoviverkkojen hapertuvuudesta ja tukkeutumisesta. Tässä muutama vuosi sitten haeskelin kunnollista hyönteisverkkoa, ja mielellään olisin silmäkoonkin valinnut. Tuli loppukesästä vanhaa astiakaappia viimeistellessä sisään sadoittain pienenpieniä lentäväisiä, jotka olivat tykästyneet pellavaöljymaalin tuoksuun, siispä laskeutuivat yöllä vastamaalatulle pinnalle. Olisin todennäköisesti vääntänyt niiltä niskat nurin elleivät olisi jo olleet menehtyneitä.
Tuntuu, että kaupasta saa nykyään vain yhtä (tai kahta) ja samaa tuotetta, jotain surkeata laminoitua pvc:tä muutamaa eri leveyttä, ja siinä kaikki. Kyllä tällaisessa moskiittomaassa soisi olevan enämpi valikoimaa!
Eräs huokea ratkaisu tilapäiseen (kesäinen hyttysverkko ikkunassa tms) tarpeeseen löytyy kangaskaupasta. Se on tylli, jota saa kilpailukykyiseen hintaan ja värivalikoimakin on huomattavasti monipuolisempi kuin se harmaa pvc.
*
Joo, ja siihen onko verkko laminoitu vai punottu kannattaa kiinnittää huomiota, jää pian tuulettumatta tilat.
Ihmettelin kyllä, kun verkosta kaivelin tietoa metalliverkoista, ja eräskin .fi -päätteinen mainoskanava vastasi kysyjälle että muoviverkkoa vaan sinne tuuletustilaan niin pysyvät hiiret loitolla. Aika mälsää. Työn määrä on sama laittaa sitten muovia tai metallia, mutta työn tekeminen kahteen kertaan on useimmiten ankeaa. Ja voipi jäädä korjaamatta jos edessä on jo eristeet ja tuulenohjauspahvit.
Itse en laita muovia mihinkään. No ehkä nuo pistorasiat ovat muovia, juu.
Tuntuu, että kaupasta saa nykyään vain yhtä (tai kahta) ja samaa tuotetta, jotain surkeata laminoitua pvc:tä muutamaa eri leveyttä, ja siinä kaikki. Kyllä tällaisessa moskiittomaassa soisi olevan enämpi valikoimaa!
Eräs huokea ratkaisu tilapäiseen (kesäinen hyttysverkko ikkunassa tms) tarpeeseen löytyy kangaskaupasta. Se on tylli, jota saa kilpailukykyiseen hintaan ja värivalikoimakin on huomattavasti monipuolisempi kuin se harmaa pvc.
*
Joo, ja siihen onko verkko laminoitu vai punottu kannattaa kiinnittää huomiota, jää pian tuulettumatta tilat.
Ihmettelin kyllä, kun verkosta kaivelin tietoa metalliverkoista, ja eräskin .fi -päätteinen mainoskanava vastasi kysyjälle että muoviverkkoa vaan sinne tuuletustilaan niin pysyvät hiiret loitolla. Aika mälsää. Työn määrä on sama laittaa sitten muovia tai metallia, mutta työn tekeminen kahteen kertaan on useimmiten ankeaa. Ja voipi jäädä korjaamatta jos edessä on jo eristeet ja tuulenohjauspahvit.
Itse en laita muovia mihinkään. No ehkä nuo pistorasiat ovat muovia, juu.