Minä jätin meidän alakerran eteiseen laudan ja laminaatin väliin alkuperäisen kovalevyn, sielläpähän on sitten jos jossain vaiheessa haluan purkaa laminaatit ja fiksata lautalattian maalattavaan kuntoon. Muualle taloon tulee maalattu lauta, mutta koska sekä alakerran eteinen että yläkerran aula toimivat noin 60-kiloisten koirien kiitoratana mikään muu muuten käypäinen materiaali ei tule niissä tiloissa kestämään siedettävän näköisenä ja normaalikonstein siivottavana muutamaa hassua viikkoa kauempaa. Alakerran eteisessä tuo lauta-kovalevy-askeläänieriste-laminaatti-kombo on ollut nyt muutaman kuukauden ja olen positiivisen yllättynyt siitä että se on edelleen virheetön, pontitkaan eivät irvistele vaikka alusta on epätasainen, kulutus kovaa ja laminaatti on useampaan kertaan joutunut myös kosteuden ja jopa lammikoiden kanssa tekemisiin (välillä menee vauhdissa kuppiteline nurin -> pari litraa vettä lattialla ja ihan päivittäin 4l vesikuppi+tanskandoggi=suuria kuolalammikoita lattialla). Likakaan ei siinä näy, eikä tartu pintaan. Olen siis ainakin tähän saakka erittäin tyytyväinen tuohon Paradoriin.
Yläkerran aulassa kovalevyn pinta oli kuluneempi ja se oli enemmän kupruilla kuin itse lauta sen alla joten se sai lähteä, ja alta paljastui Wanhan Ajan Konsti tasoittaa juurikin noita jo lattiaa alunperin asennettaessa ilmenneitä korkeuseroja: Parissa kohtaa oli sahattu ja vuoltu sopivaan kokoon ja muotoon kappale ohutta kovalevyä, törkätty paikalleen ja ei muuta kuin varsinainen lattiapinta eli kovalevy siihen päälle ja kerros sinapinkeltaista ja sitten currynruskeaa pinnan takuuvarmasti liukkaaksi tekevää maalia. Tuon yläkerran aulan lattian hion ja maalaan siinä toivossa että meillä joskus meno vähän rauhoittuu kun karva-aarteeni kasvavat aikuisen mittoihin myös henkisesti, mutta sitä odotellessa siihen tulee vielä laminaatti päälle. Mietin minäkin paksumpaa kerrosta tuota askeläänieristettä kuoppapaikkoihin mutta toisaaltahan siinä on pehmeänä materiaalina se riski, että se joustaa edelleen liikaa ja laminaatin pontit eivät kestä kyydissä mukana yhtä hyvin kuin kiinteämmälle alustalle asennettuna, jotenka yläkerran aulaan laminaattia asentaessani ajattelin tarvittaessa hionnan lisäksi käyttää yllämainittua Wanhan Ajan Konstia eli kustomoituja kovalevysuikaleita korkeuseroja tasoittamaan, siihen päälle askeläänieriste ja laminaatti ja ei muuta kuin hihkumaan hirmuille että "Ulos!" tai "Onko nälkä?".