Naarasponttien jyrsimistä lattialautoihin
Naarasponttien jyrsimistä lattialautoihin
Hei,
Minulla on työn alla lattia, joka on tehty tuppeensahatusta kuusilaudasta kanttaamalla. Tietääkö kukaan Turun alueelta firmaa, jossa voitaisiin jyrsiä kantteihin urat ikäänkuin naarasponteiksi. Tarkoituksena on siis liittää laudat toisiinsa vanerisuikaleilla, jotka työnnetään kanteissa oleviin uriin. Kaarinassa oli yksi puusepänliike, joka teki tällaisia, mutta suureksi järkytyksekseni ko. liike ei ole enää toiminnassa. Vinkit olisivat erittäin tervetulleita.
terv,
Kaapo
Minulla on työn alla lattia, joka on tehty tuppeensahatusta kuusilaudasta kanttaamalla. Tietääkö kukaan Turun alueelta firmaa, jossa voitaisiin jyrsiä kantteihin urat ikäänkuin naarasponteiksi. Tarkoituksena on siis liittää laudat toisiinsa vanerisuikaleilla, jotka työnnetään kanteissa oleviin uriin. Kaarinassa oli yksi puusepänliike, joka teki tällaisia, mutta suureksi järkytyksekseni ko. liike ei ole enää toiminnassa. Vinkit olisivat erittäin tervetulleita.
terv,
Kaapo
Re: Naarasponttien jyrsimistä lattialautoihin
Terve
Mää vetäisin ne urat sulle niihin lautoihin, mutta mää asun Porissa joten ei kannata lähtee kuskaamaan. Onko sulla mahrollista ajaa niitä uria itte käsijyrsimellä ja laakeroirulla uraterällä. Ei ole vaikee homma jos on hiukankin käyttäny jyrsintä, muistat vaan ettet aja "myätäsyätöllä" vaan aina pyärimissuuntaa vastaan.
Mää vetäisin ne urat sulle niihin lautoihin, mutta mää asun Porissa joten ei kannata lähtee kuskaamaan. Onko sulla mahrollista ajaa niitä uria itte käsijyrsimellä ja laakeroirulla uraterällä. Ei ole vaikee homma jos on hiukankin käyttäny jyrsintä, muistat vaan ettet aja "myätäsyätöllä" vaan aina pyärimissuuntaa vastaan.
Kotisivuni puusepäntöistä.
Simssihöylällä voipi noita uria ajella, jos on aikaa ja tupakkaa käsintyöstöön.
http://www.wkfinetools.com/contrib/cSch ... Plow-1.asp
jyrsimellä onnistuu myös, mutta tarvii jyrsinpöydän tahi muun ohjurin.
http://www.wkfinetools.com/contrib/cSch ... Plow-1.asp
jyrsimellä onnistuu myös, mutta tarvii jyrsinpöydän tahi muun ohjurin.
Hei taas,
Suurkiitokset neuvoista. Olen päätynyt siihen, että yritän ensisijaisesti löytää puusepänliikkeen, joka ajaisi urat esim. alajyrsimellä. Mikäli tähän ei sellaista löydy, ajan ne käsijyrsimellä siinä samaisessa telineessä, jonka työmaalla on rakennettu lautojen kanttaamista varten.
-k
Suurkiitokset neuvoista. Olen päätynyt siihen, että yritän ensisijaisesti löytää puusepänliikkeen, joka ajaisi urat esim. alajyrsimellä. Mikäli tähän ei sellaista löydy, ajan ne käsijyrsimellä siinä samaisessa telineessä, jonka työmaalla on rakennettu lautojen kanttaamista varten.
-k
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Onko se kielipontti ihan ehdoton?
Voisit harkita tapitusta, joka on suhteellisen perinteinen ratkaisu lankkulattioissa ja helpompi tehdä itse kuin kielipontti.
Voisit harkita tapitusta, joka on suhteellisen perinteinen ratkaisu lankkulattioissa ja helpompi tehdä itse kuin kielipontti.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
http://www.suorakon.com
Moi Oto,
Lattialauta on suuresta leveydestään huolimatta hyvin ohutta (29mm) ja lattiakoolauksena harvahko K600. Tämän vuoksi lankut saattavat painuilla jalan alla ja olisi hyvä, että ne tukeutuisivat toisiinsa koko matkalta. Eli tappeja pitäisi olla aika paljon. Lisäksi pontti estää kaiken roskan menemisen eristeisiin. Tapitus on minulla edelleen vaihtoehtona, mutta yritän nyt ensisijaisesti tätä ponttijuttua.
terv,
K
Lattialauta on suuresta leveydestään huolimatta hyvin ohutta (29mm) ja lattiakoolauksena harvahko K600. Tämän vuoksi lankut saattavat painuilla jalan alla ja olisi hyvä, että ne tukeutuisivat toisiinsa koko matkalta. Eli tappeja pitäisi olla aika paljon. Lisäksi pontti estää kaiken roskan menemisen eristeisiin. Tapitus on minulla edelleen vaihtoehtona, mutta yritän nyt ensisijaisesti tätä ponttijuttua.
terv,
K
Sirkkelilläkin saa urat tehtyä ihan hyvin, varsinkin jos vaihtoehtona on pieni käsijyrsin ja uraa tarvii tehdä lpaljon. tekee hyvät ohjurit ja painimet niin ura pysyy kohdallaan. Jos terä ei ole tarpeeksi leveä vanerisuikaleelle niin lisää leveyttä uraan saa laittamalla terän ja kiinnityslaipan väliin yhdelle reunalle vaikka maalarinteippiä pari kolme palaa, jolloinka terä "vipattaa" pikkuisen ja tekee leveämmän uran. Kuulostaa pahemmalta kuin onkaan
Ison veden takana oli joskus ihan kaupasta ostettavana "wobble washers" nimellä kiilamaiset kiinnityslaipat sirkkelinterälle, terän sai vipattamaan senttitolkulla. Muutaman uran moisilla ajelin ja hyvin pelas.
Lamello-jyrsimen nimellä niitä jyrsimiä on myyty ainakin tarjoustalossa. Ei tarvitse mitään virityksiä, kun ohjurit yms. on valmiina ja rakenne on muutenkin optimoitu urien tekemiseen lautoihin, joten työasento on ehkä hieman parempi kuin tavallisella jyrsimellä. Ei se silti mitään herkkua ole, jos lautaa pitää ajaa satoja metrejä. Toisaalta itse tekemisen into lienee lähinnä hulluutta, kun jälkikäteen miettii omiakin projekteja ja kuulee miten helposti lompakolla rakentajat ovat selvinneet 
Lamello on hyvä peli, tosin tarkoitettu vain liitospalojen kolojen tökkimiseen sinne tänne levyn reunaan. Jos pitempää uraa pitää ajaa niin terä pitää jollain konstilla lukita "ulos", muuten joutuu painamaan jatkuvasti jousta vasten ja se käy ranteen päälle. Ainakin aidossa Lamello-koneessa oli noin, joissain kopiossa taisi olla lukitus jolla terän saa ulos. Ja jos itse tekisin lamellokoneella piiiitkää uraa niin laittaisin koneen kiinni penkkiin ja tekisin ohjurit niin ettei tarvis kuin työntää lautaa eikä tarvis välittää ohjautuuko se oikein. Mutta mä pyrinkin aina käyttämään koneita muuhun kuin mihin ne on alunperin tarkoitettuKeijo kirjoitti:Lamello-jyrsimen nimellä niitä jyrsimiä on myyty ainakin tarjoustalossa. Ei tarvitse mitään virityksiä, kun ohjurit yms. on valmiina ja rakenne on muutenkin optimoitu urien tekemiseen lautoihin, joten työasento on ehkä hieman parempi kuin tavallisella jyrsimellä. Ei se silti mitään herkkua ole, jos lautaa pitää ajaa satoja metrejä. Toisaalta itse tekemisen into lienee lähinnä hulluutta, kun jälkikäteen miettii omiakin projekteja ja kuulee miten helposti lompakolla rakentajat ovat selvinneet
Tuota sirkelitemppua mäkin suosittelisin. Voisi mennä ihan käsimallillakin kun vaan rakentaa siihen jonkinlaiset ohjaimet. Ja kalikoille hyvän pöytä jigin.Nuo heittoprikka systeemit ei kuulemma ole euroopassaa laillisia ja laittaisin mieluummin ehkä kaksi sirkelin terää vierekkäin. En tiedä onko laillista sekään mutta vaikuttaa helpommalta.
Urasyvyyteen kannattaa ottaa varoja ettei vanerisuikale kanna kun jostakin kohtaa urasyvyys kuitenkin vaihtelee.
Urasyvyyteen kannattaa ottaa varoja ettei vanerisuikale kanna kun jostakin kohtaa urasyvyys kuitenkin vaihtelee.
shit happens
En yhtään ihmettele ettei oo laillisia, oli se sen verran huimaa vipatusta. Mutta jos tarvii esim. 0,5 mm väljentää uraa niin teippi on ihan jees ratkaisu, kaksi terää tekee aika reilun uran. Ja toi uran syvyys on hyvä huomio, rupeaa ahdistamaan kun liimat ja veneri on urassa ja lautojen välissä 2 mm rakoa eikä mee kiinni millään. Kokemusta onjope kirjoitti:Nuo heittoprikka systeemit ei kuulemma ole euroopassaa laillisia ja laittaisin mieluummin ehkä kaksi sirkelin terää vierekkäin. En tiedä onko laillista sekään mutta vaikuttaa helpommalta.
Mä komppaan Otoa tuossa tappiasiassa: tapit saa kaupasta (voi ne tietty veistääkin...) ja poralla on helppoa ja nopeeta tehdä sarjassa reikiä. Kasa lautoja nippuun ja reijät kylkeen.KMS kirjoitti:Lattialauta on suuresta leveydestään huolimatta hyvin ohutta (29mm) ja lattiakoolauksena harvahko K600. Tämän vuoksi lankut saattavat painuilla jalan alla ja olisi hyvä, että ne tukeutuisivat toisiinsa koko matkalta. Eli tappeja pitäisi olla aika paljon. Lisäksi pontti estää kaiken roskan menemisen eristeisiin. Tapitus on minulla edelleen vaihtoehtona, mutta yritän nyt ensisijaisesti tätä ponttijuttua.
Mitä tuohon roskien eristeisiin menemiseen tulee (miksei eristeisiin saisi mennä roskia?) niin sen estää rakennuspaperi eristeen ja laudan välissä. Paperin väriäkin voi vähän valkata jos on pelkoa että laudat kuivuttuaan harittaa sen verran että paperi näkyy. Parempi paperi kuin suoraan se eristetila aukosta ammottamassa.
pelkka
Mulla on noista tappitouhuista huonoja kokemuksia kun ei taho reiät osua samaan linjaan. Toki ei se ongelma ole mutta pitää hioa enemmän kun laudat kynnystää ja hakata lujemmin kun tapit ahdistaa. Ennenvanhaan ei ollut niin tarkkaa mutta nykyään ei ole kiva jos lautoihin kompastuu.
Ainakin pitäisi olla pystypora ja hyvä jigi että onnistuisi.
Jossakin vähemmän tärkeissä lattioissa noita on tehty hakkaamalla nauloja edellisen palikan kylkeen, katkaistu kanta jonka jälkeen seuraava kiinni..
Noissa urissa pitää muistaa ne varat myös sen vanerin mahdollisen elämisen vuoksi. Elää vähemmän kuin se puu..
Ainakin pitäisi olla pystypora ja hyvä jigi että onnistuisi.
Jossakin vähemmän tärkeissä lattioissa noita on tehty hakkaamalla nauloja edellisen palikan kylkeen, katkaistu kanta jonka jälkeen seuraava kiinni..
Noissa urissa pitää muistaa ne varat myös sen vanerin mahdollisen elämisen vuoksi. Elää vähemmän kuin se puu..
shit happens
Hei taas,
Kiitoksia tähänastisista kommenteista. Sain järjestettyä paikan, jossa voin tehdä pontit alajyrsimellä.
-k
Kiitoksia tähänastisista kommenteista. Sain järjestettyä paikan, jossa voin tehdä pontit alajyrsimellä.
-k