Puolipaneelia tupaan

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Cromfel
Jäsen
Jäsen

Puolipaneelia tupaan

Viesti Kirjoittaja Cromfel »

Potilas yllättäen RMT -56 ja remonttia puskee. Vanhat seinät on ulkoseinien osalta levytetty (huonosti kiinnitetyt) ja väliseinät pinkopahvia (joutuu levyttämään koska takana hirsiseinä). Tarkoitus olisi saada lasikuitutapetit seinälle kauttaaltaan ja sitten tuoda vähän ilmettä puolipaneelilla. Ite oon puun ystävä ja muutenkin perinteisten sävyjen kannalla.

Mikähän mahtanee olla nyrkkisääntö paneelin korkeudelle? Huonekorkeutta reippaasti noin 2m 55cm. Paneeli olisi 360 pitkää valmiiksi, joten ~120cm olisi se yläraja että saisi aina kolme pätkää yhdestä paneelista.

Mitäs ihmiset on muuten mieltä puolipaneelista seinällä?
rintsikka-60
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rintsikka-60 »

kyllähän se on tossa 120 cm paras vaihtoehto tässä tapauksessa.
metallimies tekee sadasosa millilleen,
meikäläinen tekee justiinsa.
punny
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja punny »

110-120cm, makuasioita.
Slyyda
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Slyyda »

Tee erillainen kuin muilla! 110cm, ja sitten niistä 10 cm ylijäävistä pätkistä teet salmiakkikuvion yläpuolelle, tälleen:
'#' on paneeli, ' ' on tyhjää tai siis se seinä takana

Koodi: Valitse kaikki

# # # #
# # # #

########
########
########
########
########
########
########
########
########
########
########
juh
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juh »

Kannattanee myös katsella hieman katkaisijoiden korkeutta (panelit joko yli tai alle). Voi teettää lisähommia jos puolipaneeli päättyy katkasijoiden keskelle
peukalo keskellä kämmentä...
lapanen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lapanen »

Laitat ihan oman mieltymyksen mukaan, mutta nimensä mukaisesti puolipaneeli laitetaan yleensä puoliväliin asti. Joku metrinen on kyllä aika naurettavan näköinen tuon korkuisessa huoneessa.

Jaa, on tässäkin tönössä puolipaneelit :wink:
Cromfel
Jäsen
Jäsen

Sähköt ei onneksi ole ongelma kun olen itse alalla ja muutenkin joudun uusimaan/siirtämään katkaisijat järkevimpiin paikkoihin remontin yhteydessä. Kyllä tuo 120 taitaa olla se järkevin korkeus kun kuitenkin niin korkeita nuo huoneet.
lapanen
Jäsen
Jäsen

Pitihän se itsekin mitata, 120cm on täälläkin ja kulmalista päälle, huonekorkeus 242cm.
Jami
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jami »

lapanen kirjoitti:Laitat ihan oman mieltymyksen mukaan, mutta nimensä mukaisesti puolipaneeli laitetaan yleensä puoliväliin asti.
Itse asiassa nimi ei ole enne; perinteisesti puolipaneeli nimenomaan EI jaa seinää keskeltä kahtia, vaan on selvästi korkeampi.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Jami kirjoitti:
lapanen kirjoitti:Laitat ihan oman mieltymyksen mukaan, mutta nimensä mukaisesti puolipaneeli laitetaan yleensä puoliväliin asti.
Itse asiassa nimi ei ole enne; perinteisesti puolipaneeli nimenomaan EI jaa seinää keskeltä kahtia, vaan on selvästi korkeampi.
Just näin, tuo 70-luvulla keksitty ½-puolipaneli tulee itse asiassa juuri höylätavaran yleisistä pituuksista. Perinteisesti puolipaneli on ollut joko rintapanelia (suunnilleen rinnan korkeudelle) tai matalampaa, suunnilleen tuolinselkämyksen korkeudelle asettuvaa panelia (miettikääs vanhoja kartanoita joissa on seinän alaosaa kiertävä peilipanelointi). Tuo tasan puolikas ei oo oikeen paljo sitä eikä tätä.

Itse tykkään puolipanelista, mutta välttäisin tekemästä sitä sillä jo ajatuksena kulahtaneella "saunapanelilla" (STV). Siitä tulee heti 70-luku mieleen.

Mä olen muuutenkin vähhän sitä mieltä että nää suomalaiset standardoidut panelimallit on aika häijysti aikansa eläneitä. Ne keksittiin aikanaan vakioimaan tuotteet eri sahojen ja höyläämöiden kesken. Vaikka periaate olikin hyvä, niin se on kyllä kaventanut tarjontaa ja yksipuolistanut valikoimaa ihan tolkuttomasti. Onneksi viime vuosina sentään on profiilivalikoimat laajentuneet, niin että saa vähän muutakin kuin sitä 70-lukua seiniin.

Mutta tuommoista korkeampaa rintapanelia olen itsekin värkkäämässä kylppäriin helmiponttipanelista.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Minttu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Minttu »

Joku suunnittelija jossain lehdessä kehotti välttämään ns. pzzeriapanelointia ja vetämään sen reilusti korkeaksi saaristolaistyyliin, etenkin teillä huonekorkeus olisi riittävä. Paneloinnin yläreunaan voi yhdistää hyllyjä niin saa kätevää säilytystilaa sen verran ylös ettei pää kolise. Jossain sisustuslehdessä (taas kerran) oli kuva torpasta, jossa oli aivan ihana seinä, kun se muuten oli jätetty paljaalle, vanhalle hirrelle, mutta sitten oli sininen korkea seinäpanelointi. Toki paljon riippuu asunnon ja sisustuksen tyylistä.

EDIT: nyt muuten muistin minkä lehden kannessa se panelointikuva oli.

Kuva
Viimeksi muokannut Minttu, Ma Tammi 21, 2008 12:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Ihanaa, pizzeriapanelointi... :-D Täydellinen termi kuvaamaan just semmosta älä-tee-näin-panelointia, joka on vedetty vyötärönkorkeudelle halvimmalla saunapanelilla ja sitten lakattu kertaalleen laikuille :-D Mä luulen että melkein jokainen hoksaa että mistä on kyse kun noin sanoo.

Loistotermi, tuota pitää käyttää :wink:

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
lapanen
Jäsen
Jäsen

Pekka Huhta kirjoitti:
Jami kirjoitti:
Just näin, tuo 70-luvulla keksitty ½-puolipaneli tulee itse asiassa juuri höylätavaran yleisistä pituuksista. Perinteisesti puolipaneli on ollut joko rintapanelia (suunnilleen rinnan korkeudelle) tai matalampaa, suunnilleen tuolinselkämyksen korkeudelle asettuvaa panelia (miettikääs vanhoja kartanoita joissa on seinän alaosaa kiertävä peilipanelointi). Tuo tasan puolikas ei oo oikeen paljo sitä eikä tätä.

Pekka
Samaa asiaa Jami tarkoitetaan, ilmaisin itseni vähän huonosti, tarkoitin että ainakin seinän puoliväliin asti, niinkuin kommenttini "metriset on naurettavia" ilmaisee.

Tuota Pekan kommenttia en kyllä oikein ymmärrä. Jos alkuperäisen kysyjän huonekorkeus puolitetaan, saadaan 127,5cm ja se on aikalailla tarkasti rinnan korkeus. Tuo tuolinselkämyksen mittainen panelointi on juuri sitä Mintun kuvaamaa pizzeriapanelointia, mitä ei viitsisi katella edes kolmen promillen keskikaljakännissäkään!

Edellinen asukas oli tänne laittanut tuon 120+ paneloinnin. Voisi olla hieman korkeampikin. Ainoa huomaamani haitta korkeassa paneloinnissa on taulujen vaikea sijoittaminen, tuppaavat olla liian lähellä kattoa ja se taas on aika sukkelan näköistä. Kun eihän niitä paneloinnin yläreunaankaan voi kiinni laittaa. Tasan puoliväliin katon ja paneloinnin yläreunan väliin olen laittanut.
Cromfel
Jäsen
Jäsen

Kiitos kommenteista. Pituudeksi jätän siis maksimin mitä saa eli ~120 ja jos korkeutta tarvii lisää niin siihen voi sitten tehdä esim 15cm korotuksen kahden listan väliin laitettavalla levyllä mihin voi maalata esim jonkinlaisen neutraalin kuvion. Pitääkin miettiä tuota hirren jättämistä näkyviin, mietintämyssyyn siis.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Meillä on kellarin rapussa helmipontista tehty 75 cm korkea panelointi joka seuraa rappusten muotoa.Miellyttää ainakin meidän silmää. :-D
Mun mielestä paneelin pitää olla joko reilusti alle puolenvälin tai sitten rintapaneeli.Tasan puoleenväliin mitoitettu on ainakin mun silmään se huonoin vaihtoehto,varsinkin kun paneelimallina on tuo -70-80 luvun malli.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Vastaa Viestiin